Demente kat miauwt de hele nacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Demente kat miauwt de hele nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 19:23

Hoi Bokkers,

Wij zitten thuis met onze handen in het haar.
Onze 16 jarige gecastreerde kater is helaas dement.

Hier kwamen wij achter toen hij een maand kwijt was en maar 300 meter verderop bleek te zijn.
Ook loop hij vaak rusteloos en doelloos rond in huis.

En dus het onbehaaglijke miauwen 's nachts wat hij NOOIT gedaan heeft...
Wij slapen hierdoor heel erg slecht.

Is er iemand die dit herkend? En zo ja, wat helpt om de kat rustig te houden?

Hij komt sindsdien logischerwijs absoluut niet meer buiten, dus naar buiten laten is geen optie.

Inslapen is hij nog te fit voor dus dit is ook geen optie.

CarinaR

Re: Demente kat miauwt de hele nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:26

Dierenarts raadplegen wat t verstandigste is om te doen.
En anders de situatie accepteren, waarschijnlijk zal er maar weinig Werken gezien hij dement is.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:27

Ik heb ook wel eens gehoord dat het helpt om je kat in een kamer te laten met een klein lichtje aan, geen idee of het werkt maar misschien het proberen waard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:28

Ah wat sneu he. De kat van mijn buren mauwt ook dag en nacht (buiten) zo dement als een deur. Meestal os dat omdat ze doof worden en zichzelf niet kunnen horen.
Ik zou gaan voor warme zorg; binnen houden en zo comfi mogelijk maken. Houdt hij van kattenkruid? Misschien hier mee een eigen plek creeeren die hij makkelijk terug kan vinden. Of misschien feliway gebruiken dat schijnt rust te geven.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:29

Hier niet de hele nacht gelukkig... en helaas geen gouden tip.

Onze poes van ruim 18,5 is doof geworden en licht dement. Ze miauwt heel hard (wat ze normaal nooit deed) als zij mij "kwijt" is. Wrs omdat ze mij niet horen kan. Loop ik dan naar haar toe en raak haar aan, schrik ze zich een hoedje maar is meteen tevreden omdat ze mij ziet. Soms staat ze echter op terwijl ze dus naast me ligt, om dan naar boven te gaan en daar ineens heel hard te gaan mauwen... reageer ik niet dan is ze na een paar uithalen stil om dan ergens een plekje te zoeken. Dit gebeurd dus soms ook in de nacht.

Wellicht een idee om hem in een bench ofzo te doen? een hele grote met alles erop en eraan (bak, eten, warm mandje) zodat hij zich veilig voelt? (voor de nacht bedoel ik dan)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:31

Heel herkenbaar. Onze (inmiddels overleden) 24 jaar oude gecastreerde kat, deed dat ook zijn laatste 2 jaar. Met name 's nachts, ging hij naar zolder en kon de weg niet meer terug vinden. Vreselijk en klagelijk miauwen. Enige wat hielp was hem troosten en weer naar beneden brengen en even bij hem zijn. Hij was ook zo aandoenlijk met zijn dementie. Sterkte!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:33

herkenbaar, ik heb ook een oudje lopen thuis, die ineens midden in de nacht luid mauwend door het huis gaat lopen zoeken. Als ik hem dan zachtjes roep (om niemand verder wakker te maken) komt ie de slaapkamer in en vertrekt ie ook weer om even later weer mauwend rond te struinen. Om 6 uur 's ochtends vindt ie het etenstijd. Ik geef daaraan toe want dan kan ik nog een half uurtje slapen....

Als iemand een gouden tip heeft.....

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 19:37

Ik kan het bij hem helaas niet goed plaatsen waarom hij zo miauwt...
Ik heb niet persé het idee dat hij ons kwijt is of iets dergelijks.

Want overdag heeft hij er ook een handje van, en dan zijn wij gewoon in de buurt, maar niet zo erg als 's nachts.

De kattenbak kan hij godzijdank nog wel vinden maar ik ben bang dat dat straks ook niet meer het geval is.

Lamp aan laten en een hoekje met kattenkruid creëren is wel een optie maar we hebben nog 3 andere katten dus ik denk dat zijn plekje dan snel ingepikt is :+

Een bench zou ik kunnen proberen, alleen zou hij zich dan juist niet opgesloten voelen en nog meer miauwen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:38

Minoes schreef:

Je hanteert een andere definitie van "fit" dan ik.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:42

Kuggur schreef:
Minoes schreef:

Je hanteert een andere definitie van "fit" dan ik.

Ik denk dat de Ts bedoelt dat de kat lichamelijk nog wel gezond lijkt, maar de mentale draagkracht van de kat erg belast is. TS ik denk dat je moet overleggen met je DA, deze kan je de beste adviezen geven. Ik denk dat het heel erg is voor mens en/of dier om de hele dag te dolen, te denken dat je verloren bent, de kluts kwijt te zijn, e.d. Als ik een kat zou hebben die daar echt van zou lijden, dan zou ik deze toch euthanaseren. :(:)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 19:58

Als het moment daar is dat hij zelfs de kattenbak niet meer kan vinden houdt het voor ons ook op.

