Happerige Rattenslang.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LilChar

Happerige Rattenslang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 11:32

Hey Bokt :),

Ik heb een soort van probleempje met mijn rattenslang Trevor.
Inmiddels heb ik hem 4 jaar maar het laatste half jaar is hij wat humeurig. Ik haal hem minder uit zijn terrarium omdat ik denk dat hij dat niet per se leuk vindt.
Nu is hij al een poosje wat happerig . Net bijvoorbeeld : naast zijn terra staat een kast en daar pakte ik iets, toen hoorde ik een tik en zag dat hij wilde 'aanvallen'; hij was tegen het glas gekomen.

Ook laatst : ik vul de waterbak bij, hij hapt in de straal.
Hij heeft mij drie keer zelf gebeten, maar dat is een aantal maanden terug en nu wel over volgens mij.

Ik voer hem drie muisjes per zes dagen, fuzzy's dus 1 maat groter dan de kleinste.

Hij heeft dag en nacht lamp, is actief, heeft een badje en zand en zaagsel. Vervelt goed en heeft altijd trek.

Wat zie ik over het hoofd, is er een reden dat hij happerig is of hoort het er gewoon bij?

Sorry voor de lap tekst, bedankt voor het lezen!

Trevor:
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Re: Happerige Rattenslang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:16

Ikheb geen enkel verstand van slangen of reptielen maar probeer te denken alsof het een gewoon huisdier is.
Is het happerige begonnen nadat je hem er minder bent gaan uithalen? Is verblijf groot genoeg en voldoende ingericht voor een slang van dit type en grootte? En kan daar iets aan verbeterd of verrijkt worden? Kan het zijn dat de slang honger geeft omdat hij groeit en nu meer behoefte heeft aan eten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:18

Het is een man? (en weet je dat zeker?) Misschien last van hormonen?
Of misschien komt er een vervelling aan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:19

En ik heb even gelezen, rattenslangen staan er kennelijk bekend om dat ze bijterig zijn als ze eenmaal volwassen zijn. Kan dat niet het geval zijn nu?

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:26

Rattenslangen kunnen happerig zijn. Staan ze om bekend.
Krijgt hij eten in het terrarium? En heb je de temperatuur aangepast? Hoe groot is hij nu en hoe groot is het terrarium?

Voor een slang van die leeftijd zou hij wel al op volwassen muizen over kunnen.
Misschien scheelt het als je 2x in de week een springer geeft.(slag groter als fuzzy) dan is hij meer verzadigd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:29

Ik ben verder een slangenleek, maar wat ik niet snap is dat ze vaak als 'slang voor beginners' worden aangeduid terwijl ze blijkbaar zo happerig zijn? :o?

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 12:48

Afbeelding

Dit is zijn terrarium. Zeker een meter lang, hij kan zich uitstrekken en klimmen. Zo als te zien is er een nacht en daglamp. Ik heb nog nooit een temperatuur aangepast..

Hij krijgt zijn eten in zijn terra ja! Heb hem er een poosje voor uitgehaald maar dat leverde stress op. Hij is ongeveer 95 cm lang en niet zo dik (zie foto).
Dikkere/grotere muizen kunnen denk ik niet omdat hij niet zo breed is dacht ik? Ik dacht altijd: muis zo groot als breedste deel van de slang.

Vroeger kreeg hij ook eten in zijn terrarium toen was hij niet happerig. Op een gegeven moment kwam dat, toen heb ik dus in een aparte bak gevoerd. Dat hielp niet dus daarom weer in het terrarium.

Ik weet niet of het een man of vrouw is! Hoe kom ik daarachter?

Als het bijten erbij hoort is dat ook oke, maar als ik er iets aan kan doen/ iets nog niet goed doe wil ik het graag veranderen!
Afbeelding

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 13:11

Cayenne schreef:
Het is een man? (en weet je dat zeker?) Misschien last van hormonen?
Of misschien komt er een vervelling aan?

