Poes met suikerziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:21

Mijn kat kreeg ook langs insuline maar ten tijde van zijn diagnose was er alleen Caninsulin. Dat sloeg bij hem niet aan inmiddels is er ook Prozinc. Dierenarts moet sowieso eerst deze twee proberen voor hij mag overgaan naar bijvoorbeeld Lantus. Lantus is namelijk een humane insuline, gebruik voor katten is offlabel ( maar wél effectief)

Dring anders gewoon aan op thuistesten bij je dierenarts. Scheelt stress bij je kat, vaker en beter te meten waarden en het is nog goedkoper ook. Het is echt niet moeilijk!

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 21:31

Ik weet eigenlijk niet welke insuline ik heb.
Ik wil de poes eerst ingesteld hebben en dan pas thuis testen.
Het is gewoon nog veel te hoog

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:47

justdiesel schreef:
Mijn poes van 9 jaar is de laatste tijd bezeten van eten en water, veel water....
Ook valt ze echt af en word graatmager, het is bijna een skeletje met vel er over.
We hadden eerst een wormkuur gegeven om te kijken of het misschien door wormen kwam dat ze zoveel afviel.
Er kwamen geen wormen af en het hielp ook helemaal niks.
Dus dat was het niet.
Vorige week dus maar naar de dierenarts met haar en is ze helemaal nagekeken, zo uiterlijk kon de dierenarts niks vinden dus heeft hij bloed afgenomen en daar kwam uit dat ze suikerziekte heeft.

Onze kater heeft op het moment blaasgruis dus die krijgt dieetvoer, in eerste instantie kregen de katten nu apart eten.
We hebben 3 katten en dat dieetvoer is behoorlijk duur.
Het probleem van apart voeren was dat de katten alleen s'morgens en s'avonds even wat konden eten aangezien we de hele dag werken zijn.
De katten zijn gewend om altijd een bakje met eten te hebben staan dus deze oplossing vond ik al helemaal niks omdat ze te lang zonder eten zouden zitten.

Nu heeft dus de poes suikerziekte en is het voor haar belangrijk dat ze kan eten, dus nu toch maar alle katten dat dieetvoer aangezien er dan continu bakjes met brokjes kunnen staan.

Sinds donderdag krijgt de poes insuline, we zijn haar nog aan het instellen en moeten zo meteen ook met haar naar de dierenarts om bloed te laten prikken.
Alles moet nu op uur en tijd en ondanks dat ik dat absoluut voor mijn poes over heb gaat dat toch problemen geven vrees ik.....

Ik moet natuurlijk ook gewoon werken en als er afspraken zijn kan ik die ook niet gaan afzeggen omdat ik voor de kat thuis moet blijven.

Hoe gaan jullie bokkers met ervaring hier mee om?
Kan je als de poes eenmaal ingesteld is een beetje variëren met de tijden?


Ik weet niet of je facebook hebt maar norma ( van norma's universum) heeft nu een hondje met suikerziekte, zij heeft heel veel informatie van andere mensen gekregen. Misschien kun je haar op facebook een berichtje sturen.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:51

justdiesel schreef:
Ik weet eigenlijk niet welke insuline ik heb.
Ik wil de poes eerst ingesteld hebben en dan pas thuis testen.
Het is gewoon nog veel te hoog


Kan best een tijd duren voor je de juiste dosering hebt gevonden. Ook omdat je steeds een paar dagen een dosering aanhoudt om te kunnen kijken wat het doet.
Maar je moet in ieder geval doen waar je jezelf het beste bij voelt. Ik ben relatief snel thuis gaan testen omdat de dierenartsbezoekjes op een vaste tijd na het spuiten niet te combineren waren met mijn werk en mijn kat de dierenarts filleerde..

Protocol voor een behandeling van een hond is net even anders dan die van een kat.
Weet dat honden toe konden met 1 dosis caninsulin per dag en bij katten waren dat er standaard twee.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:53

Hier ook een kat met suiker en een keer per dag spuiten. Heeft ongeveer twee manden geduurd voor het stabiel was. Ik zou zeker niet onbeperkt voeren. Wij voeren driemaal per dag en hebben een automatische voerbak die om de 8 uur open gaat. Hier doet ze het waanzinnig goed op, nooit meer problemen gehad. We hebben nu een vrolijke kat terwijl het eerst echt een zielig hoopje was.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:56

Juist thuis gaan testen, dan gaat het instellen veel sneller.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:01

Caira schreef:
Juist thuis gaan testen, dan gaat het instellen veel sneller.


