Hersenspelletjes voor de hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hersenspelletjes voor de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 06:57

Ik wil graag beginnen met wat hersenspelletjes voor onze hond die ze in huis kan doen. Ze is vrij slim en heeft behoefte aan wat uitdaging, maar eenmaal in huis ligt ze vooral in haar mand en onderneemt weinig. Daarom zou ik haar wat meer willen stimuleren.
Hoe zijn jullie hiermee begonnen en wat zijn de leukste en motiverende denkspelletjes?
Ik heb overigens al een snuffelmat (nog niet gebruikt).

Nagini

Re: Hersenspelletjes voor de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:31

Gratis opties:
Voer in eierdozen/pizzadozen/plastic flessen.

Een fles ophangen aan een touw en onderin een gaatjes maken zodat brokjes kunnen uitvallen als ze het goed genoeg rammelt.
(Bungee bottle)
Wij verstoppen onze pups lunch ook zodat ie er moet naar zoeken met zn neus.

Betaald: kong speeltjes.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:39

Puzzelen en hersenwerken is super. Ken je de sites en verschillende faceboekgroepen al? Er zijn heel veel stappenplannen te vinden per puzzel of per hersenwerken. Vergis je vooral niet in de moeilijkheid van een puzzel. Ik heb een workshop gedaan en wij kregen als kadootje de allermoeilijkste puzzel voor honden mee: drie lapjes stof van verschillend materiaal. Het doel van puzzelen us altijd dat je het samen doet met de hond, vooral de hond met rust laten en ervoor zorgen dat je hond geen frustratie krijgt en dus druk en lomp gast doen. Als dat gebeurt... stapje terug doen. Veel plezier. Snuffelmat (met due fleecesliertjes?) is een prima begin.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 08:18

Bedankt voor de leuke ideeën al! Gratis is natuurlijk ook fijn :D Maar dat hoeft niet per sé.
Een kong zat ik ook al aan te denken, maar waar vul je dat mee en geeft dat geen enorme bende in huis?

De sites ken ik nog niet, maar ik ga even zoeken! Het is idd een snuffelmat met fleece. Het gaat om een vrij grote hond en de mat is volgens mij niet een enorme uitdaging omdat het een kleine maat is, maar voor een beginner zal het wel even goed zijn!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:24

Deze is ook gratis... nou ja, 20 cent.. bij de kringloop zitten gaatjes bovenin, duurde even voor ze doorhad dat ze neus moest gebruiken, maar kwartje is gevallen.
Hier toevallig 2 x onder zelfde bakje, maar ze vind ze ook keurig in geval van ander bakje.

https://www.facebook.com/10001266076914 ... 395724416/
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 289057760/

Snuffelmat wordt door die van mij deskundig uit elkaar geplukt.. als in gesloopt.
3 lege petflessen aan draaiding is ook een leuke en goedkope.

Oh, hoe leer je dat met die bakjes, heel simpel eerst 1 bakje met lekkers erin in de hand met open kant gewoon naar boven, dan 2 en zorgen dat ze het gezien hebben. Klikken als ze het goed doen. Later schuiven met bakjes en als ze neus gebruiken en geode vinden klikken, hier verdwenen in het begin alle bakjes naar andere kant van de kamer had ze niet eens door dat er wat op de vloer bleef liggen (oelewapper). Ze had al heel snel door, bakje is lekkers! Vervolgens een bakje is lekkers, maar welke? Toen ik draai alle bakjes wel at random om want ergens is lekkers. Toen, he!! mijn neus!! ik draai alleen geode bakje om. (In begin al geklikt als ze met poot op goede bakje zat en hem dan voor haar opgetild. En uiteraard begonnen met 1 en toen 2 en toen 3 en toen heeeeel veeel bakjes want toen snapte ze het.

Filmpjes zijn van 3e x dat we het spelletje deden!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:48

Haha dat leuk! Dat spelen we met onze konijnen ook!

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:05

Als wij een workshop hersenwerk geven, dan gebruiken wij in ieder geval altijd een handdoek. Met een handdoek kan je eindeloos variëren in levels en het is ook heel overzichtelijk voor de eigenaar om met kleine stappen te werken.

Snuffelmat is ook leuk, maar is naar mijn idee meer neusgebruik/stofzuigen dan puzzels oplossen/hersenwerk. Neemt natuurlijk niet weg dat ze daar ook moe van worden en lekker bezig zijn!