[Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar kopen jullie je huisdieren? en zouden jullie dit nogmaals doen

In een dierenwinkel
33 (5%)
Bij een hobbyfokker/kweker
267 (45%)
Uit een opvang/asiel
218 (37%)
Anders zo ja waar?
21 (3%)
Ja omdat?
36 (6%)
Nee omdat?
11 (1%)
weet ik niet
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 587


Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:31

Ik ben ooit in Frankrijk huilend een dierenwinkel uitgelopen. Ze verkochten er puppies en kittens die allemaal in een hokje van 1,5 bij 2 zaten. Gelukkig mag dit niet meer in nederland!

In Zweden daar in tegen ben ik heel gelukkig een dierenwinkel uitgelopen. Voor de vogels hadden ze een soort volière gemaakt met stukken boom met blad en heel veel speeltjes. Die zaten niet met z'n 5en op een postzegel. Cavia's en konijnen hadden ook mooie grote hokken. Van die grote bakken op de grond. Ik denk dat ze 2 bij 4 waren met veel speel/verstop plekken. Met 2 in een hokje. Ik snap dat je hiervoor misschien niet de ruimte hebt, maar op deze manier mogen dieren van mij best verkocht worden anders zie ik dieren liever niet in een dierenwinkel..

Beetje een slechte foto, maar zo zaten de vogels erbij. Dit vind ik best netjes voor een dierenwinkel..
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dropneus95 op 13-01-18 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:32

Ik heb nu zo'n 35 jaar vissen. Als je raad nodig hebt: PB gerust. Het is fijn om eens een DW eigenaar tegen te komen die niet enkel aan de centen denkt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:35

Zijn jullie weleens bij Avonturia geweest? Op zich een hele grote dierenwinkel die meer op een dierentuin lijkt.
Daar hebben ze boven je hoofd gangen van kippengaas waardoor eekhoorns rennen. Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden....
Een aantal dieren zitten wel erg mooi (ze hebben echt van alles, van gerbils tot vogelspinnen en van schildpadden tot flamingo's.


xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:58

Maar, wordt iedereen nu boos als ik vraag waarom er wordt blind gestaart op de verkoop van dieren? Leuk dat er geen dieren verkocht worden in sommige winkels; maar men verkoopt wel (NOG STEEDS) te kleine kooien met een verkeerd advies.

De groothandel is vreselijk. Helemaal mee eens. Maar het is er nu eenmaal. Een hobbyfokker of een 'eigen fokker' in een winkel kan nooit als enige er voor zorgen dat een dierenwinkel vol zit met dieren. Dat is gewoon niet mogelijk, daar voor gaan er bijvoorbeeld te veel hamsters over de toonbank.
Een hamster heeft gemiddeld 6 ukken, deze moeten zeker 3 weken bij de moeder blijven (zal wel niet volgens het boekje gaan). Kortom, dat is 3 weken lang geen ukken. Nu zullen er wel meerdere koppels zitten maar is nog steeds geen garantie op ukken. Kortom, met één fokker, of één hobbyfokker of één particuliere fokker; heb je geen winkel en geloof ik vrij weinig van.
zullen er wel meerdere koppels zitten maar is nog steeds geen garantie op ukken. Kortom, met één fokker, of één hobbyfokker of één particuliere fokker; heb je geen winkel vol en geloof ik dus vrij weinig van. (mits je amper dieren verkoopt natuurlijk, maar even er van uit gaande dat er gewoon dieren verkocht worden)


Ik ben van mening, en dat blijf ik te allen tijden en ik maak mijn woorden immers ook waar, dat een dierenwinkel beter het juiste voorbeeld kan tonen; maar bovenal ook het juiste voorbeeld dient te verkopen.
Als je 80cm kooien voor cavia's hebt staan wordt dat 1.20 hok best een flinke stap. Als je 40cm kooien voor hamsters hebt staan ga je nooit die meter bak verkocht krijgen. Dus een goed en eerlijk assortiment bereik je meer mee. Want je geeft direct een seintje: zo hoort het.

Daarnaast moeten er gewoon regels zijn die een dierenwinkel voor zichzelf kan stellen maar ook durven te stellen. Wij hebben die stap durven maken en pakt goed uit. Ja er zijn er zat naar de Pets Place gegaan maar wij zijn er niet slechter op geworden. Pets place dient vanuit het hoofdkantoor aangepakt te worden. Jij hebt een eigen zaak dus jij bent degene die het kan aanpakken.

Goed personeel met de juiste kennis, een goed voorbeeld in en om je winkel, duidelijke informatie die de klant gelijk al duidelijk maakt hoe en wat, open en eerlijkheid.
Je kan een klant namelijk echt niet op een fatsoenlijke manier wijsmaken dat hamsters niet samen mogen als ze gezellig samen liggen te slapen in de bak in de winkel :') En je kan ook een klant niet wijsmaken dat konijnen samen horen als je ze zelf alleen hebt zitten in de winkel.


