Vuurwerk in Duitsland en België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vuurwerk in Duitsland en België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:27

Ik heb een aantal honden waarvan er eentje is die heel erg bang is voor vuurwerk.
Omdat ik zelf bij de paarden wilde blijven is mijn zus met onze honden naar een huisje midden in het bos op de Veluwe vertrokken maar helaas is dat rotvuurwerk overal te horen. En dan vooral harde dreunen van carbid of ander illegaal vuurwerk.
Dus dat is voor volgend jaar geen optie meer.
Dus denken wij eraan om volgend oudjaar naar een huisje in Duitsland of Belgie te gaan.
Maar hoe is het daar met vuurwerk? Net zo veel als in Nederland?
Wie weet het?

MyWishMax

Re: Vuurwerk in Duitsland en België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:29

Bij ons waren er vrienden uit Duitsland dit jaar en die waren enorm verbaasd over de hoeveelheid vuurwerk hier. Zij zeiden dat ze normaal echt moeten zoeken om vuurwerk te kunnen zien en de knallen er vele malen minder zijn. Maar dat zal ook wel enorm verschillen per regio denk ik.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:30

In België zijn er bepaalde gemeenten die het verbieden, maar veel mensen lappen dat verbod aan hun laars. Naar mijn mening wordt er hier veel vuurwerk afgestoken als ik kijk naar mijn omgeving...

Edit: hier ook geen dagen op voorhand, maar 31 december beginnen ze hier toch al rond 22u met wat af te steken.
Laatst bijgewerkt door Laurievc op 02-01-18 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:32

Wel, ik woon in hartje België en hier was het alleen om middernacht vuurwerk en die duurde dit jaar nog geen half uur en was echt niet veel. Ze hadden het hier wel afgeraden wegens teveel wind en ook veel gemeentes verbieden particulier vuurwerk of je moet een vergunning ervoor aanvragen. Hier valt het dus echt heel goed mee...gelukkig, als ik hoor hoeveel er wordt afgeschoten in Nederland, dagen op voorhand, echt niet te vatten.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:33

Wat ik vernomen heb van hondeneigenaren wordt er in België en Duitsland evenveel vuurwerk afgestoken als hier.

Zelf gaan wij altijd naar zuid Frankrijk en vorig jaar zaten we in het centrum van Ramatuelle, geen enkele knal gehoord.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:55

Mijn vriendin woont midden in natuurgebied en zij heeft nog nooit zo lang en veel vuurwerk gehad in de buurt dan dit jaar. Het lijkt hoe meer er over mogelijk verbod etc gesproken wordt of bepekte hoeveelheden moe meer mensen privé vuurwerk af steken.
Vroeger had ik rondom mijn huis 3 plekken (voetbal/sportterreinen) waar er vuurwerk werd afgestoken, laatste jaren zie je gedurende een half uur overal rondom vuurpijlen. Maar al vanaf kerst hoor je bij klaarlichte dag al hier en daar wat vuurwerk en op oudjaar zelf beginnen ze hier en daar al vanaf 23u.
Misschien dat het in de Ardennen minder is.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:59

Hier ook links en rechts een paar knallen, maar eigenlijk alleen rond middernacht, en niet zoals ik bij jullie soms hoor al dagen op voorhand. We wonen vlakbij het centrum vaan groot dorp.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:07

Bij ons in heusden-zolder (belgie) alleen wat op t circuit van zolder. Woon midden in het bos, hoor het wel maar niet hard. Nergens last van gehad

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:14

Bij ons was een totaalverbod maar dat was naar horen zeggen (waren zelf in een andere gemeente) totaal aan de laars gelapt :+ .

Maar het is inderdaad wel zo dat vuurwerk hier voor het overgrote deel pas begint enkele uren voor middernacht, om middernacht knalt het pas volledig (en dat viel waar wij zaten ook heel goed mee, niet dat er honderd te zien waren, dan daar eens een buur, dan daar eens een buur, dan even stil, dan weer even daar een buur..) en meestal is het op 3 kwartiertjes ook weer voorbij.
Een enkeling had bij ons in de dagen ervoor al iets afgestoken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:46

Hier viel het ook heeeel goed mee naar Nederlandse maatstaven. Alleen rond 12 uur een kwartiertje siervuurwerk. En dat in een stad waar je met vergunning mag afsteken.
Je kan perfect overdag rondlopen buiten, zonder je zorgen te maken om knallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:58

Ik zou dan een huisje huren midden in de Ardennen denk dat er dan niets is :)