Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friendly
Berichten: 8402
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:32

Nou ja..Na 5 pagina's zou je toch wel verwachten dat TS enige vorm van actie is gaan ondernemen om de kat terug te halen. Zou ik wel gedaan hebben. Het topic snap ik want het IS slecht handelen maar als je zoveel kan reageren kan je ook aangeven welke actie je gaat nemen.

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:33

Ik weet nog even niet wat ik ga doen. Sowieso niet betalen want ik vind inderdaad dat ze voor een probleem wat ze zelf gecreëerd hebben geen rekening kunnen sturen. Ik hoor vast wel weer van ze

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:34

Marion_ schreef:
Nessa schreef:
Eens met palmera.

Maar.... de DB mag geen goed uitziende kat meenemen. Er wordt altijd vanuit gegaan dat het of een zwerfkat is of van iemand. Kat die er goed gevoed en gezond uitziet heeft geen hulp nodig. Zelf vangen doen ze ook niet.
Als buren de kat hebben gevangen en de dierenambulance komt. Checken ze direct (!!!) Op chip en zoeken deze direct op. Als ze dan zien dat de kat van een paar deuren verder is, laten ze de kat
lopen.

Verhaal klopt dus echt van geen kant


Dat is niet helemaal waar.. Ik heb bij een asiel gewerkt (met dierenambulance), en er werd bij ons altijd geadviseerd om in het geval van een gezond uitziende kat een foto van de kat op facebook te plaatsen en eigenaar te achterhalen, en twee weken af te wachten. Loopt de kat er dan nog steeds, is er geen melding van vermissing (bij asiel of Amivedi) en geen eigenaar gevonden? Dan wordt de kat opgehaald door de dierenambulance. Dit omdat het mogelijk een ongesteriliseerde zwerfkat is, zeker in het buitengebied.

Het zou fijn zijn geweest als de ambulance direct de chip afgelezen zou hebben, maar ook dan zijn zij speciaal voor de kat daarheen gereden, dus zitten er eigenlijk kosten aan... een dierenambulance rijdt namelijk ook niet op water. Bij ons ging het hier trouwens om maximaal 30 euro... iets wat ik persoonlijk met liefde zou betalen als ik mijn kat al (meer dan) 2 weken kwijt zou zijn.

Overigens denk ik dat ze (je buren) hem pas zijn gaan voeren toen hij er al een tijd liep. Juist omhem te kunnen vangen - om te kijken of hij een chip had; of om hem te neutraliseren.


Ze zullen overal wel anders werken. Want ik heb ook bij de DB / DA gewerkt ;)


TS: ga nou gewoon naar het asiel en haal je kat op. Hoe langer het duurt hoe duurder het wordt. Vroeger was het 25 euro. Na dagopname heel wat meer

friendly
Berichten: 8402
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:34

Dorine92 schreef:
Ik weet nog even niet wat ik ga doen. Sowieso niet betalen want ik vind inderdaad dat ze voor een probleem wat ze zelf gecreëerd hebben geen rekening kunnen sturen. Ik hoor vast wel weer van ze

Dus..laat je je kat daar? Als je van je dier houdt ga je toch meteen erheen en los je het daar op? Dit snap ik ff niet... >;)

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:35

Dorine92 schreef:
Ik weet nog even niet wat ik ga doen. Sowieso niet betalen want ik vind inderdaad dat ze voor een probleem wat ze zelf gecreëerd hebben geen rekening kunnen sturen. Ik hoor vast wel weer van ze


Dat denk ik niet hoor..als jij niet meer reageert terwijl je weet dat de kat daar zit...lopen ten eerste de kosten alleen maar op per dag opvang en ten tweede mogen ze de kat na twee weken gewoon herplaatsen...

Niqui

Berichten: 2189
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:36

Ik zou in ieder geval in gesprek gaan. Met niets doen bereik je zeker niets. Ja, dat de rekening oploopt. Het komt nu een beetje over of je de kat niet echt perse terug hoeft te hebben.