Mee eens, ik begrijp de redenatie ook niet om het bij de DA te doen. Door de (wisselende hoeveelheid) stress schiet de suiker omhoog en krijg je gewoon geen betrouwbaar beeld. Thuis kun je ook nog eens makkelijk kiezen op welke uren je wil testen.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:43

@Dustyenmax, daar heb ik wel van gehoord, vraag me niet waarom maar ik krijg een beetje de kriebels van die mevrouw. Kan het niet onderbouwen en misschien is het een schat van een mens hoor.

@Fransje, het is ook moeilijk voor ons te combineren met werk maar nu zijn we op een vrije dag geweest en op een zondag.
Morgen moeten we weer en dan rijd mijn man "even" op en neer van zijn werk
Ai dierenarts die kat fileert klinkt niet heel goed.... :')

@Sorbetje, dat over onbeperkt voeren heb ik al eerder uitgelegd waarom daar voor gekozen is.
Helaas is er nu geen andere oplossing voor....
Super fijn dat jullie kat zoveel is opgeknapt, hoe lang heeft hij/zij nu al suiker?

@Caira, ik zal er mijn man morgen eens naar laten vragen.

@Gdg, Het is puur mijn gevoel dat ze nu even beter af is als de dierenarts kijkt.
Ik ben al onzeker of het insuline spuiten wel goed gaat en als dat dadelijk nou ook nog bij het bloed prikken zo gaat...
Zelf kiezen op welke uren je test kan toch niet? Dat moet toch 4 uur na het insuline spuiten gebeuren?

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:45

Begrijp ik nu goed dat de dierenarts insuline spuit en jullie thuis niet?
Of lees ik je bericht vreemd?

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:48

Nee dat klopt niet, wij spuiten thuis insuline en de dierenarts prikt bloed en test.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:50

Ah, dan heb ik je bericht scheef gelezen.
Welke insuline geven jullie?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:51

Wat hier gebeurde is thuis zelf bloedsuiker prikken en dat netjes bijhouden (hebben ze leuke boekjes voor anders gewoon in schriftje zetten) en dat werd overlegd met een assistente die daar extra voor was geschoold, kwam die er niet uit omdat er iets raars was werd er da bijgehaald. Maar doorgaans werd het telefonisch zo overlegd hoeveel de insulin wel of niet omhoog kon.

Zou zeker zo'n metertje halen scheelt je enorm in de kosten en stress voor jezelf uiteindelijk. En als je kat thuis lastiger prikken is (want het is thuis) vraag dan katvriendelijke buren of je daar op tafel even je kat mag komen laten meten (Dat is ook vreemd terein vaak de reden waarom kat bij da stil blijft zitten op tafel) en als je wat handiger bent gewoon thuis doen.
Prikken voor drupje bloed in oor of voetzool is echt heel makkelijk.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:56

@Fleurtjeuh, dat durf ik zo niet te zeggen....
Staat dat op de ampul?

@Sjolvir, ik zal het mijn man morgen eens met de dierenarts laten overleggen.
Scheelt inderdaad veel stress voor de kat maar het is idd wel zo dat mevrouw bij de dierenarts op tafel alles als een mak schaap ondergaat en thuis breekt nog net de hel niet los :D
Al laat ze het prikken van insuline wel heel braaf doen, net of ze in de gaten heeft dat het haar helpt.
Moet wel lachen want prikken in het oor voor bloed lukte de dierenarts juist niet afgelopen zondag :+

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:00

Heb je een soort van pen gekregen waarmee je de insuline spuit? En daar gaan dan ampullen in?

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:01

Ja ik heb een pen waar de ampul in moet, de dierenarts heeft hem er voor mij in gedaan en we hebben alleen die er nu in zit

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:04

Dan heb je nu Caninsulin die je geeft met de VetPen.
Best handig ding maar wat mij persoonlijk tegenstaat is dat het lastig is om precies in te stellen omdat hij alleen maar per 0.5 eenheid verhoogd of verlaagd.
En omdat caninsulin eigenlijk een honden insuline is, zijn katten hierdoor vaak niet zo makkelijk in te stellen op deze insuline

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:06

Ik heb even gekeken en er staat vetpen. op de pen zelf staat U40 insulin en de ampul tekst staat Canin nnog iets maar dat kan ik niet lezen en ik ga hem er nu niet uithalen.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:07

O je bent me voor hahaha die heb ik inderdaad

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:59

justdiesel schreef:
@Dustyenmax, daar heb ik wel van gehoord, vraag me niet waarom maar ik krijg een beetje de kriebels van die mevrouw. Kan het niet onderbouwen en misschien is het een schat van een mens hoor.

