2 hamsters of toch maar 1..?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoleinvde

2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 10:37

Goeiemorgen Bokkers,

Ik ga van het weekend een hamster halen, het hok staat al klaar (50,5x33x45,5 cm)
Alleen vraag ik mezelf af of het wel zo handig is om 2 hamsters te nemen. Ik koop dan 2 vrouwtjes tegelijk bij de dierenwinkel, een roborovski, campbelli of een Russische dwerghamster

Alvast bedankt voor jullie tips!

Indi_Vito

Re: 2 hamsters of toch maar 1..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:39

Doe alsjeblieft meer onderzoek! 50,5x33x45,5 is echt te klein en russische dwerghamsters kunnen niet bij elkaar ze leven solitair, roborovski en campbelli heb ik geen ervaring mee maar ook die hebben ruimere verblijven nodig

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:42

Ik ga mee met de reactie boven mij.
Deze vraag kan heel snel beantwoord worden als je even wat research doet.
Jammer dat je geld hebt uitgegeven aan een kooi die eigenlijk veel te klein is.. Dit hadden ze je in de winkel niet mogen verkopen.

En als het je eerste hamster is, begin dan niet met soorten die je samen moet houden.
Neem gewoon 1 dwerghamster of goudhamster (beide in een groter hok)

Hier vind je meer info:
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/hamster/

edit: en niet bij de dierenwinkel!
Er zijn opvangen en fokkers genoeg die je gezonde diertjes kunnen geven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:47

Helaas is je hok niet voldoende voor ook maar 1 hamster... En een hamster halen bij de dierenwinkel is helaas niet geschikt. Dan steun je broodfok en de slechte omstandigheden waar ze vaak vandaan komen. Je kan beter naar een opvang gaan of een goede fokker.

De Campbellie en de robo kan inderdaad samen leven. Maar dit zijn wel gevorderde hamsters omdat ze vaak toch gaan vechten. En als je niet op tijd signalen op pakt dan heb je 1 dode of aangevreten hamster. dus ik raad je aan om een russische dwerghamster te nemen en die alleen te houen. Ik heb zelf 2 rusjes en 1 robo. En rusjes zijn veel rustiger en zachter van aard. :)

Een hok zou ik een oud aquarium voor nemen. Met voor een rusje minimaal 80x40. En 100x40 is helemaal geweldig en ruim! Hoe groter hoe blijer je hamster!!!
Traliekooien zijn vaak niet geschikt, Dit omdat ze er in klimmen en geen diepte zien. Dus ze vallen er heel snel uit. Te veel verhalen gelezen en gehoord van hamsters die op die manier hun rug braken en langzaam en pijnlijk dood gingen. :n Wel kan je als je een kooi wil kijken naar de Duna MULTY of de duna LARGE! Niet de gewone Duna, die is veeeel te klein.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:51

MarlindeRooz schreef:
Helaas is je hok niet voldoende voor ook maar 1 hamster... En een hamster halen bij de dierenwinkel is helaas niet geschikt. Dan steun je broodfok en de slechte omstandigheden waar ze vaak vandaan komen. Je kan beter naar een opvang gaan of een goede fokker.

De Campbellie en de robo kan inderdaad samen leven. Maar dit zijn wel gevorderde hamsters omdat ze vaak toch gaan vechten. En als je niet op tijd signalen op pakt dan heb je 1 dode of aangevreten hamster. dus ik raad je aan om een russische dwerghamster te nemen en die alleen te houen. Ik heb zelf 2 rusjes en 1 robo. En rusjes zijn veel rustiger en zachter van aard. :)

Een hok zou ik een oud aquarium voor nemen. Met voor een rusje minimaal 80x40. En 100x40 is helemaal geweldig en ruim! Hoe groter hoe blijer je hamster!!!
Traliekooien zijn vaak niet geschikt, Dit omdat ze er in klimmen en geen diepte zien. Dus ze vallen er heel snel uit. Te veel verhalen gelezen en gehoord van hamsters die op die manier hun rug braken en langzaam en pijnlijk dood gingen. :n Wel kan je als je een kooi wil kijken naar de Duna MULTY of de duna LARGE! Niet de gewone Duna, die is veeeel te klein.

wil je niet alle dierenwinkels over 1 kam scheren? bedankt dat je ons nu dus een slecht naam geeft terwijl de dieren bij mij het beste voor hebben! hamster zitten hier in een ronde bak van ruim 80cm doorsnede.
en bij xdennies zitten de dieren ook heel goed in de winkel!

