Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:13

Dan raad ik geen grote brokken aan. (xDenies had hier iets over uitgelegd maar weet niet meer precies wat het was)

Denk dat de twee dingen die ik noemde wel een goeie optie zijn.

Ik geef alles normaliter Selective hamster, maar moeilijke eters krijgen Versele Laga crispy muesli.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:51

Bij hamsters is dat niet zo, die kan je wel gewoon gemengd voer geven :) ze zoeken vaak wel eerst het lekkere eruit maar eten de rest ook.
Dat is bij konijnen inderdaad anders.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:33

Ik heb zeker wel hamsters gehad die selectief aten, maar als je goeie voeding ggeeft wordtdit vaak ook beperkt. En niet te veel voer in een keer voeren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:37

AlwaysH schreef:
Ik heb zeker wel hamsters gehad die selectief aten, maar als je goeie voeding ggeeft wordtdit vaak ook beperkt. En niet te veel voer in een keer voeren.

Ja doen ze hier ook allemaal. Ze nemen wel alles mee maar vreten alleen de lekkere dingen op. Dus ik doe om de dag voeren. En soms om de twee dagen bij de dikkerd. Zodat hij zijn vieze dingen op eet. :P

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 10:37

En geven jullie ook fruit en groente? En welke soorten?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:26

Fruit raad ik af, al helemaal met een hamster uit een winkel.

Groentes kan je bijvoeren maar dit is niet het hoofdvoedsel. Je kan witlof, broccoli, wortel, sla, andijvie en bijvoorbeeld komkommer geven.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:08

Mijn hamster krijgt gemengd voer een eet dit altijd keurig allemaal op. Hij eet dus niet selectief en laat niks liggen. Hij krijgt echter wel pas nieuw voer zodra zijn bakje helemaal leeg is, soms blijven bepaalde dingen wel liggen maar die zijn een dag later uiteindelijk ook altijd weg. Groente en fruit geef ik bijna nooit, een enkele keer een klein stukje witlof aangezien ik dit altijd in huis heb voor de konijnen.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:00

AlwaysH schreef:
Fruit raad ik af, al helemaal met een hamster uit een winkel.

Groentes kan je bijvoeren maar dit is niet het hoofdvoedsel. Je kan witlof, broccoli, wortel, sla, andijvie en bijvoorbeeld komkommer geven.


Met welke reden raad je het af?

Ik geef hier vaak peterselie, dille, selderij, bleekselderij, witlof, andijvie, sla, komkommer, courgette, broccoli, wortel en munt. Meestal 2 á 3 soorten per dag. En wisselt dan per dag wat ze krijgen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:02

Diabetes. En al helemaal bij dieren uit een winkel, vreemde kleurtjes en Bellies.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:14

Puur Mini Hamster & Friends is een goede voeding om op over te gaan. Met een gemengde voeding moet je altijd minimaal voeren om dus eventueel selectief gedrag te voorkomen. Hier krijgen ze een bodembakje om de dag en dat eten ze netjes op. Hamsters zijn netjes op gewicht en niet te vet. Een te dikke hamster kan een vorm van diabetes ontwikkelen (dit is niet aangeboren).
Ik voer overigens zelf een andere variant van Witte Molen, maar dat komt omdat die in 15kg te verkrijgen is.

Het voordeel van Puur Mini Hamster & friends is dat het netjes is uitgebalanceerd met verschillende zaden en ook andere belangrijke aspecten in een voeding zoals gedroogde meelwormen. Ga je dit laatste los geven dan maximaal 4 per week.
Als je liever geen gemengde voeding voert, kijk dan eens naar Care+ dwerghamster.

Ik werk in deze dierenspeciaalzaak en eigenlijk alles wat een hamstertje nodig heeft is hier op voorraad :)
https://www.wesdijk.nl/dieren/konijn-kn ... 70210.html

Wat ook een ontzettend leuke toevoeging is en waar de hamster heerlijk van kan smullen maar ook een leuke draai aan je verblijf geeft:
https://www.wesdijk.nl/dieren/vogelsnac ... results=51
Plantjes!! <3 <3

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:37

@xDenies, ik geef ook los meelwormen/andere diertjes bij, maar blijkbaar vinden onwijs veel mensen vier keer per week te weinig.
Hoorde van mensen dat ze minimaal twee meelwormen per dag geven. Vind ik wel erg overdreven want neem aan dat er eiwitten in hun standaard voer zit.

Puur is inderdaad een goeie tip.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:40

Een meelworm is heel vet. Nu zijn de gedroogde minder vet dan de (bijtende) levende. Maar het blijft een vette snack. Bijna iedereen die (te)veel meelwormen geeft zit uiteindelijk met een te vette hamster op dieet. Zie het teveel langs komen en hoor het ook met regelmaat. Beter genezen dan voorkomen want afvallen is niet makkelijk. En dan met te dik kom je weer richting het diabetes.

