Voerautomaat kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Voerautomaat kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 10:39

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een voerautomaat voor 1 van mijn katten. We hebben er 3, twee obesitas (waarvan 1 met flinke blaasgruis problemen) en 1 op t randje van ondergewicht.
Vroeger kregen ze onbeperkt brokjes aangeboden maar hier zijn we vanaf gestapt.

Helaas doet de magere het hier niet goed op. Dat is zo'n kat die 50x per dag 3 brokjes eet, en ik merk dat hij weer terug valt. Hij krijgt zo vaak mogelijk voer maar toch is dit niet handig. Hij eet dan toch te veel en spuugt het even later allemaal uit.

Ik zoek voor hem dus een voerautomaat op chip of bandje, waar alleen zijn brokjes in liggen, en die meteen sluit(met een klepje, koepel, wat dan ook) zodra hij wegloopt. Ik zoek dus niks waar het voer in valt, want dan laat hij toch weer wat over en hebben die andere 2 het te pakken.

Ik wil er best wat aan uitgeven naar het moet niet te gortig worden. Hebben jullie ideeën? Ervaringen of tips? Dan hoor ik het graag!

Rena100

Re: Voerautomaat kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:41

Er is er maar 1 van, en dat is die van Surefeed. Ik heb hem sinds een paar dagen ook in huis, onze poes vindt hem nog een beetje raar en eng. Dus de klep is voor nu nog even open. Langzaam zal die wel dicht moeten.

Kosten: 110 euro! Maar goed, een alternatief is er niet. Is wel een mooi ding verder.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:25

Rena100 schreef:
Er is er maar 1 van, en dat is die van Surefeed. Ik heb hem sinds een paar dagen ook in huis, onze poes vindt hem nog een beetje raar en eng. Dus de klep is voor nu nog even open. Langzaam zal die wel dicht moeten.

Kosten: 110 euro! Maar goed, een alternatief is er niet. Is wel een mooi ding verder.

Inderdaad, eenvoudige en snelle oplossing.
Alternatief is er trouwens wel en dat is een voerhokje maken met een chipluikje, maar qua kosten scheelt dat niet echt en het neemt meer ruimte in. Voordeel van een voerhokje is dat je er meer in kwijt kunt en je het chipluikje altijd nog voor iets anders kunt gebruiken als het voerhokje niet meer nodig is, nadeel is dat het meer ruimte kost (en wat meer werk om te maken).
Laatst bijgewerkt door GDG op 12-01-18 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:31

Ja als je een handige harry bent kan dat ook, maar qua kosten scheelt dat weinig. Voor onze poes was dat sowieso geen optie, die gaat niet door een luikje (ook niet in de kattenbak).

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 18:44

Of hij door een luikje gaat weet ik niet, vrees van niet. Zijn binnenkatten die gewend zijn dat de deuren open staan en anders hebben ze pech haha. Die surefeed ga ik eens bekijken, zag hem op Zooplus staan!

Edit: die surefeed werkt toch gewoon op de al aanwezige chip van de kat toch? Of moet hij hiervoor een extra chip krijgen?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:22

De Surefeed werkt inderdaad op de chip die de kat al heeft. Deze moet echter wel goed geplaatst zijn, bij één van mijn katten was dit niet het geval, haar chip zat te ver naar achteren. Het is dan een optie om een bandje om te doen met de bijgeleverde penning van Surefeed, maar ik heb gekozen om een chip bij te laten plaatsen op de juiste plaats.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:19

Is de magere kat al volledig door de mangel gehaald bij de dierenarts?
Mijn ouders hadden ook een kat met exact dezelfde problemen en die bleek last van haar nieren te hebben in combinatie met losse tandjes.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 13:39

Jep, magere kat is gezond. Is al zijn hele leven zo. Hij is echt zo'n lui mormel dat letterlijk vergeet te eten als je niet oplet. Eerst kon hij gedurende de dag brokjes eten wanneer hij wilde en toen was hij ook mager/dun. Hij is niet echt té mager maar ik vind dat hij toch wat schraal is en met zijn leeftijd(bijna 15) mag er wel wat extra spek op.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:30

Onze poes heeft een bandje om, maar denk dat ik tzt toch een chip wil laten plaatsen (kat hebben we gekregen en is nooit gechipt) mijn eigen kat is wel gechipt, maar goed die mag juist NIET in de voerbak haha. Bandje krijgt onze poes nog wel eens af en dan gaat ze spelen met de chip, en dan moet je die weer zoeken. Niet zo handig dus.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:26

Mijn ouders hebben voor beide katten een Surefeed staan. Ook met 2 katten werkt het echt perfect! De oude eet ook haar maaltijd in meerdere delen en als ze dan terugkwam had dat jonge ding de boel alweer op, nu gebeurt dat echt niet meer.