Welk dier zou een optie zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Welk dier zou een optie zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 21:31

Hoihoi bokkers :)

Ik ben eigenlijk helemaal gek op dieren, en altijd al geweest.

Nu is het zo dat ik vorige week helaas de keus heb moeten maken mijn hamster in te laten slapen.
Helaas maar t kon helaas niet anders, hij was oud en echt op.

Maar ergens begint het wel te kriebelen voor een ander vriendje, het is zo stil in huis en vind een diertje toch altijd zo gezellig.

Alleen nu is mijn ding een beetje wat voor diertje.

Ik heb 2 honden thuis lopen en het terrarium waar mijn hamster in heeft gezeten heb ik nog.

Maar ergens wil ik waarschijnlijk iets anders als een hamster.
Een keer iets nieuws, wat ook leuk is.

Wat ik wel graag wil is dat hij niet al te groot is en goed tam te krijgen is, tam hoeft niet binnen een week mag een jaar duren als het beestje dat nodig heeft maar eerder in de zin dat hij/zij me niet iedere keer in mijn vingers zit.

En als het mogelijk is niet in een gigantisch verblijft hoeft, ik heb geen groot huis maar mijn hamster heeft ook 1m en 50 breed gezeten dus dat is het niet.

Hebben jullie ideeen? :)

Groetjes :)

Macs

Re: Welk dier zou een optie zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:34

Een afrikaanse witbuikegel? Zijn volgens mij vrij makkelijk te houden en net wat anders dan een hamster :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:35

ik heb vroeger ratjes gehad. daar was ik altijd gek op en die werden heel makkelijk tam !
slangen heb ik ook gehad, zijn natuurlijk wat minder knuffelbaar, maar wel makkelijk te verzorgen.
cavia of konijn?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 21:43

Dankjulliewel voor de reacties! :)

Reptielen is inderdaad iets om over na te denken, al vind ik iets knuffelbaar in hoeverre je dat kan noemen natuurlijk iets leuker denk ik maar zeker de moeite waard om even rond te neuzen :)

Ratjes ben ik persoonlijk niet helemaal weg van en ben er bang voor dat mijn vriend die beestjes niet in huis wilt..

Hoe zit het met een cavia en een konijn? Naar mijn weten moeten die minimaal gezellig met zijn 2, is geen enkel probleem alleen wat zijn de maten waarin het hok moet zijn?

:)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:49

Gerbils zijn leuke kijkdieren en wat minder bijterig dan een hamster. Echt tam worden ze niet; daarvoor zijn ze te actief. Maar wel zo dat ze uit je hand eten en je ze kan oppakken en zo. Gerbils stinken ook niet erg; je kan de kooi gerust een maand laten staan. Weinig werk en veel (kijk)plezier.
Muizen zijn vergelijkbaar maar ruik je wat meer.

Ratjes zijn geweldig! <3 Worden snel tam en zijn meestal erg knuffelig. Maar je ruikt ze wel. Meer werk met schoon maken dus.

Cavia's of konijnen hebben duidelijk meer plaats nodig omdat ze groter zijn en je ze ook minstens met 2 moet houden. Bovendien geraken ze wat sneller gestresseerd door de honden.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:50

konijnen kun je beter buiten houden, niet binnen.. ze hebben aardig wat ruimte nodig, en daarbij dus ook frisse lucht.

Is een fred niet wat? Zijn volgens mij best tam te krijgen :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:51

Konijnen lekker los laten lopen of een mooi buitenverblijf van een paar m2. Tegenwoordig blijkt dat zij veel beter leven onder die omstandigheden dan opgesloten in een hokje. Gecastreerde ram met gecastreerde voedster is een leuke combinatie.
Cavia's heb ik altijd in een dubbele kooi van 120 bij 50 gehad. Lekker veel ruimte. Leuke beestjes ook, ben nu voor wat meer intelligentie gegaan :') ratjes :))

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:01

jesss_amigo schreef:
Is een fred niet wat? Zijn volgens mij best tam te krijgen :)

Volgens mij heeft ze al een vriend :') .

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:01

Ik moest ook denken aan een egeltje of ratjes. Een fret is ook ontzettend leuk, maar die hebbe best een ruim verblijf nodig en veel klimmogelijkheden. Naar mijn idee ook wat meer aandacht ivm loslopen etc. En ze KUNNEN goed ruiken, maar dat kan elk dier. Is een vogeltje niks TS?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:03

Ratten zijn trouwens wel echt onwijs leuk. Maar zoals genoemd zijn gerbils ook heel leuk, vooral als kijkdieren (zonder dat ze in je handen hangen als je een keer met je hand in het hok zit).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:34

2 cavia's kunnen in 100x50 traliehok, maar bij voorkeur in een hok van 1.20x0.60 (en groter is uiteraard mooier). Bij konijnen moet je rekenen op minimaal 1m2 per konijn en des te groter het konijn, des te meer m2 per konijn om het diervriendelijk te doen.

Bij cavia's zijn zowel man-man, man (gecastr.)-vrouw als vrouw-vrouw combinaties prima te doen, hoewel man-vrouw combinaties wel de meeste kans van slagen hebben, heb ik zelfs bij man-man combinaties direct bij de zeug weg (dus fokberen) nooit knokpartijen gehad. Ik heb nu enkel bij de grote groep een zeug die een andere zeug zo af en toe pakt (dus vrouw-vrouw die niet lekker gaat).

