Is mijn cavia ziek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riverdale

Is mijn cavia ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 23:00

Hoi allemaal,

Ik heb een cavia waar ik even wat over wil vragen. Sinds ongeveer een week, 1,5 week ‘hijgt’ ze soortvan. Ze kan nog gewoon piepen als we bijv andijvie pakken voor ze en ze is verder kerngezond (voor zover wij weten). Ze lijkt ietsje vermoeider dan normaal maar dat valt heel erg mee. Als je heel dicht bij dr snuitje zit hoor je het wel. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

We gaan morgen sowieso naar de DA voor de zekerheid maar als iemand al weet wat dit zou kunnen zijn zou dat super zijn! :)

Groetjes Eenhoorni

fleurtjeuh

Re: Is mijn cavia ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:10

Ga naar de dierenarts, die zal je cavia onderzoeken.

Op bokt een topic maken is nutteloos want wij kunnen je op geen enkele manier helpen.
We kennen je dier niet, weten niet wat normaal is en wat abnormaal is.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:44

En heeft de dierenarts een diagnose kunnen vaststellen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:47

Als een cavia symptomen laat zien is het beestje al flink ziek. Cavia's zijn een ster in het verbergen van ziekte, omdat het een prooidier is. Bij de eerste twijfel moet je dus contact opnemen met de dierenarts anders zou het zomaar eens te laat kunnen zijn.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 20:35

We hebben vandaag niet kunnen gaan maar heb mijn cavia eens goed in de gaten gehouden. Dat ze vermoeider leek was gelukkig niks, ze is heel actief (even actief als normaal), eet goed, gewoon zoals ze altijd was. Alleen af en toe hoor je haar soortvan wat harder ademen. Ik weet niet goed wat dit zou zijn omdat het me nooit was opgevallen en het ook niet opvalt, ik hoorde het toevallig omdat het heel stil was in huis en ik dicht met mijn oor bij dr snuitje zat. We gaan voor de zekerheid wel nog even langs de DA.

Wat mij is verteld is idd dat als er dingen anders zijn dan normaal je gelijk in actie moet komen. Ik heb cavia dus extra in de gaten gehouden maar gelukkig merk je niets tot zeer weinig verschil. Ik denk dat ik (gelukkig maar) te voorbarig ben geweest in het concluderen dat er wat mis was :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:54

Als ze aanhoudend raar ademt is een dierenarts bezoekje inderdaad wel verstandig. Dat doen ze niet zomaar, tenzij ze ermee geboren zijn. (Ook dan is het natuurlijk niet 'zomaar', maar dan is de oorzaak duidelijk.)

Ik sta zelf altijd liever een keer teveel dan te weinig bij de dierenarts. Het zijn zo'n kwetsbare beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:38

Hoe oud is de cavia?

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:04

Anderhalve week reutelen is niet oké, dus zeker niet voorbarig van je om naar de dierenarts te gaan. Dierenarts kan dan even naar longen luisteren.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 10:00

Hoi allemaal, was dit topic helemaal vergeten! We waren naar de dierenarts geweest, die heeft cavia uitgebreid gecontroleerd. Ze is helemaal kerngezond! Ze is al lekker oud (6,5 jaar) dus het kan goed wat zijn van ouderdom. D’r longetjes zijn helemaal schoon en de DA zei dat het ademen geen kwaad kan! Super opgelucht! *\o/*

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 10:03

Dat is fijn nieuws!

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 22:15

Zeker, ze geniet lekker van dr oude dag! :j