[Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar kopen jullie je huisdieren? en zouden jullie dit nogmaals doen

In een dierenwinkel
33 (5%)
Bij een hobbyfokker/kweker
267 (45%)
Uit een opvang/asiel
218 (37%)
Anders zo ja waar?
21 (3%)
Ja omdat?
36 (6%)
Nee omdat?
11 (1%)
weet ik niet
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 587


Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 20:10

Gaby schreef:
Wat ik een supergoede service van een dierenwinkel zou vinden ....

Ga een samenwerking aan met een of meer (knaagdier)opvangen. Opvangen hebben ook jonge dieren zitten.
Stel een stuk muur beschikbaar waarop de opvangen 'contactadvertenties' kunnen hangen.

[papier met daarop Foto van 2 cavia's met daaronder tekst]
"Hallo, wij zijn Pip en Fiene, 2 gladharige caviazeugjes van 2 maanden oud.... (etc.)"

Onder de contactadvertentie contactgegevens en openingstijden van de opvang zetten.
Laat de opvang elke week de advertenties updaten/vervangen.

Bij de opvang zitten de dieren in goede hokken, verzorgd door werknemers met kennis, tot ze een leuk baasje vinden.

(Wat ik ook fijn zou vinden, is als een dierenwinkel draadkubus/C&C-kooien/custom in elkaar te zetten kooien voor cavia's aan zou bieden of een samenwerking aangaat met een bedrijf dat deze aanbied. Het voordeel van deze kooien is dat ze veel groter kunnen worden gemaakt dan standaardkooien,en omdat het bouwpakketten zijn, is er relatief weinig opslagruimte nodig.)


Ohh wat gaaf thanks die heb ik even opgeslagen.

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:13

zanakuzies schreef:
Barbet schreef:
Zelf zou ik nooit dieren uit een winkel kopen.
Eigenlijk omdat je bijna zeker weet dat het broodfok dieren zijn, ook de konijnen, hamsters etc.

Dan kunnen ze in de dierenwinkel er nog zo schoon bij zitten, waar komen ze vandaan?
Er zijn van die fok fabrieken waar al die beestjes op grote schaal gefokt worden, en in bv dierenwinkels verkocht worden.


Alles wat ik nu heb zitten komen bij hobby fokkers vandaan.



Wat houdt een hobby fokker dan in?
Dat kan ook een particulier zijn, die een schuur vol konijnen heeft bv.
Hoe weet je dat je gezonde dieren verkoopt?

Wat hierboven wordt aangegeven, diertjes uit de opvang, dat is super :)

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 20:19

In ieder geval de tips die ik tot nu toe heb gehad en uit kon voeren :)Afbeelding
Afbeelding

Kooi van de gerbils was al zo:p die is 60x60
Afbeelding

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 20:24

Afbeelding
Afbeelding


Happy hammies.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:30

Vroeger kochten we altijd konijnen en hamsters in de dierenwinkel. Die hebben we al geruime tijd niet meer. 1 hond hebben we via mp, de andere via kennissen. Ook onze katten hebben we via vrienden.

Zolang ze in een dierenwinkel goed gehuisvest en verzorgt worden zie ik er geen probleem in.

Mijn complimenten dat je jezelf zo verdiept in de dieren en hun (verschillende) behoefte!

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 20:35

Veraaaaah schreef:
Vroeger kochten we altijd konijnen en hamsters in de dierenwinkel. Die hebben we al geruime tijd niet meer. 1 hond hebben we via mp, de andere via kennissen. Ook onze katten hebben we via vrienden.

Zolang ze in een dierenwinkel goed gehuisvest en verzorgt worden zie ik er geen probleem in.

Mijn complimenten dat je jezelf zo verdiept in de dieren en hun (verschillende) behoefte!


Ik zeg ook altijd je wilt zelf ook niet de hele dag op de wc zitten. :Y)

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 20:38

Smelt
Afbeelding

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:53

zanakuzies schreef:
truus1970 schreef:
rest van de dieren komt allemaal van marktplaats.Alsik goed nadenk komen alle dieren hier van marktplaats. 12 in totaal


Dus in principe 2e kansjes en bij hobby fokkers en kwekers vandaan?


1 hond was een 2e kansje, 1 hond gewoon een pup. Hennen allemaal nog in een ei of juist uitgekomen, en de haan is ook een 2e kansje.

