Goede anti blafband gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:16

MyWishMax schreef:
Maar eerlijk gezegd leer ik het positief aan en ga ze dan expres gecontroleerd de fout in laten gaan, zodat ik ze kan vertellen dat dat niet mag. Dat valt voor mij nog onder het leerproces en is idd door middel van een 'nee' en bijvoorbeeld lijnhulp weer helpen in het goede gedrag en dat meteen belonen. En dan wel een beloning die de hond ook echt waardeert. Mijn reu is een enorme knuffelkont, maar tijdens trainen vindt hij dat niet boeiend, dus beloon ik hem niet met een aai. ;)

Ik houd dan weer niet van een dreigmiddel zoals Mizora wel doet, maar dat is persoonlijk.


Dit begrijp ik wel, al zou ik dan eerst mijn training nog eens herhalen in plaats van al over te gaan op stemcorrectie. Misschien zit het geleerde er toch nog niet helemaal in en je hebt het toch over een gecontroleerde situatie.
Ik ben niet tegen stemcorrecties, het gaat ook vaak een beetje onbewust, dat "Nee" zeggen, en dat is dan tegelijkertijd het minpuntje ervan: dat het zijn waarde verliest doordat je het te vaak of te onduidelijk gebruikt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:37

Nikass schreef:
Annemiek jij maakt steeds de vergelijking met andere negatieve dingen zoals eigenaren die de hele tijd tegen hun hond lopen te schreeuwen en aan de riem lopen te trekken. Het is niet zo dat als je geen stroomband gebruikt je zo'n eigenaar bent ofzo. Dat het één niet okee is maakt het andere niet opeens wel okee. Ik vind dat dus een hele slechte argumentatie.

Toch is dat wat heel veel cursussen mensen aanleren, die ruk aan de lijn.
Om je hond op te voeden zul je toch moeten corrigeren. Er zijn natuurlijk genoeg gemakkelijke honden die al reageren als je je stem verheft, maar ook genoeg eigenwijze honden/rassen die het lekker wél doen als jij nee zegt.
En dan kun je blijven corrigeren als je er naast staat, met het gevaar dat de hond toch naar die auto/tractor/grasmaaier rent of toch op die kookplaat springt of toch die kip/konijn aanvalt als je er niet bij bent met gevaar voor zichzelf en anderen.. of je leert het af dmv een goed getimede schok, waardoor je als baas niet meer aan het gevaar wordt gelinkt en de hond er uit zichzelf vandaan blijft.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van schokbanden voor elk klein probleempje, maar in sommige gevallen is het imo echt de meest effectieve en veilige oplossing.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:47

Dat er veel waardeloze cursussen zijn is mij wel bekend. Maar het is aan de baas om de verantwoordelijkheid te nemen voor een goede opvoeding, en dan dus een andere cursus zoeken.

"Om op te voeden zul je toch moeten corrigeren" is wat mij betreft geen wet van Meden en Perzen
Ik kan in elk geval zeggen dat de dingen die echt goed gaan bij mijn honden, dat dat de dingen zijn die ze heel bewust met positieve training zijn aangeleerd. De dingen die wat minder goed gaan zijn over het algemeen zaken waar ik minder tijd in heb gestoken en die ik vaker op een negatieve manier (met stemcorrectie) heb benaderd.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:33

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:
Maar eerlijk gezegd leer ik het positief aan en ga ze dan expres gecontroleerd de fout in laten gaan, zodat ik ze kan vertellen dat dat niet mag. Dat valt voor mij nog onder het leerproces en is idd door middel van een 'nee' en bijvoorbeeld lijnhulp weer helpen in het goede gedrag en dat meteen belonen. En dan wel een beloning die de hond ook echt waardeert. Mijn reu is een enorme knuffelkont, maar tijdens trainen vindt hij dat niet boeiend, dus beloon ik hem niet met een aai. ;)

Ik houd dan weer niet van een dreigmiddel zoals Mizora wel doet, maar dat is persoonlijk.


Dit begrijp ik wel, al zou ik dan eerst mijn training nog eens herhalen in plaats van al over te gaan op stemcorrectie. Misschien zit het geleerde er toch nog niet helemaal in en je hebt het toch over een gecontroleerde situatie.
Ik ben niet tegen stemcorrecties, het gaat ook vaak een beetje onbewust, dat "Nee" zeggen, en dat is dan tegelijkertijd het minpuntje ervan: dat het zijn waarde verliest doordat je het te vaak of te onduidelijk gebruikt.