Maar hij is nu nog heel vrolijk en ligt graag bij je te spinnen op de bank.
Zijn eten gaat er ook nog steeds met veel liefde in.

Alleen de nachten zijn dus niet oke...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:11

Minoes schreef:
Als het moment daar is dat hij zelfs de kattenbak niet meer kan vinden houdt het voor ons ook op.

Maar hij is nu nog heel vrolijk en ligt graag bij je te spinnen op de bank.
Zijn eten gaat er ook nog steeds met veel liefde in.

Alleen de nachten zijn dus niet oke...

Maar wat als hij in de nachten dusdanig angstig, verdwaald, verward, ... is dat hij daardoor begint te miauwen? Alsof hij op een totaal vreemde plek is en denkt opgesloten te zijn, alsof er geen uitweg meer is? Ik zeg niet dat het dier daar 100% zeker weten last van heeft, maar wat als het toch zo zou zijn?

Uiteraard is het jouw kat en dus jouw keuze :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:27

Al valeriaandruppels geprobeerd? druppel je op spullen. Tegen stress en/of om spel te stimuleren geen idee of het werkt in dit geval maar ze vinden de geur erg prettig.

In een bench stoppen geeft stress lijkt mij en zou ik persoonlijk niet doen.

en eens dat overleg met DA wel goed is

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 22:12

Hij komt op ons niet angstig over, het lijkt eerder of hij denkt dat hij weer een kater is en op zoek is naar een krolse poes.

Ik zal de dierenarts even bellen wat ik het beste kan doen voor de nachten :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:48

Minoes schreef:
Hij komt op ons niet angstig over, het lijkt eerder of hij denkt dat hij weer een kater is en op zoek is naar een krolse poes.

Ik zal de dierenarts even bellen wat ik het beste kan doen voor de nachten :)

Er hoeft ook geen stress te zijn maar een lekker geurtje kan misschien net wat meer rust/afleiding geven waardoor hij stiller wordt.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:39

Hier ook een ouwetje, doof, geen tanden meer maar ontzettend lief :+:

Wij laten hem 's nachts in zijn kattenkamer (groter dan onze slaapkamer :+ ) met z'n vertrouwde spulletjes en inderdaad een lichtje aan. Hij gaat dan niet dwalen en heeft alles tot z'n beschikking (water, voer, kattenbak).

Overdag is hij wel heel erg aan het zwerven, ook dan sluit ik hem wel eens op, dan gaat hij rustig liggen slapen. Ik neem hem nog wel eens mee naar buiten, daar geniet hij zo ontzettend van, lekker in de zon zitten of liggen.

We zijn gek op hem en vergeven hem het lawaai, maar ik vind het superlastig om te besluiten wanneer het echt niet meer dierwaardig is. Lichamelijk is hij in orde, we gaan heel regelmatig naar de dierenarts, maar ik kan me voorstellen dat hij op een gegeven moment niet meer happy is omdat alles vreemd lijkt....

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:53

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:57

Geen ervaring met een kat, maar wel met een demente hond. Ik heb hem het supplement Cholodin gegeven, dat is er ook voor katten. Met Cholodin geen gespook meer 's nachts en minder onrust.

Is natuurlijk middel, dus baat het niet, dan schaadt het niet. De dierenarts had ook niet echt andere alternatieven namelijk, maar hiermee heeft de hond nog een aantal fijne jaren gehad.

Te vinden via internet, verschillende webshops, verschillende prijzen. Weet natuurlijk niet hoe lastig jouw kat is met pilletjes...

Succes, hoop jullie een oplossing vinden, zeker als de kat verder nog fysiek oké is is het lastig.

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:01

Onze kat (ook dement) heeft hier ook last van.
Wij hebben een kledingstuk met onze geur eraan bij haar neer gelegd en we merken dat het demente gemiauw vermindert omdat ze ons 'ruikt'.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 19:24

Even een update,
Wij geven nu wat druppels valeriaan door de melk en hij is weer helemaal "Zichzelf"!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:34

Voordat ik een berg tips ga geven heb ik 1 vraag: zijn lichamelijke problemen uitgesloten??

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:43

Wat een fijn nieuws ! :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 19:51

Jasmijn159 schreef:
Voordat ik een berg tips ga geven heb ik 1 vraag: zijn lichamelijke problemen uitgesloten??

Ja hij is 100% dement.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:01

Minoes schreef:
Jasmijn159 schreef:

Ja hij is 100% dement.

Oke. Maar onderliggende nierproblemen, schildklier problemen, oogproblemen, orthopedische problemen?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 20:02

Nee verder gezond, laatst nog gecheckt.