Hollands Markiesje Reu gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mosagaat

Hollands Markiesje Reu gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 12:51

Hallo Allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat, anders maar verplaatsen

Maar eigenlijk wilde ik jullie hulp in roepen, ik ben in het bezit van een hondje dat al heel veel uiterlijke kenmerken heeft van een Hollands Markiesje. Nu moet zij aankomende maand loops worden en wilden wij haar graag dekken met een Hollands Markiesje, in de hoop dat we een nestje hele mooie hondjes krijgen.

Daar ik wegens gezondheids redenen geen hele lange auto ritten kan maken, ben ik op zoek naar een reutje in de omgeving van Eindhoven.

Wie o wie kan mij op weg helpen.

antwoorden mag natuurlijk ook via pb

StonedRomy

Re: Hollands Markiesje Reu gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:59

Is je teef getest en op de foto gezet? Anders denk ik dat veel eigenaren van reuen moeilijk gaan doen.

Daarnaast raad ik je echt aan goed te zoeken naar een reu en niet binnen een maand iets gevonden willen hebben. Waarom niet de volgende loopsheid afwachten?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:01

Ik denk dat de gemiddelde reu met stamboom eigenaar geen stambomloze teven laat dekken. Vaak is dat zelfs opgenomen in het fokregelement.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:04

Dat zal niet meevallen. Je hebt het over een vrij zeldzaam ras. Eigenaren van een reu zullen niet staan te springen mee te werken aan de productie van vuilnisbakjes met onbekende gezondheid (van de familie van de teef is niets bekend als ik je openingspost zo lees).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:05

Kun je haar niet laten aankeuren?
Ik meen nl weleens gehoord te hebben dat het Markiesje een soort van open stamboek is ivm verbreden vd genenpool.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:41

Marktplaats wilt ook nog wel eens dekreuen aanbieden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:47

Het stamboek van het Markiesje is vlgs mij nog gewoon open en dat betekent dat er aangekeurd mag en kan worden. Ik zou, als ik jou was, sowieso deze loopsheid even overslaan en de markiesjesvereniging (https://www.markiesjesvereniging.nl/nl/) eens aanschrijven, hoe zij hier in staan. Het is een ras in opbouw en het zou toch mooi zijn als je op jouw manier ook nog eens een bijdrage kunt leveren hieraan :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:16

Op MP staat meestal een bruine markies. Geen idee waar die ergens is. Maar vrij lastig om aan een markies te komen ze zijn erg streng en stug vanuit het stamboek. Dus om een reu te vinden die buiten het stamboek dekt en ook nog in de buurt moet je geluk mee hebben.
Helaas vinden veel dingen vanuit het stamboek plaats ergens bovenin het land of dat moet inmiddels veranderd zijn. Dus het laten keuren lijkt me niet een optie als TS niet ver kan rijden.
Ken verder geen markiesjes reuen die dekken in de omgeving.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:24

Sowieso eerst ECVO en PL laten testen. Dit zijn de twee standaard-testen voor deze maat hond die je ongeacht ras in mijn ogen zou moeten laten testen. Op het moment dat je door een Markiesje wilt laten dekken zal daar waarschijnlijk door de fokker ook naar gevraagd worden, maar los daarvan, ben je dat in mijn ogen naar de pups toe verplicht. ECVO zijn oogtesten: verkeerd aangelegde haren, verkeerd gevormde oogleden en hoornvliesproblemen worden daarmee getest. PL is het verschuiven van de knieschijf, dat kan gaan van heel licht (zo af en toe een huppeltje of zelfs niet zichtbaar met lopen maar met de hand wel te luxeren. Vertoond vaak pas klinische tekenen op latere leeftijd) tot heel heftig (kan grotendeels dat been niet gebruiken. Levert eigenlijk altijd ernstige artrose op op latere leeftijd). Beter bekend als het Jack Hussell huppeltje (bij Jack Russells met stamboom komt het vrijwel niet meer voor doordat er op getest en geselecteerd wordt).

Daarnaast zou je of prcd-PRA moeten testen via een gentest, of een prcd-PRA vrije reu moeten vinden (door gentest van hemzelf of zijn ouderdieren). prcd-PRA zorgt voor vroegtijdige blindheid en doet dit alleen als het gen homozygoot (dus door beide ouders) doorgegeven wordt. Als één van de ouderdieren vrij is en de ander drager (of lijder), dan kunnen er geen lijders (homozygoot prcd-PRA dieren) uit geboren worden.

mosagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 18:54

Helaas woont dat hondje op mp een beetje ver weg iets meer dan 2 uur met de auto.

