Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30279
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:19

Koper schreef:
Staat de chip ook op jouw naam TS? Dus ben je geregistreerd als eigenaar?

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:20

Wat een rare situatie.
Zou hier echt niet blij mee zijn maar me.kat wel snel terug willen

Britta31

Berichten: 13151
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:25

Ben je al bij het asiel geweest om te kijken of hij daar wel echt zit?

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:25

Koper schreef:
Koper schreef:
Staat de chip ook op jouw naam TS? Dus ben je geregistreerd als eigenaar?


Ze hebben TS toch gebeld? Neem aan dat ze op die manier aan het nummer zijn gekomen?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:32

TS woon je ooit regio uden? Hier hebben ze wel vier keer mijn hond opgehaald vanonder MIJN brievenbus uit. Beest sliep altijd onder de brievenbus aan de straat.(let op hij lag op mijn erf) Kwam ook de straat zelf niet op. Maar wel vier keer door de dierenambulance opgehaald. Na de derde keer wilde ik niet meer betalen. Was gewoon te gek voor woorden. Beest was gechipt en al.
Ik heb um opgehaald, asiel bedankt voor niks. Als ik de eerste keer kom uitleggen dat ie op mijn erf lag kan ik nog begrijpen dat ze nog een keer een foutje maken maar niet vaker.En de dierenambulance persoonlijk aangesproken dat de hond op mijn erf lag.
Daarna gelukkig geen last meer van gehad.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:34

raar verhaal inderdaad

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:35

Alleen de eerste pagina bij gelezen.

Ts, ik heb dit zelf ook eerder meegemaakt. Een gecastreerde kater, jong dier en goed doorvoed is gevangen. Twee dagen was hij zoek en we vonden hem toen we rond gingen bellen naar asiels. Hij zou twee dorpen zijn gevonden. Als dat waar was had hij echt een marathon moeten lopen in en halve dag. Ik vermoed dat ze bang waren voor boze reacties..

We kregen hem gelukkig wel gewoon mee, na een donatie voor het voer. Geen excuses, maar goed. Een jaar later kwam een vrijwilliger aan de deur om te vragen hoe het met 'neus' was (zo hadden zij m gedoopt). Dat was even gek, moest even hard nadenk n waar ze het over had.

Kortom, fijn dat je m terug hebt. Ik zag het betalen toen als een bijdrage aan een verder goede stichting. Het was jammer dat we geen excuses kregen, maar dat wijt ik aan algehele onhandigheid..

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13186
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:38

Wat een herkenbaar verhaal. Mijn schoonzusje heeft haar kat ook al meerdere keren bij het dierenasiel moeten ophalen (en betalen), omdat iemand verderop in de straat steeds haar kat voert en vervolgens de dierenambulance belt.
Zij heeft inmiddels een foto van haar kat bij de dierenambulance en het asiel, zodat ze haar kat niet meer meenemen.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:49

In het buitengebied worden katten idd regelmatig weggevangen als het lijkt alsof het 'verwilderde' katten zijn...vaak om te steriliseren en terug te zetten...als blijkt dat kat gechipt is en netjes op naam staat zullen de kosten vast niet hoog zijn..( ritje naar asiel en 1 dag opvang?? ) risico loop je als kat niet op eigen terrein loopt (en ook niet herkenbaar is als tamme kat..)Is alleen maar goede zaak lijkt me dat dierenbescherming hierop let...tig nesten wordt je vast ook niet blij van in de omgeving...helaas zit er idd wel eens tamme kat tussen maar als die netjes gechipt is is er toch helemaal niet zo'n groot probleem lijkt me?

senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:50

Wat een raar verhaal.
Misschien is het nu beter om je verhaal per brief, mail naar hen te sturen.
Het lijkt erop dat je huiskat naar het lokvoer is getrokken. Hun aanpak is het doel voorbij geschoten.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 10-01-18 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlen