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 10:52

Oké dank jullie wel voor jullie reacties!
Hebben jullie toevallig een idee hoe ik een fokker uit de buurt kan vinden ?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:06

Dit is een dierenvraag, dus ik verplaats je topic naar [BB] Beestenboel.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:38

Marjoleinvde schreef:
Ik ga van het weekend een hamster halen, het hok staat al klaar (50,5x33x45,5 cm)
Alleen vraag ik mezelf af of het wel zo handig is om 2 hamsters te nemen. Ik koop dan 2 vrouwtjes tegelijk bij de dierenwinkel, een roborovski, campbelli of een Russische dwerghamster

Oh jeetje, niet doen hoor. Het hok is veel te klein, niet alle hamstersoorten kunnen samen en de soorten verschillen nogal van elkaar dus daar kun je je beter eerst in inlezen om te bepalen voor welke je gaat en wat ze nodig hebben. Dat ter plekke in de dierenwinkel doen is geen goed plan.

Dus mijn tip: eerst inlezen in de soorten en wat ze nodig hebben (lopen ook een paar heel leuke topics over op bokt) en dan een fijne fokker zoeken. Kooi de deur uit doen en een verblijf kopen dat wel geschikt is. En dan heel veel plezier met inrichten en je hammie +:)+ .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:49

zanakuzies schreef:
MarlindeRooz schreef:

wil je niet alle dierenwinkels over 1 kam scheren? bedankt dat je ons nu dus een slecht naam geeft terwijl de dieren bij mij het beste voor hebben! hamster zitten hier in een ronde bak van ruim 80cm doorsnede.

En waar kopen jullie ze in? En wat zijn de eisen voor nieuwe baasjes? Vast niet bij een fokker waar ze ook in 80x40 oud zitten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:55

zanakuzies schreef:

Waar word ik er bij betrokken? :') In de winkel is het roeien met de riemen die er zijn. Thuis zitten mijn dieren, hobbymatig fokker, heel goed ;)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:48

xDenies schreef:
zanakuzies schreef:

Waar word ik er bij betrokken? :') In de winkel is het roeien met de riemen die er zijn. Thuis zitten mijn dieren, hobbymatig fokker, heel goed ;)

haha ja maar ik bedoel meer dat er wel over nagedacht word!

Marlinderooz
Ze worden soms ingekocht bij een groothandel maar we proberen ze altijd bij hobbyfokkers weg te halen, zo heb ik voor meerdere diersoorten vaste adressen waar de dieren echt goed verzorgd worden en goed gehuisvest zitten.
bij mij is het nog even roeien met de riemen die ik heb ik heb deze winkel pas overgekocht en er zat een knaagdier stelling bij met hokjes van 25x50x40, deze worden dus ook niet gebruikt de iets grotere van 33x50x40 worden wel gebruikt maar wel speels ingericht voor de dieren. en dan heb ik nog 2 hokken van 50x50x50 wordt ook gebruikt zelfde als hierboven en een ronde bak van ruim 80cm doorsnede als ze weg gaan gaan ze met minimaal 60x40x40 weg, met goede uitleg over huisvesting verzorging e.d.

en ik ben nog bezig met leren zoals iedereen leert, en blijft leren maar ik denk dat we een stuk beter op weg zijn als welke andere dierenwinkel dan ook.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:05

zanakuzies schreef:

