2 hamsters of toch maar 1..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:32

Laten we anders een heel groot discussie topic beginnen, als het zo moet. TS vraagt wat en wilt graag antwoord.

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:11

Iedereen bedankt voor alle antwoorden en toelichtingen, ik heb mijn rusje gisteren opgehaald bij een fokker, hij ziet er erg gezond en fit uit alleen vind alles nog vreselijk spannend ( wat ik kan begrijpen haha )
Ik laat hem nog lekker een dagje wennen en ga hem morgen aan Mn handen laten wennen :) Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:01

Hopelijk heb je wel een geschikter hok aangeschaft? :D

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:44

het topic niet helemaal door gelezen maar heb zelf 2 roberovskis in een hok zijn van het zelfde nest. vooral zorgen voor voldoende graaf mogelijk heden en verschillende verstop plekjes en liefste 2 of meer loop radjes bij meerdere dieren.

Zie dat je een Hmastertje al hebt. Gefeliciteerd!
als tip wil ik je graag mee geven op marktplaats te kijken naar lekke aquariums meestal zijn die gratis optehalen waar je veel grondstof in kan doen om hem te laten graven.
Heel veel plezier nog met je Hamstertje!!

Anoniem

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:53

Wat een schatje en wat een wijze keuze. Stelregel voor het kopen van hamsters zou moeten zijn, iedereen die twee hamsters in 1 kooi zou verkopen, zou door koper afgewezen moeten worden vanwege het gebrek aan kennis van de betreffende dieren.

Heel veel geluk ermee

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 18:20

Dank jullie wel!
Ik heb nog wel 1 vraagje, wegen jullie precies af wat ze krijgen of scheppen jullie t bakje gewoon vol en wachtten totdat het leeg is?
Hij eet naar mijn doen nog niet zo heel goed, misschien dat het nog iets te grof is, dus ik ga morgenavond gelijk eventjes wat fijner vogel voer halen!

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:33

Marjoleinvde schreef:
Dank jullie wel!
Ik heb nog wel 1 vraagje, wegen jullie precies af wat ze krijgen of scheppen jullie t bakje gewoon vol en wachtten totdat het leeg is?
Hij eet naar mijn doen nog niet zo heel goed, misschien dat het nog iets te grof is, dus ik ga morgenavond gelijk eventjes wat fijner vogel voer halen!


Je gaat ook een groter hok halen?

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 18:39

Nabster schreef:
Marjoleinvde schreef:
Dank jullie wel!
Ik heb nog wel 1 vraagje, wegen jullie precies af wat ze krijgen of scheppen jullie t bakje gewoon vol en wachtten totdat het leeg is?
Hij eet naar mijn doen nog niet zo heel goed, misschien dat het nog iets te grof is, dus ik ga morgenavond gelijk eventjes wat fijner vogel voer halen!


Je gaat ook een groter hok halen?



Het hok heeft 3 etages met 2 radjes en buizen eroboven op en eromheen, op de grond licht een laag van 10 cm met katoen bolletjes en nog een grote pluk vers hooi, voor in zijn eentje is het groot zat

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:46

Afbeelding

Ik gok dat het dit hok is?

10cm bodembedekking betekent dat de bodembedekking boven de onderbak uit komt. Het zal een kwart van de hoogte van het hok in beslag nemen. Dit hok is onvoldoende voor welke hamster dan ook, het gaat echt om het grondoppervlakte dat 70x50 hoort te zijn en dan hoor je nog de hoogte in te gaan.

Denk er nog eens aan terug als hij aan de tralies knaagt. Of zich aan zijn voorpoten over het plafond naar de overkant gaat.

Het hok ziet er ontzettend schattig uit, maar dat is het dan ook.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:47

Katoenen bolletjes? Als dit de hamsterwatten zijn moet je ze er direct uithalen want deze zijn heel gevaarlijk voor hamsters! Buizen zijn geen vervanging voor grondoppervlak en de verdiepingen moet je ontzettend mee uitkijken dat ze niet er af vallen.. Dit is echt geen geschikt kooi, sorry TS. Een hamster is misschien klein maar heeft zéker wel een groot hok nodig. Dit hok is echt te klein. Op Marktplaats worden bakken voor een zacht prijsje aangeboden.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:51

Er bestaat ook Barn-I Cotton Clean Niece, ik denk/hoop dat ze dat bedoelt. Dat spul is heel geschikt om als bodembedekking voor hamsters zover ik weet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:18

Marjoleinvde schreef:
Nabster schreef:

Je gaat ook een groter hok halen?



