Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:03

Er staat kwijt... dier is kwijt. Er is dus sprake van een gevonden dier. Hoe lang moet hij volgens jou dan kwijt zijn voordat de wet wel geldt?

Ik.ben geen jurist hoor maar imo worden dr kosten terecht bij TS gelegd.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:06

Tango1979 schreef:
Er staat kwijt... dier is kwijt. Er is dus sprake van een gevonden dier. Hoe lang moet hij volgens jou dan kwijt zijn voordat de wet wel geldt?

Hm ik had begrepen dat het dier "kwijt" was omdat hij in het asiel was beland; daarvoor niet.
Ik zie onze stalkat ook wel een paar dagen niet, met name in de zomer.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:09

Tango1979 schreef:
Er staat kwijt... dier is kwijt. Er is dus sprake van een gevonden dier. Hoe lang moet hij volgens jou dan kwijt zijn voordat de wet wel geldt?

Ik.ben geen jurist hoor maar imo worden dr kosten terecht bij TS gelegd.


Er wordt wel vergeten dat die kat bewust is weggelokt van zijn eigen terrein toch door een fastfoodrestaurant te openen in overleg met het asiel.

Mocht er niet bewust gevoederd zijn geweest, had die kat daar hoogstwaarschijnlijk veel minder rondgehnagen, want de TS is de kat minder en minder frequent beginnen te zien vanaf dat er gevoederd werd.

Je kunt dus niet van 'kwijt' spreken - gezien het asiel bewust heeft tewerkstelligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:19

Karl, dat katten buiten mogen lopen betekend niet dat je een privéterrein van iemand anders het territorium van jou kat kan noemen.. Dat kan niet want als dat juridisch gezien zo zou zijn zouden de buren het maar moeten blijven pikken als de kat overlast geeft en schade aanricht. Dan zou dat ook betekenen dat als de kat zelf schade oploopt door iets op hun terrein zij dat zouden moeten vergoeden.
Omgekeerde wereld zou dat zijn.

Een kat mag buiten lopen, dat is niet verboden maar het is niet zo dat katten daarom buiten de overige wetten die voor de dieren gelden valt. Dieren vallen namelijk nog steeds onder voorwerpen in de wet, een kat die gevonden word op privéterrein en waarvan het redelijk is om aan te nemen dat het een zwerfdier is (wat in dit geval zo is, daar is TS het zelfs mee eens) is gewoon een gevonden voorwerp dat in bewaring genomen kan worden.
Het is niet verplicht de chip van het dier op het verblijfadres te hebben staan, er is ook niemand die dat zegt maar in dit geval stond er een hele andere eigenaar geregistreerd dus al hadden ze de chip ter plekke uitgelezen dan was het nog niet duidelijk geweest dat de kat bij TS hoorde als ze de vorige eigenaresse niet te pakken konden krijgen op dat moment. Een chip moet niet op jou naam staan maar als dat niet zo is en er gebeurd iets dan moet je dat niet afschuiven op anderen. Jij had moeten checken of je dier goed geregistreerd staat, goed geregistreerd betekend gewoon dat je bereikbaar bent als dat nodig is..
Bij katten is het chippen nog niet verplicht, het is dus alleen maar handig zodat ze je kunnen bereiken als er iets is en je kat gevonden is.


De kat kwam al eerder minder thuis tot hij helemaal niet meer kwam, TS zegt zelf ook "die ik al een tijdje kwijt was". De hele discussie over het voeren is ook al geweest en ik denk dat we geen experts hoeven te zijn om te stellen dat katten geen blikvoer kunnen ruiken dat honderden meters verder in een schuur staat.

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:25

Ik heb je topic vanaf het begin mre gelezen en eerlijk gezegt zelfs hard om gelachen..

Ik kom zelf van een boerderij en begrijp je dan ook precies.

hoe naiff mensen zijn en nog erger, hoe erg ze een kat vermenselijke.

Het asiel heeft duidelijk gefaald bij het idee asiel.. Zo jammer dat hier ook maar vage wetgevingen over zijn.

Ts, ik denk niet dat jij je kat terug gaat zien. Enorm sneu voor het diertje vooral. Die had natuurlijk een prachtig leven.
met een beetje geluk wordt hij snel herplaatst en gaat hij terug opzoek naar zijn huis. Oftewel dan zie jrme hem vanzelf weer.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:25

Ik heb nergens teruggevonden dat de kat al eerder systematisch minder thuis kwam. Ook TS vermoedt dat het voeren net de oorzaak is van minder en minder thuiskomen tot nog amper. En dat lijkt mij ook het meest logische.

