Staffordshire? Pit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Staffordshire? Pit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 17:39

Een interessant artikel over de oorsprong van de zogenaamde staffordshire terrier; https://terriermandotcom.blogspot.is/20 ... t-you.html
Vraag me af wat eigenaren en liefhebbers van deze rassen hiervan vinden. Heb hier op beestenboel vaak gelezen dat staffordshires iets héél anders zouden zijn dan pitbulls...

Mizora

Re: Staffordshire? Pit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:05

De pitbull, of pitbull-achtigen, is de koepelterm voor 3 rassen: American PitBull Terrier (APBT), American Staffordshire Terrier (AST) en Staffordshire BullTerrier (SBT, ook wel Engelse Staff genoemd).

De APBT is het langste gefokt om te vechten in de pit, dat in 1982 verboden werd in Canada en pas in 2008 in de volledige VS verboden werd (verschillende staten hadden wel al een eerder verbod).

Er zijn in het verleden zeker bij de AST wel stamboomloze pitbulls of zelfs APBT's bij nesten geschoven zodat ze AST-papieren konden krijgen en daarmee in minder landen verboden waren.

Tussen de verschillende rassen zit wel degelijk karakterverschillen. Een lijstje van iemand die zelf een SBT had op het moment van schrijven (hond is geloof ik 13 geworden):
- de engelse is de kleuter, de amerikaan volwassen
- engelsen kunnen vaker niet met honden dan amerikanen
- amerikanen zijn rustiger dan engelsen. vooral relaxter
- engelsen zijn vaak meer hyperhondjes wat door kan slaan naar stress.
- engelsen zijn opener (allemansvriend) naar vreemde mensen toe dan amerikanen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:39

Ik vind de Amerikanen meestal ook "kleuters" :+
Maar voor mij zijn pitbulls en Amstaff's hetzelfde.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:59

Karakterbeschrijving van onze staffordshire bull terriër teef (Engelse Stafford dus..)
- liever lui dan moe
- enorm baasgericht
- loopt nooit naar iemand toe die ze niet kent
- stress gevoelig (bibberen/hijgen bij bijv. vuurwerk)
- spannende situatie? Ze gaat achter ons staan
- andere hond? Ze zoekt ons op of loopt zonder te kijken voorbij
- kan met elke hond, zolang ze niet opdringerig zijn en het snappen als ze wegloopt
- loopt weg uit stress situaties

Typisch SBT? Ik weet het niet.. uitzondering? geen idee.
Zei is Engels met karaktertrekken die sowieso niet bij dit ras voor horen te komen, kan niet vergelijken met ABT..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:15

Onze Engelse Staffordshire:
- allemansvriend (kan wel wat opdringerig zijn naar vreemde mensen).
- absoluut geen jager (zowel niet naar honden als naar katten/konijnen/kippen).
- kan zeer goed met andere honden (zowel reuen als teven); loopt weg als de andere hond maar even zijn lip optrekt.
- is ontzettend lief naar (kleine) kinderen.
- kan niet los op vreemd terrein (juist omdat hij alles en iedereen leuk vindt).
- kan wat lomp zijn met spelen; maar stop is stop.

Mijn vriendin heeft een Amerikaan en die is veel hyperder dan de mijne; zit bijna geen stop op.

Ik heb een pit gehad; haar heb ik in laten slapen ivm agressief/onvoorspelbaar gedrag.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:40

Hier eigenaar van een SBT(uhm 2.. :') ), maar o.a. in pensions(stage) en via vrienden/kennissen ook ervaringen met de amstaff.
Wat mij opvalt is dat een SBT over het algemeen makkelijker is dan een amstaff. Amstaff inderdaad meer kleuter en de SBT meer respect heeft voor de regels. Nee is nee. punt. Uiteraard opvoeding ook van belang.