Het hok heeft 3 etages met 2 radjes en buizen eroboven op en eromheen, op de grond licht een laag van 10 cm met katoen bolletjes en nog een grote pluk vers hooi, voor in zijn eentje is het groot zat

NEe dat is veel en veel te klein. Een goed hok heeft minimaal een GRONDoppervlakte van 80x40.

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:56

Marjoleinvde schreef:
Dank jullie wel!
Ik heb nog wel 1 vraagje, wegen jullie precies af wat ze krijgen of scheppen jullie t bakje gewoon vol en wachtten totdat het leeg is?
Hij eet naar mijn doen nog niet zo heel goed, misschien dat het nog iets te grof is, dus ik ga morgenavond gelijk eventjes wat fijner vogel voer halen!


Krijgt hij alleen maar vogelvoer? Volgens mij moeten hamsters ook gewoon hamstervoer toch?
Ik ben zelf alweer een poos uit de hamsters, maar dit vond ik op internet:
- Vogelzaad (in tegenstelling tot wat veel mensen denken, mag een hamster niet zo vel vogelzaad.
Een klein beetje kan geen kwaad, maar niet teveel..
In de meeste zaden zitten namelijk veel vetten, wat niet goed is voor de hamster. En bovendien kan teveel vogelzaad leiden tot eenzijdig voer.. en dat kan leiden tot ernstige darmklachten..
TIP: Als je toch wilt bijvoeren met vofgelszaad, doe dit dan met Grove Parkietvoer / Premium Parkietzaad.. Dit is vogelvoer voor grote parkieten als valparkieten en dergelijke.. Hier zitten zowel kleine zaden, als gedroogde erwten, als zonnebloempitten in, en nog veel meer.. Maar doe ook hier niet meer dan 10 gram per week van door het normale voer.. Dit kan namelijk alsnog leiden tot eenzijdig voer)

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:59

Het klopt dus wel dat Russische dwerghamsters graag alleen leven. Ik was laatst bij een dierenwinkel waar stond dat ze graag met zijn 2e leefden :+ . En ik was bij de action en daar verkochten ze een hamsterkooi van 30x30 :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:02

Knorretjee schreef:
Het klopt dus wel dat Russische dwerghamsters graag alleen leven. Ik was laatst bij een dierenwinkel waar stond dat ze graag met zijn 2e leefden :+ . En ik was bij de action en daar verkochten ze een hamsterkooi van 30x30 :')

Ja dat is dus echt onzin. Ja ze leven in de natuur in koppels. Man en vrouw, man-man en vrouw-vrouw gaat heel vaak fout. En bij een koppel blijven ze maar jongen en dat is niet gezond. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:07

`Zit er niet onwijs veel suiker in die knaagstokken?
Ze zijn er namelijk ook voor vogels en dat is echt ontzettend slecht voor ze.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:10

Ja die zijn niet echt gezond nee, zeker niet aan te raden ook. Je kan beter goed voer geven. Zoals mixerama of het zelf gemengde voer van Whoopie webwinkel. :)

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 20:15

Hij heeft nu alleen nog maar droogvoer een meel wormpjes, vandaar dat ik de vraag stel over vogel voer, voorderest is de ene stick met honing en de ander met een suikervrij recept en ik bedoel inderdaad Barn-i, had me van te voren al ingelezen over hamster watten
Met aquaria vind ik het altijd jammer dat ik niks kan ophangen, als sticks, speeltjes of hangmatten.
Mijn vorige hamster is ook 2,5/ 3 geworden en aan ouderdom helaas overleden, hij heeft ook in zon soort kooi prima naar zijn zin gehad.
Ook heb ik een bal gekocht waar hij lekker zijn energie in kwijt kan later, nu is hij nog te jong

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:18

Ophangen is ook niet nodig bij hamsters. Het zijn graafdieren en geen klimmers. :D Wel kan je er een deksel van gaas opmaken en daar evt hangmatjes ophangen. Speeltjes zijn vaak niet zo leuk als graven. En helaas interpreteren mensen hamstergedrag vaak verkeerd.

Hard in radje rennen, tralieklimmen, er graag uit willen etc zijn geen tekenen van plezier. Maar van teveel energie, stress en ongemak. Daarbij zijn er al veel hamsters overleden aan een traliekooi. Ze klimmen in de tralies omhoog en vallen dan. Met als gevolgd dat ze hun rug breken.

