Sinds afgelopen zondag/maandag kreeg mijn cavia Miep plekjes bij haar neus. Toen het erger werd bleek het verkoudheid te zijn omdat er snotterige korsten rondom haar neusje zat. Deze heb ik verzorgt door het vanaf die dag schoon te maken en vaseline erop te smeren. Er zaten klonten tussen die ik er niet af kon krijgen. Deze heeft zij zelf uiteindelijk eraf gekrapt. Ik dacht dus dat die kleine wondjes en kale plekken daarvan kwamen.
Nu ik nergens meer snot zie en het toch wel erg wordt vraag ik mij af of het ook niet eens in combinatie met schurft is? Ze zijn ongeveer 3 maanden oud en ze zit in een kooitje met haar zus Saar. Verder heeft ze nergens op haar lichaam andere tekens van schurft en extreme jeuk valt ook reuze mee. Je hoort ze wel af en toe nog eens niezen.
Saar heeft ook korstjes en schuur plekken bij haar oor. Ik ging er eerst vanuit dat dit kwam door Miep, die er af en toe in bijt voor de rang oorde. Maar... kan dit ook niet schurft zijn? Ze krijgt namelijk vanaf nu een kleine kale plek ook bij haar neusje en er ontstaat ook een soort korstje onder de haren bij haar huid. Ze eten over het algemeen goed en drinken redelijk. Ze krijgen genoeg groente en geef ze ook af en toe vitamine C.
Hopelijk zijn er hier bokkers met ervaring! Foto's staan hieronder! (Heb overigens al schurft spul besteld bij agradi voor als het eventueel schurft is, komt maandag binnen)