Berichten: 1597
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:51

Hier een soortgelijk verhaal.
Poes plots verdwenen van de ene op de andere moment.
Een maand later tref ik ze aan op een website van een poezenopvang die ik nog niet kende.
Verhaal gedaan dat het mijn kat was.Ze was net naast mijn tuin gevangen op exact dezelfde dag dat ik haar kwijt was.Aangemeld als zwerfkat door mijn achterbuurvrouw,die wel degelijk wist dat ze van mij was.
Na veel heen en weer gemail,zouden ze me terug bezorgen.Uiteindelijk kreeg ik dan plots bericht dat ze ontsnapt was uit een transportmandje enkele dagen daarvoor bij een opvanggezin en doodgereden was.
Mijn buikgevoel zei me dat er iets niet klopte.
Daarna was ze zogezegd aangereden en verder gelopen.Toen weer doodgereden maar lichaampje hadden ze niet.
Ondertussen had een andere medewerkster van de poezenopvang mijn 'vermist' advertentie gelezen.
Zij heeft me opgebeld en gezegd dat er allerlei smoesjes tegen me verteld werden.Het hele verhaal was een grote leugen.
Ik heb emails mogen lezen waarin letterlijk stond dat ze mijn poes voor mij verborgen hielden.
Poes daarna nooit meer terug gezien.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:54

VickyS schreef:
Hier een soortgelijk verhaal.
Poes plots verdwenen van de ene op de andere moment.
Een maand later tref ik ze aan op een website van een poezenopvang die ik nog niet kende.
Verhaal gedaan dat het mijn kat was.Ze was net naast mijn tuin gevangen op exact dezelfde dag dat ik haar kwijt was.Aangemeld als zwerfkat door mijn achterbuurvrouw,die wel degelijk wist dat ze van mij was.
Na veel heen en weer gemail,zouden ze me terug bezorgen.Uiteindelijk kreeg ik dan plots bericht dat ze ontsnapt was uit een transportmandje enkele dagen daarvoor bij een opvanggezin en doodgereden was.
Mijn buikgevoel zei me dat er iets niet klopte.
Daarna was ze zogezegd aangereden en verder gelopen.Toen weer doodgereden maar lichaampje hadden ze niet.
Ondertussen had een andere medewerkster van de poezenopvang mijn 'vermist' advertentie gelezen.
Zij heeft me opgebeld en gezegd dat er allerlei smoesjes tegen me verteld werden.Het hele verhaal was een grote leugen.
Ik heb emails mogen lezen waarin letterlijk stond dat ze mijn poes voor mij verborgen hielden.
Poes daarna nooit meer terug gezien.

Die mails had ik toch openbaar gemaakt. Zeer zeker weten. Zo'n asiel ging bij mij aan de schandpaal en niet zo zuinig ook.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:54

bruintje123 schreef:
VickyS schreef:
Hier een soortgelijk verhaal.
Poes plots verdwenen van de ene op de andere moment.
Een maand later tref ik ze aan op een website van een poezenopvang die ik nog niet kende.
Verhaal gedaan dat het mijn kat was.Ze was net naast mijn tuin gevangen op exact dezelfde dag dat ik haar kwijt was.Aangemeld als zwerfkat door mijn achterbuurvrouw,die wel degelijk wist dat ze van mij was.
Na veel heen en weer gemail,zouden ze me terug bezorgen.Uiteindelijk kreeg ik dan plots bericht dat ze ontsnapt was uit een transportmandje enkele dagen daarvoor bij een opvanggezin en doodgereden was.
Mijn buikgevoel zei me dat er iets niet klopte.
Daarna was ze zogezegd aangereden en verder gelopen.Toen weer doodgereden maar lichaampje hadden ze niet.
Ondertussen had een andere medewerkster van de poezenopvang mijn 'vermist' advertentie gelezen.
Zij heeft me opgebeld en gezegd dat er allerlei smoesjes tegen me verteld werden.Het hele verhaal was een grote leugen.
Ik heb emails mogen lezen waarin letterlijk stond dat ze mijn poes voor mij verborgen hielden.
Poes daarna nooit meer terug gezien.

Die mails had ik toch openbaar gemaakt. Zeer zeker weten. Zo'n asiel ging bij mij aan de schandpaal en niet zo zuinig ook.

