Vreemde brutale kat in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kim_1990

Vreemde brutale kat in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 17:20

Hallo,

Ik zit met een probleempje.
Ik heb zelf 2 jonge onderdanige katers, broertjes, 1 jaar en 2 maand oud, gecastreerd en bezorgen geen overlast aan buurtbewoners (welke ik bij aanschaf van de katten heb katen weten bij overlast contact op te nemen ivm maatregelen nemen)
Allemaal leuk en aardig, maar nu loopt er al sinds een tijdje een rooie kat in de omgeving van mijn huis, deze kat ligt in ons houthok op de loer naar mijn huis, valt mijn katten geregeld aan (met beide katten al minstens 3 x bij de DA geweest ivm wonden/kreupel) en is tegenwoordig zelfs zo brutaal om mijn huis binnen te wandelen, mijn katten uit huis te jagen, mijn huis onder te piesen en doodleuk het eten van mijn katten op te eten.
Mijn katten kunnen overdag altijd in en uit lopen dmv een raam die open staat voor ze, deze kat komt dus op dezelfde manier binnen en terroriseerd dus mijn huis en dus het veilige huisje van mijn katten.
Mijn katten permanent binnen houden is geen optie.
Ik heb ook geen idee van wie de kat is, kan hem/haar niet volgen omdat er naast onze boerderij een verwilderde tuin/bos ligt waar hij in rent zodra hij ons ziet.
Ik heb via de facebookpagina van het dorp waar ik woon een oproep geplaatst om in contact te komen met de eigenaar, echter is dit zoeken naar een speld in de hooiberg, niet iedereen heeft facebook, ik weet ook niet of het een kater of poes is (vermoed een kater) en kan hem dus niet volgen naar zijn huis.

Iemand enig idee hoe ik deze kat buiten mijn huis kan houden zonder dat ik mijn eigen katten hoef op.te sluiten?
Een kattenluik op sensor is niet mogelijk, ik woon in een huurhuis en de deuren in mijn huis kunnen niet vervangen worden door standaard "huisdeuren"

Adviezen zijn meer dan welkom! Dit begint aardig irritant te worden en ook niet leuk en veilig meer voor mijn eigen katten welke gek zijn op buitenspelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:25

Ben je al overal bij de buren gaan vragen of ze die brutale knul niet kennen ? Misschien toch een buurkat...
Als hij echt nergens gekend is, denk ik zomaar aan een zwerver. Of gedumpt. Dan kan je misschien via dierenarts / asiel / dierenopvang iets regelen dat hij gevangen kan worden en er een nieuw huisje kan gezocht worden.

Moet geen terroristengebied worden voor jouw eigen poezen :7

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:26

Misschien de dierenbeschermi g of ambulance bellen en de situatie uit leggen. Misschien kunnen zij hem dan vangen met een kooi en zo de eigenaar achterhalen. Misschien bij de supermarkt een briefje met foto van de kat ophangen met de vraag erbij of de eigenaar contact met je wil opnemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:26

kattenluik met sensor kun je ook in een gewoon raam zetten of deur (als er rolluiken in zitten is het helemaal gemakkelijk) zoals een hor geplaatst wordt. zo kunnen de katten in en uit, inbreekkat en menselijke inbrekers niet.

Goof

Re: Vreemde brutale kat in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:30

Ik zou hem (laten) vangen. Dit is niet echt een houdbare situatie.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:31

Tjee, wat lastig. En ontzettend vervelend. Jammer dat een kattenluik niet tot de mogelijkheden behoort. Dat zou natuurlijk de makkelijkste oplossing zijn. Kun je eventueel contact opnemen met de verhuurder om met hen naar een oplossing te zoeken of heb je dat al gedaan? Bijvoorbeeld door af te spreken dat je als je verhuist de kosten draagt voor een vervangende deur?
Anders wordt het wat lastiger. Als je een ommuurde tuin hebt dan zou je iets als Petsafe Cat Fence o.i.d. kunnen aanleggen.