Bij konijnen is het koppelen veel kritischer. Ik begin zelf alleen nog maar aan man-vrouw combinaties (90% van de tijd goed, zeker als je een voedster neemt en daar een castraat bij zoekt door te koppelen bij een opvang), man-mancombinaties gaat maximaal 10% van de tijd goed en vrouw-vrouw combinaties 50% van de tijd. De vrouw-vrouwcombinatie is hier tot een noodlottig eind gekomen. Na een stevige knokpartij waarbij geen zichtbare verwondingen waren, lag de volgende dag één van de voedsters toch dood in het hok. Ze zaten al meer dan een jaar samen.

Bij konijnen moeten de voedsters ook gecastreerd worden, anders heb je veel kans op baarmoederproblemen (cystes, ontstekingen, tumoren, de hele mikmak. Daarom gaan vrij veel voedsters zomaar dood na hun 5e).

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:46

Misschien vogels? Ligt wel een beetje aan je honden of ze los kunnen vliegen. Of inderdaad konijnen of cavia's, het leuke van cavia's vind ik dat ze met je 'praten' itt konijnen, al zijn konijnen natuurlijk ook ontzettend schattig. :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:50

Mizora: sorry maar je kunt merken dat jij een echt konijnen mens bent... 2 cavia's horen echt in minimaal 1.20 bij 50 te zien. Groter is altijd beter. Die van mij zitten in 1.70 bij 60 ze hebben 2 verdiepingen + een buitenren.

Konijnen is al vermeld..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:12

Ik ben een echt caviamens Yenni, ik heb er op het moment 8, maar heb er tot 18 gehad. En mijn koppels zaten eigenlijk altijd in hokken van 1.20x60 en mijn trio's meestal in 2.40x60. Ja, groter is altijd beter. Maar nee, 2 cavia's op 0.5m2 zijn niet zielig. 2 konijnen op 0.5m2 (zoals je toch nog vaak ziet) zijn absoluut wel zielig. Zelfs als het echte dwergkonijnen zijn (0.8-1kg, dus lichter dan vrijwel al mijn cavia's. Mijn zeugen zijn 1-1.2kg en mijn beren 1.2-1.5kg).

Ik heb mijn huidige 8 op 2m2 zitten en dat is heerlijk en vanwege 1 zeugje helaas ook nodig, maar normaal zouden ze prima op een wat kleiner oppervlakte kunnen zonder dat ze zielig zijn (als ze met zijn allen in het 80x40 hok kruipen dat als aanbouw ingezet wordt, hebben ze nog ruimte over. Maar daar zitten ze alleen opgesloten als ik het grote deel ga verschonen).

Ook bij konijnen zie je dat het steeds extremer groot moet, want er zijn allerlei mensen die opeens 1m2 per dwergkonijn niet groot genoeg meer vinden, het moet dan minimaal 1.5m2 of zelfs 2m2 zijn. Ook bij konijnen is groter altijd beter, maar dat betekent niet dat 2 dwergkonijnen op 2m2 zielig zijn, net zo min als dat 2 cavia's op 0.5m2 zielig zijn.

Maar alle dieren zijn wel leuker op meer ruimte. Ik had mijn twee beren jaren in een ren zitten van 3-4m2, totdat ik echt klaar was met de viezigheid in mijn studentenkamer (16m2). En des te meer bruggetjes en huisjes en tunnels je neerzette, des te meer ze gingen racen door de ruimte, duikend van de ene schuilplek naar de andere en steeds meer in het open bleven zitten omdat ze wisten dat er altijd een veilige plek in de buurt was.

Edit: ik heb tot nu toe 2 koppels konijnen gehad. Het eerste koppel was die voedster-voedster die per direct weg moesten i.v.m. allergieën en ze stonden toen in de schuur in een 0.5m2 hok. Het eerste koppel is er dus één van overleden en de ander heb ik herplaatst (was sowieso de planning, ze zaten bij ons overigens in een 3m2 ren). Het tweede koppel was een oepsnestje bij kennissen van de stalling waar mijn paard toen stond en die ving ze op om te voorkomen dat ze bij de dierenwinkel zouden belanden. Deze twee waren de ontsnappers van de groep en konden dus niet in haar hok (dat niet volledig ondergraaf-proef was). Helaas zijn deze konijnen overleden omdat een stagaire de hekken niet goed had dichtgedaan voordat ze de erfhond losliet.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 10:12

Dat ik vaker moet verschonen is echt niet erg hoor zeker niet, een koppeltje ook niet alleen maar leuk.

Vogels is niet echt een optie aangezien de hond er dol op is om achterna te gaan pff..

Komen wel leuke ideeën voorbij, heb een tuin met een flink stuk waar niks mee gedaan word. Inderdaad wel een optie.

Welke dieren kunnen allemaal buiten?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:44

Een egel zou ik ook echt niet adviseren... daarmee zitten de opvangen vol omdat mensen het toch geen makkelijk houdbare dieren vinden en ze ook duur zijn in onderhoud als je ze goed wil onderhouden.
Is ook een hele tijd sprake geweest dat het een verboden dier zou gaan worden,... weet niet hoe ver ze daarmee nu zijn.

Ik denk dat je enige opties voor een terrarium: hamster, gerbils of muizen zijn. Dat zijn wel dieren die in een terrarium kunnen leven (naast reptielen).

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:46

Cavia’s :D
Maar ik ben bevooroordeeld met 32 stuks :))

@hierboven: die positieflijst is voorlopig van de baan dus geen zorgen daarover

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 17:33

Mijn volgende vriendje hoeft geen dier te zijn perse in een terrarium hoor no problemo :) verkoop ik dat ding gewoon en koop het verblijf van het toekomstige vriendje. Dankjewel voor de reacties :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:47

Luipaardgekko's of baardagamen? Allebei hele leuke sociale diertjes en goed tam te krijgen, alleen niet zo knuffelbaar.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 19:40

Heb de keus gemaakt voor een russische dwerghamster :D
Woensdag avond ga ik der halen :)