Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:17

Als de chip meteen is uitgelezen kan het nog zijn dat de vorige eigenaresse toen niet opnam, voordat we de discussie wel of niet ter plaatse bellen krijgen.
Hoe het ook gegaan is, een kat gewoon niet terug geven kunnen ze niet zomaar doen. Als de redenen die TS hier aangeeft de enige redenen zijn die zij gekregen heeft kunnen ze dat niet maken. Ik zou dan in ieder geval even een mailtje naar de gemeente sturen om te kijken of zij iets kunnen doen, als dat niet kan is het maar net wat je wil. Of de publiciteit zoeken, alles laten uitpluizen en ze daarmee confronteren of het zo laten..

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:19

IMJ schreef:
Als de persoon die als eigenaar op de chip staat de kat komt halen en het verder afhandelt met TS dan heeft ze gewoon haar kat terug.
Maat er zal betaald moeten worden.


Het staat duidelijk in dit topic dat ook die persoon de kat niet meer meekrijgt toch?

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:19

IMJ schreef:
Ik denk dat ze met wat goodwill verder gekomen was ja.
Doordat ze moeilijk is gaan doen is het asiel zich wrs ook moeilijker gaan opstellen.. of iig volgens officiele regels..


Nouja, die laatste stand van zaken heeft volgens mij weinig te maken met de officiële regels. Zowel de eigenaar volgens chipregistratie als de TS mogen de kat niet meer ophalen tegen betaling.

Daarnaast vraag ik me af of dit juridisch gezien wel helemaal zuiver is.

- Buren maken melding van vreemde kat, dierenambulance haalt kat op.
- Asiel (neem ik voor het gemak even aan) leest chip uit en belt eigenaar.
- Eigenaar vertelt dat er een nieuwe eigenaar is en geeft het telefoonnummer van TS door.
- Huidige eigenares mag kat tegen betaling ophalen.

[hier blijkt dus dat het overzetten van de chip niet goed is gegaan, hiervoor had TS zelf moeten zorgdragen. Dit heeft de vorige eigenaar gedaan zoals ik begrijp, maar is niet gelukt. Vraag mij af hoe je dit doet, bel je dat register? Wie zegt dan dat het daadwerkelijk de schuld van TS/vorige eigenaresse is dat de registratiewijziging niet goed is gegaan? De schuld wordt hier wel makkelijk ergens in het midden gedumpt, terwijl er even goed sprake kan zijn van andere zaken bij het register.]

- Er zijn hier geen problemen. Pas wanneer TS weigert te betalen, worden er andere zaken bij gehaald.

Nou, we hebben het topic allemaal gelezen. Dus ik maak even een sprong.

- Kat mag niet terug naar TS of oude eigenaar. Het asiel gaat een kat herplaatsen waarvan een adres bekend is.

[Als iemand mijn auto steelt en aan een handelaar aanbiedt (met alle bijbehorende papieren) die RDW geregistreerd is en dus zelf auto's op naam kan zetten, zal deze handelaar zien dat de auto niet door de juiste persoon aangeboden wordt. Wanneer de handelaar toch die auto aanneemt en gaat verkopen, is deze strafbaar.]

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:20

Evi84 schreef:
Dan nog mag volgens mij het asiel op minder dan 1 week niet beslissen dat TS de kat nooit meer terugkrijgt (ook al zou ze van gedacht veranderen en toch willen betalen) en hoe dan ook zal herplaatst worden. Dat is toch je reinste diefstal?


Nee als jij de kosten niet wilt betalen dan hoeven ze je ook de kat niet terug te geven. Zijn eerder in het topic de wetteksten van gegeven.

Wat wrs ook niet heeft geholpen:
TS beschuldigd ze van diefstal
TS laat het dier zonder pardon gewoon een week zitten waar hij zit
TS lijkt nou niet echt enorm begaan met het welzijn van de kat

Ik vind het niet zo vreemd hoor

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:23

Tango1979 schreef:
Nee als jij de kosten niet wilt betalen dan hoeven ze je ook de kat niet terug te geven. Zijn eerder in het topic de wetteksten van gegeven.


Ik moet er dan overgelezen hebben, want wat ik me ken herinneren van de teksten die ik gezien heb is dat dat pas kan als er een termijn van een maand is verstreken (als eigenaar bekend is) en 14 dagen (bij onbekende eigenaar) - maar ik kan mis zijn natuurlijk. Ik kan ze ook zo gauw niet meer vinden in al die pagina's :)

Komt daarbij dat die situatie hier helemaal niet meer aan de orde is, daar het asiel weigert kat aan de TS (eigenaar) als aan vorige eigenaar (volgens hun rechtmatige) mee te geven, zelfs wanneer ze betalen.
Dan kun je volgens mij ook niet meer van die tijdsverstrijking spreken wegens de weigering van het asiel - waardoor zij geen eigenaar worden en ook niet mogen herplaatsen.