Nee het heeft niet met de vervelling te maken! Dat gaat altijd super goed en ik zie ruim van te voren aan hem wanneer dat komt. (Witte ogen,doffe huid, en hij houdt zich rustig op een vaste plek.) Bovendien had hij dit vroeger nooit en nu wel plotseling!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:14

Je kan aan de cloaca zien of het een man of vrouw is. Misschien helpt het om er een andere bodembedekking in te doen. Die je nu hebt is niet echt geschikt.
Meer (hoger) klimtakken...

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 13:16

HorseTopShop schreef:
Je kan aan de cloaca zien of het een man of vrouw is. Misschien helpt het om er een andere bodembedekking in te doen. Die je nu hebt is niet echt geschikt.
Meer (hoger) klimtakken...

Welke bodembedekking raad jij aan?
Hij graaft zich hier ook, lijkt het prima te vinden maar misschien heb ik het mis! Heb dit bij de dierenwinkel aangeraden gekregen toen der tijd.

Ik zal binnenkort eens kijken naar man/vrouw.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:18

Wij hebben hier bij alles (slangen, vogelspinnen en schorpioenen) bark en turf op de bodems liggen. Waarbij ik turf dan weer niet zo fijn vind bij de slangen.
De luchtvochtigheid is hiermee ook heel goed te regelen.

LilChar schreef:
Heb dit bij de dierenwinkel aangeraden gekregen toen der tijd.

Nee, met de tijd geleerd.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 28-11-17 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:19

3 muisjes per 6 dagen is veelste veel..

Voer hem liever een volwassen muis per 2 weken

En daarbij, ja slangen bijten nou eenmaal welleens, het zijn dan ook kijkdieren, en geen dieren om vast te houden. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Hoe zijn je temperaturen?

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 13:23

SharonIndezz schreef:
3 muisjes per 6 dagen is veelste veel..

Voer hem liever een volwassen muis per 2 weken

En daarbij, ja slangen bijten nou eenmaal welleens, het zijn dan ook kijkdieren, en geen dieren om vast te houden. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Hoe zijn je temperaturen?

Mm oke.
Ik doe dit omdat hij elke keer wel echt trek heeft.
het zijn ook echt best kleine muisjes, groter kan denk ik niet want de muisjes die ik voer zijn dus even dik als zijn breedste stuk van zijn lijf. Een volwassen muis kan hij echt niet naar binnen werken..

Ik weet dat slangen kijkdieren zijn! Ik laat hem ook veel met rust. Omdat het bijten redelijk plotseling is, dacht ik dat er iets was of ik iets niet goed deed.

Bedankt voor je antwoord!

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 13:28

Over de temperaturen: Ik heb geen meter hiervoor.
Ik zal thuis even kijken welke lampen ik erin heb hangen! De daglamp is volgens mij 60 watt en de nachtlamp weet ik even niet..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:30

Wat je eventueel kan doen is langs een reptielenbeurs gaan (winkel hebben er toch altijd weinig kennis van) en vragen of ze daar kunnen laten zien hoe je het geslacht kan bepalen. Bij de man kan je bij wijze van spreke de penis uit de cloaca duwen, maar daar is een handigheidje voor nodig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:44

Wij hebben een Salt-and-pepper kingsnake. Die is ruim 1 meter en ik denk ong net zo dik als de jouwe als ik de foto zo zie. maar krijgt gewoon volwassen muizen als eten. en dat past prima. Hoewel zij toch echt ook slanker is als menig muis die erin gaat.
(Wij weten dat het een zij is omdat ze een keer eieren gelegd heeft.)

Vroeger heb ik ook 2 rattenslangen gehad en daarvan werd er ook 1 happerig. Maar die bleek later drachtig te zijn. En waren het dus man en vrouw ipv de gesexte 2 mannen... Maar die van jou zit 4 jaar lang al alleen begrijp ik, dus is dan een drachtigheid wel uitgesloten wrs.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 13:47

Zilfstar schreef:
Wij hebben een Salt-and-pepper kingsnake. Die is ruim 1 meter en ik denk ong net zo dik als de jouwe als ik de foto zo zie. maar krijgt gewoon volwassen muizen als eten. en dat past prima. Hoewel zij toch echt ook slanker is als menig muis die erin gaat.