Nee, dat gecontroleerd fout laten gaan is echt als je zeker weet dat ze het commando kennen. Eerst met hulp en beloning, daarna wissel je af of je helpt of niet enzovoorts, tot de hond het zonder hulp en directe beloning kan. (uitbouwen van tijd) Bijvoorbeeld bij commando voet moeten ze aan de voet blijven en aandacht houden tot er een ander commando volgt. Dat bouw je natuurlijk rustig uit, maar wij voegen dan afleiding toe en als ze hond wegkijkt is het 'nee, voet'. En dan dus weer hetzelfde riedeltje. (niet rukken aan lijn, geen tik, maar via touch of leiding met lijn dus) Maar daarvoor hebben we al heel lang herhaald en geholpen hoor. Dit is het laatste stukje afmaken, maar ik merk dat het bij mijn ene hond heel goed werkt als hij weet wat de bedoeling is en ook wat niet de bedoeling is. Oudste teef kan ik eigenlijk weer niet bij corrigeren, zelfs geen normale stemcorrectie (dus niet boos oid) en die heeft altijd hulp nodig als ze het niet meteen doet. Zelfs als ze het commando zeker weten kent help ik haar als ze het niet doet. De jongste werkt beter als ze ook zelf na moet denken, dat kan dus ook gewoon rustig afwachten zijn tot ze wel het juiste laat zien, totdat het te lang duurt, dan stoppen met een commando foutje en helpen.

Ik heb wel 3 commando's als 'correctie', elk met een verschillende betekenis. Zo hebben we fout, dat is eigenlijk spelenderwijs er in gekomen. Mijn honden ervaren dat niet als correctie, maar als aanwijzing, wat je nu doet is niet de bedoeling en dan gaan ze verder zoeken naar wat wel of we helpen. Daarna komt de nee, gewoon stoppen met wat je doet eigenlijk, het is niet goed. :') En als laatste foei en die gebruiken we eigenlijk alleen in uitzonderlijke situaties.

Maar goed, dit is meer trainen(helemaal dat stuk afmaken is wedstrijdgericht) dan opvoeden. Ik roep niet mijn hond op tafel om hem daar te vertellen dat ik dat niet wil, haha. Opvoeden doe ik niet volgens een bepaalde methode, sommige dingen krijgen een correctie, andere doe ik weer positief. En niet omdat ik vind dat het niet zonder correcties kan, maar bij sommige dingen reageer ik instinctief. Alleen vervolgens ga ik wel kijken hoe ik het daarna kan ombuigen of voorkomen, zodat de correctie niet meer nodig is. Ik wil niet blijven hangen daar in, dus of het moet in 1 keer duidelijk zijn (bijten in de baas is iets wat ik niet in me heb om niet te corrigeren := ), maar ik pas me daarna ook zoveel mogelijk aan zodat het niet meer kan gebeuren.

En ja, ik geloof best dat sommige types een andere aanpak nodig hebben, maar ook in hetzelfde ras zit zoveel verschil dat je altijd naar de hond moet kijken. En het moet bij jezelf passen, je kan geen toneelspelen naar je hond toe.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:32

Nikass schreef:
Dat is dan inderdaad de keuze die je maakt. Dat is je goed recht uiteraard en dan zal ik mij hierbij terug trekken uit het topic.

Je reageert behoorlijk veel voor iemand die zich terug zou trekken uit het topic ;)

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:54

ik heb niet alles gelezen met betrekking tot de discusie wel of niet of wat dan ook.
maar wel ervaring met de Doctra banden.

ik heb de versie waarbij je ook kan zien hoevaak er daad werkelijk geblaft is.
kost wat maar ik kan wel zien dat ze dus op gegeven moment niet meer blaffen.
band een week of 2 af gehad en weer is om en weer 0 x blaffen.
nu al meerder maanden af en het gaat super.

Doctra heeft ook goeie service als iets stuk is.
en garantie.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:33

Nikass schreef:
Annemiek jij maakt steeds de vergelijking met andere negatieve dingen zoals eigenaren die de hele tijd tegen hun hond lopen te schreeuwen en aan de riem lopen te trekken. Het is niet zo dat als je geen stroomband gebruikt je zo'n eigenaar bent ofzo. Dat het één niet okee is maakt het andere niet opeens wel okee. Ik vind dat dus een hele slechte argumentatie.