Niks mis met marktplaats, je moet alleen wel heel goed je ogen en oren gebruiken.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:55

Ik zou bij een dierenwinkel liever een bemiddelende rol zien. Een die kopers en fokkers/ kwekers bij elkaar brengt. En daar uiteraard wel een vergoeding voor krijgt. Want je moet als ondernemer ook wat verdienen. Doordat er dan een extra inspanning van de potentiële nieuwe eigenaar wordt gevraagd is de kans op impuls aankopen weer een stukje kleiner.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:58

Uhm ja, heb wel eens een hamster in een dierenwinkel gekocht. Man verzekerde mij ervan dat het een vrouwtje was. Paar maanden later in paniek omdat er 2 enorme bulten onder haar buik zaten. Mn moeder besloot om de dag daarna de DA te bellen maar toen waren de bulten ineens weg. Wij googlen, bleek dat het toch een mannetje was en hamsters hun ''zaakje'' dus in kunnen trekken... :+

Ik zou eerlijk gezegd niet weer zomaar een dier uit een doorsnee dierenwinkel kopen, maar echt naar een goed beoordeelde, kwalitatieve fokker gaan die verstand heeft van zijn/haar dieren :j

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:16

Wat ik onder meer ook belangrijk vind is dat dieren die behoefte hebben aan een soortgenoot (zoals konijn en cavia) dat die samen zitten met een soortgenoot. En dat dieren die solitair leven, zoals de Russische Dwerghamster, alleen gehouden worden. Dit voorkomt en ongewenste zwangerschappen maar ook ongewenste gevechten.

Een konijn is overigens geen knaagdier :)

Verder ken ik je gevoel. Echter is de winkel waar ik werk niet van mijzelf maar hebben de eigenaren wel gehoor voor het geen wat ik aankaart. Soms zijn de mogelijkheden er even niet maar kan er achter de schermen wel gigantisch veel gedaan worden. Ik ben al 4,5 jaar bezig en maak iedere dag nog stappen naar het juiste. En besef ook dat er klanten/mensen zijn die het je ook absoluut niet makkelijker maken.

Neem nu het Hamsterscaping, dat is via de winkel waar ik werk onder de aandacht gebracht bij de Dibevo. En zo is dat uiteindelijk bij onder andere een Zoo&zo terecht gekomen. Die overigens wel een leuke 'hamster-stad' heeft, maar nog steeds te kleine kooien verkoopt :D


Edit: Feit blijft, je klant betaald uiteindelijk je brood. Of hij nu dat hamstertje bij je koopt of dat hok bij je koopt. Als je dat hamstertje niet hebt ben je ook niet aantrekkelijk voor die kooien. En dan kan je ook nooit bij aankoop het juiste advies mee geven.
Want ik ken me toch een hoop (hobby)fokkers die echt geen advies omtrent huisvesting meegeven hoor ;) En als ze dat wel doen dan is dat nog steeds onder 80cm als we het over een Rusje hebben.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:23

Precies dat laatste stukje. Wij hebben dan geen knaagdieren maar de kooien gaan echt miet hard daar door hadden wij de buitenhoeken maar in de uitverkoop gegooid omdat we geen knaagdieren hebben geld ook voor de vogels.
Ook zijn wij nu 3/4 jaar gestopt met tropische vissen die hoek met de spullen gaat niet meer zoals het voorheen liep...

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:16

Als ik Hamsters zou verkopen zou ik zo'n bak maken als in dit topic [BB-ITP] Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping! Dat is niet alleen aantrekkelijk om te zien,maar je geeft gelijk een goed voorbeeld wat leuk is voor een Hamster en bovendien kan je het materiaal in je winkel verkopen dus commercieel ook nog een goede zet

Anoniem

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:20

Tja ik heb nu alleen een kat en die haal je niet in een dierenwinkel :+
Maar goed. Mocht ik voor een 'klein' huisdier gaan dan zouden we voor een konijn ofzo gaan. En die haal ik dan toch het liefst van Marktplaats denk ik. Simpelweg omdat ik bij dierenwinkels al snel het idee heb dat ze door jan en alleman geaaid worden en telkens koters tikkend tegen 't raam hebben.
In mijn optiek horen dieren niet in een winkel thuis, maar dat is puur en alleen m'n gevoel.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:38

Wij hebben een hond, reptielen en konijnen.
Niets komt uit de dierenwinkel en ik persoonlijk vermijd iedere winkel die dieren verkoopt.