Faelynn

Berichten: 3159
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:37

Dorine92 schreef:
Ik weet nog even niet wat ik ga doen. Sowieso niet betalen want ik vind inderdaad dat ze voor een probleem wat ze zelf gecreëerd hebben geen rekening kunnen sturen. Ik hoor vast wel weer van ze


Jeetje, wat ben ik blij dat ik jou kat niet ben..

Cowboy55
Berichten: 8526
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:38

Niqui schreef:
Ik zou in ieder geval in gesprek gaan. Met niets doen bereik je zeker niets. Ja, dat de rekening oploopt. Het komt nu een beetje over of je de kat niet echt perse terug hoeft te hebben.


Volgens mij hoeft TS de kat dan ook niet per se terug. Het is geen knuffelkat maar een boerderijkat.

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:39

Niqui schreef:
Ik zou in ieder geval in gesprek gaan. Met niets doen bereik je zeker niets. Ja, dat de rekening oploopt. Het komt nu een beetje over of je de kat niet echt perse terug hoeft te hebben.

Nouja het probleem wat ze nu gecreëerd hebben door het voeren is dat de kat als ik hem terugkrijg waarschijnlijk niet meer thuis zal blijven maar gelijk weer naar de plek waar hij gevoerd werd. Dus wij kunnen nu niks meer met de kat.
En nogmaals voor de andere reacties.. van houden van is geen sprake. Wat cowboy55 zegt het is een schuwe erfkat die nooit maar dan ook nooit een huis binnen zou komen of die je zou aaien. Veel mensen snappen hier niks van want die wonen in een rijtjeshuis met allemaal truttekatjes die geborsteld worden en de hele dag voor de verwarming of op schoot liggen te pitten
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 10-01-18 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

madeliefw

Berichten: 2668
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:41

Vriendin van mij had ook een kat. Beest zag er slecht uit door een of andere aandoening maar was prima gezond en kreeg prima te eten. Beest liep buiten en was dol op aandacht. Door zijn slechte uiterlijk werd ook steeds de dierenambu/ asiel gebeld door omstanders. Vriendin heeft m drie keer opgehaald uit asiel en kosten betaald. Na tweede keer zelfs hangertje omgedaan met nr. Vierde keer hebben ze m in het asiel laten zitten. Was toch niet zo'n thuiskat.

zonnebloem18

Berichten: 24868
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:42

Zij hebben dit niet gecreëerd, maar jijzelf door de kat buiten te laten. Hou er rekening mee dat elke dag dat je wacht de rekening hoger wordt en na 2 weken staan ze in hun recht de kat te herplaatsen.

Myfairytale
Berichten: 5420
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:42

Mijn mond valt gewoon open van dit topic... zeker na de laatste reactie van TS. "Ik hoor vast wel weer van ze". Spijt me zeer hoor maar... 8)7 misschien is het dier ergens anders wel beter af dan met zo'n instelling. Zal nu TS en half bokt wel over me heen krijgen, maar het is mijn mening.

Als het mijn dier was geweest was ik er direct heen gegaan om het op te halen! Kosten, jammer dan, dat risico loop je.
Natuurlijk kun je nog in gesprek gaan met de betreffende instantie of desnoods later schriftelijk een klacht indienen, maar mijn eerste prio zou zijn dat mijn dier weer veilig thuis kwam!
Goddank dat er dierenambulances en dierenasielen zijn.

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:42

In principe moet een asiel/dierenambulance bij twijfel een kat een bandje omdoen met: van wie ben ik? Dan kan de eigenaar het asiel bellen zodat zij weten dat het niet om een zwerfkat gaat.

Maar goed, de kat IS nu bij het asiel en als het mijn kat was zou ik allang daar op de stoep gestaan hebben. Nu lopen de kosten misschien juist op, want weet niet of ze gaan toegeven dat je de kat zo weer meekrijgt...

Na twee weken mogen ze een opgevangen dier herplaatsen...

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:43

Ik snap de verontwaardiging van half bokt niet....