Ik vind de SBT in het algemeen makkelijker. Ook met honden. De amstaffs die ik ken en die ik mee gemaakt heb waren voornamelijk drammers op dat gebied, dus echt hun zin willen krijgen, wat niet altijd gepikt word, en bij het minste dat ze dan een snauw krijgen er inderdaad op willen duiken(tenzij je corrigeert)(voornamelijk met honden, maar ook wel eentje gehad die gewoon een te softe opvoeding had gehad en zelf mocht bepalen. Die was ook niet leuk om te corrigeren.)
Maar de SBT die ik mee gemaakt heb die niet met andere honden konden, waren om te beginnen eerder aangevallen(met wond(jes)) en hadden geen stabiele baas die de leiding op dat moment over nam. Als voorbeeld; een van die honden kan prima met andere honden, onder toezicht van zijn baas, maar iedere andere willekeurige erbij zonder de baas, is gegarandeerd gedoe. Niet direct aanvallen en af willen maken, maar dan is de hond nerveuzer.

Zeker naar mensen herken ik de SBT als allemansvriend, terwijl ik dat bij de amstaff minder zie/gezien heb.
Ook het liever lui herken ik meer in de SBT dan in de amstaff. Maar, ik heb ook een SBT van het terriertype en dat is best een verschil met een show/bully type. Je herkent het terrier er dan wel goed in.
De SBT die ik ken zijn ook minder ''nerveus'' dan de amstaff's
En zoals MaartJ zegt; kunnen met iedere hond, als die hond maar respecteert dat ze gewoon aanlopen als ze er geen zin in hebben.
Wat ik ook merk is dat SBT makkelijker met ''iedereen'' werken dan de amstaff. Eigenlijk in de zin van ''wie de lijn pakt is de baas''. Maar komen kennissen en vrienden hier binnen en zeggen ze ''nee'' tegen de honden, luisteren ze ook prima.
Iets wat ik o.a. bij de pensions een dingetje vond.

Ook met kinderen vind ik de SBT makkelijker/fijner dan de Amstaff. Rustiger en meer geduld.

Ik geloof niet dat ik alleen de ''goede'' van de SBT heb mee gemaakt en alleen de rotte appels van de Amstaff maar het opvoeden, niet zomaar luisteren bij anderen merk je wel bij meer mensen met andere rassen/kruisingen.
Wat vooral een dingetje is, en wat naar mijn idee het meest belangrijke is met deze honden is dat je daadwerkelijk weet wat je doet. Ik ben lid van de pagina's op FB en daar gaan zeker met betrekking op het gedrag, herkennen van gedrag en problemen mijn nekharen van overeind staan.
Een goede opvoeding is belangrijk, bij iedere hond. Maar ik ben wel van mening dat met dit soort honden er makkelijker problemen kunnen ontstaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 20:46

kiwiwitje schreef:
Maar, ik heb ook een SBT van het terriertype en dat is best een verschil met een show/bully type. Je herkent het terrier er dan wel goed in.

Interessant dat je dit zegt. De schrijver van de blog uit mijn OP merkt in een terzijde op dat geen van de besproken rassen, ondanks hun naam, echte "terriërs" zijn. Naar mijn mening terecht.
Dus hoe zou jij een terriër definieren?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:57

Kuggur schreef:
kiwiwitje schreef:
Maar, ik heb ook een SBT van het terriertype en dat is best een verschil met een show/bully type. Je herkent het terrier er dan wel goed in.

Interessant dat je dit zegt. De schrijver van de blog uit mijn OP merkt in een terzijde op dat geen van de besproken rassen, ondanks hun naam, echte "terriërs" zijn. Naar mijn mening terecht.

Ik zou eigenlijk zeggen, kom het ervaren :P

Onze reu is van het bully show type. Nergens van onder de indruk. Liever lui dan moe, en echt niet van het jagen. Alleen de katten uit de tuin wegwerken(zonder ze aan te vallen!!) is leuk. Een wandeling van een uur 1x per week vind ie nog wel prima, maar meer vind ie gewoon niks aan. En dat soort dingen merk ik bij meer SBT die show gefokt zijn. Dat karakter wil je in Terriertype ook niet hebben.
Het teefje is echt van het terrier type. Meer uithoudingsvermogen, meer go, meer ''energie'' in de zin van die loopt de nijmeegse 4daagse uit.Beest blijft maar gaan, en reageert dus wel echt op konijntjes en sommige vogels. Haar kop is ook veel meer terrier dan SBT.

