4 jaar oude hond nog castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 12:16

Dank je wel voor het uitgebreide antwoord!

Wij wonen in omgeving Breda. Het uitvallen kan zeer zeker met angst te maken hebben.

Maar toch denk ik zelf voor het meest met haantjesgedrag. Hij is nu volwassen. Het proberen te rijen tegen de eigenaresse van het teefje is natuurlijk puur hormonen, en heeft niks met angst te maken. Dus het is wel het ene afwegen tegen het andere natuurlijk.

Bij mijn moeder vertoont hij ook haantjesgedrag. Vanaf pup af aan vond ze het niet erg als hij in de riem beet, en je kan wel raden want hij nu nog steeds bij haar doet. Alleen vind ze dat niet leuk meer, en hij blijft proberen. Maar nu hangt er natuurlijk 50kg aan de riem :+ Hij is dan ook echt een hele andere hond voor een paar seconden alsof de duivel hem heeft over genomen.
Dit is natuurlijk de schuld van mijn moeder, ze had hier vanaf begin af aan consequent mee moeten zijn.
Ik vind het heel jammer dat hij dit niet doet als ik erbij ben want dan was het zo klaar.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:20

Booooo schreef:
Afgelopen zomer is hij aangevallen door een loslopende golden retriever. Hij was zo verbaasd, en er kwam bij hem een hoop grom geluid uit maar hij heeft niet terug gepakt. De golden heeft hem wel gepakt, en er was aardig wat bloed, vooral rondom zijn bek. Vanaf dat moment is hij dominant naar honden van zijn grootte (en groter). Ook vooral naar donkere honden, wat opzich apart is aangezien de golden licht is.
Met kleine hondjes gaat het prima, ook is zijn allerbeste vriendin een Ridgeback teefje. Maar met de meeste honden gaat het dus niet meer, ik laat hem niet los en kom niet in losloop gebieden om conflicten te voorkomen. Bij het passeren van andere honden valt hij uit/hare overeind, maar kan ik hem wel onder controle houden.
Hij was laatst ook helemaal van slag omdat er een teefje in de straat loops was. Hij zat continue bij de voordeur te piepen dat hij naar buiten wou. Met uitlaten, overal proberen te likken waar teefjes hebben geplast.

Eigenlijk zijn het 2 losse problemen.
Voor nr 1 denk ik niet dat castreren veel gaat veranderen. Zoals al een paar mensen gezegd hebben lijkt het meer uit angst te zijn. Hond zal ooit ondervonden hebben dat als hij lelijk doet, de andere honden hem links laten liggen. Daar zal je hard voor moeten trainen om dat er terug uit te krijgen. Trainen en de hond zelfvertrouwen laten opbouwen.
Dat castreren het erger zou maken geloof ik ook niet. Ook dat castreren een hond onzekerder zou maken lijkt me een beetje een vreemd verhaal. Wat er wel kan meespelen is dat intacte reuen hun onzekerheid onder invloed van de mannelijke hormonen makkelijker kunnen verstoppen onder haantjesgedrag.
Voor zijn gedrag tov loopse teefjes kan casteren wel een uitkomst bieden. Een gecastreerde reu blijft een reu, maar teefjes zullen iets minder van staatsbelang worden.
Chemisch castreren kan idd een goed idee zijn om te zien hoe hij er op reageert.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 13:31

Ik heb net weer de dierenarts gebeld. Die stelde ook chemisch castreren voor. Dit heeft precies hetzelfde effect als 'echt' castreren ( iemand hier in het topic zei geloof ik van niet). Alleen de eerste 2 weken kan hij juist wat heviger reageren omdat ze dan een dubbele dosis hormonen krijgen.
Je kan dan kiezen voor 6 maanden of 1 jaar, maar 6 maanden is mooi om te proberen.