Sjonge wat een mafketels

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:55

Normaal gesproken hoort de dierenambulance de kat een bandje om te doen met daarop een tekst van: ik loop te zwerven, bent u mijn baasje, neem dan contact op (precieze tekst weet ik niet). Wanneer er binnen 1 of 2 weken geen reactie is dan vangen ze de kat en brengen ze het naar het asiel. Wanneer er binnen 2 weken geen baasje meldt die hem ophaalt, dan wordt het asiel de wettelijke eigenaar van de kat. En het is dan normaal om de kosten te vergoeden die het asiel gemaakt heeft.

Dus ik zou sowieso niet wachten, want dan ben je over 2 weken sowieso je kat kwijt, want dan mag hij geplaatst worden.

Merlen

Berichten: 1597
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:05

bruintje123 schreef:
Die mails had ik toch openbaar gemaakt. Zeer zeker weten. Zo'n asiel ging bij mij aan de schandpaal en niet zo zuinig ook.


Alles staat ook openbaar.Er zijn 2 facebookpagina's voor aangemaakt.

Vorig jaar was er weer een poes van mij vermist.Ook heel plots en absoluut niet haar gewoonte om ver van huis weg te gaan.Nooit meer wat van gehoord.Grote kans dat zij ook gevangen werd.
Wat betreft het chippen;er werd niet eens gecontroleerd of mijn poes een chip had.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 10-01-18 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:07

Misschien een stomme vraag Vicky, maar waarom ben je de kat niet gaan halen toen ze aangaven dat ze daar was?

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:08

Ik heb ook een keer eerder een soort gelijke verhaal gehoord.
ik vind de werkwijze van de dierenambulance en asielen sowieso apart.
Ooit een keer op mijn vorige werkplak gehad dat we een zwerfkat met kittens hadden gevangen. Hierop de Dierenambulance gebeld en die zou ze komen ophalen. Toen wij vroegen wat ze ermee gingen doen kregen we te horen dat ze de kat alleen gingen steriliseren en dan weer op de vind plek zouden uitzetten. Wij aan gegeven dat wij dat niet wouden omdat wij veel dieren op ons erf hebben om zo insleep van eventuele ziekten of doodbijten van bijvoorbeeld kuikens te voorkomen.
Na lang aandringen toch voor elkaar gekregen dat ze de kat op een andere plek ver van de boerderij zouden uitzetten.

Ik kom regelmatig in aanraking met de dierenambulance, dit is dan maar 1 verhaal er van. Ik ben dan ook zeker niet te spreken over hun mede door gebrek aan kennis.

Merlen

Berichten: 1597
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:16

Djilna schreef:
Misschien een stomme vraag Vicky, maar waarom ben je de kat niet gaan halen toen ze aangaven dat ze daar was?


Die poezencentrale werkt niet vanuit een kantoor of zo.Maar met opvanggezinnen waar ik toen geen adres van had.Er zijn 3 bestuursleden.Men zou ze naar mij thuis brengen.

Tegen de tijd dat ik een adres had bemachtigd was Mieneke daar al enkele dagen weg gehaald.
Ze had heel die maand op een kleine 2 kilometer van mijn huis gezeten zonder dat ik het wist.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:18

Jeetje, dat is wel erg frustrerend dan zeg!

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:24

Ik vond het ook een vreemd verhaal.
Als de kat gechipt is en ze stond op je naam,dan moeten ze toch gewoon direct gemerkt hebben dat ze een kat gevangen hadden die vlakbij woont en het dus niet om een zwerfkat gaat?

Staat de kat op jouw naam geregistreerd?
Zoja,wat is de reden dat ze jouw kat wilden vangen?
Hoe lang was je ze kwijt en zat ze in het asiel?

Want lijkt me idd een verhaal waar wat dingen aan ontbreken,zo slaat het nergens op.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:28

VickyS schreef:
bruintje123 schreef:
Die mails had ik toch openbaar gemaakt. Zeer zeker weten. Zo'n asiel ging bij mij aan de schandpaal en niet zo zuinig ook.


Alles staat ook openbaar.Er zijn 2 facebookpagina's voor aangemaakt.

Vorig jaar was er weer een poes van mij vermist.Ook heel plots en absoluut niet haar gewoonte om ver van huis weg te gaan.Nooit meer wat van gehoord.Grote kans dat zij ook gevangen werd.
Wat betreft het chippen;er werd niet eens gecontroleerd of mijn poes een chip had.


Waarom zouden ze dat doen? Verdienen ze er geld aan om hem later te verkopen oid?