Maar dat laatste is enkel mijn interpretatie.
Laatst bijgewerkt door Evi84 op 16-01-18 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:24

Tango1979 schreef:
Evi84 schreef:
Dan nog mag volgens mij het asiel op minder dan 1 week niet beslissen dat TS de kat nooit meer terugkrijgt (ook al zou ze van gedacht veranderen en toch willen betalen) en hoe dan ook zal herplaatst worden. Dat is toch je reinste diefstal?


Nee als jij de kosten niet wilt betalen dan hoeven ze je ook de kat niet terug te geven. Zijn eerder in het topic de wetteksten van gegeven.

Wat wrs ook niet heeft geholpen:
TS beschuldigd ze van diefstal
TS laat het dier zonder pardon gewoon een week zitten waar hij zit
TS lijkt nou niet echt enorm begaan met het welzijn van de kat

Ik vind het niet zo vreemd hoor

Ts vind het raar dat men een kat meeneemt van zijn terrein, pas in het asiel de chip leest en dan de kosten bij de ts wil leggen.
Ts wil niks overhaast doen, asiel heeft zelf niet direct gereageerd op de mails. (Intern dit topic besproken en daarna de kat niet meer willen teruggeven?
Ts heeft de kat een huis, voer en de ruimte gegeven

Ts heeft op iedereen netjes gereageerd, zelfs op het asiel.

akishino
Berichten: 1879
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:26

De kat is niet van zijn eigen terrein meegenomen.
Ik denk dat dit verhaal twee kanten heeft (zoals vaak het geval) en ben dus erg benieuwd naar het verhaal van het dierenasiel. Zullen we hoogstwaarschijnlijk nooit te horen krijgen.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:26

Evi84 schreef:
Tango1979 schreef:
Nee als jij de kosten niet wilt betalen dan hoeven ze je ook de kat niet terug te geven. Zijn eerder in het topic de wetteksten van gegeven.


Ik moet er dan overgelezen hebben, want wat ik me ken herinneren van de teksten die ik gezien heb is dat dat pas kan als er een termijn van een maand is verstreken (als eigenaar bekend is) en 14 dagen (bij onbekende eigenaar) - maar ik kan mis zijn natuurlijk. Ik kan ze ook zo gauw niet meer vinden in al die pagina's :)


Als je op vinder in dit topic zoekt heb je meteen de wetteksten. Pff nee ik kan ook niets meer snel terugvinden hier :D

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:30

minikatje schreef:
Ts vind het raar dat men een kat meeneemt van zijn terrein, pas in het asiel de chip leest en dan de kosten bij de ts wil leggen.
Ts wil niks overhaast doen, asiel heeft zelf niet direct gereageerd op de mails. (Intern dit topic besproken en daarna de kat niet meer willen teruggeven?
Ts heeft de kat een huis, voer en de ruimte gegeven

Ts heeft op iedereen netjes gereageerd, zelfs op het asiel.


Kat is niet meegenomen van zijn erf maar bij de overburen, tig meters verderop.

Aanname dat chip niet meteen gelezen is.

TS geeft in het telefoongesprek meteen aan dat ze niet wil betalen

Vervolgens in de mail beschuldigd ze asiel van diefstal, noem jij dat netjes reageren?

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:31

Nope, dat staat er niet tango. Lees dat stukje nog maar eens door.
Maar waarom zouden ze een kat meenemen als zijn huis aan de nadere kant van de dijk is?

Wij lieten gechipte katten ook weer los als ze uit de buurt kwamen :)

Marjo

Berichten: 37295
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:32

minikatje schreef:
Nope, dat staat er niet tango. Lees dat stukje nog maar eens door.
Maar waarom zouden ze een kat meenemen als zijn huis aan de nadere kant van de dijk is?

Wij lieten gechipte katten ook weer los als ze uit de buurt kwamen :)

Omdat ze niet wisten dat TS de eigenaar was, de chip stond namelijk verkeerd geregistreerd :)

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:33

Ik lees het hele topic al mee, maar is het probleem niet dat het dier is meegenomen omdat het mank liep (pijn dus)?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:33

dat je ergens niet voor wil betalen wil niet zeggen dat je het dier niet weer terug wilt hebben.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:33

Tango1979 schreef:
Als je op vinder in dit topic zoekt heb je meteen de wetteksten. Pff nee ik kan ook niets meer snel terugvinden hier :D


Dank je - dat is inderdaad wat makkelijker.