Het terrein van de buren behoort mijn inziens wel degelijk tot het territorium (en indien niet, dan zeker en vast wel tot het leefgebied) van die kat - dus het is niet abnormaal dat die kat daar af en toe passeert en vaker en vaker terugkomt als daar lekker blikvoer staat om te lokken - hoe zou je zelf zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:32

Dat staat gewoon in de openingspost.

Daar staat ook dat ze al weken bezig zijn zodat ze hem kunnen vangen. Dit is dus geen geval van af en toe even langs gaan.
Ik begin me nu ook af te vragen of de kat niet gewoon het erf van de buren als betere plek gekozen heeft, zo te lezen woont TS nog maar een paar maanden op dit adres en dan was de kat als deze al weken bij de buren rondloopt dus nog niet eens echt thuis op het adres van TS.

Ik vind het overigens wel triest dat er bokkers zijn die slechte beoordelingen gaan plaatsen (1 ster) door dit topic. Wij weten niet precies hoe het verhaal in elkaar zit, om dan dit soort dingen te doen bij een organisatie op Facebook vind ik vrij ver gaan.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:39

Tango1979 schreef:
Er staat kwijt... dier is kwijt. Er is dus sprake van een gevonden dier. Hoe lang moet hij volgens jou dan kwijt zijn voordat de wet wel geldt?

Ik.ben geen jurist hoor maar imo worden dr kosten terecht bij TS gelegd.


Feit is alleen dat het dier pas kwijt was/TS hem minder zag doordat de buren hem lokte met lekker natvoer. Erfkatten zie je wel vaker enkele dagen niet of minder, is niet meteen een reden om hem als vermist op te geven.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:40

TS, welke reden geven ze op waarom de vorige eigenaar (in hun ogen de huidige eigenaar ivm chip) hem niet op mag halen tegen betaling? Vind dat te gek voor woorden, ik persoonlijk had ook zeker even advies gevraagd bij de politie wat te doen in zo'n situatie.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:43

Let's agree to disagree. Ik ben het namelijk absoluut niet eens met je gevolgtrekkingen. :)

Ik zie het echt zo:
Ze voeren weken zodat ze hem kunnen vangen en in die weken begon kat minder en minder frequent naar huis te komen en naar alle waarschijnlijkheid frequenter en frequenter naar de buren. Door het voer uiteraard.
Voordat ze begonnen zijn met voeren zal die kat heus niet hele dagen bij de buren hebben gezeten gezien TS hem nog frequent thuis spotte (lees verdere posts van TS buiten enkel de openingspost) - maar daar gewoon af en toe gepasseerd zijn op zijn dagelijks of om de paar dagen rondje in zijn leefgebied.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:44

Geen zin om 30 pagina`s bij te lezen, hoe is t met kat? Zit ie nog in t asiel?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:50

Tango1979 schreef:
Er staat kwijt... dier is kwijt. Er is dus sprake van een gevonden dier. Hoe lang moet hij volgens jou dan kwijt zijn voordat de wet wel geldt?

Ik.ben geen jurist hoor maar imo worden dr kosten terecht bij TS gelegd.



Kwijt omdat de ambulance de kat meegenomen heeft, niet kwijt en toen gevonden.


Als een zwerfdier gevonden wordt betaald de gemeente de eerste 14 dagen voor dat dier.

Telpeva

Berichten: 14812
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:04

Jaime_ schreef:
Geen zin om 30 pagina`s bij te lezen, hoe is t met kat? Zit ie nog in t asiel?

Jep, asiel wil hem ook niet meer teruggeven nu, ook niet voor geld.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:08

Oh arm beest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:10

Evi84 schreef:
Let's agree to disagree. Ik ben het namelijk absoluut niet eens met je gevolgtrekkingen. :)

Ik zie het echt zo:
Ze voeren weken zodat ze hem kunnen vangen en in die weken begon kat minder en minder frequent naar huis te komen en naar alle waarschijnlijkheid frequenter en frequenter naar de buren. Door het voer uiteraard.
Voordat ze begonnen zijn met voeren zal die kat heus niet hele dagen bij de buren hebben gezeten gezien TS hem nog frequent thuis spotte (lees verdere posts van TS buiten enkel de openingspost) - maar daar gewoon af en toe gepasseerd zijn op zijn dagelijks of om de paar dagen rondje in zijn leefgebied.


