Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:23

Een hamster lijkt me het leukst! Ik heb zelf al jarenlang hamsters en ze zijn vrij schoon en zindelijk :)
Gerbils ook, maar inderdaad minder snel tam en lastiger met koppelen etc.

Cavia's maken er trouwens ook een bende van vergeleken bij konijnen. Konijnen zijn vaak nog wel zindelijk maar cavia's dus echt niet :') als je die op schoot neemt is het wachten op ongelukjes. Ze hebben dan ook voor cavia's speciale schootmatten te koop die het vocht niet door laten :')

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aantal van mijn Bellies.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aantal Russen!


Afbeelding

En mijn, verplicht alleen levende, Roborovski


Afbeelding
En een koppeltje waar ik voor zorg tot ze een nieuw huisje hebben :)


Ik heb alleen de chinese dwerghamster niet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:42

Ik heb zelf een Russische dwerghamster bij Denise vandaan. Bokker xDenies dus. Heerlijk kereltje, zachtaardig en echt tam! <3

Schooit als ik aan het eten ben, gaat dan op zijn achterpootjes voor het glas staan staren. Tot hij ook wat krijgt. :') Is verlegen en kruipt graag op schoot bij enge dingen. Maar gaat ook graag op ontdekking. Zal niet bij me liggen slapen maar lekker over me heen struinen is zijn hobby. :)

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 00:53

Kijk nou! Daar word je toch blij van *\o/* super lieve koppies <3 toch wel verliefd op de hamster.

Morgen gaat we een dwerghamstertje kijken van mp. Kijken of het klikt en of hij met ons mee naar huis wil. Schijnt in ieder geval lief en tam te zijn en vaak ook actief op de dag. Zit nu wel in z'n klein dierenwinkel hamster huis. Dus ben benieuwd of we morgen nieuwe trotse eigenaren zijn van een dwerghamster :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:56

Dit zijn trouwens mijn mormels

Hyrbride / niet zuivere rus Fay. Via marktplaats. Heel lief en zachtaardig.
Afbeelding

Yuki, herplaatste Robo van een jaar of 3. Blind en doof. :(:)
Afbeelding

En Feodor, mijn knappe man bij xDenies vandaan.

Afbeelding

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 16:10

We zijn afgelopen zondag bij een dwerghamstertje wezen kijken via mp. Hadden al wat heen en weer bericht. En dan afgelopen zondag afgesproken om hem te ontmoeten. En te kijken of het wel tussen ons zou klikken. Ze had al gezegd dat de hamster van haar zoontje was. Maar omdat ze nu 2 katten erbij had afscheid van hem moesten nemen. Heel lief en tam hamstertje en op de dag vaak ook actief. Het is een mannetje met de naam Mo.

Dus zondag Mo mogen ontmoeten. En inderdaad een heel lief,klein,grijs dwerghamstertje <3 Ze maakten hem wakker en pakten hem eigelijk meteen. Dat liet hij allemaal braaf toe. Toen mocht ik hem ook vast houden en wat een schatje. Lief snoetje en met van die kleine harige pootjes <3 Dus die moest natuurlijk mee naar huis. Het hok met spulletjes mocht ik ook meenemen. Ondanks dat ik thuis al mijn aquarium heb staan toch meegenomen. Kan ik het hok altijd nog als vervoerhokje gebruiken ;)

Zijn we ook nog langs de dierenwinkel gereden om spulletjes te halen. En had 2 houten huisjes gehaald, hout looprad van 20cm, 4 verschillende maten loopbruggen, 2 wijnranken, holle boomschors, nog een boomstammetje met gaten erin, grashuisje, kartonnen knaagrol en chinchilla zand. Thuis het aquarium helemaal ingericht en naar mijn zin :D en toen Mo erin losgelaten. Die we trouwens hebben omgedoopt tot Elmo. Hij verkende even de boel, rolde in zijn zandbak en verdween toen onder het zaagsel.

Nu hebben we hem 4 dagen. Maar heb hem eigelijk helemaal niet uit zich zelf gezien. Niet overdag en ook niet s'avonds. Heb hem er wel al een paar x eruit gehaald en ff los laten lopen over de bank. Is wel ff een gedoetje om hem te vinden in z'n grote bak vol met dik zaagsel. Hij zit ook niet in de huisjes maar echt ergens onder het zaagsel. Maar hij laat zich gewoon pakken en is ook niet bang. Op de bank loopt hij vrolijk over je heen en op de bank. En wast zich ook gewoon als je hem vast hebt of op de bank is. Maar vind het wel een klein beetje tegen vallen dat je hem eigelijk niet ziet. En mijn man maakt er ook steeds grapjes over >;) hoop dat het nog een wen fase voor hem is. En dat hij met de tijd wat meer tevoorschijn komt. Weet dat het avond/nacht dieren zijn. Maar die mevrouw en wat ik lees is dat ze zich ook wel eens op de dag laten zien. En in de avond hebben we hem ook nog helemaal niet gezien. En we zijn wel mensen die laat naar bed gaan. Hopen dat dat nog gaat veranderen. Het is wel een heel lief hamstertje en daar ben ik wel erg blij mee <3

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:18

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _KiMmi_ op 27-12-17 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:21

:? Weet nog niet zo goed hoe ik foto's plaats. Eerste is in ieder geval elmo. 2e foto van een oud aquarium nog geen idee waarom hij die ook geplaatst heeft 8)7

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:21

Geef hem de tijd! Ik heb sinds 2 weken een opvang syrtje en die zie ik pas de laatste dagen een beetje! :D

Een nieuwe omgeving is vermoeiend, dus dan slapen ze extra veel. En graven etc is hij denk ik niet gewend, dus dat kost ook veel energie!