Wat ik dan lees is dat het asiel de kat niet mag herplaatsen voor er minstens een maand verstreken is na datum van mededeling van de kosten (1e telefoontje dus) alsook dat ze het voorwerp (kat in deze) moeten teruggeven als de eigenaar voldaan heeft aan de kosten binnen deze termijn.

Dit zijn dan in mijn ogen 2 zaken waar het asiel duidelijk rechtstreeks tegen de wet in gaat en onrechtmatig handelt, toch? (1. weigeren kat terug te geven aan TS of vorige eigenaar zelfs al zouden deze kosten betalen en 2. al besluiten kat na 1 week voor adoptie aan te gaan bieden)

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:34

Marjoow schreef:
minikatje schreef:
Nope, dat staat er niet tango. Lees dat stukje nog maar eens door.
Maar waarom zouden ze een kat meenemen als zijn huis aan de nadere kant van de dijk is?

Wij lieten gechipte katten ook weer los als ze uit de buurt kwamen :)

Omdat ze niet wisten dat TS de eigenaar was, de chip stond namelijk verkeerd geregistreerd :)

En dan vinden ze de eigenaar, waarom dan geld vragen?
Beestje heeft een huis, inladen en terugbrengen toch?

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:35

Janine1990 schreef:
IMJ schreef:
Ik denk dat ze met wat goodwill verder gekomen was ja.
Doordat ze moeilijk is gaan doen is het asiel zich wrs ook moeilijker gaan opstellen.. of iig volgens officiele regels..


Nouja, die laatste stand van zaken heeft volgens mij weinig te maken met de officiële regels. Zowel de eigenaar volgens chipregistratie als de TS mogen de kat niet meer ophalen tegen betaling.

Daarnaast vraag ik me af of dit juridisch gezien wel helemaal zuiver is.

- Buren maken melding van vreemde kat, dierenambulance haalt kat op.
- Asiel (neem ik voor het gemak even aan) leest chip uit en belt eigenaar.
- Eigenaar vertelt dat er een nieuwe eigenaar is en geeft het telefoonnummer van TS door.
- Huidige eigenares mag kat tegen betaling ophalen.

[hier blijkt dus dat het overzetten van de chip niet goed is gegaan, hiervoor had TS zelf moeten zorgdragen. Dit heeft de vorige eigenaar gedaan zoals ik begrijp, maar is niet gelukt. Vraag mij af hoe je dit doet, bel je dat register? Wie zegt dan dat het daadwerkelijk de schuld van TS/vorige eigenaresse is dat de registratiewijziging niet goed is gegaan? De schuld wordt hier wel makkelijk ergens in het midden gedumpt, terwijl er even goed sprake kan zijn van andere zaken bij het register.]

- Er zijn hier geen problemen. Pas wanneer TS weigert te betalen, worden er andere zaken bij gehaald.

Nou, we hebben het topic allemaal gelezen. Dus ik maak even een sprong.

- Kat mag niet terug naar TS of oude eigenaar. Het asiel gaat een kat herplaatsen waarvan een adres bekend is.

[Als iemand mijn auto steelt en aan een handelaar aanbiedt (met alle bijbehorende papieren) die RDW geregistreerd is en dus zelf auto's op naam kan zetten, zal deze handelaar zien dat de auto niet door de juiste persoon aangeboden wordt. Wanneer de handelaar toch die auto aanneemt en gaat verkopen, is deze strafbaar.]

Toevoeging;
-Op de FB recenties is te zien dat dit niet het enige geval is en dat het wel een lekkere bijverdienste van het betreffende asiel blijkt te zijn om gezonde katten in te laden en tegen betaling op te laten halen. :x

Marjo

Berichten: 37295
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:37

minikatje schreef:
Marjoow schreef:
Omdat ze niet wisten dat TS de eigenaar was, de chip stond namelijk verkeerd geregistreerd :)

En dan vinden ze de eigenaar, waarom dan geld vragen?
Beestje heeft een huis, inladen en terugbrengen toch?

Omdat er kosten zijn gemaakt voor het dier.
En naar mijn mening is het niet meer dan terecht dat TS die onkosten moet vergoeden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:37

minikatje schreef:
En dan vinden ze de eigenaar, waarom dan geld vragen?
Beestje heeft een huis, inladen en terugbrengen toch?


Die hele discussie is al geweest, zoek even op ritkosten in dit topic, dan hoeft die discussie niet helemaal opnieuw gevoerd te worden.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:38

Evi84 schreef:
Tango1979 schreef:
Als je op vinder in dit topic zoekt heb je meteen de wetteksten. Pff nee ik kan ook niets meer snel terugvinden hier :D


Dank je - dat is inderdaad wat makkelijker.