Zo had ik tegen iemand gezegd toen ze een pensioen hamstertje overnamen; verwen haar maar lekker. ze eet goed maar mag echt wel iets extra's. Dat hebben ze iets te extreem genomen. In nog geen maand tijd was het diertje van 32 gram (haar oké gewicht) naar 55gram gegaan en ontplofte zowat.
Thanks to meelwormen en zonnebloempitten :P

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:45

Ik ben nu volledig over op het voer van whoopie en dat is het eerste voer waarvan ze ook echt alles opeet. Maar mijn hamster is nogal makkelijk, want ze hamstert haar voer niet in de kooi. Ze draagt het altijd bij zich in haar wangzakken, dus ik kan daaraan voelen of ze voer nodig heeft.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:39

xDenies schreef:
Een meelworm is heel vet. Nu zijn de gedroogde minder vet dan de (bijtende) levende. Maar het blijft een vette snack. Bijna iedereen die (te)veel meelwormen geeft zit uiteindelijk met een te vette hamster op dieet. Zie het teveel langs komen en hoor het ook met regelmaat. Beter genezen dan voorkomen want afvallen is niet makkelijk. En dan met te dik kom je weer richting het diabetes.

Zo had ik tegen iemand gezegd toen ze een pensioen hamstertje overnamen; verwen haar maar lekker. ze eet goed maar mag echt wel iets extra's. Dat hebben ze iets te extreem genomen. In nog geen maand tijd was het diertje van 32 gram (haar oké gewicht) naar 55gram gegaan en ontplofte zowat.
Thanks to meelwormen en zonnebloempitten :P


Precies. Ik vond het zo raar dat ik werd afgeblaft omdat die van mij niet zo veel krijgen. Ze zijn immers prima op gewicht.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:52

Oh hier krijgen er 2 onbeperkt alles waar ze zin in hebben. Want die zijn oud, te dun of worden snel te dun. Hoop Fay nog een keer met obesitas te kunnen zien. :')

Dit is toch bijna een vetrol te noemen? :))
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:06

AlwaysH schreef:
Precies. Ik vond het zo raar dat ik werd afgeblaft omdat die van mij niet zo veel krijgen. Ze zijn immers prima op gewicht.


Een foto kan natuurlijk anders tonen dan in het echt. En als ze in het echt gewoon prima tonen dan lekker laten gaan.

@Marlinde,
Maar dat is anders. Oudere dieren moeten juist op gewicht blijven :) Soms is het dan niet aan te slepen.

Oke sorry voor offtopic zijn :o

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:25

xDenies schreef:
AlwaysH schreef:
Precies. Ik vond het zo raar dat ik werd afgeblaft omdat die van mij niet zo veel krijgen. Ze zijn immers prima op gewicht.


Een foto kan natuurlijk anders tonen dan in het echt. En als ze in het echt gewoon prima tonen dan lekker laten gaan.

@Marlinde,
Maar dat is anders. Oudere dieren moeten juist op gewicht blijven :) Soms is het dan niet aan te slepen.

Oke sorry voor offtopic zijn :o


Het was geen foto, hehe, het was gewoon iemand die om voeradvies vroeg.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:51

_KiMmi_ schreef:
Wil niet per se mengvoer geven. Dit is nog het voer van de vorige eigenaar. Mijn konijnen geef ik gewoon brok ivm met alleen het lekkere eruit eten en dan dingen te kort gaan komen. Vroeg me af of dat bij hamsters ook het geval is. Wat is beter?

Ik heb elmo zelf van iemand van mp. Zij zelf heeft hem gewoon bij de plaatselijke dierenwinkel gekocht.


Bij hamsters is dat niet het geval (bij konijnen eigenlijk ook niet, ze kunnen beter vers eten ipv brokken), juist een goede variatie is erg belangrijk. Ik raad het wel af om de standaard dierenwinkelvoer te geven, het meeste ervan is erg bewerkt en past niet in het dieet van de hamster. Dwerghamsters hebben kleine zaden nodig, vooral graszaden zijn belangrijk. Het voer van webwinkel Whoopie werd al genoemd, dat is b.v. goed voer zonder vreemde toevoegingen en helemaal volledig. Juist dit type voer voorkomt dat je hamsters selectief gaat eten. De meeste bewerkte voeding worden 'lekker gemaakt' omdat ze het anders niet eten. En voor hamsters is het belangrijk om te kunnen hamsteren en voedsel op te kunnen slaan :) dat is wat ze doen :D en erg leuk om te zien hoe ze hun voedsel bij elkaar zoeken.
Ik mix nu meer dan een jaar zelf mijn hamstervoeding en merk echt een vooruitgang. Er blijft niets meer liggen, ze eten alles op en zijn goed op gewicht. Voordeel is ook dat ik de voeding nog kan aanpassen naar wens, maar als je één enkel hamstertje hebt, zou ik gewoon die van Whoopie geven :) of mixerama of futterparadise.de.

@alwaysh: ah ja natuurlijk, daar had ik nog niet bij stilgestaan.