Daarnaast is het bullytype echt gewenst en het terriertype minder. Die willen ze eigenlijk ook niet zien op show. Het terriertype is ook gewoon minder bekend. Terriertype word ook wel sporttype genoemd.

Bedoelde je dit als uitleg? :o

Edit; foto's toegevoegd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 19-12-17 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:59

De kleine terriërs jaagde onder de grond, maar de grotere waren boven de grond ongediertebestrijders. Er hoort een volhardend en licht onafhankelijk karakter bij, redelijk honkvast, energierijk. En eigenlijk alle soorten terriërs zijn niet vies van een potje knokken, het ene ras erger dan het andere uiteraard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 21:10

Nee Mizora, alle terriers zijn oorspronkelijk gedefinieerd als kleine ondergronds jagende honden. Terre snap je?
Grotere bovengronds jagende honden zijn simpelweg geen terriërs. Hoewel sommige rassen deze naam wel gekregen hebben, bv de airdale terriër, dit is géén terrier in feite.
Uit dezelfde blog, toegelicht door iemand met aanzienlijk meer verstand van terriërs dan ik ( en ik vermoed welke bokker dan ook) : https://terriermandotcom.blogspot.is/20 ... rrier.html

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:32

Dit is zijn definitie van een terriër, en hoewel deze man een hoop kennis heeft, is zijn gedachtestroom niet per se de enige juiste.

Terriër beschrijft een bepaald gedrag gecombineerd met een bepaald type, als alles behalve de grootte van het dier aan dit type voldoet, dan is het een terriër. De term terriër is heel lang geleden verwaterd naar een algemenere ongediertebestrijder. Deze honden zouden Ratters genoemd kunnen worden, maar dat is nu eenmaal geen rasgroep en zou ook voor extra verwarring zorgen omdat terriërs wel ratters zijn, maar ratters vaak geen terriërs. Puntje bij paaltje zou de naam Terriër dan waarschijnlijk opgeheven worden als rasgroep. En nee, in tegenstelling tot wat hij zegt, zijn een heleboel honden(rassen) absoluut geen Ratters. Verreweg de meeste honden zijn niet snel, lenig, slim en moedig genoeg om met ratten de strijd aan te gaan. Dat zit typisch bij de terriërtypes.

Hij plaatst de grotere terriërs onder Hounds, een lopende hond. Maar deze dieren vertonen compleet ander gedrag en zijn niet met de grote Terriërs te vergelijken.

Er zijn uiteraard echt verkeerd benoemde rassen, zoals Zwart Russische Terrier en de Tibetaanse Terrier. Ook de tibetaanse spaniel is niet helemaal correct van benaming.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 21:44

Hij zou de honden in dit topic eerder bij de molossers ( waakhonden) indelen, zie 4 na laatste alinea. Een redelijke conclusie denk ik, gezien de functie die ze hebben.
Hij is duidelijk een purist, en zijn mening is niet onomstreden, maar ik mag zijn standpunt wel.
Ik begrijp dat er mensen zijn die andere definities van de term terriër hanteren, maar eerlijk gezegd zie ik daar duidelijk minder logica in.
Ik denk ook dat hij geen enkel bezwaar zou hebben tegen het niet meer gebruiken van die term voor de betreffende rasgroep, integendeel...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:51

Pitbullachtigen zijn geen waakhonden en ook allerlei middenmaat terriërs zijn geen waakhonden. Het zijn ook geen molossers, die een veel rustiger karakter hebben en grover gebouwd zijn. Het zijn ook geen herders, waar hij er eentje ook nog onder veegt. Maar het zijn ook geen gezelschapshondjes (de meest rommelige groep van allen).