Threefingers: ik heb al uitgebreid gepost dat ik wel ervaring heb met het gebruik van stroombanden en dat ik hem ook op mijzelf heb getest. Dit maakt mij er geen voorstander van. (Juist niet eigenlijk) Dus wat is eigenlijk het doel van deze vraag?


Omdat de meeste mensen bij stroom een verkeerd beeld hebben.

Als jij de band op jezelf getest hebt....dan weet je ook de lage standen absoluut niks met mishandeling te maken hebben!

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:07

ThreeFingers schreef:
Nikass schreef:
Annemiek jij maakt steeds de vergelijking met andere negatieve dingen zoals eigenaren die de hele tijd tegen hun hond lopen te schreeuwen en aan de riem lopen te trekken. Het is niet zo dat als je geen stroomband gebruikt je zo'n eigenaar bent ofzo. Dat het één niet okee is maakt het andere niet opeens wel okee. Ik vind dat dus een hele slechte argumentatie.

Threefingers: ik heb al uitgebreid gepost dat ik wel ervaring heb met het gebruik van stroombanden en dat ik hem ook op mijzelf heb getest. Dit maakt mij er geen voorstander van. (Juist niet eigenlijk) Dus wat is eigenlijk het doel van deze vraag?


Omdat de meeste mensen bij stroom een verkeerd beeld hebben.

Als jij de band op jezelf getest hebt....dan weet je ook de lage standen absoluut niks met mishandeling te maken hebben!


Precies wat je zegt.

mijn Dogtra voel ik niet eens tot stand 15 ofzo..
tot standje 50 kan ik hem nog gewoon op mn eigen pols hebben zonder dat ik denk auw ships

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:06

Diablo schreef:
Nikass schreef:
Dat is dan inderdaad de keuze die je maakt. Dat is je goed recht uiteraard en dan zal ik mij hierbij terug trekken uit het topic.

Je reageert behoorlijk veel voor iemand die zich terug zou trekken uit het topic ;)


Haha ja klopt, ik ben ergens halverwege van gedachten veranderd :)*

Japielover weet je dan ook hoeveel er geblaft wordt als de band af is? Want dan weet je of het niet blaffen geassocieerd wordt met de band.

Three fingers: dat hangt van de band af, maar ik ken de lichtere en de zwaardere banden. Om echter effect te bereiken zal de stroom toch als onaangenaam ervaren moeten worden.
Ik geloof overigens niet dat ik het woord mishandeling heb gebruikt? Dan gaat de discussie namelijk alleen nog over wanneer iets mishandeling is en wanneer niet. Ik weet niet of dat nou het meest relevant is.
Het gaat er natuurlijk vooral om dat dit soort banden over het algemeen gebruikt worden als een soort quick fix, voorbijgaand aan de emoties en het welzijn van de hond.

Mwm instinctief reageren is uiteraard begrijpelijk, en je kijkt daarna wat er gebeurt is en hoe je daar voortaan anders op in kunt spelen. Dat vind ik niet vergelijkbaar met een band gebruiken als makkelijkste/snelste oplossing.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Goede anti blafband gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:47

tjonge, een hoop bijposts moeten doorlezen en het enige wat ik wil weten is hoe het vandaag gegaan is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:12

Erg rustig :o

Ze heeft hem nu een paar uurtjes om (op de laagste stand) en heb haar nog niet gehoord. Maar vanwege het slechte weer is het ook een erg prikkel arme dag :') en liggen alle hondjes op de mand tegen de verwarming aan. Heb niet de indruk dat de band al iets heeft moeten doen. Ze heeft ooit al eens eerder een band gehad maar dat was er eentje van slechte kwaliteit die incosequent reageerde dus die heeft een enkeltje kliko gekregen. Maar misschien heeft ze er nog wel iets van onthouden.......

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Goede anti blafband gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:13

o, dat kan zomaar! in ieder geval, fijn dat jullie vandaag een rustige dag hebben gehad.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 07:24

Gloa schreef:
Erg rustig :o

Ze heeft hem nu een paar uurtjes om (op de laagste stand) en heb haar nog niet gehoord. Maar vanwege het slechte weer is het ook een erg prikkel arme dag :') en liggen alle hondjes op de mand tegen de verwarming aan. Heb niet de indruk dat de band al iets heeft moeten doen. Ze heeft ooit al eens eerder een band gehad maar dat was er eentje van slechte kwaliteit die incosequent reageerde dus die heeft een enkeltje kliko gekregen. Maar misschien heeft ze er nog wel iets van onthouden.......


