Schimmel in konijnenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphia

Schimmel in konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 16:08

Hebben bokkers toevallig tips om schimmel uit een konijnenhok te krijgen? :D
En hoe kan ik het beste het hok waterdicht krijgen? Welk spul kan ik hiervoor gebruiken? Wat raden jullie aan? :)

Het is een buitenhok maar helaas is het hok niet waterdicht en is er door de regen vocht in gekomen waardoor er schimmel is ontstaan. Nu heb ik ook even via Google gezocht en gelezen dat chloor tegen schimmel helpt maar dan is mijn vraag: Hoevaak moet ik het schoonmaken of is de schimmel er na 1 keer met een paar dagen weer weg? Of hebben bokkers misschien nog goede middelen of tips die niet gevaarlijk zijn en toch helpen? :D

Mijn konijnen gaan van de zomer lekker naar buiten dus tegen die tijd zou ik toch graag van de schimmel af willen. Alle tips en tricks zijn welkom! *\o/*

Oedi

Re: Schimmel in konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:13

Om schimmel weg te poetsen gebruikte ik azijn, naderhand goed laten drogen natuurlijk.

Verder is botenlak/jachtlak een optie om het watervast te maken. Dit heb ik gebruikt voor het houten loopwiel voor mijn hamster, om het af te kunnen soppen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:14

Zo lang de omstandigheden voor de schimmel goed zijn (vochtig, relatief warm, beschikbare voeding) zal het gewoon telkens weer terug komen. Zorgen dat je het hok zo droog mogelijk krijgt (ventileren, lekke plekken dichtmaken) en regelmatig schoonmaken zodat je zo veel mogelijk het vocht er uit krijgt.

In principe zou ik gewoon de schimmel weg borstelen, of anders iets van schoonmaakspul dat speciaal voor dierhokken is, 'gewoon' anti-schimmelspul slaat bij mensen al zo enorm op de longen dat ik dat niet in de buurt van een konijn zou gebruiken.

Seraphia

Re: Schimmel in konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 20:21

Bedankt voor de tips!
Ik ben vanmiddag naar de dierenspeciaalzaak geweest omdat ik toch hooi moest halen voor de konijnen en heb gelijk gevraagd of ze misschien een product wisten tegen schimmel in een konijnenhok. Helaas niet veel verder gekomen want ze wisten ook zo 1.2.3 niet echt een product. Liefst gebruik ik een product wat inderdaad speciaal voor dierenhokken bedoeld is maar als er niet anders op zit zal ik even moeten rond kijken of eventueel azijn proberen zoals getipt is!

En daarnaast gaan we het eerst goed waterdicht maken want anders blijven we bezig. :P