Onze hond is een herplaatser. Reptielen komen bij kwekers of particulieren vandaan. Mijn 12 konijnen uit opvangen.

justmexx

Berichten: 135
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: De Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:16

Ik heb mijn beide konijnen uit de dierenwinkel. Ik persoonlijk ga liever naar een fokker, maar beide zaten er niet goed bij! Mijn ram was veel te dun en 6 wkn oud, had ontstoken oogjes en een slechte vacht omdat de cavia die erbij in zat hem aanviel. En mijn voedster was eigenlijk een “ongelukje”. Onze ram was net gecastreerd en we zouden geen 2e konijn kopen omdat hij elke dag minstens 1 uur aandacht kreeg. Tot ik de dierenwinkel binnen liep en daar een ontzettend klein hangoor voedstertje zat van 4 weken!!!!! Oud.... Ik doe een dieropleiding en weet dus wel in te schatten hoe oud een konijn ongeveer is en zij was echt een handje vol ( ondertussen zijn er uit dat er franse hangoor doorheen zit en is ze flink gegroeid) Dus eigenlijk zonder de intensies om een konijn erbij te kopen ( ja is wel beter) haar toch maar meegenomen. En ze was volledig welkom!
Helaas merk ik wel dat ze een achterstand heeft gehad betreft het vroege spenen en is ze de eerste 3 maanden ontzettend agstig geweest tot piepens aan toe. Gelukkig met heeel veel liefde en aandacht begint ze ons nu steeds meer te vertrouwen!
Later wil ik graag wel 2 konijnen bij een goede fokker weg halen! Of uit een opvang.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:13

beatje schreef:
Als ik Hamsters zou verkopen zou ik zo'n bak maken als in dit topic [BB-ITP] Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping! Dat is niet alleen aantrekkelijk om te zien,maar je geeft gelijk een goed voorbeeld wat leuk is voor een Hamster en bovendien kan je het materiaal in je winkel verkopen dus commercieel ook nog een goede zet


Maar hier heb ik ook 4 jaar mijn best voor moeten doen hoor :D babysteps ;)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:36

Ben van mening dat dieren weg moeten uit een intratuin en van marktplaats.

Zo wordt het veel te makkelujk aangeschaft. Kind jankt hup een konijntje van 2 tientjes en paar weken later is beestje de dupe.

Als mensen echt graag zoiets willen moeten ze goed voorgelicht en maak er maar regels voor. Alleen te koop met die en die voorwaarden. Een hamster moet geen tientjes kosten en een konijn 20.. laat mensen er maar goed overnadrnken en het moet niet een impuls aankoop zijn.

Zelf hebben we vissen, die koop ik bij een speciaalzaak. Huisdieren vroeger via een goede fokker. Denk aan chinchilla's en cavia's.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:46

Bij ons in de buurt zit een dierenwinkel die wel een paar grote hokken met ren heeft waar cavia’s en konijnen in zitten, maar daar staat een bord bij dat ze van de caviaopvang en konijnenopvang komen, en dat mensen daar hun dieren kunnen kopen. Echt geweldig geregeld! Zo zou elke dierenwinkel te werk moeten gaan :j
Als mensen dan bij de opvang komen krijgen ze meteen veel meer informatie mee, en worden de dieren altijd per twee geplaatst of bij de opvang gekoppeld.
Mijn eigen dieren komen ook van de opvang of van marktplaats via kleine fokkers of afdankertjes.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:47

mvdbijl schreef:
Ben van mening dat dieren weg moeten uit een intratuin en van marktplaats.

Zo wordt het veel te makkelujk aangeschaft. Kind jankt hup een konijntje van 2 tientjes en paar weken later is beestje de dupe.

Als mensen echt graag zoiets willen moeten ze goed voorgelicht en maak er maar regels voor. Alleen te koop met die en die voorwaarden. Een hamster moet geen tientjes kosten en een konijn 20.. laat mensen er maar goed overnadrnken en het moet niet een impuls aankoop zijn.

Zelf hebben we vissen, die koop ik bij een speciaalzaak. Huisdieren vroeger via een goede fokker. Denk aan chinchilla's en cavia's.



