Kitten te dik en daardoor lui

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Kitten te dik en daardoor lui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:08

Hoi!
Ik heb drie katten uit het asiel waarvan 1 kitten die we een paar maanden geleden geadopteerd hebben.

Mijn 2 volwassen katten zijn altijd goed geweest met onbeperkt eten. Ze gaan dan ook veel naar buiten en bewegen veel.

De nieuwe kitten reageerde er echter minder goed op en werd te dik. Dit ging vrij snel en omdat ze kitten was grepen we niet meteen in. We dachten omdat ze zo hard moest groeien dat het bij zou trekken. Daar heb ik achteraf spijt van want nu moeten we goed ons best doen haar af te vallen. Best een klus met 3 katten waarvan de andere juist veel moeten eten omdat ze zo actief zijn. Ondertussen krijgt ze apart eten maar wil het niet opschieten. Ze wilt namelijk niet bewegen. We proberen te spelen en haar te activeren maar na een stukje spelen gaat ze liggen en is ze dus ook niet meer te porren. Naar buiten gaan vind ze hierdoor ook niks aan.

Ze is verder wel vrolijk en speelt wel bijvoorbeeld met een muisje op elastiekje maar dan op 1 plek.

Toen we haar adopteerde is ze op straat gevonden met gebroken poot. Hier konden ze helaas niks meer aan doen ondat het bot al weer vast was gegroeid. Hierdoor mankt ze dus. De dierenarts zei dat ze geen last zou hebben en opzich kan ze prima lopen alleen heeft ze dan wel iets meer moeite dan de andere katten.

We zijn van de week bij de dierenarts geweest die aangaf dat ze echt moest afvallen door beweging. Als kitten kon je haar super gek maken met een laserlampje maar ik denk dat ze het te moeilijk en vermoeiend vind dus ze gaat er niet meer achteraan.

Ik vind het sneu en ze staat nu op streng dieet. Ze krijgt een paar keer per dag een paar brokjes en zeker niet meer te veel.

Ze lijkt verder vrij tevreden. Ze is heel knuffelig en vrolijk maar dus niet actief. Ze gaat wel de trap op en af om boven te slapen als ik ben werken. Ze springt ook soms in en uit het raam om naar buiten te gaan alleen ze heeft hier dan moeite mee en struikelt als ze naar beneden springt. Dit is een combi van overgewicht en haar manke pootje.

Ze is nu een halfjaar oud. Ze is gesterlisseerd. We zijn regelmatig bij de dierenarts geweest voor check ups. Ze is naast haar pootje en overgewicht gezond.

Heeft iemand nog gouden tips om haar actiever te krijgen? En natuurlijk om af te laten vallen?

Freggle_Edge

Re: Kitten te dik en daardoor lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:12

Laat haar wat doen voor haar eten. Bijvoorbeeld de brokjes op verschillende traptredes leggen, dan moet ze lopen en zoeken om te eten. Een voetbal is ook leuk. Voerpuzzles ook, maar datis meer op 1 plek.
Een wc rol dichtmaken aan de zijkanten. Gaatjes erin maken. Dan de brokjes erin en laat de kat maar lekker rommelen om aan het eten te komen.
Misschien heb je iets aan de tips, succes!

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:13

Hier zijn ze gek op speelhengels. :j

Ik pak altijd de circle dancer van Zooplus, die goedkope zijn hier zo gesloopt. Misschien kun je haar ook paaien met eten? Die paar brokjes die ze krijgt in een speelbal?

Hier eentje die ook moest afvallen. Ik ben toen overgegaan op een koolhydraat arm dieet wat gelukkig al veel deed. De hengel en bal hebben de rest gedaan. :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:15

Afbeelding

Even een fotootje geschoten van nu haha. Dit is haar lievelingbezigheid...

Zoals je ziet is haar buik te dik. Ze is nog wel iets dikker dan op de foto te zien is.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:16

Weet je zeker dat ze geen pijn aan het verkeerde pootje heeft.
Je zou in overleg met de dierenarts haar een week pijnstillers kunnen geven om te kijken of ze dan wel wil/kan spelen

Ik heb hier thuis 2 kittens van 4 maanden hun moeder van 1,5 jaar en nog 3 oudere katten maar ze rennen allemaal met grote regelmaat door de kamer of de gang

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:17

Freggle_Edge schreef:
Laat haar wat doen voor haar eten. Bijvoorbeeld de brokjes op verschillende traptredes leggen, dan moet ze lopen en zoeken om te eten. Een voetbal is ook leuk. Voerpuzzles ook, maar datis meer op 1 plek.
Een wc rol dichtmaken aan de zijkanten. Gaatjes erin maken. Dan de brokjes erin en laat de kat maar lekker rommelen om aan het eten te komen.