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:22

Afbeelding

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:24

Ik lees al vanaf het begin mee en wat een leuke hamster! :) Ik heb zelf nog nooit hamsters gehouden maar kijk wel altijd rond op beestenboel naar de mooie ingerichte hokken, heb je ook een foto van jullie aquarium (ingericht)? Want neem aan dat hij niet tussen de vissen zwemt (laatste foto :P ).

Edit: Ik was te vroeg haha, heel mooi en fijn ingericht! En hopelijk hebben jullie veel plezier met jullie nieuwe hamster.
Laatst bijgewerkt door Alaskan op 27-12-17 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:25

En het ingerichten aquarium. Weet nog niet zo goed of ik het wel goed heb gedaan.

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:30

Haha ja was ff foutje. Ben eigelijk een klungel wat betreft computer en telefoon. Maar heb er toch nog een foto op gekregen :D hij zwemt gelukkig niet tussen de vissen :')

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:35

En inderdaad is hij het niet gewend om te graven denk. Komt uit z'n klein hamsterhokje uit de winkel. Niet gewend om te graven maar kan het wel meteen :D ook wel leuk om te zien. Had ook geen zandbak maar daar wist hij zich ook meteen raad mee. :j

Afbeelding


Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:38

Die syr die ik heb opgevangen kom ook uit een super kleine kooi. Zij wandelde in haar rad ipv rennen, kende ze ook niet. :n

Ze moeten gewoon hamster-zijn-conditie opbouwen. :)

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:43

*\o/* gelukt om de oude foto van het vissen aquarium te wissen! Word er nog goed in +:)+ haha

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:15

Wat heb je dat leuk ingericht!

Maaruh, gun hem inderdaad even de tijd. Ook met oppakken (ondanks dat Elmo dit al wel accepteert, haastige spoed is zelden goed). Een nieuwe (GROTE) ruimte, nieuwe geuren, nieuwe geluiden en helemaal niets wat lijkt op zijn eigen vertrouwde wereld. Logisch dat het beestje even moet acclimatiseren.

Zoals ik zeg; haastige spoed is zelden goed; dus even wat geduld opbrengen en het wordt je dubbel en dwars terug betaald ;)

En graven is instinct. Je hebt de bak ontzettend goed/leuk ingericht en daar maken ze dankbaar gebruik van!

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:21

Ola, wat een mooie bak en mooi hamstertje.

Vreemd, ik had daarnet al gereageerd met dat ik tussen het groen (de inmiddels verwijderde foto) naarstig op zoek was naar Elmo maar heuh? die post is verdwenen :?

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:52

Leuk beestje en mooi verblijf heb je ervan gemaakt! Ik denk inderdaad dat hij nog moet wennen.
Wat je ook nog kan doen is elke avond op een vast tijdstip voeren. Dan heb je kans dat hij op een gegeven moment uit zichzelf rond die tijd wakker is om gelijk eten te pakken en dan kan je dan mooi naar hem kijken :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:24

Wat heb je een gaaf huis voor hem gemaakt, geweldig hoe hij vanuit instinct (en behoefte aan het uitvoeren daarvan) al direct gretig gebruik maakt van zijn nieuwe mogelijkheden!

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:05

Super bedankt voor jullie lieve reacties.

Voel me wel een beetje schuldig nu. En ga hem de tijd gunnen. Is natuurlijk ook niet niks. En een nieuw baasje en een nieuw groot huis. Alles is natuurlijk gewoon anders arm beestje. Maar hij is wel echt super lief en schattig <3 en ben erg blij met hem. Hoop dat hij het lekker naar zijn zin gaat krijgen. En toevallig kwam hij vanochtend rond 10uur ff boven de grond scharrelen. Super lief om te zien en ook niet angstig. Heb het wel ff van een afstandje bekeken.

Hij had in zijn oude kooi een drinkflesje en een bakje met eten. Van zijn eetbakje heb ik een drinkbakje gemaakt (en heb hem er gelukkig ook al uit zien drinken) en eten heb ik een beetje door het hok hier en daar gestrooid. Dat heeft hij ook al gevonden dus dat is top. En wil nog zonnebloem pitjes halen en van die meelwormpjes als lekkernij. En ligt ook nog z'n knaagvoerstok in. En nog een harde kruidenblok die ik bij zooplus heb besteld. Konijnen hadden hem ongeveer in 2sec op :roll: de hamster doet er gelukkig al langer over haha.

Wat voeren jullie je hamster allemaal kwa brok? Hij heeft nu z'n gemengd voeder. Weet niet of dat goed is. Voor mijn konijnen heb ik expres z'n volledige korrel zodat ze niet alleen het lekkers er uit eten. En zo dus alle belangrijke vitaminen en mineralen binnen krijgen. Werkt dat ook zo bij de hamsters? En wat voor verse groente en fruit mag hij? (alles met mate natuurlijk)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:15

Welk voer is het precies?

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:36

Hope farms hamster select

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:43

Oké, als je graag mengvoer geeft kan je voor de Witte Molen kijken.
Ook wordt er op webwinkel Whoopie een voer verkocht. Ook speciaal per hamstersoort.

Is het een zuiver rusje van een fokker?

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 23:10

Wil niet per se mengvoer geven. Dit is nog het voer van de vorige eigenaar. Mijn konijnen geef ik gewoon brok ivm met alleen het lekkere eruit eten en dan dingen te kort gaan komen. Vroeg me af of dat bij hamsters ook het geval is. Wat is beter?

Ik heb elmo zelf van iemand van mp. Zij zelf heeft hem gewoon bij de plaatselijke dierenwinkel gekocht.