Poes met suikerziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:42

fransje23 schreef:
Ik deed altijd het oortje maar dat was omdat bij het pootje ik waarschijnlijk meer gaatjes en bloed had dan mijn kat. Pootje was een no go.. :Y)

Hahaha.



Hier trouwens net even flinke schrik gehad, poes had een (hypoglycemisch) insult :\ . Snel bloed gemeten en bgg was 2,1. Snel voor wat suiker gezorgd en ze heeft ook alweer wat gegeten; gaat nu weer beter gelukkig.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 20:38

He bah Gdg, dat lijkt me best akelig om te zien.
Goed dat je er zo snel bij was, poes nu weer helemaal goed?

Net poes op schoot lekker zitten kroelen, vrijwel zonder problemen in het oortje geprikt en een druppel bloed er uit gekregen.
Komt mijn zoon met de tester, is het net te weinig bloed.... -O-
Verdomme!
Morgen nieuwe poging.
Ze doet het wel goed op de 5 eenheden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:32

Ja ze is nu weer goed gelukkig, maar is toch wel eng ja. De eerste dagen toch weer extra spannend met spuiten.

Balen dat je net te weinig bloed had! Welke meter heb je gekocht? Ik heb bewust gekeken naar de meter die de minste hoeveelheid bloed nodig heeft, dan is de kans iets groter dat het genoeg is :P . Ik heb de freedom lite, van het merk freestyle, die heeft maar een druppel van 0,3 microliter nodig. Er zijn ook meters die wel 1,0 microliter bloed nodig hebben, dat is toch meer dan 3 keer zoveel.

Afhankelijk van welk merk je hebt kun je soms ook nog bijvullen met bloed als je te weinig hebt, dus snel nog even een keer prikken en hopen dat je dan wel genoeg bloed hebt. Bij de mijne heb ik daar nog 60sec voor, bij veel merken kan het ook niet hoor, andere variëren van 5sec tot 60sec.

Hier staat een mooie tabel waarin heel veel meters vergeleken worden: allesoverdiabetes.com/bloedsuikermeter-vergelijken . Niet dat je direct een andere meter aan zult schaffen, je hebt die andere immers nog maar net, maar misschien dat je op het moment dat je nieuwe strips moet bestellen je toch overweegt om over te stappen.

popcornlover

Berichten: 277
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:13

Net het hele topic doorgelezen. Wat balen dat je kat diabetes heeft!
Wel interessant om te lezen hoe iedere dierenarts toch weer andere adviezen geeft wb het spuiten en voer.
Mijn poes heeft sinds afgelopen oktober bewezen diabetes. Wij zijn naar de DA gegaan omdat ze afviel en veel leek te drinken en plassen. Helaas hebben we geen oorzaak kunnen vinden voor haar diabetes. Poes is 9 jaar oud, had geen overgewicht, nooit langdurig prednison oid gebruikt. Ook geen tumor aan de hypofyse of ontsteking aan de alvleesklier te vinden. Dus een onbegrepen diabetes.
Lastiger is het om haar goed ingesteld te krijgen op de juiste insuline.

Aanvankelijk zijn we begonnen met het spuiten van prozinc, dit werkt gemiddeld 12 uur. Hier leek ze de eerste weken goed op te reageren. Maar toen toch weer hoge waardes. Uit haar dagcurves (af en toe pak ik een dag dat ik ieder uur haar gluc controleer) bleek dat ze heel snel zakte (soms van onmeetbaar hoog naar 5 of lager) binnen 5 uur. Om vervolgens weer te stijgen. Aangezien deze grote schommelingen ook slecht zijn, overgestapt naar caninsulin, maar dit was helemaal dramatisch. En nu sinds een week of 6 op Lantus. Dit zowel op mijn eigen verzoek als op advies van de kliniek in Utrecht. Wij spuiten nu 2x dgs 2 IE en haar glucoses worden steeds stabieler! De schommelingen worden minder groot en ook haar uitgangswaarde is steeds beter. En nu heb ik weer een vrolijke poes, die speelt, goed eet, en normale hoeveelheden drinkt en plast. Ook aan haar gewicht en vacht zie je dat ze zich beter voelt.

Ik vind het grote voordeel van Lantus dat het kristallen afzet onder de huid, die gedurende de dag continu insuline afgeven. Hierdoor creëer je een stabielere glucosewaarde.