Dankje! Wat ik heel lastig vind is dat mijn andere katten hier direct mee aan de gang gaan. Ze krijgt kitten brokjes van Iams die hun veel lekkerder vinden dan hun volwassen brokken. De andere zijn zeer actief en worden graag uitgedaagd. Ik heb al een bal waar brokjes in kunnen...daar gaat de andere kat dan meteen mee aan de haal tot ie op is.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:19

Wat hier ook goed werkt is wat kipfilet koken. En daar stukjes afhalen en dan weggooien. Kat hier doet er een moord voor, hij is dan opeens zo snel :P Dat kan je dan ook doen in een kamer waar de andere katten niet kunnen komen, zodat enkel je kitten erachter aan kan gaan. Kipfilet is daarnaast ook geen dikmaker.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:20

Sar schreef:
Hier zijn ze gek op speelhengels. :j

Ik pak altijd de circle dancer van Zooplus, die goedkope zijn hier zo gesloopt. Misschien kun je haar ook paaien met eten? Die paar brokjes die ze krijgt in een speelbal?

Hier eentje die ook moest afvallen. Ik ben toen overgegaan op een koolhydraat arm dieet wat gelukkig al veel deed. De hengel en bal hebben de rest gedaan. :)

We hebben ook speelhengels en ze slaat er wel graag tegen aan maar erachteraan rennen doet ze nu dus niet meer...vroeger wel! Nu gaat ze even en dan meteen liggen. Zo lastig.

Ik denk dat ze eerst even moet afvallen voor ze actief kan zijn. Maar goed afvallen zonder beweging is ook heel lastig.

We hebben ook zo een baan met een balletje erin, daar gaat ze bij liggen spelen!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:21

Luf_Midnight schreef:
Weet je zeker dat ze geen pijn aan het verkeerde pootje heeft.
Je zou in overleg met de dierenarts haar een week pijnstillers kunnen geven om te kijken of ze dan wel wil/kan spelen

Ik heb hier thuis 2 kittens van 4 maanden hun moeder van 1,5 jaar en nog 3 oudere katten maar ze rennen allemaal met grote regelmaat door de kamer of de gang

Da's wellicht een goed idee. We kunnen natuurlijk niet zeker weten of ze last heeft of niet. Ik denk dat door haar gewicht ze nog meer last heeft van haar manke pootje.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:22

soloro schreef:
Wat hier ook goed werkt is wat kipfilet koken. En daar stukjes afhalen en dan weggooien. Kat hier doet er een moord voor, hij is dan opeens zo snel :P Dat kan je dan ook doen in een kamer waar de andere katten niet kunnen komen, zodat enkel je kitten erachter aan kan gaan. Kipfilet is daarnaast ook geen dikmaker.

Ik zal eens proberen of ze voor zoiets lekkers actief wordt en ik haar op die manier kan "trainen" om meer te bewegen.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:23

Moos99 schreef:
soloro schreef:

Ik zal eens proberen of ze voor zoiets lekkers actief wordt en ik haar op die manier kan "trainen" om meer te bewegen.

Hier is de kat er dol op! Ik doe tevens ook vrijwilligerswerk in een kattenasiel en wij mogen geen snoepjes voeren (katten worden dan te dik), maar we mogen wel gekookte kipfilet voeren, omdat het geen dikmaker is. Het vocht waar de kip in gekookt is (dus gewoon het water) kan je ook aan je kat geven, zijn ze ook dol op. Uiteraard geen zout en dergelijke toevoegen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:39

Moos99 schreef:
Freggle_Edge schreef:

Dankje! Wat ik heel lastig vind is dat mijn andere katten hier direct mee aan de gang gaan. Ze krijgt kitten brokjes van Iams die hun veel lekkerder vinden dan hun volwassen brokken. De andere zijn zeer actief en worden graag uitgedaagd. Ik heb al een bal waar brokjes in kunnen...daar gaat de andere kat dan meteen mee aan de haal tot ie op is.

Misschien in een aparte ruimte voeren?
Kitten voer zou ik trouwens mee stoppen. Daar worden ze nog sneller dik van. Ze is al een half jaar toch?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:40

Ik moet het goed zeggen, voor tot 1 jaar is het. Overigens geloof ik wel dat er veel in zit...

Heb alleen nooit dieetvoer voor kittens gezien (Dus onder de 1 jaar) maar misschien zoeken naar iets waar minder in zit.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:02

Eerste wat ik dacht was dat ze wellicht ergens pijn heeft. Voor een katje van deze leeftijd is het vrij gek dat ze 'niks' doet. Misschien haar eens na laten kijken?

Verder kan je na de sterilisatie echt stoppen met kitten voer. En op zoek naar voer met minder calorieën. En weinig koolhydraten, want dat is een dikmaker en schijnt ook slecht voor het gebit te zijn. En kijken of ze dat uit een voerballetje wil eten en dan apart voeren van de andere twee.