Fijn om te horen!

@Nikass, ik had/heb het over zware banden!
Ook is het per hond verschillend hoe ze op een band reageren (gevoeligheid).

Het is in mijn ogen beter om een hond met een stroomband (in bekwame handen) in het gereel te brengen. Dan dat een probleem hond de rest van zijn leven in een asiel moet zitten of ingeslapen word.

Een hond die niet alleen kan blijven of constant blaft, is niet alleen voor jezelf vervelend maar voor de hele buurt!
Met de nodige gevolgen...ruzies, klachten, politie aan de deur enz.
De stroomband doorbreekt de vervelende gewoonte van de hond.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:10

ThreeFingers schreef:
Het is in mijn ogen beter om een hond met een stroomband (in bekwame handen) in het gereel te brengen. Dan dat een probleem hond de rest van zijn leven in een asiel moet zitten of ingeslapen word.


Ik vind ze geen van beide acceptabel, en aangezien er over het algemeen (ik calculeer even in dat ik niet alle gevallen ken) alternatieven zijn, ook niet nodig. En die bekwame handen kom je over het algemeen niet tegen. Het zijn meestal de types die het dènken te snappen, maar er nog mijlenver van verwijdert zijn. Een blafband gebruiken bij een hond terwijl er niemand thuis is, is dus per definitie niet in deskundige handen. Er is dan namelijk helemaal geen zicht en geen grip op.

Zoals ik al eerder schreef heb ik een zware band op mijzelf getest die ik op 25% niet meer kon verdragen. Bij de hond stond hij op 100%. Deze hond was een gevaar en het gedrag was niet te doorbreken. Deze hond was de derde in vijf jaar bij een gerenommeerde hondenschool met een bekende naam, waar ze het even niet meer wisten en deze methode gebruikten om het gedrag te doorbreken (om vervolgens positieve training in te zetten). Dit is vijftien jaar geleden en ik denk niet dat zij het nu nog zouden toepassen, want de ontwikkelingen zijn alweer veel verder.

Ik ken overigens ook de lichtere banden.
Als jullie honden blijkbaar reageren op een lichte band, die hooguit irriteert en niet echt pijnlijk is, dan is het helemaal onnodig om zo'n band te gebruiken: dan is het gedrag namelijk vrij makkelijk te doorbreken en kan je dat dus ook op een andere manier doen.
Een hond die niet alleen kan blijven moet je leren om alleen te kunnen blijven (of niet meer alleen laten), die moet je niet straffen voor een emotie waar hij niets aan kan doen.
Is alsof je een baby straft die niet zindelijk is. 8)7 (alhoewel dat geen emotie is, maar je begrijpt me wel denk ik)

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Goede anti blafband gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:10

Amen Nikass, Goed geschreven.
En daarbij komt ook nog eens dat het beeld wat hier geschetst wordt over euthanaseren en/of asiels ook niet bepaald actueel is in Nederland.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Goede anti blafband gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:32

Ik heb onder dwang (ja echt) van de woningbouwvereniging een blafband moeten aanschaffen voor mijn chihuahua. Kostte nogal wat moeite om er 1 te vinden die uberhaubt geschikt was voor een hondje van 2,5 kilo. Het is dat ik op dat moment geen andere keuze had. En de eerste 2? Weken werkte het redelijk, na de eerste blaf volgde een waarschuwingstoon (zo eentje die wij niet horen) en daarna een schok(je)

Ik heb alleen een behoorlijk hardnekkige chihuahua ( en ja, voor die blafband heb ik er meerdere trainers en gedragstherapeutische bij gehad...zonder resultaat..) en na die eerste 2 weken nam ze de schokken voor lief en blafte vrolijk verder terwijl je de schokken door haar lichaam zag gaan.

(ik ga even niet op de onredelijkheid van de woningbouw en de as buurman die eigenlijk het probleem voerde)

Maar goed, uiteindelijk ben ik mede hierom verhuisd en woon ik nu in een wijk waar het niemand uit maakt. Gelukkig. Dus ja blafband en. Ik was er al geen fan van en in mijn ervaring lost het het ook niet op...

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:37

Heel naar dat je zo onder druk werd gezet!
Je Chihuahua liet zich niet onder druk zetten, dat is dan eigenlijk wel weer cool ;)

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 07:51

@Nikass
Dus het is cool?? Dat de chihuahua door ondeskundig gebruik stroom kreeg?
Mooi voorbeeld van hoe het niet zou mogen gaan....