En puur omdat een ras tegenwoordig niet meer voor iets anders dan ronddartelen in de showring gebruikt wordt, betekent niet dat dit de oorspronkelijke functie is. Dat zou hij, van alle mensen, moeten weten. De teckel veegt hij immers wel nog direct onder de terriërs (en terecht overigens). Maar ze worden eigenlijk nooit gefokt om dit gedrag nog uit te voeren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 21:53

Wel, de 'oorspronkelijke' functie van deze honden is bekend, en dat is niet jacht, boven-of ondergronds.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:56

Molosser ben ik het dan weer niet mee eens.
Zoals Doggo bijv aangeeft is ook de SBT gebruikt om ratten te vangen
Toen ik informatie zocht voor mijn vriend toen wij een SBT overwogen ben ik ook verschillende sites tegen gekomen over hun geschiedenis. Waar ze dus na de gevechten op de boerderij gehouden werden om ongedierte te bestrijden en op de kinderen te passen. Maar kan het zo snel niet vinden.. EDIT, niet helemaal goed onthouden, maar site gevonden zie link.

http://www.doggo.nl/artikelen/hondenras ... l-terrier/
http://www.sbtinfo.nl/staffordshire-bul ... chiedenis/

Overigens vind ik het stiekem wel jammer dat je op mijn bericht over de uitleg niet reageert. :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:05

Ik ken pitbulls ook als rattenbestrijders. Ze waren er ook ontzettend goed in trouwens. Rat baiting is ook niet bepaald een vriendelijke sport, maar die zat tussen bullfighting en hondengevechten in. De typische hondagressie is ook eigenlijk omgebogen prooiagressie als je kijkt naar hoe het gedrag zich uit. Daarom komt het zo vaak "uit het niets". Het is niet handig om je eten te vertellen dat je het zo meteen gaat vangen, de signalen zijn veel kleiner en veel minder gericht op dreigen/schijngedrag.

Daarnaast heb ik nog een plausibele verklaring gehoord waarom ze wel nanny dogs werden genoemd, ze hielden de slaapplekken van de kinderen ratvrij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 22:07

Kijk eens in je eigen link Kiwiwitje, de eerste zin in de "historie" paragraaf.

Wat betreft je teleurstelling over mijn gebrek aan reactie op jouw eerdere uitleg, ik zag de relevantie er niet zo van in. De link in de OP gaat niet zozeer over eventuele verschillen in het temperament van deze verwante rassen, maar over hun gemeenschappelijke oorsprong, en de reden waarom de naam "staffordshire terriër " is verzonnen.
Daar zeg je niets over.

Nb. Bijna ieder hondenras met een flinke jachtdrift kan als rattenvanger worden ingezet. Deze honden zouden niet mijn eerste keus zijn voor ongediertebestrijding. Lijkt me dat ze meer voor rattendoden als spektakel werden gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 19-12-17 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:11

Kuggur schreef:
Kijk eens in je eigen link Kiwiwitje, de eerste zin in de "historie" paragraaf.

Wat betreft je teleurstelling over mijn gebrek aan reactie op jouw eerdere uitleg, ik zag de relevantie er niet zo van in. De link in de OP gaat niet zozeer over eventuele verschillen in het temperament van deze verwante rassen, maar over hun gemeenschappelijke oorsprong, en de reden waarom de naam "staffordshire terriër " is verzonnen.
Daar zeg je niets over.

:')
Serieus?
Kuggur schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik heb gewoon uitleg gegeven op jouw vraag, zoals je vroeg.
Maar een reactie daarop blijft uit. Als je het niet relevant vind, waarom vraag je dan om uitleg? :+

Daarnaast, op welk deel doel je in mijn link? Er staat van alles waar jij iets van zou kunnen vinden... In beide links overigens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 22:14

Ik vertel je toch exact waar de zin staat? Ten overvloede dus, direct onder de titel van de paragraaf "historie".
En ik begrijp nu dat die uitleg door jou als definiering van de term terriër was bedoeld, dat was me niet helemaal duidelijk.
En als reactie, ik vind die "definitie erg vaag", het is nauwelijks te herkennen als zodanig, vandaar mijn verwarring.. Genoeg hondenrassen die er aan voldoen, en geen terriers zijn.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 19-12-17 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:20

Ik weet niet zo goed wat je wilt met dit topic? Wil je horen dat de Stafford een aggressieve hond is omdat de pitbull dat kan zijn? En dat het ras Staffordshire terrier dus eigenlijk niet bestaat?