Ik ben het eerlijk met iedereen eens hoor. Maar ik zie het van twee kanten. En ik praat overigens niets goed. Wel vind ik dat er genoeg verbetering te maken is zonder dieren persé direct uit de winkel te verbannen op welke manier dan ook.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:05

(Hobby)fok op diervriendelijke wijze hoeft toch niet perse kleinschalig te zijn? Ik denk dat genoeg dieren voor in een winkel fokken best op een goede manier mogelijk is.

Dat een dierenwinkel ook in verkoop van hokken het goede voorbeeld moet geven ben ik het helemaal mee eens.

Super om te zien dat je echt je best doet TS! Ik zie trouwens nog zo'n ijzeren hooiballetje bij de cavia's, die kun je niet zo op de grond leggen. Daar kunnen ze in vast komen te zitten met hun kop, als je ze wat hoger ophangt kan dat niet :)

Anoniem

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:52

Denise; men staart zich nu (even) blind op dierenverkoop in een dierenwinkel omdat dat de vraag van TS is.

:+

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:10

Anoniem schreef:
Denise; men staart zich nu (even) blind op dierenverkoop in een dierenwinkel omdat dat de vraag van TS is.

:+


Beetje blond geformuleerde vraag. Maar zelfde geld daarvoor. :P

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:32

Een dierenwinkel die dieren verkoopt loop ik voorbij. Deze zaken houden broodfok en daarmee ernstige dierenmishandeling in stand. Daar weiger ik mijn geld te besteden.

Mijn dieren komen van de fokker en een komt bij de dierenbescherming vandaan.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:33

Cayenne schreef:
Zijn jullie weleens bij Avonturia geweest? Op zich een hele grote dierenwinkel die meer op een dierentuin lijkt.
Daar hebben ze boven je hoofd gangen van kippengaas waardoor eekhoorns rennen. Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden....
Een aantal dieren zitten wel erg mooi (ze hebben echt van alles, van gerbils tot vogelspinnen en van schildpadden tot flamingo's.

[ Video ]


Wat verschrikkelijk! ;(

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:39

Wij kopen onze dieren altijd bij een fokker of asiel, simpelweg aangezien de dierenwinkels in de buurt geen denderende dieren verkopen, als in, gaan vlak na aankoop dood, vol met schurft etc. En dan als in, iemand koopt daar voor de tweede keer een cavia en die had dat net zo snel weer. Als het een goede dierenwinkel is, waarbij de dieren duidelijk goed onderhouden zijn, geen ziektes, inteelt oid vind ik het een ander verhaal en als ik dan cavia's of konijnen zou nemen bijvoorbeeld, zou ik die best kopen bij een dierenwinkel.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:45

zanakuzies schreef:
hoe ziet voor jou een aquariumbak er goed uit in een dierenwinkel


Een nette, goed afgewerkte stelling. Schone bakken, schoon water. Goede verlichting, geen kapotte lampen. Overvolle bakken vind ik geen porem.

Een dood visje kan voor komen, maar die mag echt niet een hele dag liggen.

Een dierenwinkel zou, naar mijn mening, geen vissen mogen verkopen die hoge eisen hebben of erg stress gevoelig zijn (dwergkogelvis, kersenbuikjes). Liefst vooral gezelschapsbak-vissen, paar leuke koppelvissen (gourami, antennebaarsjes, betta's), goed inlezen vantevoren en dan ook in koppel/harem verkopen.

Een dierenwinkel die geen goud/sluiervissen verkoopt, zou voor mij voorrang hebben om bij te gaan winkelen dan winkels die dat wel verkopen. Simpelweg omdat geen goudvissen verkopen voor mij toont dat ze weet hebben van dieren.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 03:32

In ieder geval geen konijnen verkoop in dierenwinkels. Als je ziet hoe de opvangen uitpuilen en dat is het hele jaar door, wij zitten standaard vol en dan hebben we ook standaard gemiddeld 20 - 30 konijnen op de wachtlijst staan, ook komt 80% uit winkels. Ik weet niet hoe dit met overige dieren/knagers zit, maar naar mijn idee is dit wel een stuk minder, wat ik ook begrijp van collega's die zowel konijnen als andere knagers opvangen. Konijnen is echt wel een groot probleem merk ik, is echt nummer 3 huisdier van Nederland, maar ik denk wel nummer 1 afgedankt huisdier.