TS woont daar sinds september, kat was er toen dus nog niet. Kat is gevangen in de eerste week van januari en toen waren ze dus al weken bezig om hem (haar in dit geval) een kooi in te krijgen. in hoeverre kan je dan spreken van een vast ritme van de kat? Steeds minder en minder thuis komen en vervolgens helemaal niet meer is wel snel gegaan dan.
Er zijn bij de buren al meerdere zwerfkatten gevangen, gezien de korte periode dat kat bij TS woont is het heel logisch om aan te nemen dat die zwerfkatten actie al bezig was toen kat bij TS kwam wonen. Als je dan als buren zijnde nog 1 ziet lopen die zich hetzelfde gedraagd en er niet al te verzorgd uitziet dan is het ook helemaal niet vreemd om te denken hee we hebben er 1 gemist, kan die kooi nog even terug? Hetzelfde geval voor het asiel, zij hadden ook niet kunnen ruiken dat deze er niet bij hoorde.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:16

dees_daan schreef:
TS woont daar sinds september, kat was er toen dus nog niet. Kat is gevangen in de eerste week van januari en toen waren ze dus al weken bezig om hem (haar in dit geval) een kooi in te krijgen. in hoeverre kan je dan spreken van een vast ritme van de kat? Steeds minder en minder thuis komen en vervolgens helemaal niet meer is wel snel gegaan dan.
Er zijn bij de buren al meerdere zwerfkatten gevangen, gezien de korte periode dat kat bij TS woont is het heel logisch om aan te nemen dat die zwerfkatten actie al bezig was toen kat bij TS kwam wonen. Als je dan als buren zijnde nog 1 ziet lopen die zich hetzelfde gedraagd en er niet al te verzorgd uitziet dan is het ook helemaal niet vreemd om te denken hee we hebben er 1 gemist, kan die kooi nog even terug? Hetzelfde geval voor het asiel, zij hadden ook niet kunnen ruiken dat deze er niet bij hoorde.


aannames
Als je dan verder gaat, dan is de administratie van dat asiel ook prut...
Wanneer kat in september gekomen is, en toen asiel op de hoogte was van de locatie wisseling maar ze dat niet meer weten/niet verwerkt hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:18

Het is ook een aanname dat die bewuste fout bij het asiel ligt ;)
TS weet zelf niet eens of dat allemaal wel goed doorgegeven is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:25

Jeetje dat is ook geen misselijk bedrag (meer dan 140 euro?) wat het asiel daar in schagen vraagt voor gestolen dieren! Een adoptie is nog goedkoper (tenminste hier bij het asiel in overijssel)! :oo
Ik dacht dat een gevonden dier altijd zo weer gratis met de eigenaar mee kon. Jammer dat dat niet zo blijkt, ik denk dat veel (boerderij)(katten) eigenaren dan ook afzien van betalen. De schuwe boerderijkatten zijn hier in de buurt ook van het asiel gratis als muizenvangers. Bizar dat ze er dan toch zo mee gaan pesten..

Ga je aangifte doen bij de politie?
Of hart van nederland inschakelen?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:26

dees_daan schreef:
Het is ook een aanname dat die bewuste fout bij het asiel ligt ;)
TS weet zelf niet eens of dat allemaal wel goed doorgegeven is.


zeg ik :P aannames...

Als het zo is dat de kat vrij wordt gegeven voor adoptie omdat er oa een topic loopt op bokt, vind ik dat behoorlijk treurig van zo'n instelling, en niet getuigen van professionaliteit, en als die kat echt een boerderij kat is dan zal ze weer terug geplaatst worden bij een boerderij. Waarom dan niet terug naar af?
(ik weet een waarom vraag is een gewetensvraag, maar die helpen wel bij snaperitus van bepaalde dingen)

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 02:45

Alleen al om de stormloop van dit topic te stoppen had ik gewoon betaald (kruiwagen vol 5 cent muntjes dan gewoon voor principe) en de kat opgehaald.

Maar ff serieus, de kat wordt nu helemaal niet meer terug gegeven en ts onderneemt geen (al dan niet juridische) stappen? Of lees ik ergens overheen?

Is er geen bokker die in de buurt woont en het beestje even kan ophalen? (En dan bij ts brengen?)

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 03:23

Tango1979 schreef:
Dorine92 schreef:
Beetje vage titel maar ik werd het gebeld dat ze mijn kat hebben gevangen die ik al een tijdje kwijt ben. Kat kwam altijd keurig thuis maar ineens kwam ie steeds minder vaak thuis tot we hem helemaal niet meer zagen.