Ik heb een kruising amstaff x english.

Energiek, baas gericht, vriendelijk, heel slim en kan goed met andere honden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:21

Kuggur schreef:
Ik vertel je toch exact waar de zin staat?
En ik begrijp nu dat die uitleg door jou als definiering van de term terriër was bedoelt, dat was me niet duidelijk.

Dat zie ik, maar dan lees je niet verder dan dat, er staat uitleg over het terrier deel, en over het ''ratten'' deel.

Ik ben nu wel benieuwd wat je van de uitleg vind. Aangezien je het dus eerst niet relevant vond en omdat het niet duidelijk was.
Wat in ieder geval belangrijk is om te onthouden is dat de staffordshire terrier niet het zelfde is als de staffordshire bull terrier, ondanks dat ze wel deels dezelfde voorouders hebben.

De Bulldog was daar echter niet de meest geschikte hond voor, hij was te zwaar en te weinig beweeglijk. Eenmaal vastgebeten liet hij niet meer los, en zo’n gevecht was daarom niet zo spectaculair. Men begon honden te kruisen met diverse soorten Terriers, met het doel snellere, slankere honden te verkrijgen die meer actie lieten zien. Welke Terriers men heeft gebruikt om dit doel te bereiken, is niet helemaal duidelijk. Er wordt aangenomen dat de Black and Tan Terrier, de Foxterrier en de inmiddels als ras verdwenen English White Terrier hun steentje hebben bijgedragen, maar in welke mate is onbekend.

Tot hier het deel hoe dat ze bij de SBT gekomen zijn

De American Staffordshire Terriër/Amerikaanse Staffordshire Terrier (Amstaff) en de Staffordshire Bull Terriërs (Engelse stafford) stammen van de zelfde voorouders af. Dat komt omdat in de begin jaren van 1800 in het Engelse "staffordshire" ,Bull's en Terrier's werden gefokt. En de Bull en Terriër die kwamen voort uit de Oud-Engelse Bulldog en verschillende Terriër's. Vroeger werd er niet zo veel naar het uiterlijk gekeken. Meer naar het karakter. Zoals de vriendelijkheid van de Oud-Engelse Bulldog kwam. Kwam de scherpte en standvastigheid van verschillende oude Terriers soorten.Door allen die twee rassen met elkaar te fokken was rond 1860 het uiterlijk dat we nu kennen als de Staffordshire Bull Terrier.Toen de burgeroorlog in Amerika voorbij was (1861/1865) trokken veel mensen vanuit de UK naar de USA om daar een beter leven op te bouwen.En die namen hun Bull's en Terriers mee.
Vanaf toen werd de Amstaff gefokt door dat ze daar de Bull en Terrier gingen fokken met andere grote rassen zoals de Airedale en de Ierse Terriër. Dat deden ze vooral om hun landgoed te bewaken.

En hier waardoor de Staffordshire terrier(amstaff) aan zijn naam gekomen is. Deze zou dan ook meer ''terrierbloed'' bij zich dragen dan de SBT.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 22:25

Kiwiwitje, Ik heb mijn laatste bericht net ge-edit, en gereageerd.
Nagini, Wat betreft de bedoeling van dit topic, ik wilde eens weten wat bezitters van deze rassen van de ( controversiële) mening van Burns vinden. En dat is wel duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 19-12-17 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:25

Je eindigt met de tekst "dat staffordshires iets héél anders zouden zijn dan pitbulls..." en dat probeer je te ontkrachten met een link dat ze bijna 100 jaar geleden een gedeelde voorouder hebben. Echter kan je in 40 generaties (fokken op 2 tot 2.5 jarige leeftijd) onwijs veel veranderen.