Bij deskundig gebruik had de Chihuahua met zekerheid niet meer geblaft!

Stroom als hulpmiddel is zielig...

Maar een bit, sporen, zweep enz is allemaal prima?

Kleine kinderen die al met sporen rijden aan het bit trekken enz is deskundig? En het zijn niet alleen kleine kinderen.....

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 08:44

Dat schrijf ik niet Threefingers en volgens mij ben jij best in staat om goed te lezen.

Ik kan me ook niet herinneren dat ik schrijf dat ik het toejuich dat kleine kinderen met sporen rijden of aan het bit trekken.

Als jij nu gaat proberen mij dingen in de mond te leggen die ik nooit gezegd heb zie ik dat als een teken van zwakte. Blijkbaar heb je geen serieuze argumenten meer om te discussiëren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:52

Zullen we gewoon even stoppen met de discussie hier te voeren? Daarvoor kan een nieuw topic geopend worden.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:48

ThreeFingers schreef:
Bij deskundig gebruik had de Chihuahua met zekerheid niet meer geblaft!
.



Even ter zijde, de enige stroomband op de markt die geschikt was voor haar gewichtsklasse is niet zelf instelbaar oid. Hij reageert op haar geblaf en dr is niets aan te veranderen oid omdat er geen afstandsbediening bij zit. Ondeskundig gebruik? Nee gewoon waardeloos ding. Ik vind het waardeloos zo'n band, naar ik had gewoonweg geen keuze meer.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:39

Nikass schreef:
pinto_1 schreef:
Ik zie een blafband (en een bench trouwens ook) hetzelfde als de "zwaardere" hulpmiddelen bij een paard. Sporen, scherpe bitten.
Ik snap ook de discussie erachter. Is het echt nodig en kunnen we het niet op een andere manier oplossen?
In sommige gevallen is het een laatste redmiddel, ik heb alleen het idee dat heel veel mensen het ook uit een soort gemakzucht gebruiken. Heb geen tijd, dus doe het maar op deze manier...

Ik denk dan ook dat de discussie moeizaam en misschien ook eindeloos blijft. ;)


Ik zie de vergelijking met een paard niet direct, maar los daarvan denk ik dat het inderdaad in de meeste gevallen gemakzucht is en gebrek aan kennis van hondengedrag. Dit is althans wat ik om mij heen zie. Daarbij worden de banden nogal eens op een verkeerde manier of voor verkeerde doeleinden gebruikt.
Dat maakt denk ik de verontwaardigde reacties. Ik lees/hoor dan dat mensen "alles" al hebben geprobeerd en dat "alles" blijkt dan te bestaan uit een scala aan correcties en negeren. Nou lijkt mij dat bepaald niet "alles", maar in beleving van anderen kan dat wel zo zijn.
Ik denk dat als de banden inderdaad alleen als laatste redmiddel zouden worden gebruikt (ter bescherming van de hond en zijn omgeving bijvoorbeeld) en dus de honden die er één om hebben op één hand te tellen zouden zijn, de reacties al anders zouden zijn. Daar worden mensen niet opeens voorstander door, maar je kunt dan misschien wel met recht spreken van "alles" geprobeerd.

Kohtje: mijn eerste reactie zou zijn de hond leren om niet buiten zicht van jou te gaan.
Verder wellicht uitzoeken wat de reden is van het blaffen zodat je daar op kunt anticiperen.

Dat kan natuurlijk niet ,kan niet altijd in zicht zijn.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Goede anti blafband gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:47

Het was een vraag Nikass...

Staat nergens dat jij dat geschreven zou hebben.

Het gaat mij om het feit dat een stroomband taboe is, maar schrikdraad, sporen enz enz heel normaal zijn.

Hierbij voor mij einde discussie!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:44

Beetje vreemde, suggestieve manier van vragen heb jij dan :roll:

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Goede anti blafband gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:50

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek de discussie, zoals deze nu gevoerd word, te staken. Het lijkt nu onnodig persoonlijk te worden en wijkt steeds meer van het eigenlijke onderwerp af. Zoals TS ook al verzoekt, is het uiteraard altijd mogelijk een los discussietopic over, bijvoorbeeld, dit soort hulpmiddelen bij dieren te openen om de discussie in algemener opzicht voort te zetten.
Bij voorbaat dank!