Het zijn inderdaad 2 lossen problemen.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:03

Ik heb mijn reu januari vorig jaar ook chemisch laten casteren omdat hij ontzettend slecht at en we er geen medische oorzaak voor konden vinden. Verder een (veel te) sociale lieve hond. Is afgelopen jaar 10 kilo aan gekomen en weer mooi op gewicht en ik merkte ook positief verandering in zijn gedrag. In zijn enthousiasme rende hij nog wel eens op honden af voordat ik het zelf door had, dat was er ook gelijk uit. Ik heb het ook voor 6 maanden gedaan toen. Hij is inmiddels nog steeds niet gecastreerd trouwens, ben een tijdje terug overgestapt op KVV dus zijn eten laat hij niet meer staan alleen af en toe wel weer bananen in zijn oren :+ . Maar ik zou chemisch zeker proberen. Mijn hond werd niet heftiger in zijn gedrag de eerste weken.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:40

cocochanel schreef:
Hier mijn 10 jarige hond 2 weken geleden geopereerd omdat hij een tumor in zijn ballen had.... hij was de laatste jaren al wat rustiger tegen andere honden als vroeger en tis pas 2 weken geleden dus daar nog geen ervaring mee maar als je toch geen puppy's wilt zou ik het wel doen... zo'n tumor komt best vaak voor...


Tumoren komen eerder voor bij gecastreerde reuen als ongecastreerde reuen dus dat zou geen reden zijn.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:50

Ik lees er wellicht overheen maar waarom zou je niet gewoon direct normaal castreren?
Nu chemisch castreren is een dubbele kostenpost en kan onvoorspelbare ''bijwerkingen'' geven.

Wat er hier genoemd wordt; dat reuen onzekerder worden van castratie ben ik als hondentrainer nog niet tegengekomen mits juist begeleid door baas met ervaring.
De vachtstructuur en stofwisseling past zich aan na castratie en dat komt honden qua ''uiterlijk'' niet altijd ten goede maar he, liever wat lichter voeren dan 50 kg CC aan de wandel.
Staat je hond op vers? Dan zie je nl vrij weinig verandering in vacht is mijn ervaring.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 16:10

Wildgirl: Normaal castreren is meteen definitief, en je weet dus niet of zijn gedrag omslaat na de castratie of niet. Vandaar dat er wordt aangeraden om chemisch te castreren.
Prijskaartjes hangen er ook wel aan :=
- Chemisch (6 maanden) € 130,-
- Normaal € 250,-

Hij staat niet op vers. Tenminste ik naam aan dat je smuldier en Rodi niet vers bedoeld of wel? Hij krijgt daarnaast ook nog brokken (en restjes van ons avond eten :+ ). Hij ziet er op dit moment wel super goed uit, en zijn vacht ook.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:27

Mijn eigen reu is voor zijn eerste jaar gecastreerd. Inmiddels is hij 8. Hij heeft nooit gedekt.
Zijn karakter: licht onzeker naar andere honden toe en daarom zet hij als eerste een grote mond op. Als een andere hond dominanter is laat hij zich desnoods opvreten en kan ik het opknappen. Hij is zeer lief naar mensen toe, zeker niet dominant. Een loopse teef vind hij echt wel interessant, tot desnoods proberen te dekken aan toe.

Of zijn karakter 100% met de castratie te maken heeft weet ik niet. Wel weet ik dat er incidenten met honden in zijn leven zijn geweest waarvan 1 toen hij nog maar 8 weken was.
Natuurlijk is iedere hond anders, dus de hond van TS zal niet gegarandeerd doen, na eem evemtuele castratie, wat die van mij doet.

Hopelijk heb je hier wat aan bij de afwegingen, TS. :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:19

Ik heb een reuen roedel. Bij mijn zijn er twee gecastreerd ivm hypersexueel gedrag. Maar geen 1 is er onzeker van geworden. Ik heb 40 jaar honden en nog nooit een hond die na een sterilisatie of castratie onzeker gedrag ging vertonen. Mischien dat het bij onzekere honden kan voorkomen en zijn mijn honden gewoon wel zeker. Ik heb zelf ook eens een hond chemisch laten castreren maar vond de latere gewone castratie beter werken .

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 17:29

Mijn vorige hond heb ik ook rond zijn 1 jaar laten castreren, en nooit problemen mee gehad. Ook geen onzeker gedrag of iets dergelijks.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:38

ik zou hem niet zomaar castreren, als het om angst etc gaat dan kan het alleen maar negatief uitpakken.
Je zegt dat het eerst wel goed ging tot die aanval, hij is dus gewoon het vertrouwen kwijt en dat zal hij weer moeten krijgen, een castratie gaat dan alleen maar averechts werken.

