Er zijn teveel herten in de Amsterdamse Waterleidingduinen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Er zijn teveel herten in de Amsterdamse Waterleidingduinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 17:19

Er zijn veel te veel herten in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Tellingen lopen uiteen, maar er schijnen ca. 1400 herten teveel te zijn voor de hoeveelheid hectare duinen. Ze gaan buiten de duinen op zoek naar eten en leefruimte, en dat maakt dat je ze gewoon tegen komt in het centrum van Zandvoort. Er is forse discussie over wel dan niet afschieten.

Maar ik blijf het zo bijzonder vinden om ze midden in het dorp tegen te komen. <3 Een dier dat van nature zo schuw is, kiest hier voor de drukte van de mens.

Deze 5 heren lagen lekker in een plantsoen, terwijl verderop vuurwerk werd afgeschoten. Ik kon het niet laten mijn camera te pakken en ze op de foto te zetten.

Bijzonder: je hoeft de duinen niet in, ze komen gewoon naar het centrum.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:25

Ach, er worden tegenwoordig ook al ijsberen in onze bewoonde wereld gespot:
Afbeelding

janouk

Re: Er zijn teveel herten in de Amsterdamse Waterleidingduinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 19:23

Tsja jammer dit

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:35

/Hoe mooi ook het zijn er veel te veel. Ik ben niet tegen afschieten maar dan wel het vlees en de huid gebruiken.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:38

Mooie foto's janouk

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:46

Dit zijn toch "gewone" reeën?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:49

:wow: Wat een mooie plaatjes !
Ik had echt geen idee dat ze zo dicht in de bewoonde wereld kwamen.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:52

Ik heb hier een keer iets over gezien op tv.. Klopt het dat er ergens daar in de buurt een hek dicht zit waardoor de herten ook niet naar een ander natuurgebied kunnen?

Prachtig plaatje wel hoor, ik vind het al bijzonder als een hert/ree op 100 meter langs rent als ik de hond uitlaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:53

Kabayo schreef:
Dit zijn toch "gewone" reeën?

Ree (16-35kg):
Afbeelding
Damhert (45-100kg):
Afbeelding
Zit wel degelijk een factor 3 verschil tussen, naast een prikstok gewei vs schepgewei (om het maar even zo'n simpel naampje te geven).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:01

Ze zijn prachtig maar er zijn er veel te veel.
Van mij mogen ze gaan beperken met gecontroleerde jacht. En dan het liefst met nuttig gebruik van vlees en vacht

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 20:13

Ik vind het een vreselijk idee als er zo massaal afgeschoten moet worden, maar de hoeveelheid is extreem. Als je in de duinen loopt, kom je hele kuddes tegen. En s winters is er echt veel te weinig te eten en sterven er veel.

Ik vind het zulke prachtige dieren. <3

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:15

Ik woon nu op de Veluwe, daar doen ze niet zo moeilijk en staat het niet in de krant wanneer er gejaagd wordt. Het gebeurt gewoon .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:19

Als er gejaagd wordt door ervaren jagers, dan heb ik er 0 problemen mee. Liever dat dan hongerdood of voor een auto met alle gevolgen van dien.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 20:20

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:27

Lastige kwestie altijd.
Schitterende dieren inderdaad, maar heb liever dat ze zorgvuldig geschoten worden dan aangereden of een hongerdood sterven.

charysaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:28

Overplaatsen naar andere gebieden.
Maar dat heeft aan de andere kant weinig zin. Krijg je weer het konikspaard verhaal >;)

En als erop gejaagd wordt dan iets voor een nuttig doel. In de voedselbank pakketten voor kerst zou een goede zijn!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:30

Ik ben niet tegen afmaken maar er moet wel gekeken worden na andere oplossingen

De heren vangen en castreren (kan dat bij herten?)
Verplaatsen na andere gebieden? Hier bv zie je echt zelden een hert

Verder is hooi voeren ook nog altijd n oplossing net als met de konik al is dat wel anders natuurlijk
Maar geen een dier moet in de winter verhongeren deze herten gaan logischerwijs zelf opzoek na eten en de waaghalzen zullen buiten hun gebied gaan is vrij logisch

Alleen de konik bv kan dat niet maar dat is n ander verhaal dan deze herten
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 17-12-17 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:31

Vind de plaatjes prachtig!

