En dan heb je nog maar één ratje... wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TessaVB

En dan heb je nog maar één ratje... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 11:14

Ik heb helaas vanochtend vrij accuut mijn ratje Sebastiaan in moeten laten slapen, hij is nog net geen 1 geworden.. |(

Afbeelding

Alleen nu is mijn andere ratje, Ludo, alleen... Ik en mijn vriend hadden samen afgesproken dat ik hierna geen ratjes meer zou nemen, dus ik weet niet zo goed wat nu het beste is. Ik kan er een nieuw ratje bijzoeken, maar uiteindelijk blijf je er altijd met eentje zitten... Ik hoorde dat er ook zoiets bestaat als 'leenratjes'? En de laatste optie is een goed huisje zoeken. Dat wil ik op zich wel doen, maar hoe en waar doe je dat goed?

Ik zit dus een beetje in dubio en zoek advies -O-

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: En dan heb je nog maar één ratje... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:15

Ik zou contact opnemen met een rattenopvang of je inderdaad een tijdelijke adoptie kan doen :j dat klinkt als de fijnste oplossing!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:38

Ik heb die van mij naar de rattenopvang in Amersfoort en zij hebben hem herplaatst
is stichting Ratjetoe

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:45

[HK] Ratteneigenaren verzamel u!!
Misschien kan iemand in het tamme ratten topic je verder helpen?
Vast iemand die een plekje in de kooi overheefd.
Het is een mannetje?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:47

Volgens mij bestaan er inderdaad verschillende rattenopvangen. Je kunt dan kiezen of je er een ratje bijneemt of dat je je eigen ratje afstaat aan de opvang. Ik heb zelf alleen ervaring met een konijnenopvang, maar daar is de afspraak dat het konijn terug moet/mag als het andere konijn overlijdt. Ik kan me haast niet voorstellen dat er met een rattenopvang niet zo’n constructie te regelen is. :)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 12:04

Bedankt allemaal voor de tips! Ik heb een bericht gestuurd naar Ratjetoe, die reactie wacht ik even af. Ik zal ook even een berichtje plaatsen in het rattentopic. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:40

Ach wat een lieverd. Sterkte.

Ik zou in jouw plaats denk ik gaan voor een ratje uit een opvang erbij, ik zou zelf niet nu ineens al 'ratloos' willen zijn (dus niet mijn enig over gebleven rat nu al naar een opvang willen doen).

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:44

Veel sterkte!
Een leenrat doen de meeste opvangen niet aan, dit omdat het voor deze leenrat niet leuk is om telkens te moeten wennen aan een nieuwe omgeving en vriendjes en dan weer terug te moeten.

Alleen houden is voor de rat geen optie. Hierom zou ik vandaag nog een aantal ratten opvangen bellen of jouw ratje daar zo snel mogelijk welkom is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:17

TessaVB schreef:
Bedankt allemaal voor de tips! Ik heb een bericht gestuurd naar Ratjetoe, die reactie wacht ik even af. Ik zal ook even een berichtje plaatsen in het rattentopic. :)

Goed zo, ;-) zij heeft sowieso alle adressen waar je anders terecht kan

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 14:00

GDG schreef:

Ik zou in jouw plaats denk ik gaan voor een ratje uit een opvang erbij, ik zou zelf niet nu ineens al 'ratloos' willen zijn (dus niet mijn enig over gebleven rat nu al naar een opvang willen doen).

Nee precies, en als je dit dan zo zielig alleen ziet liggen.. |(

Afbeelding

vevina schreef:
Veel sterkte!
Een leenrat doen de meeste opvangen niet aan, dit omdat het voor deze leenrat niet leuk is om telkens te moeten wennen aan een nieuwe omgeving en vriendjes en dan weer terug te moeten.

Alleen houden is voor de rat geen optie. Hierom zou ik vandaag nog een aantal ratten opvangen bellen of jouw ratje daar zo snel mogelijk welkom is.

Dat kan ik me dan ook weer voorstellen...

Men wat een dilemma -O-

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:05

Ik heb de laatste na rattenopvang gebracht, net kooi en alle spullen.
Heeft daar nog jaartje bij andere dames gezeten ipv alleen bij mij.

Ik deed er steeds twee of drie nieuwe bij. Maar was na jaren toch wel klaar ermee om steeds afscheid te moeten nemen. Ik had ze los in huis als ik thuis was en ze kwamen als ik riep. Heb nu al tien jaar twee katten .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:13

TessaVB schreef:
GDG schreef:

Nee precies, en als je dit dan zo zielig alleen ziet liggen.. |(

[ [url=m/FUwZ8F.jpg]Afbeelding[/url] ]

vevina schreef:
Veel sterkte!

Dat kan ik me dan ook weer voorstellen...

Men wat een dilemma -O-

Maar hoe oud is je overgebleven rat? Als die nog een behoorlijke levensverwachting heeft zou ik echt een rat uit een opvang erbij zetten. Kijk, dat je nu niet meer aan een ritten begint dat snap ik, maar een rat uit de opvang zou ik dus echt wel doen. Als je huidige rat er niet meer is kun je er altijd nog voor kiezen om de dan overgebleven rat naar een fijne opvang te brengen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:15

GDG schreef:
Maar hoe oud is je overgebleven rat? Als die nog een behoorlijke levensverwachting heeft zou ik echt een rat uit een opvang erbij zetten. Kijk, dat je nu niet meer aan een ritten begint dat snap ik, maar een rat uit de opvang zou ik dus echt wel doen. Als je huidige rat er niet meer is kun je er altijd nog voor kiezen om de dan overgebleven rat naar een fijne opvang te brengen.
Maar dan zit TS over een tijdje toch in precies dezelfde situatie als nu?

