Toen Frodo 6 maanden oud was, is hij bij ons komen wonen, nu ruim 3,5 jaar geleden. In de eerste 6 maanden van zijn leven heeft hij bij 4 verschillende gezinnen gewoond. Het laatste was een opvangadres via het asiel, zodat hij toch gewoon in huiselijke omgeving zou zitten en niet in een hok. Laatstgenoemde adres heeft hem zo goed mogelijk opgevoed en geleerd hoe hij zich als hond moet gedragen, wat op zich aardig gelukt is.
In het begin bij ons heeft Frodo erg veel last van verlatingsangst gehad. Huilen en blaffen, uit de bench komen, deuren openmaken, hij heeft alles wel voor elkaar gekregen. Gelukkig verder niets gesloopt of aan stoelen geknaagd. Door veel vrijheid qua werk hoefde hij eigenlijk maar 2x 2 uurtjes per week echt alleen te zitten. We hebben de tijd genomen om naar die 2 uur alleen toe te werken, en hij ging uiteindelijk zonder veel moeite de bench in en bleef kalm. Alles dus heel fijn en goed!
In april 2016, ruim 1,5 jaar geleden dus, hebben we een grote verhuizing doorgemaakt. We gingen van Amersfoort NL naar Cochrane CA, en hoe moeilijk ik het ook vond om Frodo zo lang in een bench in het vliegtuig alleen te laten (geen toegang tot dat gedeelte en te groot voor in de cabine), Frodo heeft de reis goed doorstaan. Alleen in zijn bench geplast en heel blij toen hij ons spotte!
We kregen een leuk huurhuis hier, en Frodo doet het goed. We hebben de bench wel staan maar hij hoefde er zeker de eerste maanden niet in, hij hoefde niet alleen te zijn. Na een paar maanden zijn we langzaam aan begonnen met hem korte periodes alleen te laten, gewoon weer overnieuw begonnen met laten wennen zeg maar. Alles ging heel goed, en we konden dat uitbouwen naar max 4 uurtjes alleen thuis zijn in de bench. Nooit in de bench geplast, geen geblaf als we weg gingen. Uiteindelijk ging het zelfs zo goed dat we hem los in huis lieten als we weg moesten, en Frodo ging dan op de trap met zicht op de deur liggen.
Nu een week of 6 geleden zijn we verhuisd naar onze definitieve stek, een mooi koophuis. Frodo had het erg moeilijk tijdens deze verhuizing, die we helemaal zelf hebben gedaan. Als we even naar buiten moesten om iets uit de vrachtwagen te halen, en hij daarom binnen moest blijven met de deur dicht, was het piepen en janken. Zelfs als hij ons nog kon zien.
We hebben het huis grotendeels hetzelfde ingericht zoals het in het huurhuis was, en zoals het in Amersfoort was. Enige verschil is dat we de bank nu in de kelder hebben staan en een ander vloerkleed op de grond ligt. En de bench staat er niet meer, omdat het zo goed ging in het huurhuis.
Sinds we in dit huis wonen heeft Frodo 1 of 2 keer een uurtje of 2 alleen gezeten. Dit ging helemaal goed, geen gepiep, netjes op de deurmat of trap gelegen en blij als we weer thuis kwamen! Natuurlijk uitbundig beloond daarvoor!
Dan nu to the point:
Sinds een week is Frodo begonnen met in huis te poepen. Eerst een keer 's nachts. Bovenop het eerder genoemde kleed. We kwamen er pas later op de dag achter, de poep was al helemaal droog en rook niet. Frodo verder niet hierop aangesproken, want te laat. Helaas twee dagen later vonden we weer een drol op het kleed. Opgeruimd en schoongemaakt. Sindsdien zijn we het kleed op gaan rollen als we naar bed gaan, zodat hij er niet weer op kan poepen. Dat ging goed, tot eergisteren in de avond. Wij waren boven, en toen ik naar beneden ging om thee te maken, rook ik poep. Op het kleed. Een uur later kwam mijn zoon thuis van zijn werk en zei dat er een drol lag in mijn werkhoek. Drie primeuren dus: overdag terwijl we wakker zijn, en dan ook nog twee keer op twee veschillende plaatsen. Frodo weet heel goed dat hij fout is, want hij durft ons niet goed onder ogen te komen, ondanks dat we hem nooit gestraft hebben voor het poepen.
Gisteren lag er helaas weer een drol overdag. Naast het opgerolde kleed. Vannacht is het goed gegaan, maar ik kwam er wel achter dat hij gisteren ook tegen de gashaard heeft geplast, het kussen wat ernaast lag was ineens niet meer wit maar geel...
En dan vandaag. Samen met mijn zoon heb ik hem om 20.15 uur uitgelaten. Een kleine 15 minuten gewandeld in de bittere kou, -25 graden met sneeuw en wind is niet echt een pretje. Frodo heeft een paar keer geplast maar niet gepoept, wat in mijn ogen logisch was omdat hij om 16 uur nog gepoept had toen mijn dochter hem uitliet. Nog geen uur later, wij en Frodo waren allemaal boven, stiefelt hij naar beneden om 5 minuten later weer boven te komen. Ik vertrouwde het niet en ben gaan kijken, en ja hoor, een drol en urine naast het opgerolde kleed. Nu wel boos geworden.
Wij weten het even niet meer. Frodo wordt 5 of meer keer per dag uitgelaten. Deze wandelingen zijn niet altijd lang, het is zoals gezegd heel koud hier nu, en Frodo heeft een ingescheurd ligament aan een van zijn achterpoten, lang uitlaten mag dus gewoonweg niet. Hij krijgt wel de tijd om zijn behoeften te doen. Tussen de laatste ronde en de eerste zit gemiddeld 6 uur, soms 8, wat in het verleden nooit een probleem is geweest. Hij mag zelf kiezen waar hij slaapt, meestal gaat hij bij ons in de slaapkamer liggen maar ook wel elders in huis. Hij heeft sinds wein Canada zijn aangekomen hetzelfde voer en dezelfde hoeveelheid gehad, zonder eerdere problemen. Aanpassen na de verhuizing zou een oorzaak kunnen zijn, maar waarom dan nu pas veranderd gedrag?
Het kleed hebben we even weggehaald. Het is een schitterend hoogpolig Turks kleed wat nog behoorlijk naar schaap ruikt, en we vermoeden dat Frodo daarom graag daar een cadeautje voor ons achterlaat...
Pff, een echt veel langer verhaal dan gedacht, sorry. Dankjewel voor het lezen, stel gerust vragen als je meer info wilt, maar houd het vriendelijk. We zijn ervaren honden-eigenaren en dit is niet de eerste asiel/opvanghond die we in huis genomen hebben. In Nederland hebben we veel begeleiding gehad bij het opvoeden en handelen van zijn verlatingsangsten, en de destijds geleerde vaardigheden hebben we hier weer toegepast. We hebben alleen nog niet eerder te maken gehad met dit soort gedrag.
Oja, laatste info: Frodo is een gecastreerde reu van nu ruim 4 jaar. Hij is een kruising Duitse herder, Berner Sennen en Black & Tan coonhound.
Brand maar los, ik hoor graag meningen en tips, mits niet aanvallend

Frodo op het genoemde kleed voor de haard