@Fransje, het is ook moeilijk voor ons te combineren met werk maar nu zijn we op een vrije dag geweest en op een zondag.
Morgen moeten we weer en dan rijd mijn man "even" op en neer van zijn werk
Ai dierenarts die kat fileert klinkt niet heel goed.... :')

@Sorbetje, dat over onbeperkt voeren heb ik al eerder uitgelegd waarom daar voor gekozen is.
Helaas is er nu geen andere oplossing voor....
Super fijn dat jullie kat zoveel is opgeknapt, hoe lang heeft hij/zij nu al suiker?

@Caira, ik zal er mijn man morgen eens naar laten vragen.

@Gdg, Het is puur mijn gevoel dat ze nu even beter af is als de dierenarts kijkt.
Ik ben al onzeker of het insuline spuiten wel goed gaat en als dat dadelijk nou ook nog bij het bloed prikken zo gaat...
Zelf kiezen op welke uren je test kan toch niet? Dat moet toch 4 uur na het insuline spuiten gebeuren?


Snap ik en heb ik ook gelezen, is ook een lastige. Ons kat heeft het nu ruim anderhalf jaar en is 16 jaar oud heeft ook de vetpen. Wij zijn begonnen bij 3 eenheden en bij 5 bleef ze perfect. Bij haar merkte je het heel erg als ze niet aan de juiste dosis zat, veel zeuren voornamelijk in de nacht en veel drinken soms 7 bakjes water op een dag.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 22:06

Dat zeuren is heel herkenbaar, gelukkig niet s'nachts maar overdag.
Voornamelijk staat ze voor eten te zeuren, dit deed ze eerst nooit.
Ze is nu zo geobsedeerd voor eten dat ze het nog net niet uit je hand slaat, maar vooral ook voor water!
Niet normaal wat die poes drinkt en plast.
En ze is dan heel erg mager en heeft een vettige vacht lijkt wel.

16 jaar is al een beste leeftijd, is 5 eenheden veel of normaal?
We zitten nu op 2 maar merk nog weinig verbetering

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:16

Ja, dat is wel herkenbaar met het begin.Nu het geregeld is drinkt ze ongeveer 2 bakjes per dag. Maar toen was het niet te doen dat was de belangrijkste verandering toen het aansloeg.Tussen de 3-5 is wel vrij standaard. Misschien met de dierenarts overleggen of je omhoog mag? Wij hebben ook telefonisch toen veel overleg gehad met da. Braken is een teken dat je teveel geeft. Wij hebben ook altijd dextro in huis mocht het nodig zijn, gelukkig nog nooit aanval gehad.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 14:58

@Sorbetje, hier nog steeds veel drinken helaas.....


Het gaat nog niet de goede kant uit, woensdag was mijn man naar de dierenarts geweest voor bloed te prikken en toen waren haar waardes wel iets omlaag gegaan maar nog niet genoeg.
We moesten de insuline verhogen naar 2,5

Vanmorgen is mijn man weer heen geweest en nu waren de waardes juist weer hoger als eerst....
Nu moet de insuline naar 3

Ik vraag me af of ik wel goed inspuit, maar eigenlijk kan dat toch niet heel veel mis gaan toch?
De dierenarts wil als het dinsdag weer niet gedaald is haar eigenlijk daar houden zodat hij meerdere keren per dag kan checken.
Maar dat wil ik voor de poes eigenlijk niet omdat dat veel stress geeft en heel eerlijk ook voor de kosten niet. Als ze daar moet blijven zal er wel weer een flinke prijskaart aan hangen en we hebben er al genoeg geld doorheen gedraaid.
Niet alleen de 2 katten die ziek zijn maar ook een auto met stukken.
Uiteraard gaat het welzijn van de beesten voor als het moet maar is het geen noodzaak dan liever niet.

Wat nu als we haar niet ingesteld krijgen?
Is stoppen met insuline een optie?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:14

justdiesel schreef:
Het gaat nog niet de goede kant uit, woensdag was mijn man naar de dierenarts geweest voor bloed te prikken en toen waren haar waardes wel iets omlaag gegaan maar nog niet genoeg.
We moesten de insuline verhogen naar 2,5

Vanmorgen is mijn man weer heen geweest en nu waren de waardes juist weer hoger als eerst....
Nu moet de insuline naar 3

Ik vraag me af of ik wel goed inspuit, maar eigenlijk kan dat toch niet heel veel mis gaan toch?
De dierenarts wil als het dinsdag weer niet gedaald is haar eigenlijk daar houden zodat hij meerdere keren per dag kan checken.
Maar dat wil ik voor de poes eigenlijk niet omdat dat veel stress geeft en heel eerlijk ook voor de kosten niet. Als ze daar moet blijven zal er wel weer een flinke prijskaart aan hangen en we hebben er al genoeg geld doorheen gedraaid.

