Vuurwerkangst hond, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Vuurwerkangst hond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 15:12

We zitten een beetje met onze handen in het haar..

Wij hebben 2 honden. 1 van bijna 3 en de andere is 9. Nu is de oudste hond doodsbang voor vuurwerk/onweer..
Hij was nooit bang, maar een paar jaar terug is de onweer ingeslagen op een boom een klein stukje hier vandaan. Sindsdien is die doodsbang voor alles wat knalt.. Nu is het met onweer wel te handelen. Meestal is dat dan 's nachts, en voordat wij doorhebben dat het onweert, heeft de oudste hond alle deuren open gekregen en staat boven, bij je bed te trillen. Dan gaat 1 van ons beneden zitten en wachten tot de onweer voorbij is, om dan weer naar boven te gaan :').

Nu is het weer December, dus tijd voor al het vuurwerk.. Ik was net van plan om naar stal te gaan, dus stond al in de schuur. Op het moment dat ik weg wou gaan hoorde ik vuurwerk en zelfs een paar knallen carbid.. Dus gauw weer naar binnen gegaan en onze hond had de deuren al weer opengemaakt en zat helemaal te trillen...

Ik ben dus op zoek naar een goede oplossing voor onze hond? En vooral met oud&nieuw. Ze staan om 00:00 altijd wel in de buurt van ons huis met een groep mensen (Wonen in een dorp).. En die hond word helemaal gek. Soms zou je denken dat hij neer zou gaan door alle stress :Y)

Dus iemand die dé tip weet?

Arianne_94

Re: Vuurwerkangst hond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:15

wij gaan adaptil proberen voor onze hond van 12.

Goede verhalen overgehoord, dus ik dacht dat s het proberen waard. Ze schiet al i de stress bij het knallen van bubbeltjes plastic op dit moment.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:16

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:17

Ik ken mensen en die doen de hond gewoon een 'alcoholische versnapering' met oud en nieuw, een klein beetje en het hondje slaapt de hele avond en heeft nergens last van.

Zelf hebben wij een hond die het vuurwerk geweldig vind, ze staat altijd voor de vensterbank te kijken. Verder kan ik je niet helpen..

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 15:20

@Arianne
Volgensmij hebben wij dat ook al eens geprobeerd. Maar dat zou ik even aan mn ouders na moeten vragen!
Onze hond schrikt al als onze buurman met zn motor weggaat, of als we popcorn in de magnetron leggen..

@Rije
Daar heb ik ook wel eens van gehoord! Ik ga daar eens naar kijken! :D

@Jasmijn
Dat heb ik ook wel eens gehoord. Maar is het dan niet zo dat de hond lichamelijk wel ligt te slapen maar alles wel meekrijgt en hoort?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:21

Misschien kort dag, maar het kan nog: proberen te desensitiseren.

Ik heb een cd van Martin Gaus met vuurwerk (en geweerschoten en onweer) .
Het idee is, ga spelen en zet de cd stiekem heel zachtjes aan. Echt het allerzachtst - een hond hoort tenslotte 10x beter.
Vooral blijven spelen en zelf de geluiden negeren.
Doel: je dier pret laten hebben, zich sterk laten voelen ondanks geluid van vuurwerk.
Gaat dit goed, dan na twee dagen ofzo doe je m iets harder

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:22

jasmijn16 schreef:
Ik ken mensen en die doen de hond gewoon een 'alcoholische versnapering' met oud en nieuw, een klein beetje en het hondje slaapt de hele avond en heeft nergens last van.

Zelf hebben wij een hond die het vuurwerk geweldig vind, ze staat altijd voor de vensterbank te kijken. Verder kan ik je niet helpen..

agh dat vindt ik wel sneu, een dronken hond.

ja onze andere honden gelukkig ook :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:25

Waarom is dat sneu? Als dat er toch voor zorgt dat ie lekker rustig ligt te slapen ipv de hele avond in paniek is...

TS heb je al bij je dierenarts geïnformeerd?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:28

Doubtless schreef:
Waarom is dat sneu? Als dat er toch voor zorgt dat ie lekker rustig ligt te slapen ipv de hele avond in paniek is...

kan ook zeer schadelijk zijn, dus wat wil je liever een doodzieke (miss dode hond) of een bange hond.