Zoek een gedragstherapeut op en laat die helpen hoe je het het beste aan kunt pakken.

Ik heb hier een rottweiler reu die ook uitvalt naar andere honden, nekharen overeind en grommen en piepen etc, maar dat is alleen aan de lijn, zodra hij los loopt is hij erg onderdanig en kan het met bijna iedere hond vinden, aan de lijn heeft hij het gevoel dat hij mij moet beschermen en datzelfde geld voor mensen. aan de lijn geef je ook je eigen spanning door (bewust of onbewust)
je weet dat als je een andere hond tegenkomt de situatie fout kan gaan en je hebt dus onbewust spanning wat je hond ook zeker voelt. het klinkt misschien gek maar ik denk dat als je iemand die jouw hond en situatie totaal niet kent met hem laat lopen dat hij al heel anders reageert. vaak zijn het wij mensen die de problemen (onbewust) maken.

Chemisch gecastreerd maar dat heeft niks geholpen en dus besloten hem niet officieel te laten castreren. en zo had hij nog wel een aantal gedragsproblemen waarvan we met een gedragstherapeut al een heel eind zijn gekomen

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:42

Meeste honden krijgen juist een veel beter vacht van KVV. TS ik zou ook niet zomaar definitief castreren hoor!

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:43

Tja tegenwoordig is castreren uit den boze. Echter als ze toch nooit wat met hun hormonen mogen doen waarom er dan onder laten lijden?? Tuurlijk kan het tegen vallen zijn gedrag na castratie maar zelf enkel positieve ervaringen.

3 reuen laten castreren op latere leeftijd (3 jaar, 3.5 jaar en 5 jaar). 1 was ivm last van de loopse teven wat opgelost was daarna.

2 ivm agressie richting andere honden. Beiden stuk relaxter geworden en beiden na castratie nooit meer gevochten en kunnen gewoon los met allerlei honden terwijl voordien dat absoluut onmogelijk was.

Over 2 weken wordt mijn jongste herder (14 maanden) gecastreerd ik ben benieuwd.... hij is mega onzeker naar vreemde honden en kiest voor aanval. Kan al vanaf 6 maanden jong niet meer bij vreemde honden en loopt bij los lopen op overzichtelijk terrein altijd alsnog met muilkorf voor stel je voor dat.... ook omdat hij ook richting mensen behoorlijk agressief kan zijn.
Hij heeft een niet ingedaalde bal die deze problemen kan veroorzaken. Hij is al chemisch gecastreerd en zijn gedrag is al beter maarrrr hij zit natuurlijk ook in moeilijke levensfase waarin ze ook zelf nog veel veranderen.

Vind het spannend maar overleg met 2 gedrags deskundigen, de dierenarts en mijn eigen ervaringen wil ik deze stap wel nemen. Ook omdat hij hormonaal erg actief is wat met zijn instabiel karakter verre van fijn en handig is. Blijvend chemische castratie is slecht en enkel buikbal weg halen is overwogen maar toch gekozen voor volledige castratie.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:11

dierenfan schreef:
Tja tegenwoordig is castreren uit den boze. Echter als ze toch nooit wat met hun hormonen mogen doen waarom er dan onder laten lijden?? Tuurlijk kan het tegen vallen zijn gedrag na castratie maar zelf enkel positieve ervaringen.

3 reuen laten castreren op latere leeftijd (3 jaar, 3.5 jaar en 5 jaar). 1 was ivm last van de loopse teven wat opgelost was daarna.

2 ivm agressie richting andere honden. Beiden stuk relaxter geworden en beiden na castratie nooit meer gevochten en kunnen gewoon los met allerlei honden terwijl voordien dat absoluut onmogelijk was.

Over 2 weken wordt mijn jongste herder (14 maanden) gecastreerd ik ben benieuwd.... hij is mega onzeker naar vreemde honden en kiest voor aanval. Kan al vanaf 6 maanden jong niet meer bij vreemde honden en loopt bij los lopen op overzichtelijk terrein altijd alsnog met muilkorf voor stel je voor dat.... ook omdat hij ook richting mensen behoorlijk agressief kan zijn.
Hij heeft een niet ingedaalde bal die deze problemen kan veroorzaken. Hij is al chemisch gecastreerd en zijn gedrag is al beter maarrrr hij zit natuurlijk ook in moeilijke levensfase waarin ze ook zelf nog veel veranderen.