De intratuin waar ik werk hebben nog nooit knaagdieren of vogels gehad ja vroeger kleine tentoonstelling voor keuring dat was maar 1 dag maar verkopen hebben wij nog nooit gedaan. We hebben alleen vissen tropisch is er 4 jaar geleden weg gegaan liep super goed maar me baas had andere ideeën erg jammer we hadden een grote klantenkring. We hebben alleen nog vijvervissen onze vakken zien dr altijd verzorgd uit mijn collega maakt ze iedere maandag dan ook goed schoon algen weg halen en de filters controleren of ze schoon moeten. Wij bij de intratuin waar ik werk denken over de dieren er zijn genoeg opvangen en fokkers waar je je beestje kan halen en als mensen er om vragen noemen wij een paar opvangen op waar ze kunnen kijken en vaak doe ze dat ook.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 12:45

is toch erg dit, ik heb vannacht zelfs gedroomd over de hamsters dat ze lekker een nestje aan het maken waren :')

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:58

Ik werk ook in een winkel waar "helaas" nog dieren verkocht worden.
Probeer het er wel doorheen te krijgen om hiermee te stoppen maar dit moet van bovenaf goedgekeurd worden.

Wel doen wij ons best om dit zo verantwoord mogelijk te doen.

Goede kwaliteit dieren van een hobbyfokker die wij persoonlijk kennen.
Groepsdieren zoals konijnen, cavia's, ratjes en gerbils minimaal per 2.
Hamsters uiteraard per 1.
Ook moet de nieuwe eigenaar minimaal 18 jaar zijn.
Tevens krijgt iedere nieuwe eigenaar een caresheet mee met informatie.
En wij weigeren gerust mensen waarbij we geen goed gevoel hebben.
Tevens werken wij met minimaal 2 weken geen verkoop bij nieuwe dieren zodat ze bij kunnen komen en wij een beeld krijgen van de diertjes.
Bij veel eigenaren werken we met reserveren, zo voorkom je ook weer inpuls aankopen.

Ik heb geprobeerd om samen te werken met een lokale dierenopvang om dieren van hun onder de aandacht te brengen maar helaas wilde deze daar niet aan mee doen.

Ook verwijzen wij vaak door naar opvangen als wij bijvoorbeeld geen konijnen hebben.

Dieren inkopen is nog niet zo gemakkelijk als winkel zijnde.
De fokker moet namelijk in bezit zijn van een UBN nummer en heel weinig mensen hebben deze.
Wij hebben het geluk dat onze hobby fokker deze wel heeft.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:03

xDenies schreef:
beatje schreef:
Als ik Hamsters zou verkopen zou ik zo'n bak maken als in dit topic [BB-ITP] Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping! Dat is niet alleen aantrekkelijk om te zien,maar je geeft gelijk een goed voorbeeld wat leuk is voor een Hamster en bovendien kan je het materiaal in je winkel verkopen dus commercieel ook nog een goede zet


Maar hier heb ik ook 4 jaar mijn best voor moeten doen hoor :D babysteps ;)

Dat heb je anders goed gedaan.Ik zou er haast een hamster voor gaan kopen :-)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:18

Bij het tuincentrum in Rosmalen zijn ze juist net begonnen met dieren verkopen :\
Veel vissen, hamsters, gerbils, chinchilla's in een kleine kooi en ook nog wat cavia's en konijnen.
Vogels hebben ze trouwens ook. Die zitten helemaal opgehokt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:20

Ik kwam in een dierenwinkel voor van die wilgenbrugjes voor mijn hamster en bij binnenkomst waren de knaardierverblijven het eerste wat je zag.
In de voorste bak lag een dode hamster en achteraan, bij de witte muisjes, lag de deksel er scheef op en de muisjes liepen dus eigenlijk overal over de bakken en gingen bij de buren op visite. De buren waren echter geen muisjes maar hamsters en konijnen dus ook hier enige argwaan langs mijn kant.

Toen ik zei dat de muisjes ontsnapt waren kreeg ik als reactie dat dat wel vaker gebeurde, kon geen kwaad.

Dus voor mij niks meer uit een dierenwinkel.
Ben er nog geen enkele tegen gekomen waar de dieren naar mijn mening verantwoord zitten.