Eerste post van TS... Volgens mij was kat toch echt wel kwijt. Ze geeft het zelf aan! Wat is jouw definitie van kwijt dan

Kwijt als in ik heb de kat aantal dagen niet gezien. Logisch want hij zat bij de voerplek en daarna in het asiel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 03:26

Waar was die voerplek eigenlijk? Want hij is op de oprit gevonden? Dan moet de voerplek toch in de buurt zijn geweest?

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 03:30

Calanddra schreef:
TS, welke reden geven ze op waarom de vorige eigenaar (in hun ogen de huidige eigenaar ivm chip) hem niet op mag halen tegen betaling? Vind dat te gek voor woorden, ik persoonlijk had ook zeker even advies gevraagd bij de politie wat te doen in zo'n situatie.

Dat was me niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat ze gewoon boos op me zijn en dus met alle macht proberen te voorkomen dat de kat weer naar mij gaat ofzo?
Wat ik begreep zijn ze boos over van alles. Maar ze gaan er wel aan voorbij dat ik gewoon goed voor de kat zorgde en dat zij het hele probleem zelf gecreeerd hebben. De buren geven zelf aan geen last te hebben van mijn kat dus daar zit het hem niet in

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 03:34

Alane schreef:
dees_daan schreef:
TS woont daar sinds september, kat was er toen dus nog niet. Kat is gevangen in de eerste week van januari en toen waren ze dus al weken bezig om hem (haar in dit geval) een kooi in te krijgen. in hoeverre kan je dan spreken van een vast ritme van de kat? Steeds minder en minder thuis komen en vervolgens helemaal niet meer is wel snel gegaan dan.
Er zijn bij de buren al meerdere zwerfkatten gevangen, gezien de korte periode dat kat bij TS woont is het heel logisch om aan te nemen dat die zwerfkatten actie al bezig was toen kat bij TS kwam wonen. Als je dan als buren zijnde nog 1 ziet lopen die zich hetzelfde gedraagd en er niet al te verzorgd uitziet dan is het ook helemaal niet vreemd om te denken hee we hebben er 1 gemist, kan die kooi nog even terug? Hetzelfde geval voor het asiel, zij hadden ook niet kunnen ruiken dat deze er niet bij hoorde.


aannames
Als je dan verder gaat, dan is de administratie van dat asiel ook prut...
Wanneer kat in september gekomen is, en toen asiel op de hoogte was van de locatie wisseling maar ze dat niet meer weten/niet verwerkt hebben...

Aannames idd want we hadden de kat hier al eerder zitten (voordat we zelf introkken zat de kat hier al een paar weken in de schuur, had mijn cavia's en konijnen ook al hierheen verhuisd en onze spullen stonden ook in de schuur omdat we ons oude huis al uit moesten ivm verkoop. Wij zaten een tijdje op een camping

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 03:44

Alane schreef:
dees_daan schreef:
Het is ook een aanname dat die bewuste fout bij het asiel ligt ;)
TS weet zelf niet eens of dat allemaal wel goed doorgegeven is.


zeg ik :P aannames...

Als het zo is dat de kat vrij wordt gegeven voor adoptie omdat er oa een topic loopt op bokt, vind ik dat behoorlijk treurig van zo'n instelling, en niet getuigen van professionaliteit, en als die kat echt een boerderij kat is dan zal ze weer terug geplaatst worden bij een boerderij. Waarom dan niet terug naar af?
(ik weet een waarom vraag is een gewetensvraag, maar die helpen wel bij snaperitus van bepaalde dingen)

Nouja ze geven hem niet aan mij omdat ik, nadat ik niet wilde betalen, ineens de eigenaar niet meer was. Daarvoor wel dus dat is vreemd. En ze gooien het nu op het manken.
De vorige eigenaar kreeg de kat ook niet mee, het asiel is boos vanwege dat ik ze zou hebben beschuldigd van diefstal en vanwege dit topic. Echter heb ik ze niet beschuldigd van diefstal, want ik zei "wat aangemerkt zou kunnen worden als diefstal, hoewel ik uiteraard begrijp dat het in dit geval om een vergissing (=dus geen diefstal maar vergissing) gaat"
Het komt mij nu toch ook wel over alsof ze mij een hak willen zetten en totaal niet meer bezig zijn met de feiten. Namelijk dat ik gewoon prima voor mijn kat zorgde en dat ze hem dus onterecht hebben meegenomen.