Hoe laat ik mijn kat aankomen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Hoe laat ik mijn kat aankomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 01:20

Nou, waar ik een tijdje terug mijn kater moest laten afvallen is dat best wel goed gegaan en eet hij intussen een stuk minder van zichzelf. Dit ging lange tijd prima... Tot we onlangs zijn verhuisd. Dit heeft hem enorm veel stress opgeleverd waardoor hij ruim een week alleen 's nachts naar zijn voerbakje durfde te lopen. Daar deed ik wat brokjes in, maar ook niet teveel, want de poes (die een stuk sneller gewend was en misschien 1-2 dagen een beetje gestresst was) is juist te dik.
Inmiddels gaat het wat beter, hij komt naar de keuken toe voor zijn eten, maar raakt vaak afgeleid of schrikt ergens van en dan vergeet hij spontaan zijn eten, waar de poes dan al te graag op springt als je even je blik af hebt gewend :') Fijn politie spelen dus. Dat wil ik eigenlijk niet, hij pikt het snel op als eten echt een "ding" wordt dus zo veel mogelijk rust er rond is echt wel nodig.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar dingen die ik hem kan geven om hem wat aan te laten komen. Ze krijgen op het moment een combinatie van KVV en Applaws (verschillende smaken). De KVV eet hij meestal goed, de brokjes vergeet hij vaak (hij loopt weg als hij iets hoort of als hij denkt dat er ergens anders óók eten is)(waarbij hij dus zijn bakje vol brokjes gewoon vergeet)(ja... heel slim is ie niet :') ). Meer KVV geven gaat niet zomaar want je merkt echt dat hij op een gegeven moment gewoon vol zit en niet meer hoeft, dan gaat ie "graven" rond zijn bakje, wat volgens google betekent dat ze het willen "bewaren" tot een ander moment.
In het verleden kon ik ze makkelijk meerdere porties over de dag verspreid geven maar nu ik weer studeer is dat wat lastiger. Ook komt hij absoluut zijn schuilplek niet uit als er vreemden in huis zijn (wat ongeveer wekelijks zo is als de vrienden van mijn vriend komen D&Den of iets anders doen), en ik heb liever dat hij snapt dat de keuken voor eten is (dat is echt een motivatie geweest voor hem om het huis te gaan verkennen en nog steeds zorgt dat er op tijden voor dat hij eens iets anders wil zien dan de kledingkast :) )

Misschien zoek ik dus wel 2 tips: kater minder gestresst maken (zodat hij relaxter is en niet nog meer afvalt en daarnaast gewoon zijn eten opeet zonder constant weg te lopen) en hem de gelegenheid geven om meer te eten zonder dat de poes het van hem steelt.
Gescheiden van elkaar eten is trouwens ook niet echt een optie, omdat ze zo gewend zijn samen te eten gaan ze echt naar elkaar zoeken als de ander er niet is. Weer een gevalletje "een ding maken van eten".

Ik heb mogelijk al een aantal ideeën maar misschien klinkt het verhaal hier bekend en heeft iemand de gouden tip :) ik hoor het graag!

Mizora

Re: Hoe laat ik mijn kat aankomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 01:25

Magrathea

Re: Hoe laat ik mijn kat aankomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 01:37

Oja, dat wilde ik er nog bij zeggen: ik geef ze applaws omdat al het voer met graan over het algemeen zeer snel retour komt :') Hier alleen nog graanvrije brok dus. '

Toevallig zag ik dat apparaatje van de week op Facebook! Ik wist niet dat het al daadwerkelijk op de markt was. :)
Inderdaad best prijzig, maar zeker het onthouden waard mocht hij echt te mager worden.