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 00:16

Bedankt voor jullie voedings advies. Morgen ga ik naar een groothandel dierenwinkel en zal dan eens naar deze merken kijken. En dan overstappen op beter voer voor hem. En misschien ook voor de konijnen overstappen. Deze krijgen samengestelde brokken winkel merk. Geef ze in de avond als ze het hok in gaan beide een handje brok. En de volgende ochtend is dat op. Geef ze voor de rest wel elke dag gevarieerd groente en fruit erbij. En onbeperkt hooi 2 verschillende soorten en stro en ook hebben ze takken en ander knaaghout tot hun beschikking. Denk dat gevarieerd voeren altijd wel goed is bij meerdere huisdieren.

Zie elmo nog steeds weinig. Heb hem nu misschien 5x uit hem zelf ff rond zien wandelen. En dit is dan ongeveer niet langer dan 2 minuutjes. Hoop dat dat toch met de tijd wat meer word :D

Waarschijnlijk gaat er toch ook een koppeltje gerbils bij komen. O:) Natuurlijk wel in hun eigen aquarium. Maar denk dat dat toch ook wel gezellige kijkdieren zijn. Zo hebben we toch nog wat te zien. Elmo blijft natuurlijk ook gewoon. Als hij ff langs komt is hij toch ook wel echt te schattig. En een lief klein mannetje. <3

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:15

Voor konijnenbrok zou ik goed kijken naar de ingrediënten dat er o.a. geen graansoorten inzitten, geen suikers, melasse of bietenpulp. Je kan ook eens kijken op deze website: http://www.kaninchenwiese.de/, is erg interessant om te lezen :) ernahrung gaat over voeding.

Gerbils zijn wat actiever. Ze worden meerdere keren per dag wakker (net als muisjes trouwens). Ik heb ze lang gehad, het zijn uitstekende gravers en heel erg actief maar ook goed tam te krijgen. Heb je al een idee welke afmetingen je wil nemen?
Enige nadeel van gerbils vond ik het koppelen, dat vond ik altijd zo intensief.
https://www.rennmaus.de Deze website is trouwens wel interessant om door te nemen! :)

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 22:51

Nimfee bedankt weer voor de tips.

Dacht aan dezelfde afmetingen als waar elmo in zit. 120x40x60cm vind ik wel een mooie maat.
Bedankt voor de link helaas is mijn Duits niet zo best :o

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:14

Je kan met je rechtermuisknop op de pagina klikken en dan alles vertalen naar het Nederlands. Dat doe ik, want mijn duits is ook bijzonder slecht :P en dan is het nog best leesbaar :)
120x40 cm is qua oppervlakte niet erg groot (4800 cm2), ik zou liever gaan voor 120x50 cm. 60 cm hoog is erg mooi, maar let erop dat hoogte nooit meer dan diepte mag zijn vanwege de luchtcirculatie. Dus als je voor 60 cm hoog wil gaan, dan moet hij minimaal 60 cm diep zijn.

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 22:03

Hier het een en ander veranderd en er komen nog meer veranderingen :D

We hebben er nu ook een koppeltje gerbils bij. 2 vrouwtjes van ongeveer 1 jaar. Deze heb ik ook van mp. En ze zijn handtam. Heb ze sinds vorige week donderdag. Dus moeten nog wel ff wennen aan alles. Zijn nog wel een klein beetje schuw als je voor de bak staat en je beweegt. Maar wel leuke beestjes om naar te kijken en zijn al druk bezig de boel aan het verbouwen. Tunnels gegraven die je ook kunt zien dus is wel leuk.

Gerbils zitten nu in een aquarium van 120x40x60cm en elmo de dwerghamster in een aquarium van 80x35x40cm. Maar staan nu dus 2 bakken in de huiskamer. Wat mijn man niet z'n goed plan vond :D
Dus de bedoeling is nu om op de ikea kallax kast nog een kallax kast te zetten. En de kast om te bouwen naar een gerbil en hamster kast. Dan krijgt elmo een verdieping en de gerbils een verdieping. Een verdieping is 147x40x40cm. Moeten even kijken wat handig is. Beide krijgen in ieder geval een hoog graaf gedeelte die dus helemaal moet worden afgesloten. Zitten zelf aan plexiglas te denken. Voor elmo een rand en de gerbils moeten denk ik wel helemaal dicht. Achterkant komen ventilatie gaten en ook de bedoeling om iets met verlichting achter te doen. Moeten er nog ff over nadenken wat handig is. En hoe we de dingen gaan bevestigen. Zodat al het zaagsel er wel in blijft. Maar je ook bij de dieren kan komen. En makkelijk verschonen en drinken en eten kunnen geven. Word nog een projectje :)* en mijn man is ook weer blij met me O:) hadden we uiteindelijk toch nog voor cavia's kunnen gaan nu de kast er toch komt := wie weet met de tijd als de hamster en de gerbils een mooi leven hebben gehad. :o

Mocht iemand nog handige verbouw tips hebben zijn die natuurlijk welkom +:)+


Afbeelding
Aquarium gerbils


Afbeelding
Aquarium elmo

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ervaringen met het houden van hamster of gerbils.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:13

Haha _O- , je weet altijd wel waar het begint, maar waar het eindigt ????
Het zijn wel prachtige bakken!

_KiMmi_
Berichten: 195
Geregistreerd: 24-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 23:22

_O-

O:) idd