Verder vind ik dieren niet in een winkel thuis horen voor de verkoop en koop ik niet in winkels waar dieren verkocht worden, dan koop ik nog liever online.
Ik vind het excuus wat vaak gegeven wordt dat ze anders geen spullen verkopen zo krom altijd. Een goede speciaalzaak heeft de verkoop van dieren niet nodig.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:39

Faniek schreef:
In ieder geval geen konijnen verkoop in dierenwinkels. Als je ziet hoe de opvangen uitpuilen en dat is het hele jaar door, wij zitten standaard vol en dan hebben we ook standaard gemiddeld 20 - 30 konijnen op de wachtlijst staan, ook komt 80% uit winkels. Ik weet niet hoe dit met overige dieren/knagers zit, maar naar mijn idee is dit wel een stuk minder, wat ik ook begrijp van collega's die zowel konijnen als andere knagers opvangen. Konijnen is echt wel een groot probleem merk ik, is echt nummer 3 huisdier van Nederland, maar ik denk wel nummer 1 afgedankt huisdier.

Verder vind ik dieren niet in een winkel thuis horen voor de verkoop en koop ik niet in winkels waar dieren verkocht worden, dan koop ik nog liever online.
Ik vind het excuus wat vaak gegeven wordt dat ze anders geen spullen verkopen zo krom altijd. Een goede speciaalzaak heeft de verkoop van dieren niet nodig.


Bij cavia's is dit net zo. Ik loop stage bij een opvang waar we nu voor het eerst in lange tijd niet overvol zitten, maar gewoon vol. Er zijn periodes dat het helemaal vol staat met stapels extra kooien, maar de meeste cavia's worden wel snel weer geadopteerd.

Ik ben daarintegen niet tegen het fokken en verkopen van dieren. Zo lang het maar goed gebeurd, ook de verkoop. Er blijven toch altijd mensen met de voorkeur voor een bepaald soort konijn of knaagdier, of een jonkie. Daar is ook niets mis mee.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:44

De reden waarom ik vind dat dieren niet meer in winkels verkocht moeten worden is omdat er teveel impulsaankopen zijn. Mensen gaan voor een zak hondenbrokken en komen met een konijn terug, want ooooh wat was die schattig! Na enkele weken hebben ze er geen tijd meer voor en moet het weer weg.

Ook komen de meeste dierenwinkel dieren echt van vreselijke fokkers. Die het enkel doen voor het geld. Dierenwinkels liegen veel. na een filmpje te hebben gezien hoe dieren gefokt worden voor de Jumper, Pets Place, Boerenbond, ... ben ik echt geschrokken. Ik wist dat het slecht was, maar dat het zo vreselijk was!

Daarnaast lijkt het me voor een dier in een dierenwinkel enorm stressvol. Je zit in glazenbakken waar je van alle kanten bekeken kan worden. Er komen steeds andere mensen binnen die voor je hok komen staan en je komen bekijken. Daarnaast zijn de hokken gewoon te klein.. zeker als dieren er weken in moeten zitten voordat ze verkocht worden. Dierenwinkels geven daarmee ook gewoon slecht voorbeeld. Hoe vaak ik lees 'oh maar in de dierenwinkel zat die ook in zo'n hok'.... tjah.

Bij een fokker of een asiel/opvang moet je eerst een afspraak maken voordat je er terecht kan. Daarnaast moet je dus ook echt opzoek gaan naar adressen... dat is toch wel weer een stap hoger dan een winkel binnenstappen en direct een dier meekrijgen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:26

De verkoop van honden en katten vind ik helemaal een verschrikking.Gelukkig is dat hier in Belgie nu al iets strenger.Maar ik heb eens kratten met puppy's aan gevoerd zien worden in kratten waar slachtkippen normaal in zitten opgestapeld op een steekwagen.Ik was te vroeg bij de winkel en zat te wachten tot hij open ging.Ben er ook nooit meer geweest nadat ik gezegd had wat ik er van vond.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:46

Onze honden komen bij verschillende bij de rasvereniging aangesloten fokkers weg

De katten die ik vroeger had bij kennisen met een boerderij waar de kittens in huid opgroeiden

ratten en hamsters van school
Cavia een herplaatser via een vriendin
Konijnen bij een fokker

Op de kleine dieren van school na zou ik ze zo weer halen waar ze nu vandaan komen/kwamen

In een winkel koop ik geen dieren , nooit gedaan en ga ik ook nooit doen ook.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:02

beatje schreef:
De verkoop van honden en katten vind ik helemaal een verschrikking.Gelukkig is dat hier in Belgie nu al iets strenger.Maar ik heb eens kratten met puppy's aan gevoerd zien worden in kratten waar slachtkippen normaal in zitten opgestapeld op een steekwagen.Ik was te vroeg bij de winkel en zat te wachten tot hij open ging.Ben er ook nooit meer geweest nadat ik gezegd had wat ik er van vond.