Haar gewicht zou ik me niet super druk om maken, ze is ook nog niet volgroeit.
Het feit dat ze weinig doet zou me meer zorgen baren. Is het echt luiheid of wat anders..?

Succes! :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:14

Wij hebbe het ook gehad met onze kitten. Ik dacht altijd dat ze onbeperkt voer moesten, maar dat geldt niet voor allemaal. Met 10 maanden was hij 6.5 kilo.

We hebben heel veel gevarieerd met spelletjes. En dan meerdere keren per dag totdat hij moe was. Dat was in het begin een paar minuten, daarna hebben we het uitgebouwd.

Langzaam kreeg hij meer conditie en werd spelen makkelijker en leuker voor hem.
Je zou ook nog kunnen kijken naar een soort speelbord waar je brokjes in kan doen. Dan schrokt ze niet alles in 1 keer naar binnen en moet ze moeite doen.

Uiteindelijk is die van mij uitgegroeid tot een mooie kater van 5 kg ( goed gewicht), maar we moeten altijd blijven opletten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:07

Lisette0 schreef:
Eerste wat ik dacht was dat ze wellicht ergens pijn heeft. Voor een katje van deze leeftijd is het vrij gek dat ze 'niks' doet. Misschien haar eens na laten kijken?

Verder kan je na de sterilisatie echt stoppen met kitten voer. En op zoek naar voer met minder calorieën. En weinig koolhydraten, want dat is een dikmaker en schijnt ook slecht voor het gebit te zijn. En kijken of ze dat uit een voerballetje wil eten en dan apart voeren van de andere twee.

Het feit dat ze weinig doet zou me meer zorgen baren. Is het echt luiheid of wat anders..?

We zijn toevallig pas bij de dierenarts geweest. De dierenarts kon verder niets geks vinden maarja...het was een vrij standaard onderzoek. Ik ben ook bang dat ze pijn heeft inderdaad omdat ze na een paar passen al wilt liggen. Het is wel zo dat ze altijd al rustig is geweest. Waar de andere katten alles op zijn kop zetten en soms de hele dag buiten zijn...was ze als kitten al vrij kalm en alleen afentoe speels. Buiten vind ze maar spannend en koud... Ze ligt het liefst de hele dag op schoot en speelt met een haar elastiekje. Ik ga zeker even naar het voer kijken. wellicht zo een voerbord inderdaad.

Hopelijk komt ze van de extra kilo's af door het groeien inderdaad!
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 27-12-17 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:10

Lieke schreef:
Wij hebbe het ook gehad met onze kitten. Ik dacht altijd dat ze onbeperkt voer moesten, maar dat geldt niet voor allemaal. Met 10 maanden was hij 6.5 kilo.

We hebben heel veel gevarieerd met spelletjes. En dan meerdere keren per dag totdat hij moe was. Dat was in het begin een paar minuten, daarna hebben we het uitgebouwd.

Langzaam kreeg hij meer conditie en werd spelen makkelijker en leuker voor hem.
Je zou ook nog kunnen kijken naar een soort speelbord waar je brokjes in kan doen. Dan schrokt ze niet alles in 1 keer naar binnen en moet ze moeite doen.

Uiteindelijk is die van mij uitgegroeid tot een mooie kater van 5 kg ( goed gewicht), maar we moeten altijd blijven opletten.

Ze woog vorige week bij de dierenarts 3.5 kilo en ze is nu een halfjaar. Na haar sterilisatie zag haar buik eruit als een varkensrollade met die hechtingen en vetrollen :+

Ik heb nooit eerder katten gehad dus alles is nieuw voor me. De andere katten hebben gewoon nooit een gewichtsprobleem gehad en zijn super op gewicht. Die eten afentoe wat brokjes en het staat er de hele dag. Ik was hier dus niet zo goed op voorbereid en maak me dus wel zorgen.

Ik ga het spelen zeker proberen uit te breiden. Misschien idd iedere dag een beetje langer.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:16

Moos99 schreef:
Ik moet het goed zeggen, voor tot 1 jaar is het. Overigens geloof ik wel dat er veel in zit...

Heb alleen nooit dieetvoer voor kittens gezien (Dus onder de 1 jaar) maar misschien zoeken naar iets waar minder in zit.

De meeste kittens kunnen ook prima op kattenvoer blijven tot ze ongeveer een jaar zijn. Maar in dit geval zou ik er niet voor kiezen ivm de hoge voedingswaarde in kitten voer.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:16

Nu voer ik trouwens als volgt:

De volwassen katten op een hoge tafel onbeperkt. Ze neemt niet de moeite om hierop te springen en ik denk eerlijk gezegd dat dit haar momenteel ook niet lukt.

Ze krijgt 4 kleine handjes per dag. Dit zijn echt kleine handjes met laten we zetten 10 brokjes. In de ochtend geef ik het zelf het en dan heb ik een voerbak met 2 bakjes op een timer. Het ene bakje gaat na 4 uur open en de ander na 8 uur. Savonds geef ik nog een handje. Zo probeer ik dus kleine porties te geven.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:06

Moos99 schreef:
Lisette0 schreef:

We zijn toevallig pas bij de dierenarts geweest. De dierenarts kon verder niets geks vinden maarja...het was een vrij standaard onderzoek. Ik ben ook bang dat ze pijn heeft inderdaad omdat ze na een paar passen al wilt liggen. Het is wel zo dat ze altijd al rustig is geweest. Waar de andere katten alles op zijn kop zetten en soms de hele dag buiten zijn...was ze als kitten al vrij kalm en alleen afentoe speels. Buiten vind ze maar spannend en koud... Ze ligt het liefst de hele dag op schoot en speelt met een haar elastiekje. Ik ga zeker even naar het voer kijken. wellicht zo een voerbord inderdaad.

Hopelijk komt ze van de extra kilo's af door het groeien inderdaad!

Dat herken ik wel ja. Onze jongste, van nu 1,5 jaar, is ook niet een echte druktemaker geweest.
Maar die is juist lang slank (eigenlijk wat te dun) gebleven, dus het tegenovergestelde. :P

En onze oudste werd ook echt te dik van onbeperkt voeren, dus daar zijn we weer mee gestopt na een aantal maanden. Nu hij een vaste hoeveelheid per dag krijgt gaat het erg goed en is hij ook afgevallen tot weer een mooi gewicht. :)
Toen hij nog zwaarder was, was hij ook enorm sloom/lui, en dat is hij nu niet meer. Dus het kan zeker wel met elkaar te maken hebben. Maar bij een jong katje vind ik het toch niet helemaal passen.

N.a.v. je laatste post; misschien heb je haar het nog nooit zien doen, maar je weet je toch niet zeker dat ze niks van de tafel eet als er niemand thuis is? Want als ze dat wel doet heeft het dieet natuurlijk weinig nut. :P
Hoe lang zijn jullie nou bezig met apart voeren? Pas er trouwens wel mee op dat je haar niet ineens veel te weinig geeft, als het echt maar rond de 40 brokjes per dag is... Dat is nogal weinig en kan erg ongezond zijn. Je kan het beter afwegen.

Edit; er bestaat ook homeopatische pijnstilling, Traumeel heet dat. Is gewoon online te bestellen. Mocht je het willen, kan je dat nog proberen. Als ze dan actiever is, is de kans groot dat ze toch pijn heeft aan haar pootje o.i.d.
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 28-12-17 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:20

Een kat die moeite heeft met springen is niet Oke. Katten laten verder weinig zien dus daaruit kun je niet afleiden dat ze niets mankeert. Wellicht is amputeren el beter als ze pijn heeft. En is ze volledig op de foto gezet destijds ivm andere poten, rug en bekken? Ik zou zeker eerst uitzoeken hoe ze reageert op de volle dosering pijnstilling voor een paar weken.

Je hebt speciaal voer voor dikkerdjes, en dat dan in een voer bal stoppen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:47

Hannanas schreef:
Een kat die moeite heeft met springen is niet Oke. Katten laten verder weinig zien dus daaruit kun je niet afleiden dat ze niets mankeert. Wellicht is amputeren el beter als ze pijn heeft. En is ze volledig op de foto gezet destijds ivm andere poten, rug en bekken? Ik zou zeker eerst uitzoeken hoe ze reageert op de volle dosering pijnstilling voor een paar weken.

Je hebt speciaal voer voor dikkerdjes, en dat dan in een voer bal stoppen?

Is ook wel mijn idee bij het verhaal, niet alleen om het springen maar de algehele 'luiheid'.

Qua werken voor voer en de andere katten: even zorgen dat de andere twee katten er niet bij kunnen. Dus ofwel jonge kat en jij gaan in een andere kamer, ofwel even de andere twee katten buitensluiten. Ik gooi vaak brokje voor brokje weg, telkens weer een andere kant op.

Kittenvoer zou ik mee stoppen, ik zou voor een gewone volwassen voeding gaan. En heel belangrijk: meet het af. Niet ongeveer een klein handje per keer, maar 's ochtends de hoeveelheid voor de hele dag in een bakje doen en dat over de dag verdelen.

Je kunt ook overwegen om op blikvoer (animonda carny is een aanrader) of KVV over te stappen. Dan krijgt ze wat meer buikvulling en is ze wat vaker verzadigd. Wordt daarmee wel lastiger om haar te laten werken voor voer.