On-topic, ik denk dat in dit geval naar de opvang de beste oplossing voor het ratje gaat zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:24

Ailill schreef:
GDG schreef:

On-topic, ik denk dat in dit geval naar de opvang de beste oplossing voor het ratje gaat zijn.

Dat ligt eraan. Ik weet niet hou oud de huidige rat is, als dat nog een jong beestje is dan was de verwachting dat ze nog wel een paar jaar ratten zou hebben. Aangezien dit haar laatste ratten zijn is het daarna afgelopen, om dan nu ineens ratloos te worden zou ik in zo'n geval echt niet fijn vinden -O- . Dus een wat ouder ratje erbij nu geeft nog een tijd veel plezier met de laatste ratten en ja uiteindelijk hou je dan 1 oudje over maar dan ben je wel een hele tijd verder (hoop je). Dus dan leef je er zelf meer naartoe en zou ik er meer vrede mee hebben. Dus wmb is het verre van precies dezelfde situatie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:27

Feit blijft dat je uiteindelijk een rat overhoudt, dan kun je inderdaad steeds een nieuwe d'r bij zetten, maar dan blijf je met dit 'probleem' zitten.

Ik denk juist dat TS die cirkel moet doorbreken, als zij zelf geen ratten meer wil. Je moet ergens beginnen, toch?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:27

Ailill schreef:
GDG schreef:

Het licht eraan. Toevallig heb ik zojuist met mijn dierenarts gesproken over het in laten slapen van mijn beide ratten, ondanks dat er 1 nog gezond is. Eentje heeft een grote tumor die na operaties steeds terug kwam en nu dus besloten om niet meer te opereren. Haar zus is gezond maar wel duidelijk oud. Hierom heb ik besloten dat het wel zo eerlijk is om ze beide tegelijk te laten gaan ondanks dat er 1 nog gezond is. Op deze leeftijd 2+ vind ik verhuizen voor ‘slechts’ een aantal weken/maanden geen optie, teveel stress voor maar zo weinig extra tijd.

Een extra rat van dezelfde leeftijd is zeker een optie. Met 1 jaar hebben ze meestal nog echt wel een jaar te leven. En mocht TS er dan nog een overhouden is een opvang alsnog een optie. Als TS wilt stoppen met ratten houden is nu naar de opvang denk ik het beste.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 14:29

Ratje is gok ik rond de 1 jaar, Sebastiaan ook zo ongeveer. Dus met veel geluk gaan ze nog een jaar mee, maar veel hoop heb ik niet. Heb er nu 7 gehad en allemaal zijn ze rond de 1,5/2 jaar geworden. Ratjetoe heeft helaas geen ratje voor me, ik weet nog een fijne opvang en daar ga ik deze zaterdag even kijken... Mochten ze niks hebben kan ik denk ik beter een fijn huisje voor hem zoeken.

Ailill schreef:
Feit blijft dat je uiteindelijk een rat overhoudt, dan kun je inderdaad steeds een nieuwe d'r bij zetten, maar dan blijf je met dit 'probleem' zitten.

Ik denk juist dat TS die cirkel moet doorbreken, als zij zelf geen ratten meer wil. Je moet ergens beginnen, toch?

Ja precies. Alleen ben ik het ook eens met GDG, dat dit wel heel rauw op m'n dak kwam. Ben al zo'n emotionele doos, en heb altijd even wat tijd nodig. Dit was wel heel snel. Maargoed, dat weet je dan ook wel weer als je diertjes hebt. Maar het blijft poedersuiker. :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:31

Precies, het ligt d'r aan wat TS wil. Wil ze ze verder met ratten, dan kan ze er inderdaad beter eentje bijnemen die nog niet te oud is.

Echter krijg ik het idee dat TS juist wil stoppen, dan is dit, in mijn optiek, het meest ideale moment.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:32

Snap ik TS, het is niet zomaar iets. Het zijn toch je vriendjes en zo snel op elkaar beide verliezen en definitief, of i.i.g. voorlopig, afstand nemen v.h. houden van ratjes, komt hard aan.

Sterkte en succes met je beslissing :)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 14:47

Ja, je hebt ook gelijk. Bedankt. :)

Het is meer dat ik mezelf dan zo'n waardeloos baasje voel. Zo van de ene is dood, hup weg ermee met de andere. Daar moet ik mezelf nog even overheen zetten...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:51

Soms loopt het in het leven anders dan je graag zou willen. Ik ben normaal echt niet van het dieren weg doen, een dier neem je voor het leven.

In dit geval begrijp ik je volledig, hoe banketstaaf ook: Je moet ergens die streep zetten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:12

TessaVB schreef:
Ja, je hebt ook gelijk. Bedankt. :)

Het is meer dat ik mezelf dan zo'n waardeloos baasje voel. Zo van de ene is dood, hup weg ermee met de andere. Daar moet ik mezelf nog even overheen zetten...

Dat snap ik, had ik ook even, was best even lastig, maar het is wel beter voor je ratje.
En dat gevoel zal je volgende keer ook hebben.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:27

Misschien een berichtje naar de fokker sturen?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:59

Ik snap je gevoel, maar uiteindelijk ben je natuurlijk een heel goed baasje als je je ratje weg doet, omdat ie dan met een ander rattenvriendje kan wonen!

Maar kan me voorstellen dat het een lastige keuze is, zeker nu deze zo onverwacht is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:14

Ik heb de laatste juist na de opvang gedaan omdat ik haar niet alleen wou laten. Dan zet je je erover en doe je de laatste na een groep of andere rat elders. Dat is toch het beste. De leenrat moet dan ook weer weg.. daar heb je dan het zelfde mee die zit alleen en ben je ook aan gehecht.