Marlinderooz
Ze worden soms ingekocht bij een groothandel maar we proberen ze altijd bij hobbyfokkers weg te halen, zo heb ik voor meerdere diersoorten vaste adressen waar de dieren echt goed verzorgd worden en goed gehuisvest zitten.
bij mij is het nog even roeien met de riemen die ik heb ik heb deze winkel pas overgekocht en er zat een knaagdier stelling bij met hokjes van 25x50x40, deze worden dus ook niet gebruikt de iets grotere van 33x50x40 worden wel gebruikt maar wel speels ingericht voor de dieren. en dan heb ik nog 2 hokken van 50x50x50 wordt ook gebruikt zelfde als hierboven en een ronde bak van ruim 80cm doorsnede als ze weg gaan gaan ze met minimaal 60x40x40 weg, met goede uitleg over huisvesting verzorging e.d.

en ik ben nog bezig met leren zoals iedereen leert, en blijft leren maar ik denk dat we een stuk beter op weg zijn als welke andere dierenwinkel dan ook.

Hartstikke mooi dat je verbeteringen aanbrengt en op de goede weg zit, maar de opmerking van Marlinderooz houdt dan toch nog steeds stand? Ook jij haalt ze (o.a.) bij een groothandel vandaan en ook jij gebruikt (o.a.) te kleine hokken. En zelfs dan zeg je nog dat jij een stuk beter op weg bent dan welke andere dierenwinkel ook... Wat vast waar is, maar tegelijkertijd heel treurig toch?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:35

Marjoleinvde schreef:
Goeiemorgen Bokkers,

Alvast bedankt voor jullie tips!

Persoonlijk zou ik je adviseren om op zoek te gaan naar een ruimer verblijf. In dit formaat verblijf word er met regelmaat veel stereotype en ook agressief gedrag waargenomen. Je toekomstige hamster heeft bepaalde behoeften die in dit verblijf niet tot nauwlijks tot uiting kunnen komen. Kijk naar iets van minimaal 80 en iets met een diepe bodem zodat je veel bodem kwijt kan. Een nieuw of 2e hands aquarium voldoet hier aan prima.

Betreffende het type hamster. Kijk gewoon voor één hamster, een russische dwerghamster. Je huisvesting is uberhaupt niet geschikt voor het houden van twee dieren en ook geen Roborovskis. Daarnaast bestaan er geen Campbellies uit een dierenwinkel. Dit zijn (net als de russen) hybrides en hebben dus negatieve eigenschappen waardoor ze niet samen gehouden kunnen worden.
Dus, besluit je om een dier uit de winkel te halen; houd het bij één rusje. Doe je dit niet dan zorgen ze er zelf wel voor dat ze uiteindelijk alleen zitten.

Maar ook dit rusje heeft behoefte aan een andere huisvesting.

Er zijn voldoende stijlen en organisaties die een goed advies geven.
LICG, Hamsterscaping & Duitse stijl.

Succes.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:50

GDG schreef:
zanakuzies schreef:

Marlinderooz

Hartstikke mooi dat je verbeteringen aanbrengt en op de goede weg zit, maar de opmerking van Marlinderooz houdt dan toch nog steeds stand? Ook jij haalt ze (o.a.) bij een groothandel vandaan en ook jij gebruikt (o.a.) te kleine hokken. En zelfs dan zeg je nog dat jij een stuk beter op weg bent dan welke andere dierenwinkel ook... Wat vast waar is, maar tegelijkertijd heel treurig toch?

absoluut zeker met je eens, maar ik weet wel waar ik naartoe wil, ik heb helaas geen 2000 euro liggen om nieuwe verblijven aan te schaffen ook mijn vogel kooien vind ik te klein die zijn allemaal 45x45x45 dit zie ik liever ook groter het zijn tijdelijke verblijven dat wel maar je moet ook het goede voorbeeld moeten hebben, ik laatst een mooie stelling kopen met enorm ruime kooien alleen alles was er aan kapot daar ga ik niet aan beginnen, dan spaar ik liever door en koop ik straks mooie grote verblijven en dan zullen alle knaagdier kooien 100x50x50 worden voor de vogels ook een stuk ruimer de standaard 50x50x50 maar dan te vergroten tot 150x50x50 doormiddel van schotten tussen de verblijven.
staat allemaal in de planning maar ik moet wel het geld hebben en omdat we pas net begonnen zijn hebben we dit helaas niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:51