Dierenbescherming contacteren en hem laten vangen of een kattenluik in een raam lijkt me inderdaad ook een goede optie.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 25-11-17 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 17:32

Alane schreef:
kattenluik met sensor kun je ook in een gewoon raam zetten of deur (als er rolluiken in zitten is het helemaal gemakkelijk) zoals een hor geplaatst wordt. zo kunnen de katten in en uit, inbreekkat en menselijke inbrekers niet.

Dit zou ideaal zijn...ware het niet dat mijn katten niet door luikjes lopen...het luikje van de kattenbak gaan ze ook niet door, gaan dan rustig voor de kattenbak zitten ipv in de kattenbak...dus die staat permanent open nu.
Voor de rest is het geen zwerfkat, de kat ziet er goed verzorgt uit, niemand weet van wie hij is maar hij hoort hier wel in de buurt wat ik hoor van buurtbewoners

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:36

kim_1990 schreef:
Dit zou ideaal zijn...ware het niet dat mijn katten niet door luikjes lopen...

Deed die van mij ook niet toen ik verhuisde naar huis met kattenluik. Die vind alles dat nieuw is eng.
Toen heb ik hem 1x met zijn dikke lijf door het luikje heen gepropt en toen snapte hij het :)*
Nooit meer een probleem geweest.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:38

De tuin afzetten zodat jou katten er niet uit kunnen maar ook de andere kat er niet in.
Laten vangen is leuk, maar ik als eigenaar zou niet happy zijn om mijn kat op te gaan halen voor x bedrag. En ze laten hem vervolgens toch wel weer naar buiten.
Waarom is binnen houden geen optie? Mijn ex buiten kat is er echt niet slechter op geworden. Hij heeft voldoende speelgoed een, een kattenbak die elke dag gedaan word, hoogteverschillen een krabpaal en kan lekker naar buiten kijken.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 18:46

Lau schreef:
De tuin afzetten zodat jou katten er niet uit kunnen maar ook de andere kat er niet in.
Laten vangen is leuk, maar ik als eigenaar zou niet happy zijn om mijn kat op te gaan halen voor x bedrag. En ze laten hem vervolgens toch wel weer naar buiten.
Waarom is binnen houden geen optie? Mijn ex buiten kat is er echt niet slechter op geworden. Hij heeft voldoende speelgoed een, een kattenbak die elke dag gedaan word, hoogteverschillen een krabpaal en kan lekker naar buiten kijken.

Omdat ik van mening ben dat je beesten niet binnen hoort op te sluiten permanent.
Overigens worden mijn katten er ook niet gelukkiger op om altijd binnen te zitten.
Overigens vind ik het ook te zot voor woorden eigenlijk dat ik mijn beide katten moet opsluiten binnen terwijl zij worden geteroriseerd en zelf geen overlast bezorgen.

Mijn katten probeer ik al een jaar lang door het luikje van de kattenbak te duwen :+ ze zijn daar helaas gewoon niet al te snugger in en snappen na een jaar gewoon nog niet hoe het werkt.
Ben net de buurt rondgelopen, maar kan de kat helaas nergens vinden en dus niet volgen.
Ophalen door de dierenbescherming is wellicht als allerlaatste noodoplossing nog te proberen, maar ik denk dat ik eerst ga proberen de kat gewoon te volgen.
Eigenaar van de boerderij (huurbaas) heeft aangegeven ook een oogje in het zeil te houden, erg fijn dus _/-\o_

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:54

kim_1990 schreef:
Mijn katten probeer ik al een jaar lang door het luikje van de kattenbak te duwen :+ ze zijn daar helaas gewoon niet al te snugger in en snappen na een jaar gewoon nog niet hoe het werkt.