Vroeger heb ik ook 2 rattenslangen gehad en daarvan werd er ook 1 happerig. Maar die bleek later drachtig te zijn. En waren het dus man en vrouw ipv de gesexte 2 mannen... Maar die van jou zit 4 jaar lang al alleen begrijp ik, dus is dan een drachtigheid wel uitgesloten wrs.

Oke goed om te weten van die muizen! Toch een proberen dan! Ik heb dat gewoon altijd anders begrepen blijkbaar :o
Drachtigheid is inderdaad uitgesloten!

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:54

Zou inderdaad zeker grotere muizen geven. Probeer eerst eens maatje springer en als dat met gemak gaat kan je ook een volwassen muis geven. Fuzzys stellen weinig voor maar hierdoor krijgt hij wel vaak eten wat ook happerigheid kan veroorzaken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 15:53

Ik heb geen ervaring met slangen, wel met aquaria en weet dat lampen (vooral de oude) met de tijd achteruit gaan. Ik weet niet of je lampen nog dezelfde warmte/licht afgeven als 4 jaar terug.

Wellicht een keer daar naar kijken? Ik weet ook niet of dat verder invloed heeft op de slang :)

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 16:34

Riddershow schreef:
Ik heb geen ervaring met slangen, wel met aquaria en weet dat lampen (vooral de oude) met de tijd achteruit gaan. Ik weet niet of je lampen nog dezelfde warmte/licht afgeven als 4 jaar terug.

Wellicht een keer daar naar kijken? Ik weet ook niet of dat verder invloed heeft op de slang :)

De *dure* lampen gaan vaak genoeg stuk! Ze zitten niet langer dan een half jaar erin bij mij.. Bedankt voor het meedenken!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:32

LilChar schreef:
Zilfstar schreef:

Oke goed om te weten van die muizen! Toch een proberen dan! Ik heb dat gewoon altijd anders begrepen blijkbaar :o
Drachtigheid is inderdaad uitgesloten!

Er zijn slangensoorten die kunnen reproduceren zonder geslachtsgemeenschap, het is oa. eens bij een boa in een dierentuin geobserveerd. Geen idee of dit bij rattenslangen voorkomt ( maar sowieso nogal onwaarschijnlijk).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:04

Voer je levend?
Zijn het jagers?

Heb absoluut geen verstand van slangen.

Ziet er naaruit dat je heel goed voor je slang zorgt, goedzo!

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:40

Slangen kunnen een prooi dat groter dan hen kop is, opeten!

Man/Vrouw kan je zien een de hemipenis:
https://www.bing.com/images/search?q=sl ... 5FA25E7A5C

Dat happen kan komen omdat je hem voert in het terrarium, hij verwacht dus weer voedsel zodra je iets in het terrarium steekt. Daarom kan je hem beter buiten het terrarium voeren.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:50

Mijn eerste idee: honger! Hier o.a. een anderhalf / 2 jaar oude rattenslang, en die krijgt de grootste maat muis beschikbaar.
Ga op zoek naar goede voederdieren (dus geen magere slecht ruikende muizen). En voer eens tot hij niet meer wil. (1x per week "onbeperkt" om te beginnen) Stopt hij met bijten, weet je dat hij gewoon honger had.
Edit: Ik ga ervanuit dat je diepvries voert?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:57

Hmm die mag idd al heul lang op gewoon volwassen muis staan. Onze rattenslang heeft ook van die periodes; gaat gewoon weer voorbij. Hij ratelt dan ook met zijn staart :') Kan zijn dat jij maar een kleine verandering in de omgeving hebt aangebracht; maar dat dat voor je slang toch meer stress is dan jij denkt. Laatste keer dat de onze zo'n periode doorging hadden we wat zitten vogelen met de lampen en inrichting; vond blijkbaar de nieuwe lamp niet tof.