Dan zou ik geen dieren verkopen tot ik het in orde heb. :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:57

MarlindeRooz schreef:

tja punt is als ik geen dieren verkoop ook geen inkomen heb ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:39

zanakuzies schreef:
MarlindeRooz schreef:

tja punt is als ik geen dieren verkoop ook geen inkomen heb ;)

Ik mag hopen dat je meer dierbenodigdheden verkoopt dat dieren? En dat de verkoop van dieren dus niet je grootste bron van inkomsten is?
Ga met de tijd mee, verkoop GEEN dieren. Verwijs klanten naar opvangen (die vol zitten met -hoe ironisch- afgedankte dieren die in een impuls in een dierenwinkel zijn aangeschaft) en verantwoorde fokkers en verkoop alleen diervoeding- en toebehoren. Wanneer je wel dieren verkoopt val je gewoon in de categorie slechte dierenwinkel. Er is geen grijs gebied daar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:01

Mocht je het je afvragen. Ik koop bij voorkeur geen spullen bij zaken waar ook dieren verkocht worden. Ik koop dus online en op beurzen. :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:32

Ik ga er eens over nadenken!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:47

Ik zou eerst eens nadenken over welk soort hamster je wil gaan houden. Hamsters zijn solitaire dieren, dus alleen houden. Uitzondering van bellie's, maar daarvan zijn maar twee fokkers in Nederland en het matchen van een groep valt ook niet mee.

Een goudhamster heeft bijvoorbeeld een veel grotere kooi nodig dan een rusje. Goudhamsters houden ook van klimmen, rusjes meer van graven. Dus elk soort heeft een specifieke kooi en ook andere afmetingen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:48

Laptopmuis schreef:
Ik zou eerst eens nadenken over welk soort hamster je wil gaan houden. Hamsters zijn solitaire dieren, dus alleen houden. Uitzondering van bellie's, maar daarvan zijn maar twee fokkers in Nederland en het matchen van een groep valt ook niet mee.

Een goudhamster heeft bijvoorbeeld een veel grotere kooi nodig dan een rusje. Goudhamsters houden ook van klimmen, rusjes meer van graven. Dus elk soort heeft een specifieke kooi en ook andere afmetingen.

Oh maar 2 fokkers? Kan er zo al wel meer opnoemen dan 2. :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:00

Laptopmuis schreef:
Goudhamsters houden ook van klimmen, rusjes meer van graven. Dus elk soort heeft een specifieke kooi en ook andere afmetingen.

Een Syrische hamster is net zo goed een graver als een Rus en houd hier ook prima van. Het klimmen is net zo goed een stereotype eigenschap. Bij een Syr heb je alleen veel meer bodembedekking nodig en goede schuilplekken om het diertje het gevoel te geven dat het kan. Een Rus is daar gemakkelijker in.
Maar nee, het is nog steeds geen klimmer. Over een kurktunneltje heen of over stenen; ja. Maar niet in tralies of andere hoge obstakels.

Het stukje qua afmeting ben ik met je eens. Maar beide dieren functioneren meer dan prima in een glazen bak met graafmogelijkheden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:20

MarlindeRooz schreef:
Laptopmuis schreef:

In de lijst met erkende fokkers staan er maar twee. Le soleil en Sine Cera.
Worden wel ook veel hybrides gefokt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:21

Laptopmuis schreef:
MarlindeRooz schreef:

In de lijst met erkende fokkers staan er maar twee. Le soleil en Sine Cera.
Worden wel ook veel hybrides gefokt.

Welke lijst?
En dat klopt dus niet er zijn er zeker veel meer die met volle bellies met stamboom en al fokken. Het is dus onzin dat er maar 2 zijn.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:24

En Sine Cera is volgens mij ook al een hele poos gestopt.