Op boerderijen is een boerderijkat een noodzaak,want muizen ed worden echt in toom gehouden door katten die ze pakken.
Ze op eigen terrein houden is onmogelijk in zo'n situaties,want ze moeten in alle stallen ed kunnen,en niemand kan enkele ha afspannen zodat geen kat eruit kan.

Dus ja,ik snap TS.
Als de kat gechipt is en op haar naam staat is het gewoon niet correct hoe het asiel gehandeld heeft.
Er is ook nooit melding gemaakt dat ze bv zwerfkatten vangen en mensen dus hun eigen katten bv een bandje moesten omdoen op dag x en y bv(wat bij ons in het asiel wel gebeurde,dan kreeg de buurt een briefje in de bus).

Merlen

Berichten: 1611
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:43

Jij kan je kat tenminste nog terug krijgen.Ik zou er ook naartoe rijden en het ter plekke bespreken.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:43

Dorine92 schreef:
Niqui schreef:
Ik zou in ieder geval in gesprek gaan. Met niets doen bereik je zeker niets. Ja, dat de rekening oploopt. Het komt nu een beetje over of je de kat niet echt perse terug hoeft te hebben.

Nouja het probleem wat ze nu gecreëerd hebben door het voeren is dat de kat als ik hem terugkrijg waarschijnlijk niet meer thuis zal blijven maar gelijk weer naar de plek waar hij gevoerd werd. Dus wij kunnen nu niks meer met de kat.
En nogmaals voor de andere reacties.. van houden van is een sprake het is een schuwe erfkat die nooit maar dan ook nooit een huis binnen zou komen of die je zou aaien


Begin nu helemaal te snappen dat deze kat aangezien is voor een verwilderde kat...snap echt je frustratie niet...dierenbescherming doet gewoon hun werk en toevallig bleek de zeer schuwe kat in dit geval een eigenaar te hebben...ze lezen chip af en bellen netjes op..willen ws ritje vergoed hebben wat me heel redelijk lijkt...

Maar als je netjes in gesprek gaat zien ze hier voor zo'n schuwe kat ook nog wel vanaf...alles draait om nette communicatie
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 10-01-18 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:43

zonnebloem18 schreef:
Zij hebben dit niet gecreëerd, maar jijzelf door de kat buiten te laten. Hou er rekening mee dat elke dag dat je wacht de rekening hoger wordt en na 2 weken staan ze in hun recht de kat te herplaatsen.

Ook jij snapt duidelijk niet wat ERFkat betekent

Babsiej

Berichten: 6247
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:43

En je wellicht alsnog de rekening sturen, voor de kosten :+

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:44

Cowboy55 schreef:
QuintaenJojo schreef:
TS vraagt gewoon iets en het is niet nodig dat half bokt in de emotie schiet, toch. En even vanuit de wet gezien, chippen van je kat/poes is niet wettelijk verplicht (hond wel) alleen adviseren ze het wel om eigenaar makkelijk te kunnen achterhalen.
TS geeft aan dat haar kat gechipt is en telefoonnr. stond er correct in, adres waarschijnlijk niet, waardoor ze ter plaatse na uitlezen chip adres niet konden achterhalen, dan is naar het asiel brengen een logisch gevolg en vragen ze ook logischerwijs een onkostenvergoeding. Als ik jouw was TS, zou ik even naar het asiel toegaan en alles rustig uitleggen en zie eerst eens waar dat toe leidt.
En voor een kleine vergoeding kan je je chip aanpassen naar het juiste adres.


Half Bokt schiet per definitie bij dit soort dingen in de emotie en laat zich van zijn allerzwartste kant zien. Dat weet jij toch ook?


Tja, je hebt gelijk, maar blijft toch jammer. Niemand schiet daar wat mee op.

En TS, er zijn gewoon wetten wat betreft 'gevonden goed', waar huisdieren onder vallen, ook in jouw gemeente. En een dier wat aantoonbaar jouw eigendom is en jij deze niet als vermist hebt opgegeven is gewoon jouw eigendom. En katten vrij laten rondlopen is niet verboden.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:44

Ik ga mijn mening verder voor me houden...