Vind het spannend maar overleg met 2 gedrags deskundigen, de dierenarts en mijn eigen ervaringen wil ik deze stap wel nemen. Ook omdat hij hormonaal erg actief is wat met zijn instabiel karakter verre van fijn en handig is. Blijvend chemische castratie is slecht en enkel buikbal weg halen is overwogen maar toch gekozen voor volledige castratie.


je moet natuurlijk doen wat jou het beste lijkt, jij kent je hond het best en ben ook van mening dat als ze echt veel last hebben van die hormonen dat het dan meer goed dan kwaad doet in de meeste gevallen helemaal als je er nooit mee wilt fokken zijn die hormonen alleen maar vervelend.
elke hond is anders, de mijne is nu 2,5 en merk niet dat hij last heeft van die hormonen in de omgang met andere honden etc dus mag het lekker blijven zoals het is.

wij hebben toen ook in overleg met therapeut en DA besloten hem chemish te castreren voor 1 jaar om te kijken hoe hij erop zou reageren. behalve dat hij wat aanhankelijker werd naar ons toe geen enkel verschil gemerkt en daarom ook besloten hem voor nu te laten zoals hij is.

JlnG

Berichten: 286
Geregistreerd: 13-03-13

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:30

Ik zou chemisch toch ook eerst overwegen. Ik heb dit bij mijn reu gedaan omwille van hypersexueel gedrag, ook naar niet loopse teven.
Maar mijn toch al onzekere reu viel uit bij het minste als hij het niet vertrouwde. Zelfs naar teven terwijl dit altijd goed ging. Ook in het algemeen angstiger.
Het is nu zo goed als uitgewerkt en ik heb eindelijk wat meer mijn vertrouwde hond terug. Reuen was en blijft een dingetje, dus opletten. Heeft wel nog geen loopse teef geroken sinds, maar dar zien we dan wel weer. Succes ermee!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:24

Jammer, Breda is nogal uit de buurt.

Rijden op andere honden/mensen is vaak een uiting van stress. Wat ook regelmatig voorkomt is dat volle reuen niet weten wat ze met een gecastreerde reu aan moeten, waardoor die vaak weer op de gecastreerde honden gaan rijden.
Ik zou zeker eerst de chemische castratie proberen, dan weet je hoe je hond reageert.
Mijn reu heeft anderhalf jaar geleden medicijnen gehad tegen een vergrote prostaat, hij werd een schim van zichzelf, een luie vadsige, vreterige hond. Die laat ik dus niet castreren, hij had nergens meer lol in en liep maar wat achter me aan te sjokken. Die gaat dus echt niet onder het mes.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:59

Zeer zeker chemisch castreren proberen. Ik heb een uitlaatservice en eigenlijk alleen maar goede ervaringen, ook op latere leeftijd. Onlangs nog een hond van 3 die continue voor problemen zorgde en ook wegliep, volgens de eigenaar was het onzekerheid. Nadat ik bij een vechtpartij ertussen was gesprongen omdat het écht te ver ging en ik in mijn knie gebeten werd was ik er wel klaar mee. Met de eigenaar afgesproken dat de hond chemisch gecastreerd werd om te kijken wat het zou uithalen. De eerste 3 weken waren behoorlijk heftig! Ik moest hem vreselijk in de gaten houden, hij was enorm gespannen en snel getriggerd. Maar daarna echt een totaal andere hond! Hij luistert veel beter, is relaxter en geen enkele vechtpartij meer gehad het afgelopen half jaar. Ik ben dus echt pro castreren bij reuen. Heel eerlijk vind ik ongecastreerde helemaal niet zo prettig in mijn werk. Mijn advies is eigenlijk bijna altijd: geen fokplannen? Lekker ballen eraf, voor alle partijen veel prettiger. Voor de hond geeft het ook veel meer rust.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:35

Jammer dat wij zo ver weg wonen. Wij hebben drie Cane Corso's, zou wel graag kennis met hem maken.