Niet alleen de 2 katten die ziek zijn maar ook een auto met stukken.
Uiteraard gaat het welzijn van de beesten voor als het moet maar is het geen noodzaak dan liever niet.

Wat nu als we haar niet ingesteld krijgen?
Is stoppen met insuline een optie?

Ik begrijp nog steeds niet waarom je niet zelf haar bloed controleert (en dan de waardes doorbelt om te overleggen met de DA), kun je dat uitleggen? Ook het meerdere malen per dag checken kan dan heel makkelijk op een dag dat je thuis bent of makkelijk tussendoor even naar huis kunt.

Een echt alternatief voor insuline spuiten is er niet, er is wel een kans dat het tijdelijk is en ze nog herstelt. Ik zou voor prozinc (ook insuline) gaan als jullie haar met de caninsulin niet ingesteld gaan.
Daarnaast zijn er katten die op speciaal voor voor diabeteskatten nog een tijd zonder insuline kunnen. Maar als je op dat voer overgaat zul je toch echt apart moeten voeren aangezien je ene kat nu het ene speciaalvoer moet en je andere dan dus het diabetesvoer moet. Wil je dan 24/7 eten aanbieden zit je vast aan chipbakjes of eethokjes met chipluikjes.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:54

Stoppen met insuline is geen optie. Je kat voelt zich niet lekker als de suikerwaarde te hoog is ( ook niet als die te laag is trouwens ). Uiteindelijk kun je van een te hoge of te lage bloedsuiker in een diabetische coma raken en overlijden.

Heel eerlijk heb ik een andere kijk erop als de andere reacties en misschien stuit dat andere hier tegen de borst. Mijn vriend heeft vroeger tijdens zijn opleiding als bijbaantje bij een dierenarts gewerkt en meegemaakt hoe lastig een dier vaak in te stellen is. Je suikerwaarde heeft niet alleen te maken met hoeveel je eet maar schommelt ook aan de hand van je beweging, stress Ed. Mijn vriend is zelf diabeet en weet hoe hij ellendig zich voelt bij te hoog / te laag zitten. Dat alles samen is de reden dat hij altijd heeft gezegd dat een dier niet aan te willen doen. Toen onze kater de diagnose diabetes 2 jaar geleden kreeg hebben we hem dan ook laten inslapen. Werkte bij hem wel ook de nieren al een stuk slechter ( complicatie bij suikerpatiënt ). Een dier is niet bang voor de dood, weet niet dat er een morgen of volgende week is. Alleen hoe hij zich op dat moment voelt. Te zien dat mijn kater zich zo beroerd voelde was voor mij genoeg om afscheid te nemen. Naast dat wij ook beide fulltime werkte en ik niet wilde dat het beestje mogelijk een hele dag beroerd of zelfs in coma was omdat we hem niet 24/7 in de gaten konden houden.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 16:04

@Gdg, dat weet ik zelf ook niet zo heel goed.....
Ik denk dat ik het nu nog niet zelf doe omdat ik nog denk dat ik dat niet goed kan ofzo.
De dierenarts krijgt ook geen bloed uit haar oor en moet steeds een ader opzoeken.
Op zich heb ik dan meer vertrouwen in de dierenarts.
Ik ben ook de laatste 2 keren niet mee geweest dus heb het ook niet kunnen bespreken.

@Twinducklin, je stoot mij er niet mee tegen mijn borst, ben het wel met je eens dat als een beest zich niet goed voelt dat dat ook geen leven is.
Maar ik denk ook dat dit geschommel ook niet heel fijn is voor de poes.
Ik krijg tenminste niet de indruk dat ze zich heel fijn voelt.
Wat je schrijft over de hele dag werken daar zit ik ook mee, we zijn niet heel veel thuis dus kan haar niet de hele dag in de gaten houden.
Soms ligt ze zo raar als ik thuis kom en dan ga ik echt bang kijken of ze nog wel leeft.
Nou is dat gelukkig wel steeds en zo erg zal het allemaal wel niet heel snel lopen maar toch.