Ook met het voer ben ik aan het puzzelen geweest. In eerste instantie omgezet naar koolhydraatarm. Dus voer zonder granen, aardappel, rijst etc. Maar dit at ze slecht, dus voor mijn kat helaas geen optie. Nu voor ik de Royal canin diabetic. Zowel droog- als natvoer. Iedere ochtend een bakje natvoer. En verder kan ze de hele dag door brok eten. Dit heb ik zo gelaten omdat ze dit al zo gewend was. En ik het een fijn idee vindt dat ze bij een hypo direct kan eten, ook als ik niet thuis ben. Ook heb ik speciale snoepjes in huis voor haar die koolhydraatarm zijn. Vinden ze nog lekker ook!

Mijn advies: ga op je gevoel af! Jij kent je kat het beste, qua gedrag, eten, spelen enz. Ik controleer al vanaf het begin 1x per week glucoses, met af en toe een dagcurve tussendoor. Dit bel ik vervolgens door naar de DA. En dan bespreken we wat we met de insuline doen. Ga vooral niet te snel omhoog, daarmee vergroot je het risico op een hypo.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 20:54

Ik heb de meter van accu chek, op zich wel een fijn ding.
Echt heel veel bloed heeft hij volgens mij ook niet nodig.
Fijn dat je poes weer goed gaat.

Dat is een heel gedoe geweest dan popcornlover, fijn dat je nu een goede insuline hebt.
Ik ga inderdaad wat op mijn gevoel af, en dat zegt me dat het nu zo goed gaat met de poes.
Ze eet en drinkt goed, ze komt kroelen, ze is rustig, en ze komt aan.

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:58

Hoe gaat het ondertussen?

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 18:56

Het gaat echt super goed met haar, helemaal gewend aan het spuiten.
Ze zit vaak zelfs al klaar :D
Ze is aangekomen, zelfs een beetje aan de bolle kant :+ maar nog niet te.
Haar waarde weet ik zo niet want dat heb ik eerlijk gezegd al een poosje niet meer gemeten.
Maar alles aan haar zie je aan dat het goed gaat.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:46

Fijn om te lezen dat het goed gaat met de kat TS :)

Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn kat diabetes heeft. 4 weken geleden ben ik met hem naar de dierenarts geweest met wat vage klachten en vrnl een onderbuigevoel van mijn kant. Hij at raar en te weinig. Toen bleek hij een beginnende keelontsteking te hebben en te zijn afgevallen. AB kuurtje er tegen en hij knapte snel op. Toch bleef hij minder eten, maar er wel verschrikkelijk om zeuren. Hij wilt alleen zachtvoer en liever geen brokken. Inmiddels hoogwaardig natvoer gekocht zodat hij tenminste daar wel voldoende uit kon halen. Maar had het idee dat hij bleef afvallen.
Dus vandaag terug, idd weer 'n halve kilo er af. Nu is het een flinke kat, die wat geneigd was te vol te wezen, niet super dik, maar mocht wat minder. Hij zit nu op 4kg en dat is echt 'n kilo te weinig voor hem.
Maar goed, klinisch werd er niks gevonden, dus bloed laten controleren op verschillende vlakken, gelukkig werken z'n nieren prima en ook de andere waardes waren prima, alleen z'n glucose gehalte sterk verhoogt (22mml). Nu kan dat omhooggeschoten zijn door de stress bij de dierenarts, maar ik vermoed dat dit toch wel het probleem is bij hem.
Natuurlijk net lang weekend, dus maandag mag ie naar de dierenarts om meerdere controles te doen en dan gaan we het zien!

Ik zie totaal niet tegen het toedienen van medicatie en zelf bloedprikken op, ik doe niet anders op m'n werk. Ik ga ook direct een glucosemeter aanschaffen.
Moet alleen even uitvogelen wat handig is met insuline prikken, ik werk ploegen en woon alleen :Y)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:58

Als je toch niet tegen prikken opziet zou ik je je kat gewoon zelf gaan meten thuis. Sowieso snap ik die opnamedag niet, om de diagnose te bevestigen zou ik de fructosamine in het bloed laten meten.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:16

Ik denk wel dat ik het fijn vind om het 1x met de dierenarts te doen, zodat ik precies weet waar te prikken en gewoon alles even door te spreken :)
Ik zal maandag navragen of de fructosamine ook gecheckt is :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:52

Letizia schreef:
Ik denk wel dat ik het fijn vind om het 1x met de dierenarts te doen, zodat ik precies weet waar te prikken en gewoon alles even door te spreken :)
Ik zal maandag navragen of de fructosamine ook gecheckt is :)

Ja dat snap ik wel hoor (alhoewel heel veel dierenartsen het niet eens kunnen, goed in een oortje prikken), maar een opnamedag is dan als schieten met een kanon op een mug, snap je?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:01

Ik volg je :)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:01

Ik breek weer even in, in je topic ts, hoe is het met je kat?

Vandaag is die van mij begonnen met insuline, Jimmy is niet meer opgenomen omdat ik hem het hele weekend al zelf getest heb (wat de dierenarts verbaasde, blijkbaar maakt ie dat niet veel mee). Ook wil de ik andere insuline dan hij voorschreef, die had ie niet liggen, maar heeft ie wel voor me besteld, echt top! Ben dus nog wel met cansuline begonnen, maar vanaf vrijdag ProZinc. Ik zit op het diabetesforum voor katten, waar ze echt fantastisch meedenken!
Ik heb hem zelf meerdere malen getest vandaag, hij is mooi gezakt in z'n waardes en zat nog aardig toen hij zij 2e dosis kreeg.
Ik zit ook op het internationale forum omdat ik wil kijken of Tight Regulation voor ons gaat werken, maar dan wil eerst de prozinc hebben.
M'n vader gaat een box maken waar een kattenluik met chip op komt, daar kunnen voorlopig de andere 2 katten hun eten staan, zodat Jimmy er niet bij kan. Bij TR mogen ze absoluut geen brokjes hebben. Jim krijgt nu ook een compleet natvoer, eerst zat hij niet aan de brokjes, maar vandaag wel, duidelijk dat hij zich beter voelt. Dus voor hij aan de TR begint moet ie eerst detoxen, toestand... Maar goed, het is investeren, maar hopelijk werpt het z'n vruchten af zodat ik met m'n wisselende diensten de insuline beter kan toedienen en nog mooier, als ie in remissie gaat :)
Laatst bijgewerkt door Letizia op 30-04-18 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:09

Ha, wat goed dat je toch zelf bent gaan testen!

Kun je wat meer vertellen over die TR?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:23

Ik was sowieso van plan om zelf te gaan testen, maar je hebt natuurlijk niet zo maar alles bij de hand. Gelukkig kon makkelijk aan materiaal komen, dus vrijdagavond al beginnen met testen :)
Ik prik btw wel in de poot, Jim houdt niet van gefrunnik aan z'n kop en voor mij, ik ben immers gewend om mensen te prikken, voelde het natuurlijker :)

Hier staat een berg info over TR, wel in het Engels, maar beter uitgelegd dan als ik het doe :')
http://www.diabeticcatinternational.com ... egulation/

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:29

Bedankt voor de link, ik ga me inlezen!

popcornlover

Berichten: 277
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:43

Letizia schreef:
Ik breek weer even in, in je topic ts, hoe is het met je kat?

Vandaag is die van mij begonnen met insuline, Jimmy is niet meer opgenomen omdat ik hem het hele weekend al zelf getest heb (wat de dierenarts verbaasde, blijkbaar maakt ie dat niet veel mee). Ook wil de ik andere insuline dan hij voorschreef, die had ie niet liggen, maar heeft ie wel voor me besteld, echt top! Ben dus nog wel met cansuline begonnen, maar vanaf vrijdag ProZinc. Ik zit op het diabetesforum voor katten, waar ze echt fantastisch meedenken!
Ik heb hem zelf meerdere malen getest vandaag, hij is mooi gezakt in z'n waardes en zat nog aardig toen hij zij 2e dosis kreeg.
Ik zit ook op het internationale forum omdat ik wil kijken of Tight Regulation voor ons gaat werken, maar dan wil eerst de prozinc hebben.
M'n vader gaat een box maken waar een kattenluik met chip op komt, daar kunnen voorlopig de andere 2 katten hun eten staan, zodat Jimmy er niet bij kan. Bij TR mogen ze absoluut geen brokjes hebben. Jim krijgt nu ook een compleet natvoer, eerst zat hij niet aan de brokjes, maar vandaag wel, duidelijk dat hij zich beter voelt. Dus voor hij aan de TR begint moet ie eerst detoxen, toestand... Maar goed, het is investeren, maar hopelijk werpt het z'n vruchten af zodat ik met m'n wisselende diensten de insuline beter kan toedienen en nog mooier, als ie in remissie gaat :)


Wat goed dat je al gelijk begonnen bent met checken! Hopelijk heb je snel de prozinc binnen. Dit werkt nl veel langer dan caninsulin (12 uur ipv 6 uur). In ieder geval bij de meeste katten wel. Helaas werkte dit voor mijn kat ook niet en zijn we op mijn verzoek overgestapt op lantus. Wat tot nu toe veel stabielere waardes geeft.
De tight regulation heb ik ook voorbij zien komen. Alleen nog niet geprobeerd. Wel heb ik een paar maanden alleen vlees gevoerd, maar helaas gaf dit niet het gewenst effect. Alleen extreem grote schommelingen in de glucosewaarden. En een enorm stinkende kattenbak!!!