Wat ik dan lees is dat het asiel de kat niet mag herplaatsen voor er minstens een maand verstreken is na datum van mededeling van de kosten (1e telefoontje dus) alsook dat ze het voorwerp (kat in deze) moeten teruggeven als de eigenaar voldaan heeft aan de kosten binnen deze termijn.

Dit zijn dan in mijn ogen 2 zaken waar het asiel duidelijk rechtstreeks tegen de wet in gaat en onrechtmatig handelt, toch? (1. weigeren kat terug te geven aan TS of vorige eigenaar zelfs al zouden deze kosten betalen en 2. al besluiten kat na 1 week voor adoptie aan te gaan bieden)


Ik ben benieuwd wat het asiel zou doen als TS dr gewoon netjes naar toe gaat, haar excuses aanbiedt voor de overlast en gewoon de terechte kosten betaald.....

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:39

Kosten vanwege nalatigheid door het asiel zelf.
Mij ga je niet vertellen dat een enkele rit 150 euro kost, dan hadden ze beter een über kunnen bellen :')

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:44

Tango1979 schreef:
Evi84 schreef:
Dan nog mag volgens mij het asiel op minder dan 1 week niet beslissen dat TS de kat nooit meer terugkrijgt (ook al zou ze van gedacht veranderen en toch willen betalen) en hoe dan ook zal herplaatst worden. Dat is toch je reinste diefstal?


Nee als jij de kosten niet wilt betalen dan hoeven ze je ook de kat niet terug te geven. Zijn eerder in het topic de wetteksten van gegeven.

Wat wrs ook niet heeft geholpen:
TS beschuldigd ze van diefstal
TS laat het dier zonder pardon gewoon een week zitten waar hij zit
TS lijkt nou niet echt enorm begaan met het welzijn van de kat

Ik vind het niet zo vreemd hoor


Die wetteksten zijn gebaseerd op een vermiste of weggelopen kat. En doordat deze kat niet weggelopen of vermist was, is het ernstig de vraag of het asiel wel in zijn recht staat. Het is dus ook niet zo gek dat ze het niet als vermist opgeven als reden aanvoeren om de kat niet terug te geven. Want als TS nu zo dom is om alsnog de kat als vermist bij hun te melden, dan staan ze juridisch opeens wel in hun recht om geld te vragen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:45

90 :wow: (hoopt dat dit dan op 90 staat ipv 89 _O- )

Edit: oliebol, net niet.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 16-01-18 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:45

Evi84 schreef:
IMJ schreef:
Als de persoon die als eigenaar op de chip staat de kat komt halen en het verder afhandelt met TS dan heeft ze gewoon haar kat terug.
Maat er zal betaald moeten worden.


Het staat duidelijk in dit topic dat ook die persoon de kat niet meer meekrijgt toch?

Sorry. Dat heb ik in al die pagina gemist.
Ik ga terug zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:45

minikatje schreef:
Kosten vanwege nalatigheid door het asiel zelf.
Mij ga je niet vertellen dat een enkele rit 150 euro kost, dan hadden ze beter een über kunnen bellen :')


Wij weten niet hoeveel ze gerekend hebben. Die €150 in een recensie van 4 (!) jaar geleden gaat over een kat die al langer in het asiel zat toen de eigenaar gevonden werd. Ook die chip stond niet goed geregistreerd dus ze hadden daar op het moment van ophalen ook niet kunnen weten waar de kat thuishoorde. Welke kosten er daar gerekend zijn weten we ook niet, kat kan ook voor iets behandeld zijn waardoor er dierenartskosten bij kwamen.

Edit: op de site staat dat ritkosten binnen het werkgebied €25,00 zijn. Dus inderdaad geen €150 zoals jij aanneemt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-18 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:49

Marjoow schreef:
Omdat er kosten zijn gemaakt voor het dier.
En naar mijn mening is het niet meer dan terecht dat TS die onkosten moet vergoeden :)


Maar als kosten altijd bij de eigenaar komen liggen, zonder dat die overigens invloed heeft op wat er gebeurt, is er voor het asiel niet zoveel reden om meer hun best te doen dit soort ten onrechte opgehaalde katten te voorkomen.

Niet alleen vanwege het geld trouwens: ook een hoger cijfer voor aantal opgevangen dieren op zich is iets dat men met trots in het jaarverslag zet. Enne - dat betekent helemaal niet dat er een samenzwering is om expres katten op te halen, alleen maar dat er niet zoveel reden is voor henzelf om er erg kritisch op te zijn.

Bijna alle organisaties krijgen een punt waarbij ze ook hun eigen bestaan in stand houden, zelfs als dat soms een andere afweging geeft dan het oorspronkelijke uitgangspunt. Het is een vrij bekende valkuil - en er zit meestal helemaal geen kwade wil achter, maar het is wel iets dat zichzelf verstrekt als je niet bewust over de rem nadenkt.