En een hamsterbal is echt heel gevaarlijk!!! Hamsters zien super slecht en gebruiken daarvoor hun tastharen. Dat ontneem je ze in een hamsterbal, daardoor rennen ze overal tegen aan en dat is echt niet prettig. Ook kunnen hun nageltjes vast komen te zitten in de spleetjes, dan breken ze hun pootjes. Dus die zou ik super snel weggooien!

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 20:19

Nicolien schreef:
Marjoleinvde schreef:
Dank jullie wel!
Ik heb nog wel 1 vraagje, wegen jullie precies af wat ze krijgen of scheppen jullie t bakje gewoon vol en wachtten totdat het leeg is?
Hij eet naar mijn doen nog niet zo heel goed, misschien dat het nog iets te grof is, dus ik ga morgenavond gelijk eventjes wat fijner vogel voer halen!


Krijgt hij alleen maar vogelvoer? Volgens mij moeten hamsters ook gewoon hamstervoer toch?
Ik ben zelf alweer een poos uit de hamsters, maar dit vond ik op internet:
- Vogelzaad (in tegenstelling tot wat veel mensen denken, mag een hamster niet zo vel vogelzaad.
Een klein beetje kan geen kwaad, maar niet teveel..
In de meeste zaden zitten namelijk veel vetten, wat niet goed is voor de hamster. En bovendien kan teveel vogelzaad leiden tot eenzijdig voer.. en dat kan leiden tot ernstige darmklachten..
TIP: Als je toch wilt bijvoeren met vofgelszaad, doe dit dan met Grove Parkietvoer / Premium Parkietzaad.. Dit is vogelvoer voor grote parkieten als valparkieten en dergelijke.. Hier zitten zowel kleine zaden, als gedroogde erwten, als zonnebloempitten in, en nog veel meer.. Maar doe ook hier niet meer dan 10 gram per week van door het normale voer.. Dit kan namelijk alsnog leiden tot eenzijdig voer)


Top, hier heb ik wat aan!
Ik zal morgenavond even goed rondkijken in de dierenwinkel en goed op de achterkant kijken, qua eiwitten,vetten, etc. Tussen het voer van de wat grotere parkieten

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:20

Het leukste is om trosgierst te kopen. Dat zijn plantjes die ze zelf leeg kunnen eten. Tarwe, lijnzaad etc zijn ook plantjes die ze mogen hebben. :)

Marjoleinvde
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 20:23

MarlindeRooz schreef:
Het leukste is om trosgierst te kopen. Dat zijn plantjes die ze zelf leeg kunnen eten. Tarwe, lijnzaad etc zijn ook plantjes die ze mogen hebben. :)


Daar heb ik inderdaad ook veel over gelezen!
Mogen ze dit in principe iedere dag/ week of gewoon als tussendoortje ?
Waar kan ik dit precies halen, ook in de dierenwinkel?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:23

Marjoleinvde schreef:
MarlindeRooz schreef:
Het leukste is om trosgierst te kopen. Dat zijn plantjes die ze zelf leeg kunnen eten. Tarwe, lijnzaad etc zijn ook plantjes die ze mogen hebben. :)


Daar heb ik inderdaad ook veel over gelezen!
Mogen ze dit in principe iedere dag/ week of gewoon als tussendoortje ?
Waar kan ik dit precies halen, ook in de dierenwinkel?

Geen idee, verschilt per winkel.

Zou je eerst zorgen maken om het verblijf van je hamster, dat die geschikt is. :)

aman2002

Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:36

Ik zou ook even wachten met je hamster te laten wennen aan je handen. Zo’n verhuizing is niet niks. Ik adviseer je om je hamster 1 tot 1,5 week met rust te laten en hierna pas hem te laten wennen aan je handen :)

Zoals hierboven al een aantal keer is gezegd, deze kooi is echt te klein. Een kooi die groot genoeg is, is bijvoorbeeld de Alaska. Deze kost rond de 40 euro wat niet duur is voor een grote kooi. Die kan ik je aanraden!

Ook hebben rusjes snel de neiging om dik te worden. Daarom kan ik je adviseren om ze niet te veel snoepjes, knaagstokken enz. te geven. Deze zijn echt niet gezond. Meelwormen moet je er ook niet te veel van geven. Denk aan zo 3 à 4 per week.