Verdovingspillen verdoven niet altijd, ze maken dat ze zich zo ellendig voelen dat ze niets kunnen ondernemen maar ondertussen zich wel volledig bewust zijn van de knallen!! das ook niet echt diervriendelijk

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:29

speurneusc schreef:
Doubtless schreef:

kan ook zeer schadelijk zijn, dus wat wil je liever een doodzieke (miss dode hond) of een bange hond.

Verdovingspillen verdoven niet altijd, ze maken dat ze zich zo ellendig voelen dat ze niets kunnen ondernemen maar ondertussen zich wel volledig bewust zijn van de knallen!! das ook niet echt diervriendelijk

precies dit, daarom sneu.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:29

Volgend jaar in september beginnen met trainen, en voor nu overleggen met je DA wat je kunt doen.
Laat je géén acepromazine aanpraten! Dat verslapt de spieren en verhoogt het bewustzijn/sensorische input. Maw, dan heb je een hond die alles 3x ze goed mee krijgt maar niet kan vluchten omdat z'n poten 'm niet kunnen dragen. En niet iedere DA weet dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:31

ik breng hem altijd naar een pension in de polder. daar heb je nooit vuurwerk en mag hij gewoon in de huiskamer bij die mensen. Heel fijn. Komt altijd relaxed terug thuis na nieuwjaar. Misschien iemand zoeken bij jou in de buurt waar je hem dan heen kan brengen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:33

Wij probeerde het gewoon zo veel mogelijk te negeren. Vaak geven wij er toch te veel aandacht aan waardoor de angst nog word bevestigd. Zelf zou ik niet zo snel een pil geven idd bang dat ze van alles meekrijgen maar niks kunnen uiten. Ik zou toch zo veel mogelijk negeren en oefenen met geluiden en avond is en lekker bot geven

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:33

Ik zou komend jaar inderdaad al heel vroeg beginnen met trainen. Ik heb vorig jaar mijn honden voor het eerst adaptil gegeven. Heeft echt supergoed geholpen. Harley was nog wel bang, maar bleef bereikbaar en was af te leiden met wat te knagen. Clooney heeft met een speeltje door huis gestuiterd. Ik geef momenteel ook al druppels van PUUR. Die helpen ook prima.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:36

floorsil schreef:
Wij probeerde het gewoon zo veel mogelijk te negeren. Vaak geven wij er toch te veel aandacht aan waardoor de angst nog word bevestigd. Zelf zou ik niet zo snel een pil geven idd bang dat ze van alles meekrijgen maar niks kunnen uiten. Ik zou toch zo veel mogelijk negeren en oefenen met geluiden en avond is en lekker bot geven

Dit is echt zo achterhaald. Je hond wordt echt niet banger als je hem aandacht en steun geeft als hij bang is. Hoe zou jij je voelen als je doodsbang was en iedereen negeerde je?

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:40

Je zou kunnen kijken naar Bach rescue druppels, daar hebben veel vrienden van mij goede ervaringen mee.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:47

Hier een ervaringsdeskundige ... Helaas

Elke hond is anders, dus wat voor de 1 werkt hoeft bij de ander niets te doen.

Wil je Bach, Zylkene, Telizen oid gaan proberen, dan ben je al vrij laat. De meeste middelen hebben even nodig om effect te hebben.
Daar zou ik echt een paar weken van te voren mee beginnen
Ik heb ook eens advocaat geprobeerd en had hier 0 effect, maar misschien dat dit bij jou hond anders is.
Probeer een klein beetje uit voordat het oud op nieuw is, dan kan je zien of je hond erop reageerd

Wij hebben jaren lang onze hond Diazepam gegeven met heel goede ervaringen.
Onze hond raakte compleet in paniek van vuurwerk.
We begonnen sochtends al met een hele lichte dozering zodat het dragelijk was voor hem.
En om 23.30 uur kreeg hij dan iets meer. Om even voor 00.00 uur een super lekker bot en hij was daar heerlijk mee bezig terwijl het buiten los ging