Wat is het verschil tussen honden en katten of knagers? Ik maak dat onderscheid niet.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:23

Azmay schreef:
Als een dierenwinkel mij kan vertellen waar het diertje vandaan komt, mijn kan verzekeren dat een vrouwtje niet drachtig is van broertje/vader of zelf uit inteelt en massafok komt en daarbij nog gezond is zou ik best bij een dierenwinkel kopen. Helaas ken ik veel dierenwinkels waarbij het vrij standaard is dat dieren onder de schurft en drachtig verkocht worden of zelfs dode soortgenootjes in de kooi hebben liggen.

Daarom koop ik bij hobbyfokkers, dan zijn de diertjes al een beetje handtam ook als je geluk hebt.


ik koop ook geen dieren meer in een dierenwinkel.
voorheen had ik hamsters, 1 vrouwtje en wilde er een vrouwtje bij, dierenwinkel verzekerde mij dat het een vrouwtje was. helaas je raad het al nog geen maand later jonkies.
zat ik met een hok vol baby hamsters, een doorgedraaide mama hamster en een papa hamster alsnog apart in een hok. helaas waren de meeste baby's overleden en mama hamster kort erna ook.
laatste 2 hamsters weg gegeven aan een buurmeisje.

later toch besloten weer een hamster te nemen en deze bleek onder de schurft te zitten, zit je dan bij de DA met een hamster van €8,00 die vervolgens een prik moest hebben van €45 en nog eens zalf.
volgende dag naar de dierenwinkel terug gegaan die het dier terug nam (achteraf gewoon achter in het magazijn in een hok gezet en diertje was kort erna dood)

nee sorry ik koop dan liever nog bij iemand particulier die een 'oops' nestje konijnen of hamsters had.

Mijn hond komt van MP en onze vorige kat hadden we van kenissen over genomen.

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:50

Dat ze je überhaupt een hamster verkochten als vrouwtje zijnde om bij je andere vrouwtjes hamster te zetten zegt al genoeg over hun gebrek aan kennis.
Vrijwel alle hamsters leven solitair.
Dat moet iedere medewerker van zo’n winkel op z’n minst weten.

Ik koop niet in winkels, onze hamsters particulier, konijnen die we hadden opvang en gevonden.
Honden herolaatsters.

Vind het wel erg goed van je ts dat je je er zo in verdiept!

Meester dierenleed wat kleine dieren betreft komt door impuls aankoop en slechte voorlichting denk ik.

Anoniem

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:21

Ik koop niet bij een dierenwinkel die dieren verkoopt.
Mijn dieren zullen of van een fokker komen of het is een herplaatser.
Een dierenwinkel kan ook connecties hebben ipv zelf verkopen zodat mensen bij een hobbyfokker kunnen kopen. Daar zou ik geen moeite mee hebben.

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:28

Wij hebben ook drie katten bij de dierenwinkel vandaan. Schrijnend, levenslustige katten in zo'n klein hokje met zijn vieren... Gelukkig zijn onze katten heel sterk gebleken en eigenlijk nooit gekke dingen (behalve voor hun overlijden uit ouderdom)

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:32

Ik heb alleen eerste pagina gelezen,
Maar wil de ts complimenteren voor het feit dat ze het beter wil doen en dingen wil veranderen

En open staat voor ( opbouwende) kritiek
Respect ts

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:43

Tazzey schreef:
beatje schreef:
De verkoop van honden en katten vind ik helemaal een verschrikking.Gelukkig is dat hier in Belgie nu al iets strenger.Maar ik heb eens kratten met puppy's aan gevoerd zien worden in kratten waar slachtkippen normaal in zitten opgestapeld op een steekwagen.Ik was te vroeg bij de winkel en zat te wachten tot hij open ging.Ben er ook nooit meer geweest nadat ik gezegd had wat ik er van vond.


Wat is het verschil tussen honden en katten of knagers? Ik maak dat onderscheid niet.

Dan zou ik me als ik jou was nog eens verdiepen in het verschil tussen diersoorten.Google kan je vast helpen of anders de Bib.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 23:53

Crypto schreef:
Ik heb alleen eerste pagina gelezen,
Maar wil de ts complimenteren voor het feit dat ze het beter wil doen en dingen wil veranderen

En open staat voor ( opbouwende) kritiek
Respect ts


Dankjewel! Welzijn van de dieren staat voorop!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [Poll] Aankoop huisdieren vanuit winkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:26

Ik heb zelf geen knaagdieren of vogels maar wel lang aquaria gehad. Als ik ergens nieuw in een winkel kwam stelde ik een simpele vraag over de vissen en testte ik wat de kennis was. Fout antwoord? Weet ik dat ik me zelf moet inlezen van te voren, goed antwoord? Weet ik dat ik simpele vragen kan stellen. Als ik bij jou in de winkel zou komen zou ik je bijvoorbeeld vragen hoelang ik mijn bak moet indraaien voor ik er vissen in kan doen. Ben benieuwd naar je antwoord! :) ;)