Dit is geen overhaaste beslissing, we zijn al bijna 2 jaar opzoek naar een hondje, de ras vereniging heeft helaas de afgelopen jaren onze mails niet beantwoord (zelfs niet met een antwoord dat het niet gewenst is) naar mijn inziens zijn kruisingen vaak erg sterk. De oma van mijn teefje is in volle gezondheid 20 jaar geworden. Ik weet dat het goed bedoeld is van mizora , maar ik heb deze oproep niet gezet om wat ik wel en niet moet doen. wees je er van bewust dat we goed bezig zijn en geen overhaaste beslissingen nemen. Maar om nu weer een jaar over te slaan zou zo zonde zijn. Dankjewel voor de tips van de tests maar die zijn allang gedaan. we zijn gewoon opzoek naar een leuke reu, en het liefst van het Ras Hollands Markiesje omdat ons teefje er al zo veel op lijkt. En Natuurlijk hopen we dan ook dat de pups enige gelijkenis vertonen met mama en papa.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:07

Kruisingen met onbekende achtergrond kunnen ook van alles mankeren.... als je niks na laat kijken weet je het niet..
Geen antwoord lijkt me ook een duidelijk antwoord... ze zullen wel denken: Heb je er weer een.
Oh... je weet dat je verantwoordelijk bent voor erfelijke afwijkingen in de pups he... heb jij niet getest, en krijgt een pup bijv PLL, patella luxatie of epilepsie kun je je portemonnee wel trekken....

mosagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 20:18

He Billy Woonachtig op de poetsplaats, ik weet dat je het goed bedoeld, ik neem het je dan ook niet kwalijk, maar zullen we het leuk/vriendelijk houden. Voor iedereen zo fijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:21

Als het enige is wat je wilt doen een zoekertje plaatsen is, dan moet je op de boktmarkt zijn.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:22

Billy schreef:
Kruisingen met onbekende achtergrond kunnen ook van alles mankeren.... als je niks na laat kijken weet je het niet..
Geen antwoord lijkt me ook een duidelijk antwoord... ze zullen wel denken: Heb je er weer een.
Oh... je weet dat je verantwoordelijk bent voor erfelijke afwijkingen in de pups he... heb jij niet getest, en krijgt een pup bijv PLL, patella luxatie of epilepsie kun je je portemonnee wel trekken....

Ze zegt toch in het bericht boven je dat die testen al gedaan zijn...

TS: Zulke topics lopen helaas vaak zo. Trek je er niet teveel van aan! Ik hoop dat jullie een leuk reutje vinden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:40

mosagaat schreef:
He Billy Woonachtig op de poetsplaats, ik weet dat je het goed bedoeld, ik neem het je dan ook niet kwalijk, maar zullen we het leuk/vriendelijk houden. Voor iedereen zo fijn.

Ik geef je alleen welgemeend advies.... maar blijkbaar wil je niks aannemen....

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:10

Mijn ouders hebben een Markiesje (reu). En zoals hier reeds is gezegd is dit een ras in opbouw waar men zeer zorgvuldig probeert om te gaan met het fokken. Je zult geen, verantwoorde, Markiesjesreu eigenaar vinden die hier aan mee wil werken. Er word nog wel eens een mixje aangekeurd. Ik weet zeker dat ze je van antwoord zullen voorzien wanneer je hierover meer informatie vraagt. Maar iemand die gewoon even een reu wil gebruiken is niet interessant (al was het uiteraard nog steeds wel zo netjes geweest om even te antwoorden). Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het zelfs verboden en staan er consequenties op. Wat ik overigens geheel logisch vindt, om een ras zo gezond mogelijk op te bouwen moet je goed weten waar je mee bezig bent. De vereniging hanteert dan ook een fokregelement.

Waarom wil je graag een Markiesje? De pups kan je niet verkopen als Markiesjes en hebben geen papieren..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:17

Ben je inmiddels al wat verder gekomen?
Denk niet dat je vanuit het stamboek hulp moet verwachten. Die moeten niets weten van hondjes buiten het stamboek. En ook andere mensen met teef of reu moeten voorzichtig zijn als ze hun markies ook voor het stamboek willen inzetten.
Ken er ook wel die een nestje hebben gehad door een ongelukje en dat moest ook zoveel mogelijk buiten het bestuur om geregeld worden. Het gebeurt wel maar een beetje achter de gesloten deur. Zelf ken je geen mensen met een markiesje?

Laatst stonden er op MP ook iets met kruising Markiesje. Ze zijn zo weg hoor. Markiesjes zijn best gewild alleen de wachttijden tot je een pup of herplaatser krijgt is gewoon lang. Dat is erg jammer dus ondanks dat ze geen papieren hebben denk ik dat je er zo van af bent. Echt ontzettend trouwe hondjes.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 02:58

Bedoel je met stamboom de rasvereniging Tigra? Mocht je de vereniging bedoelen, dan klopt niet wat je zegt. Zeer recent is er nog een nestje gefokt met een zogenaamde nieuwkomer (die ik helemaal niks weh vind hebben van een Markiesje). Maar ik snap de gedachtegang wel. De populatie is beperkt, dus nieuw bloed is belangrijk. Ik zou echt kijken of TS haar lookalike kan laten aankeuren. Maarja dat betekent ook testen op alle erfelijke ziektes.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:05

Sourire schreef:
Bedoel je met stamboom de rasvereniging Tigra? Mocht je de vereniging bedoelen, dan klopt niet wat je zegt. Zeer recent is er nog een nestje gefokt met een zogenaamde nieuwkomer (die ik helemaal niks weh vind hebben van een Markiesje). Maar ik snap de gedachtegang wel. De populatie is beperkt, dus nieuw bloed is belangrijk. Ik zou echt kijken of TS haar lookalike kan laten aankeuren. Maarja dat betekent ook testen op alle erfelijke ziektes.