Als tip wil ik je wel geven: mocht je je kat terugwillen dan niet afwachten. Je zegt ik hoor vast wel van ze maar dat kan je vergeten. Op een gegeven moment word hij gewoon herplaatst en heb je een nog hogere rekening.

Succes.

Biebz

Berichten: 5535
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:44

Als ze idd zwerfkatten hebben gevangen en die van jou is er per ongeluk tussen gekomen, kunnen ze er niks aan doen.
Juist fijn dat ze je op de hoogte stellen!!

Ik denk dat je nu 2 dingen kan doen.

1. Je kat ophalen. Desnoods in gesprek gaan daar (op een rustige toon! Want zoals je nu over komt dan wordt het geen rustig gesprek en dat gaat niet werken;))
2. Je haalt je kat niet op. Laat het hierbij. Kat zal herplaatst worden en je hoort er niks meer van.

Het asiel zal het niet uitmaken of jij er wel of niet achteraan gaat ;)

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:45

Dorine92 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Zij hebben dit niet gecreëerd, maar jijzelf door de kat buiten te laten. Hou er rekening mee dat elke dag dat je wacht de rekening hoger wordt en na 2 weken staan ze in hun recht de kat te herplaatsen.

Ook jij snapt duidelijk niet wat ERFkat betekent

Jouw erf, jouw verantwoording.

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:45

tengeltje11 schreef:
Ik snap de verontwaardiging van half bokt niet....

Op boerderijen is een boerderijkat een noodzaak,want muizen ed worden echt in toom gehouden door katten die ze pakken.
Ze op eigen terrein houden is onmogelijk in zo'n situaties,want ze moeten in alle stallen ed kunnen,en niemand kan enkele ha afspannen zodat geen kat eruit kan.

Dus ja,ik snap TS.
Als de kat gechipt is en op haar naam staat is het gewoon niet correct hoe het asiel gehandeld heeft.
Er is ook nooit melding gemaakt dat ze bv zwerfkatten vangen en mensen dus hun eigen katten bv een bandje moesten omdoen op dag x en y bv(wat bij ons in het asiel wel gebeurde,dan kreeg de buurt een briefje in de bus).

Inderdaad ik heb nog nooit een boerderij gezien die volledig omrand is met metershoog gaas en een schrikdraadje hahaha

friendly
Berichten: 8402
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:47

Nou...dan zou ik m laten zitten. Ik heb dan wel zo'n "truttelkat" maar zelf als hij boerderijkat was die ik nooit aanhaalde omdat hij het niet wenst dan is mijn liefde voor het dier groot genoeg dat ik m terughaal als zulke grappen bij mij uitgehaald werden. Ik snap het werkelijk niet. misschien is m tzt een nieuw liefdevol huis gegund al dan niet als boerderijkat.

Cowboy55
Berichten: 8526
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:47

tengeltje11 schreef:
Ik snap de verontwaardiging van half bokt niet....

Op boerderijen is een boerderijkat een noodzaak,want muizen ed worden echt in toom gehouden door katten die ze pakken.
Ze op eigen terrein houden is onmogelijk in zo'n situaties,want ze moeten in alle stallen ed kunnen,en niemand kan enkele ha afspannen zodat geen kat eruit kan.

Dus ja,ik snap TS.
Als de kat gechipt is en op haar naam staat is het gewoon niet correct hoe het asiel gehandeld heeft.
Er is ook nooit melding gemaakt dat ze bv zwerfkatten vangen en mensen dus hun eigen katten bv een bandje moesten omdoen op dag x en y bv(wat bij ons in het asiel wel gebeurde,dan kreeg de buurt een briefje in de bus).


Het enige dat ik snap is dat half Bokt eens wat vaker op een boerderij zou moeten komen. Wat ook de moeite zou lonen is een boerderijkat meenemen naar je huis om te kijken wat dan na een paar dagen gebeurt....... _O-
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 10-01-18 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt