Buitenhok voor cavia's zelf maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Buitenhok voor cavia's zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 12:23

Na het cadeautjesfeest van de goed heiligman is ons huishouden 'opeens' 2 cavia's rijker: Bruinie en Vlekkie.

Deze 2 'Spaanse' jongedames :') zitten nu natuurlijk nog in hun binnenhok (60x120 cm) maar van het zomer zou ik ze graag buiten willen hebben.
Waarom? Omdat ik het vind dat cavia's gewoon lekker buiten moeten kunnen lopen. We hebben de tuin groot genoeg.

Maar... hoe begin ik?
Idealerwijze zou ik de schuur van hubby deels willen ombouwen ben alleen bang dat hij het daar niet mee eens is :')
Hoe groot maak het ik het nachthok voor 2 (tot 4 O:) dochterlief vind ze leuk) cavia's?

Kortom: hoe zien jullie buitenhokken+rennen eruit?

Onze tuin ligt zowel op het oosten (met beschutting van bomen/struiken), als het zuiden, als het westen, met overal voldoende schaduwmogelijkheden. Het hok kan zowel op stenen als op gras staan.
Mijn hubby is zeer handig met Autocad maar ik moet natuurlijk wel wat voorwaardes aanleveren.

En geen paniek. Ik heb zelf jarenlang cavia's gehad. De laatste is overleden toen dochterlief nog geen jaar oud was. Sindsdien geen een meer gehad. Dochter wordt in april 9 en mijn zoon wordt in maart 5 jaar. Ze krijgen constant begeleiding van mij en ze weten dat ze de cavia's niet zelf uit hun kooi mogen pakken. Ze moeten echter wel de cavia's iedere dag eten geven en 1 keer in de week (meehelpen) de kooi schoon te maken.

Mizora

Re: Buitenhok voor cavia's zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:52

Cavia's moeten echt in een ruimte met ren helaas, behalve als je 100% zeker weet dat je geen katten in de tuin krijgt en ook geen vossen of of roofvogels in de omgeving hebt (die zitten ook in de stad). Mij ons is er een cavia van het balkon af geroofd door een kat en konden we de tweede cavia maar ter nauwernood redden, ondanks beschutting.

Wij hadden als nachthok een hok van 40x80 voor 2 cavia's, dat was aan de krappe kant. Voor 4 cavia's zou ik minimaal 120x60 aanhouden als nachthok, het wordt namelijk best wel vies. En dat gezegd hebbende, zorg ervoor dat je of gemakkelijk onder het hok schoon kan maken, of dat ze niet onder het hok kunnen. Onder het hok was het namelijk nog smeriger dan in het hok. Maar het hok zelf moet ook gemakkelijk schoongemaakt kunnen worden. Het gemakkelijkste vind ik zelf nog steeds (ondanks dat ik nu allerlei soorten hokken al geprobeerd heb) een vlakke bodemplaat (dus geen bak), volledig opengaande deuren of een totaal te verwijderen voor- of achterwand (ik gebruik het liefst houten klosjes die je ervoor draait) en aangezien cavia's een extra wandje prettig vinden in het hok: iedere ruimte in het hok zo breed dat je blik van je stoffer en blik er goed bij kan. Maak het hok ook hoog genoeg dat je gemakkelijk bij de achterkant van het hok kan, zonder dat je je in rare houdingen hoeft te wurmen. Zorg ook voor een verhoogde plek voor het waterbakje of zorg dat je flesje gemakkelijk vastgemaakt kan worden op een plek met een randje zodat bij lekken het water het hok uitloopt in plaats van de volledige bodemdekking nat maakt.