Er worden vanuit de RV inderdaad outcrosses gedaan, volgens mij recentelijk met een chineesje? Maar dat is dan wel een hond met stamboom waarvan de geschiedenis bekend is. Dat die hond in niets op een markiesje lijkt klopt wel, het is vergelijkbaar met wat ze bij de Wetters ook aan het doen zijn momenteel. Ik kan het niet zo best uitleggen maar als je iets pakt wat heel ver bij het oorspronkelijke ras vandaan staat dan zijn de genen ook echt "nieuw" in plaats van "verwant" ofzo. Binnen 2/3 generaties heb je iets wat fenotypisch weer op een markiesje lijkt maar dan met een bups verse genen. Is goed voor je populatie en wat mij betreft zou dit binnen elk ras (onder begeleiding!) mogelijk moeten zijn, maar goed zo ver zijn we niet.

Er zijn bij ons wel eens geluiden opgegaan dat "als er hier vers bloed in moet dan gooien we er een Ierse rood-witte Setter in" maar eigenlijk zouden ze er beter iets totáál onverwants in kunnen gooien. Bij de Wetters zijn de kruisingen gemaakt met een poedel en een labrador geloof ik. Interessante materie trouwens, maar misschien niet helemaal relevant voor TS, die namelijk gewoon "een leuke kruising" wil fokken. TS heeft al eens aangegeven dat zij de RV wel heeft aangeschreven maar nooit reactie heeft gekregen..

Ik heb overigens ook begrepen dat ze vanuit het stamboek onwijs streng zijn op dekkingen van reuen dus ik ben ook bang dat je niet zo makkelijk een "echte" reu gaat vinden. Mag ik vragen, wat is de reden dat je een nestje wilt fokken en waarom zoek je precies een markiesje (behalve dan "dat het er op lijkt")?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:07

Sourire schreef:

Gezien de TS niet ver kan rijden denk ik dat het laten keuren niet echt een optie is of ze moeten inmiddels wat verder zijn afgezakt? Ken mensen die hun teef ook best wilde laten dekken maar daarvoor moesten ze dan voor keuringen en weet ik wat ze allemaal moeten laten doen boven in het land zijn dat is voor TS al geen optie. Daardoor hebben die mensen het ook niet meer gedaan.

Gezien ze al mails gestuurd heeft en daarop geen reactie krijgt denk ik niet dat ze geïnteresseerd zijn.
De vereniging zal zo hun redenen hebben om er eentje uit te zoeken die niets met een markies heeft dat heeft degene boven mij al verteld. Daar zit zeker wat in. Eentje die er veel op lijkt en men niets van de afkomst weet heeft natuurlijk ook gewoon het risico dat je met inteelt komt te zitten.

Ben wel benieuwd naar je teefje TS. Heb je een foto? Mag ook per PB.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:49

Ik vraag me af TS, of je bij de vereniging je vraag op dezelfde manier hebt neergelegd als hier in je eerste bericht, of dat je duidelijker hebt aangegeven serieus een bijdrage te willen leveren, foto en testresultaten zoals je later zegt te hebben ook hebt bijgevoegd bijvoorbeeld. Dan heb je al een andere binnenkomer misschien, wie weet is hun interesse door een te algemeen bericht gewoon niet gewekt.
Al is het ook goed mogelijk dat ze een ander aankeur-beleid hebben dan andere zeldzame rassen waar toch eerder belangstelling is voor lookalikes. Zo hebben wij bijvoorbeeld een paar bonte geiten die zeer rastypisch lijken maar geen stamboom hebben, die kan ik laten aankeuren zodra ze lacteren en hun uier ook beoordeeld kan worden. Dat vond ik dan weer iets vreemd want zou liever meteen stamboek fokken...
Ik had inderdaad begrepen dat er een chinese powderpuff ingezet ging worden, op zich komt het model best overeen alleen vind ik het verschil in hoofdvorm nog wel groot, alsook karakter. Maar wel een ras wat weinig grote gezondheidsproblemen kent ook door veel testen.
Mijn interesse heb je nu op zich wel O:) , maar dan zou ik ook graag nog wat meer weten en zien. Als je me daarover wilt pb'en dan graag.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:57

Voorheen was het Zwolle, tegenwoordig Dronten geloof ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:12

Dat zal voor TS dan toch wat ver zijn. Vanuit hier bijna 2 uur rijden en voor ts wellicht 1,5 die zit wat korter bij.
Zo jammer dat ze niet meer locaties daarvoor hebben.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:35

Na overleg met de TS zijn we tot de conclusie gekomen dat het topic in deze vorm niet toegestaan is op Bokt. Advertenties om een dekreu te zoeken horen op de (Bokt) Markt. Informatie vragen en delen over het fokbeleid van een specifiek stamboek of over het fokken van kruisingen mag uiteraard wel, TS is vrij hier een nieuw topic voor te openen.

Hier voor nu een slotje.