Cavia’s eten niet uit hooiruif, wel los :+

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riverdale

Cavia’s eten niet uit hooiruif, wel los :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 21:28

Hey, ik heb even jullie hulp nodig! :)

Onze cavia’s (2) gedroegen zich wat rustiger dan normaal, ze aten ook wat minder. Dus zijn we bij de DA geweest vandaag. We hebben wat meegekregen en het werkt perfect! Nu hebben we alleen 1 dingetje:

De hooiruif blijft vol... Vandaag hebben we een uurtje met ze gespeeld, we leggen dan altijd een pluk hooi neer (los, niet in de ruif), en tot onze grote verbazing begonnen ze daar allebei als een gek van te eten! We hebben van alles geprobeerd, hooi verversen, ruif omspoelen, ruif aan de andere kant van het hok hangen... Maar ze willen gewoon echt niet uit de ruif eten! Hooi los in het hok gaat voor 10 minuten maar daarna is het helemaal verspreid door het hok :+

Weet iemand wat er met de ruif/de cavia’s aan de hand kan zijn? Ik waardeer jullie hulp erg! Nogmaals, we zijn naar de DA geweest dus geen reacties daarop!

Groetjes, Eenhoorni (en de cavia’s :) )

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:31

Vind je het erg als het hooi los in het hok ligt? Mijn cavia's hebben juist geen ruif omdat ze het zo leuk vinden om onder het hooi te kruipen en er holletjes in te maken :)

Aten je cavia's vroeger wel gewoon uit de ruif? Misschien zit er toch een raar geurtje aan ofzo?

Tazzey

Re: Cavia’s eten niet uit hooiruif, wel los :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:43

Mijn cavia's verdommen het ook om uit een ruif te eten, zij krijgen het lekker in de bak. Ze eten ervan, spelen ermee en maken er nestjes van om in te slapen, sleuren het hun huisje in, kortom helemaal happy. Ja, het kost een berg hooi extra maar ach, zij zijn er gelukkig mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:46

Ik zou gewoon los hooi voeren. En als je geen zooi in je hok wilt, kijken of ze agrobs pre alpin compact willen eten. Maar eigenlijk gun ik ze gewoon de zooi, ze hadden dan een half blok (0.5kg) compact liggen en nog los hooi zodat ze altijd konden kiezen. En dan zo veel hooi dat ze het losse spul de volgende dag min of meer op hebben.

https://equiculinair.nl/agrobs-pre-alpi ... -15kg.html
Een blok van een kg is 14x16x8cm, dus echt maar klein. Maar ze doen er net zo lang mee als gewoon los hooi.

Uit een ruif eten betekent een onnatuurlijke houding en kan voor tandproblemen zorgen. Daarnaast remt het fourageergedrag. Als je cavia's een afgemeten hoeveelheid brokjes krijgen (in plaats van onbeperkt) dan vinden ze het vaak geweldig als je deze gewoon door het hok strooit. Ik vond bij het schoonmaken zelden nog een brokje.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 22:04

Hoihoi, bedankt voor de reacties! Tja het is meer dat ze er dan op plassen, en dan eten ze het natuurlijk niet meer. Voorheen aten ze wel uit de ruif. Zal morgen kijken of ik een andere ruif kan kopen, even kijken of ze dat wel willen. Heb btw een kartonnen rol met hooi gevuld en een paar gaten erin gemaakt. Vinden de caafs geweldig om mee te spelen! :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:07

Mijn ervaring is dat ze er voldoende van binnenkrijgen. Caafs zijn soms net varkens, eten hun eigen ontlasting en likken de urine van hun maatje van de grond. Ik zou me er niet druk om maken. ;)

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 21:03

lalala_20 schreef:
Vind je het erg als het hooi los in het hok ligt? Mijn cavia's hebben juist geen ruif omdat ze het zo leuk vinden om onder het hooi te kruipen en er holletjes in te maken :)

Aten je cavia's vroeger wel gewoon uit de ruif? Misschien zit er toch een raar geurtje aan ofzo?

Ja dat was wat ik zo gek vond, ze hebben ruim 3 of 4 jaar dag in dag uit uit de ruif gegeten. En toen ineens wilden ze dat niet meer _O-

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:07

Misschien heb je te los hooi, waardoor er kleine stukjes in hun oog of neus komen en ze het daarom niet meer uit de ruif willen eten.
En uh verder zijn cavia's gewoon rare wezens.. :+

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:26

De mijne zullen ook niet uit een ruif eten. Het zal wel luiheid zijn :)
Ik gooi het los, ze rennen spelen en liggen erin :)

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 22:01

Macs schreef:
Misschien heb je te los hooi, waardoor er kleine stukjes in hun oog of neus komen en ze het daarom niet meer uit de ruif willen eten.
En uh verder zijn cavia's gewoon rare wezens.. :+

Ohja, dat zou wel kunnen kloppen. Het was wel zo dat ze door vitamine C tekort een dag of 2 veel minder tot niets aan hooi gegeten hebben. Alleen vond ik het dus gek dat ze nu wel los willen maar niet meer uit de ruif (vgm val ik in de herhaling, sorry :') ). Maar ik ben erg blij dat ze gewoon hooi binnenkrijgen! :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:04

Ik gaf het ook in hooiruifjes maar ze gooiden deze steeds om dus sindsdien krijgen ze het gewoon los. Ik heb wel een theorie. Ik denk dat ze niet uit een ruifje willen eten omdat cavia's 50% van het hooi eten en de rest niet. Dus er blijft sowieso een groot deel liggen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 10:03

hihi toen ik nog cavia's had toen deed eerst ook in hooiruifje, alleen op een of andere manier klommen ze er in en gooide het er nog uit. Misschien toch maar los in de kooi gooien.