Tips kast ombouwen naar hamsterkast en gerbilkast

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMmi_

Tips kast ombouwen naar hamsterkast en gerbilkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:12

Beste Bokkers,

Zoals de titel al zegt zijn we van plan een kast om te bouwen voor de hamster en gerbils. Ze zitten nu in hun eigen aquarium. Maar 2 lossen bakken in de huiskamer is niet echt handig en neemt veel ruimte in beslag. De kast waar het om gaat is een ikea kallax kast. Is z'n kast met 8 vakken. De bedoeling is dat de hamster 4 vakken krijgt en de 2 gerbils samen ook 4 vakken. De afmeting voor 4 vakken is dan 147x40x40cm. En moeten ff kijken of we de vakken behouden of dat we de tussen planken weg halen. Kan denk ik niet allemaal weg ivm stevigheid. Ben al hier en daar aan het rondkijken hoe en wat. Want ben natuurlijk niet de enige die dit bedacht heeft :D misschien dat er hier ook Bokkers zijn met omgebouwde kasten. En hebben jullie nog tips en dingen waar we aan moeten denken.

Zoals ik het nu zelf bedacht heb. Is dat ik voor beide een wat hoger graaf gedeelte wil. Dus dan moet het of helemaal dicht zijn of moet je werken met een hoge bak of aquarium in de kast zelf te plaatsen. Hadden zelf aan plexiglas gedacht voor ervoor. Bij de dwerghamster kan dat een voldoende hoge rand zijn. En bij de gerbils moet het denk ik helemaal dicht. Achter in de kast maken we gaten met gaas erachter voor de ventilatie. En eventueel ook verlichting voor erachter. We zijn er nog niet helemaal achter hoe we dit handig en netjes gaan doen. Moeten er in ieder geval makkelijk bij kunnen. Om te voeren, drinken te geven. En om schoon te maken en in ieder geval de hamster te kunnen pakken. Maar het zaagsel en hooi enzo moet natuurlijk wel in de kast blijven :D word nog een opgave denk ik haha.

Dus wie nog meer met een omgebouwde kast of tips? Foto's zijn natuurlijk ook welkom ;)

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:59

Hoi,
voor onze 2 cavia's hebben wij bij IKEA 2 kasten uit de Besta-serie gehaald. We hebben ze op mekaar gezet, gaten gezaagd voor de doorgangen en de ladder en we hebben er wieltjes onder gezet.
Ook van bij de IKEA hebben we er led-verlichting in gehangen, maar omdat die te wit was en teveel licht gaf, hebben we er gele tape over gekleefd, gaat nog steeds prima.
Op de bodem hebben we plastic folie gekleefd, maar die voldoet niet: urinevlekken bijten toch nog uit en de cavia's vinden het super om de folie los te trekken. Hier en daar begint ook het hout al wat te werken door vocht dat erin trekt (enkel aan de zaagranden, dus daar moeten we bij een volgende kast wat op vinden).
De kasten hadden al een rug, dus dat was handig. Aan de voorzijde hebben we de glazen leggers die bij de kasten horen met hun eigen bevestigingssysteem rechtop gezet. Ze komen tot net boven de helft van de hoogte van elk vak en het is erg handig om even los te schroeven om alles schoon te maken. Als we nog ooit zo'n kast maken, gebruiken we deze leggers ook op de bodem i.p.v. de folie.
Omdat de oppaskindjes er niet mogen aan kunnen komen van onze dienst, hebben we er toch nog glazen deuren ingezet, maar als er ooit geen kindjes meer komen, gaan die eruit, ze hebben geen meerwaarde.

Niet zo simpel om helemaal uit te leggen, ik probeer er een foto bij te zetten.

Veel plezier!

Afbeelding