Ah, dan heb jij dommere exemplaren dan ik :+
Dan hoop ik dat je tot een andere goede oplossing komt.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 19:00

Goof schreef:
kim_1990 schreef:

Jep, mijn rooie is oprecht een domme kat :Y) :+
Ik heb serieus wel eens bijna zelf in mijn broek gepiest van het lachen toen ik hem door het luikje van de kattenbak deed...hij heeft serieus een half uur miauwend en jankend en krabbend in de bak gezeten zonder eruit te komen...toen ik het luikje open deed was er niks aan de hand...luikje dicht gaat hij absoluut niet doorheen :+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:05

Zelf maar het raam op en toe doen. Dan maar niet vrije uitloop, maar wel controle over wie er in je huis komt!
Hier doe ik de deur af en toe open voor de katten. Als ik net languit op de bank lig, kunnen ze prima wachten tot het volgende reclameblok hoor. Ze kunnen schuilen, dus met regen is er ook geen probleem.
Beetje meer werk van jouw kant, maar dat went snel genoeg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:08

kim_1990 schreef:
Goof schreef:

Jep, mijn rooie is oprecht een domme kat :Y) :+
Ik heb serieus wel eens bijna zelf in mijn broek gepiest van het lachen toen ik hem door het luikje van de kattenbak deed...hij heeft serieus een half uur miauwend en jankend en krabbend in de bak gezeten zonder eruit te komen...toen ik het luikje open deed was er niks aan de hand...luikje dicht gaat hij absoluut niet doorheen :+

_O- _O- _O-
Dat is echt nog erger dan mijn domme rooie ja :+

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 22:02

Rebel_Jits schreef:
Zelf maar het raam op en toe doen. Dan maar niet vrije uitloop, maar wel controle over wie er in je huis komt!
Hier doe ik de deur af en toe open voor de katten. Als ik net languit op de bank lig, kunnen ze prima wachten tot het volgende reclameblok hoor. Ze kunnen schuilen, dus met regen is er ook geen probleem.
Beetje meer werk van jouw kant, maar dat went snel genoeg.

Ik ben niet van plan mijn katten hun vrijheid te ontnemen of te beperken omdat een ander persoon een (onopgevoed) brutale kater heeft rondlopen. Dan schakel ik liever over naar de dierenbescherming om de kat te vangen en mee te nemen. Ookal zal de eigenaar de kat uiteindelijk toch weer los laten, als betreffende eigenaar geen maatregelen wil nemen dan blijft ze denk ik vaker betalen voor de kat.
Ik zoek een fatsoenlijke oplossing voor alle partijen zonder mijn eigen beesten te moeten beperken in hun vrijheid. Mijn katten zitten al de gehele nacht binnen in huis opgesloten wat ik liever ook niet doe maar het in de nacht gewoonweg niet vertrouw, overdag vind ik dus dat mijn katten alle vrijheid verdienen die ze graag willen en nodig hebben. Het lijkt mij uiteindelijk ook zaak voor de betreffende eigenaar om maatregelen te treffen voor het gedrag van zijn of haar kat, ik ben bereid om mee te denken en (kleine) aanpassingen te doen...maar mijn katten volledig beperken in het buiten zijn enkel wanneer ik thuis ben dat gaat hem niet echt worden.
Ik wilde graag weten of er goedkope oplossingen zijn om de betreffende kat buiten de deur te houden zonder mijn eigen beesten te beperken.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:19

En je katten overdag buiten en 's nachts binnen?

Hier gaat dat ook zo, huurhuis dus geen kattenluik, 's ochtends zitten de katten voor de deur om naar buiten te gaan en 's avonds staan ze weer voor de deur omdat ze naar binnen willen.
Overdag zitten ze geregeld in onze tuin en komen even gedag zeggen.
(Wij wonen overigens echt buitenaf, dorp is 2km verderop)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:22

Misschien een tipje wat betreft het vangen. Als hij in de buurt is: Raam open en een schaaltje lekker ruikende (nat) voeding in een kleine kamer zetten. Badkamer, kleine slaapkamer oid. Zodra brutale kater dan binnen zit.... deur dicht en hebbes. Dan dierenbescherming bellen.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:26

Wij hebben een paar jaar geleden ook en kat gehad die bij ons maar binnen ging om het eten van onze andere kat op te eten en zat ineens op de achterbank van de auto als je de boodschappen aan het uitruimen was. Deze kat zag er ook goed uit.