Thundershirt heb ik geen ervaring mee. Maar het schijnt zeker te kunnen helpen.
Sommige mensen gebruiken een sjaal die je op een bepaalde manier om je hond heen wikkelt. Het werkt op dezelfde manier

Onze hond is nu behoorlijk doof en dat is eigenlijk voor hem een zegen. We hebben geen last meer van de ver weg knallen.
Maar zodra de grond gaat trillen en de lichtflitsen te zien zijn dan reageerd hij er nog steeds op
En dat is dus ook tevens de reden dat cd's met vuurwerk geluiden erop vaak geen effect hebben op honden met vuurwerkangst
Het is de combi van deze 3 die triggert

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:50

xPearl schreef:
@Jasmijn
Dat heb ik ook wel eens gehoord. Maar is het dan niet zo dat de hond lichamelijk wel ligt te slapen maar alles wel meekrijgt en hoort?

Nee, dat is bij bepaalde kalmeringsmiddelen. Niet bij alcohol, daar worden ze juist relaxter van. Tenminste, onze hond wel. Hij krijgt altijd wat advocaat. Grote hond en hij krijgt 't per lepel, dus goed gedoseerd. Haalt bij hem de scherpe kantjes er vanaf, genoeg dat hij niet de hele avond bibberend in een hoekje ligt. Dronken is hij één keer geweest, op een ander moment en onbedoeld. Toen was hij wel anders, heel suf en wankel, dat was sneu. Maar zoveel advocaat krijgt hij niet hoor. :n Net genoeg dat 't helpt, maar ook niet meer dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:13

Adaptil pillen worden ze rustiger van zonder dat ze verlamd zijn. Een van mijn honden heeft een Adaptil halsband om en je kunt ook een verdamper kopen. Je kunt het ook combineren.
Een thundershirt werk vaak ook of je kunt je hond bandageren. Je moet wel even googlen om te zien hoe je zo'n bandage aan moet doen. Ik heb vorig jaar de bandage gebruikten dat gaf wel wat rust.
https://www.adaptil.com/nl/Stressfactor ... ard-lawaai

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:29

Alcohol zou ik dus absoluut niet aan een hond geven.

'MEen beetje alcohol kan leiden tot overgeven, diarree, problemen met coördinatie, moeilijk ademen en zelfs een coma. Hoe kleiner de hond, hoe grote de schade die alcohol toebrengt.''

Voor de meeste dingen ben je te laat. Kruiden en druppels gaan nu niet meer werken en veel verdovende middelen zorgen ervoor dat de hond alles meekrijgt, maar niet kan bewegen. Hond ligt dan wel heel rustig in zijn mand....

Radio hard aan, donker maken... Eventueel hond naar een pension in rustig gebied brengen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:37

StonedRomy schreef:
Alcohol zou ik dus absoluut niet aan een hond geven.

'MEen beetje alcohol kan leiden tot overgeven, diarree, problemen met coördinatie, moeilijk ademen en zelfs een coma. Hoe kleiner de hond, hoe grote de schade die alcohol toebrengt.''

Voor de meeste dingen ben je te laat. Kruiden en druppels gaan nu niet meer werken en veel verdovende middelen zorgen ervoor dat de hond alles meekrijgt, maar niet kan bewegen. Hond ligt dan wel heel rustig in zijn mand....

Radio hard aan, donker maken... Eventueel hond naar een pension in rustig gebied brengen?

Hoezo donker maken? Juist licht aan. Dan vallen al die flitsen van siervuurwerk niet op

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:43

Donker maken met dikke gordijnen of rolluik omlaag. Uiteraard gewoon licht aanlaten in huis. ( al zijn sommige honden liever in het donker als ze bang zijn. ) ook niet opsluiten in een kamer, laat hem maar een plekje zoeken in huis als hij zo bang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:44

Voor nu zou ik ook zeggen radio hard aan en veel licht aan.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 19:45

Thanks iedereen!
Ik ga even naar stal en daarna alles bijlezen en beantwoorden :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:48

De hond van mijn moeder krijgt in de maand december een adaptil halsband om en dat helpt echt om niet zo in paniek te raken. Zeker een aanrader. Het zal niet alle angst wegnemen, maar elke hulp is meegenomen