Eén van onze reuen was trouwens ook gecastreerd en die dekte daarna gewoon nog. Dus buiten het feit dat er geen pups van kwamen, reageerde hij verder als een intacte reu.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:39

Het zijn zoals sommige voor mij al zeiden, 2 aparte problemen. Voorprobleem nummer 1 gaat castreren echt niet helpen. Het werkt zelfs misschien averechts. Ik ken teveel mensen die hun hond hadden gecastreerd, en die honden geen steek veranderd waren.


Voor probleem 2 kan het helpen, maar er is wel kans dat hij na de castratie ook aggresiever op teefjes reageerd. (Dit hadden wij met een hond die door medische reden gecastreerd moest worden)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:43

Ik heb al lang honden en mijn ervaring is dat als er problemen zijn op het speelveld of in de wandel groep, er altijd een intacte reu bij zit. En uiteraard zullen er zijn die perfect luisteren en hele verantwoorde bazen hebben. Maar vaak is dat niet het geval.

Maaaarije

Berichten: 1759
Geregistreerd: 15-10-09

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:07

Ik zou er toch even goed over nadenken. Je probleem klinkt voor mij als onzekerheid. Ik heb zo'n zelfde geval in huis.
Persoonlijk denk ik dat het castreren hier alleen averechts gaat werken. Een reu verliest een enorm deel van zijn testosteron na castratie, en juist daardoor is de kans goed aanwezig dat hij nog onzekerder wordt.

Hou er ook rekening mee dat het meer problemen met zich mee kan brengen, de vacht veranderd, de hond heeft kans sneller dik te worden, meer kans op incontinentie.

Ik zou zelf eerst eens proberen of je niet met een training al dan met iemand die hier voor opgeleid is, kijkt of je dit probleem kunt oplossen. Let ook op dat er vaak ook een deel bij de eigenaar ligt, niet alleen bij de hond.
Persoonlijk heb ik de voorkeur niet te castreren tenzij medisch noodzakelijk.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: 4 jaar oude hond nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:18

Ik heb het hier ook wel eens over gehad met mensen die er ervaring mee hebben voor onze hond, maar ik hoor vaak dat honden hier onzeker van worden. En een gecastreerde reu ruikt voor andere niet gecastreerde reuen heel erg bijzonder (bij sommige nog meer dan teefjes) Dus stel jouw hond wordt niet minder bang/agressief dan zou dat best veel problemen kunnen veroorzaken, omdat er dan veel reutjes kunnen komen om even te ruiken aan dat bijzondere geurtje wat hij dan achterlaat. Kan ook zijn dat dit niet het geval is, maar kan ook best zijn dat het misschien erger wordt...

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:49

Diablo schreef:
Jammer dat wij zo ver weg wonen. Wij hebben drie Cane Corso's, zou wel graag kennis met hem maken.

Eén van onze reuen was trouwens ook gecastreerd en die dekte daarna gewoon nog. Dus buiten het feit dat er geen pups van kwamen, reageerde hij verder als een intacte reu.

Dat doen mijn gesteriliseerde teven zelfs.. zegt niet zoveel.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:51

Sophie_Wind schreef:
Ik heb het hier ook wel eens over gehad met mensen die er ervaring mee hebben voor onze hond, maar ik hoor vaak dat honden hier onzeker van worden. En een gecastreerde reu ruikt voor andere niet gecastreerde reuen heel erg bijzonder (bij sommige nog meer dan teefjes) Dus stel jouw hond wordt niet minder bang/agressief dan zou dat best veel problemen kunnen veroorzaken, omdat er dan veel reutjes kunnen komen om even te ruiken aan dat bijzondere geurtje wat hij dan achterlaat. Kan ook zijn dat dit niet het geval is, maar kan ook best zijn dat het misschien erger wordt...

Chemisch is niet definitief, dus goede optie daarom.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:51

DatBenIkNou schreef:
Diablo schreef:
Jammer dat wij zo ver weg wonen. Wij hebben drie Cane Corso's, zou wel graag kennis met hem maken.

Eén van onze reuen was trouwens ook gecastreerd en die dekte daarna gewoon nog. Dus buiten het feit dat er geen pups van kwamen, reageerde hij verder als een intacte reu.

Dat doen mijn gesteriliseerde teven zelfs.. zegt niet zoveel.


Gekoppeld en wel?

Wil er mee zeggen dat castratie niet perse helpt tegen het gedrag van een reu bij een loopse teef.