Een mooi voorbeeld daarvan is het Russische zilvervosexperiment:
http://www.eebweb.arizona.edu/Courses/E ... 0AmSci.pdf

Ze hebben het over 40 jaar, maar er wordt aangegeven dat er gemiddeld slechts eens per jaar een nest geboren wordt. Dus in principe 40 generaties, maar het zou kunnen zijn dat het over 45 generaties gaat, maar die details weten we ook bij de 100 jaar honden fokken niet. Ik ben met 40 generaties behoorlijk terughoudend geweest.

Citaat:
Members of Class IE, the "domesticated elite," are eager to establish human contact, whimpering to attract attention and sniffing and licking experimenters like dogs. They start displaying this kind of behav ior before they are one month old. By the tenth generation, 18 percent of fox pups were elite; by
the 20th, the figure had reached 35 percent. Today elite foxes make up 70 to 80 percent of our experimentally selected population.

De IE-classe bestond bij de oorspronkelijk zilvervos helemaal niet. Er bleek echter al bij generatie 6 behoefte te zijn aan een extra klasse om deze dieren in te delen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 22:27

Goed punt Mizora. Dat is wél een hoge fokfrequentie, denk je dat dat echt zo hoog ligt?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:38

Kuggur schreef:
Ik vertel je toch exact waar de zin staat? Ten overvloede dus, direct onder de titel van de paragraaf "historie".
En ik begrijp nu dat die uitleg door jou als definiering van de term terriër was bedoeld, dat was me niet helemaal duidelijk.
En als reactie, ik vind die "definitie erg vaag", het is nauwelijks te herkennen als zodanig, vandaar mijn verwarring.. Genoeg hondenrassen die er aan voldoen, en geen terriers zijn.

Nou, wat wil je dan specifiek weten?
Ik heb het niet bedacht dat ze onder de terriers vallen, ik heb de ''naam'' terriertype niet bedacht. In ons ras zijn ze bekend onder terriertype en/of sportype. Hun fijne bouw heeft ook meer weg van een terrier dan van een stafford.(als in SBT) Hun (fellere) karakter heeft ook meer weg van de Terriers dan van de SBT, hun gedrag ook.. Dus in dat opzicht lijkt mijn definitie voor mij niet vaag. Maar vind jij het geen duidelijke gelijkenis? Of begrijp ik je verkeerd? Het zijn geen volle terriers. Het zijn in dat opzicht kruisingen.

Maar om het dan nog ''onhandiger'' te maken. Als we het dan toch over namen hebben. Hoe makkelijk word iets als een ras verkocht. In principe is het dus met stamboomrassen(o.a. FCI) dat stamboomhonden , in dit geval even de Staffordshire terrier/amstaff, als enige dat ras zijn, en alles wat geen stamboom heeft een kruising of look a like is.
Dit maakt het hele ding van stafford/pitbull niet duidelijk. Zeker in amerika, alles wat zonder stamboom rondloopt van deze rassen(dus kruisingen en look a likes) worden pitbull's genoemd. Iets wat hier deels ook gedaan word en voor verwarring zorgt.
Iets wat Mizora ook al eerder aangeeft dat pitbull of pitbull achtigen een koepelterm is voor de 3 rassen. Al ben ik het daar deels mee eens. Het is naar mijn idee geen koepelterm voor die 3 rassen, maar wel voor de kruisingen/look a likes van die rassen.

Wat dus weer het stukje duidelijkheid naar boven haalt. Zoals o.a. Mizora al aangeeft met haar stukje. Maar daarnaast, ze kunnen inderdaad best (deels) dezelfde voorouders hebben, maar het zijn rassen die allemaal uiteindelijk verder gefokt zijn met andere doelen en met andere rassen.

Edit, typfout gemaakt...