Uiteindelijk bleek dat zijn baas hem nooit binnen liet of aandacht gaf. Hij kreeg buiten eten. Deze kat at dus maar bij andere en zocht daar aandacht.
Nu hebben wij de verzorging overgenomen en ligt die nu voor de kachel hier te slapen.

Wellicht krijgt deze kater ook te weinig zorg vanuit zijn baas dan dat hij nodig heeft. Ik zou proberen de eigenaar te achter halen door te kijken of hij een chip heeft? Desnoods een bandje om doen met een kokertje en daar een briefje waarin je de situatie uitlegd. Zo zijn wij ook achter het baasje gekomen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:27

Naar buiten jagen met de plantenspuit?
Naar buiten gooien samen met een emmer water?

Katten hou je helaas niet zomaar weg. Als je niet zelf het raam open en dicht wil gaan doen en je katten te dom zijn voor een luikje, moet je dus een oplossing vinden waardoor die andere kat niet terug wil komen

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:27

Hier ook een poezel die 's ochtends naar buiten gaat en rond etenstijd weer voor de deur staat. Nog net niet met mes, vork en slabbertje om :Y)

In ons vorige huis hadden we een prima deur voor een luikje, helaas in ons huidige huis niet. Dus dan maar personeel dat de deur open doet. Het was even wennen maar na een keer voor een dichte deur te hebben gestaan |o ging het prima.

Zo zou ik het oplossen.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:37

Proberen te vangen en een bandje met briefje om de nek doen idd.
Of als je een schutting om je tuin hebt: schuin naar buiten wijzend gaas erop monteren, heeft hier goed geholpen tegen een terrorkat die onze bejaarde halfblinde kat in eigen tuin klappen kwam geven.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 23:36

Nog even ter verduidelijking:
Deze kat komt alleen in huis wanneer ik dus niet thuis ben.
Vangen gaat dan dus niet en zoals ik eerder aangaf is het geen optie om de gehele dag bezig te zijn met mijn eigen katten het raam open en dicht te zetten als ze naar binnen en naar buiten willen.
Ik denk dat ik betreffende kat in het weekend even goed ga volgen/opwachten en dan inderdaad misschien een bandje om doen met een kokertje eraan met een tekst, dat vind ik nog wel een logische oplossing!

Bedankt voor de gegeven tips!

Dat van het gaas op de schutting vind ik ook wel een fijne oplossing zonder gevaar voor welke kat dan ook

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:53

Wij(dierenambulance)doen zulke katten een bandje om met het verzoek om ons te bellen.
heeft de kat na een week het bandje nog om dan brengen we hem naar het asiel.
als de kat niet gevangen kan worden,wordt er een vangkooi geplaats(dit brengt wel kosten met zich mee)
Uiteraard wordt er wel eerst gekeken of de kat gechipt is

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 01:38

colunder schreef:
Wij(dierenambulance)doen zulke katten een bandje om met het verzoek om ons te bellen.
heeft de kat na een week het bandje nog om dan brengen we hem naar het asiel.
als de kat niet gevangen kan worden,wordt er een vangkooi geplaats(dit brengt wel kosten met zich mee)
Uiteraard wordt er wel eerst gekeken of de kat gechipt is

Fijn om te weten dit :)
Ik heb hem/haar zelf proberen te vangen vanmorgen om 8 uur.
Ik zat nog op mijn slaapkamer op bed, had het raam al open gezet voor mijn katten en ik schrok me echt kapot omdat mijne ineens als gekken door huis rende en begonnen als gekken te blazen...de rooie vriend stond +-2 minuten na het opendoen van het raam al in de gang...hij was al weg voordat ik uberhaupt door de deur van de slaapkamer kon stappen.
Heb wel een foto kunnen maken en deze inmiddels op facebook gezet.
Meerdere reacties maar nog niet de eigenaar.
Dat er kosten aan verbonden zitten aan het uitzetten van kooien/vangen van katten is niet erg natuurlijk...heb liever dat het beestje veilig gevangen wordt en weer bij de eigenaar terug komt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 04:58

En de kat is ook niet van de vorige bewoners?