Houdt je ons op de hoogte hoe het de komende tijd gaat? Ik ben heel benieuwd hoe met name de tight regulation werkt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:49

popcornlover schreef:
De tight regulation heb ik ook voorbij zien komen. Alleen nog niet geprobeerd. Wel heb ik een paar maanden alleen vlees gevoerd, maar helaas gaf dit niet het gewenst effect. Alleen extreem grote schommelingen in de glucosewaarden. En een enorm stinkende kattenbak!!!


Op vers vlees?

popcornlover

Berichten: 277
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:40

GDG schreef:
popcornlover schreef:
De tight regulation heb ik ook voorbij zien komen. Alleen nog niet geprobeerd. Wel heb ik een paar maanden alleen vlees gevoerd, maar helaas gaf dit niet het gewenst effect. Alleen extreem grote schommelingen in de glucosewaarden. En een enorm stinkende kattenbak!!!


Op vers vlees?


Nee niet echt vers vlees. Ik ben uit gaan zoeken in welk voer de minste koolhydraten zitten. Nu bleek dat in bijna alle kattenvoer granen, rijst, aardappel etc zit. En dit zijn puur koolhydraten, welke weer zorgen voor een stijging van de bloedsuiker. Omdat ik helaas niet in het bezit ben van een grote vriezer, ben ik uitgekomen bij Carny van animonda. Dit zit makkelijk in blik verpakt. Ik kon met 1 klein blikje 2 katten een dag van laten eten. Echt puur vlees heb ik ook geprobeerd, maar helaas werd dit pertinent geweigerd door mijn beide katten.
Na een paar maanden ben ik hier mee gestopt omdat het dus echt niets deed voor de bloedsuiker van mijn kat. En ik de kattenbak te erg vond stinken (lang leve een betere reuk als je zwanger bent!).

Nu geef ik royal canin diabetic. Hiervoor kregen ze ook al royal canin, dus dat waren ze al gewend. Ze krijgen nu iedere ochtend een zakje vlees en verder staat er altijd brok. Ik ben toch brok blijven geven, omdat ze dit al gewend waren. En ik het een fijn idee vindt dat ze altijd kan eten bij een hypo. Een paar weken terug was het brok in de loop van de nacht op gegaan. En werd ik 's ochtends vroeg door mijn diabeetje wakker gemaakt. Toen ik op dat moment een bloedsuiker controleerde bleek zij een hypo te hebben.

De prozinc en caninsulin werkten bij mijn kat ook niet zoals bij de meesten. Bij haar was het binnen enkele uren al volledig uitgewerkt. Zij zakte van een onmeetbaar hoge glucose binnen 4 uur naar een glucose rond de 5, om vervolgens weer keihard omhoog te schieten. Het voordeel van Lantus is dat het kristallen afzet, die langzaam insuline afgeven aan het lichaam. Nadeel is dat je wat meer geduld moet hebben omdat er een spiegel omgebouwd moet worden. Voordeel dat de glucose daarna veel stabieler is.
Laatst bijgewerkt door popcornlover op 01-05-18 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:43

Gaf je 1 blikje van 200 gram aan 2 katten op 1 dag en verder niks of nog brokken? Want zonder brokken klinkt dat als heel, die van mij krijgt 240 in z'n uppie zonder brokken.
Bij mij staat de kattenbak buiten onder een afdak, dus geen idee of ze meer zijn gaan stinken :')

popcornlover

Berichten: 277
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:45

Letizia schreef:
Gaf je 1 blikje van 200 gram aan 2 katten op 1 dag en verder niks of nog brokken? Want zonder brokken klinkt dat als heel, die van mij krijgt 240 in z'n uppie zonder brokken.
Bij mij staat de kattenbak buiten onder een afdak, dus geen idee of ze meer zijn gaan stinken :')


Er stond altijd brok, ook weer geselecteerd op het niet aanwezig zijn van koolhydraten. Als je een beetje gaat neuzen is er best wel brok te vinden waar geen koolhydraten aan toegevoegd zijn.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:04

Oké, dat maakt wel verschil :)

Bij TR mogen ze alleen natvoer, dus Jim krijgt daarom geen brokken :)