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:32

Vanuit de andere kant gezien is het mogelijk dat ze ergens bezig zijn geweest om verwilderde katten te vangen bij een boerderij bijvoorbeeld. Als ze daar even mee bezig zijn geweest en jou kat op het voer is afgekomen zullen ze eerst misschien gedacht hebben dat deze bij de groep verwilderde katten hoort.

Wij hebben recent 8 katten gevangen die verwilderd waren, 1 van hen was in de vangkooi veel rustiger en na het overzetten is er op het asiel gezocht naar een chip. Deze had hij gelukkig en de kat bleek al 4 jaar vermist, maar dit soort bijvangst kan je altijd hebben bij een vangactie.

Wij werken zelf graag met bandjes waarbij gevraagd wordt om contact op te nemen hiermee kan je vaak al snel achter een eigenaar komen. Alleen als de kat te schuw is kan dit natuurlijk niet.

Wekenlang voeren voor er een vangkooi geplaatst wordt doen wij trouwens niet, is eigenlijk ook vrijwel niet nodig bij echt verwilderde katten.

Ergens wel een vreemd verhaal, maar wel het risico als je je kat buiten laat lopen zonder dat zichtbaar is dat hij een eigenaar heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:37

Cayenne schreef:
Sowieso telt wanneer de kat op een openbare weg loopt en geen identificatie om heeft, ze hem mogen vangen. Dit telt ook wanneer de kat overlast veroorzaakt of verwaarloosd lijkt.
Dus de oplossing is simpel: bandje om en op eigen terrein houden. Als je dat niet kunt zul je met dit risico om moeten leren gaan.


Precies dit.

En hoe weet TS zo zeker dat ze het dier van huis hebben weggelokt door hem telkens te voeren vraag ik me af...Als het mijn kat was zou ik gewoon het asiel betalen, een bandje om doen en klaar. En als hij nog niet gechipt is (wat ik niet duidelijk kan krijgen uit de OP) dan laten chippen en registreren. Hier gaan de katten niet meer naar buiten los, ze hebben een ren van 5x5 dus kunnen ze hun ding doen buiten zonder dat ik ze kwijt raak. Vooral Valentino vind het fijn om naar buiten te gaan in de ren maar klaagt totaal niet dat hij niet meer verder weg kan.

Ik vind het anders erg raar dat een asiel een kat gaat lokken als ze hadden geweten dat die gewoon bij jou hoort. En anders hadden ze er in hun ogen een goede reden voor om te doen. Maar ons asiel vangt sowieso geen katten hoor. Dat mag de dierenambulance etc. doen.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 14:40

IMJ schreef:
Ik denk toch ook echt dat iemand, die last had van jou kat, melding gemaakt heeft..

uiteraard kan je wel je erf afzetten, zeker als hij er bijv maar aan 1 zijde uit gaat, maar begrijp ook wel, met zo'n groot erf dat je dat niet wil..

Bandje om dan maar?

Erf afzetten gaat niet hij kan er aan vier kanten uit en het gaat om een enorm perceel. Bandje vind ik gevaarlijk voor de kat. Niemand had last van de kat maar ze zijn hem gaan lokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:40

VickyS schreef:
Djilna schreef:
Misschien een stomme vraag Vicky, maar waarom ben je de kat niet gaan halen toen ze aangaven dat ze daar was?


Die poezencentrale werkt niet vanuit een kantoor of zo.Maar met opvanggezinnen waar ik toen geen adres van had.Er zijn 3 bestuursleden.Men zou ze naar mij thuis brengen.

Tegen de tijd dat ik een adres had bemachtigd was Mieneke daar al enkele dagen weg gehaald.
Ze had heel die maand op een kleine 2 kilometer van mijn huis gezeten zonder dat ik het wist.


waarom heb je je kat dan nooit laten chippen? Dan had ze niet een maand weg geweest. Ook een beetje je eigen schuld dat ze al zo een lange tijd niet wisten van wie de kat was. Niet gelijk alleen maar verwijten gaan gooien naar de mensen die de kat gevangen hebben. Die hadden dan de chip uit kunnen lezen en was je veel eerder op de hoogte. Ik blijf het al met al een zeer vreemd verhaal vinden....