Doordat het hek een paar jaar geleden dicht gegaan is in de Amsterdamse waterleidingduinen, zijn er veel te veel herten gekomen. Omdat er lange tijd niet geschoten mocht worden, was er te weinig eten. Ze eten nu de bijzondere planten en bloemen op en het eten van de reeën, die daardoor zo goed als uitgestorven zijn in de waterleidingduinen. Ik ben niet tegen afschieten, vindt dit erger eigenlijk: de flora en fauna worden aangetast door de overpopulatie. Een straffe winter en je vindt veel karkassen..... Nee, schiet er dan maar een x aantal af.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:33

Over verplaatsen enzo: lees het artikel van het nrc hierboven even. Staat informatie over verplaatsen.

Ik begrijp dat ze van 3800 naar 1000 terug willen. Dat zal niet allemaal afschot zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:36

Mooie dieren.

Was er een tijd terug niet iets over op tv?
‘Van mijn centen” heette dat programma dacht ik. Ging over verspilling van belastinggeld.
Sommige ntuurgebieden waren erg druk, dieren mochten en konden niet naar een ander natuurgebied omdat er hekken waren gezet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:37

Wat een super foto's!

Maar jeetje, als je zou zeggen dat er totaal 1400 lopen dan zou ik al denken van poeh zoveel nog?!

Maar ik lees gewoon 1400 te veel! Poeh....

Wel heel gaaf dat je zo een plukje van deze dieren dichtbij huis kan zien liggen, maar wel sneu natuurlijk dat ze zoveel honger hebben dat ze elk plukje moeten benutten ver buiten hun veilige gebied...

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:38

Mooie foto's. Erg sneu dat ze afgeschoten worden, maar een hongerdood is erger.

Toch blijft het lastig. Ik heb wel eens gelezen dat je met afschieten het probleem in stand houdt. Dat ging dan over de Veluwe maar lijkt me hier ook van toepassing. Als je afschiet blijven ze zo fanatiek zichzelf vermeerderen.
Als ze sterven van de honger gaat de natuur vanzelf zijn werk doen en zullen ze zich minder voort gaan planten. Ook hou je dan de sterkste dieren over. Met afschieten is dat volgens mij nog maar de vraag... lijkt me erg onwenselijk voor de populatie.

Maar goed voordat ze zich minder gaan voortplanten ben je natuurlijk jaren verder dus dat is eigenlijk ook niet haalbaar helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:43

luuntje schreef:
Mooie dieren.

Was er een tijd terug niet iets over op tv?
‘Van mijn centen” heette dat programma dacht ik. Ging over verspilling van belastinggeld.
Sommige ntuurgebieden waren erg druk, dieren mochten en konden niet naar een ander natuurgebied omdat er hekken waren gezet.

Die hekken zijn nodig in een land dat zo druk is als NL, en als je geen hek om de wegen en dorpen zet, dan moet dat wel om een natuurgebied. Is op zichzelf niks mis mee, maar dan moet je wel berekenen en controleren hoeveel dieren er dus genoeg te eten hebben en als het er meer worden, dan moet daar wat mee. Wildernisvlees/eco-/biovlees bv, niks mis mee, maar als we natuur willen zonder de roofdieren (geen ruimte genoeg/gevaar vee/etc.), dan zal er op een andere manier tot reductie van het aantal dieren moeten worden overgegaan. En aangezien we en geen hertproof hekwerken kunnen bouwen en het reduceren van de aantallen tot draagkracht gebied door verhongering geen optie is (en door probleem 1 niet werkt), zal er geschoten moeten worden. Er is nl geen nieuwe geschikte plek waar ze naar toe kunnen op eigen kracht, zoals ze nu terecht gedreven door instinct wel doen met alle gevolgen van dien.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:47

Ik heb eens gehoord dat er een aantal jaar geleden wel geschoten mocht worden (voordat de partij voor de dieren ging roepen dat het allemaal zielig is) en dat de boswachters zich richtten op oudere en zieke herten.
Vind het vooral jammer dat zo'n mooi natuurgebied (onherstelbaar) beschadigd wordt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:55

In Canada zie je regelmatig coyotes, herten, elanden, wapiti's (soort van hert maar dan 3x zo groot als de nederlandse. Ongeveer net zo groot als een eland) etc door de dorpen lopen. Heb zelf coyotes en herten in Canmore het dorpje gezien toen ik daar tijdelijk verbleef :D Inderdaad heel gek.
Maar daar is meer dan genoeg leefruimte en eten...

Maar dit in Nederland vind ik toch altijd wel heel sneu.. :\ Daarom ben ik ook zeker voor afschieten (en vlees gebruiken voor zover dat kan) en ook er voor zorgen dat voortplanten moeilijker wordt. Een soort prikpil wordt bij wilde paarden ook al gebruikt.