Jonge kat, nieuw voer; diarree

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Jonge kat, nieuw voer; diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 11:28

A.s. Donderdag is het twee weken geleden dat ik Bowie uit het asiel heb gehaald. Daar kreeg hij carocroc. Hij was pas een week in het asiel en zal bij de vorige eigenaar vast nog weer ander voer hebben gehad.

In het asiel is hij ontvlooid, ontwormd, behandeld tegen oormijt en ingeent.

Sinds hij bij mij is heb ik eerst een dag of 3 het voer van het asiel gevoerd en vervolgens steeds een handje van mijn eigen voer (nutrivet) door het bakje gemengd. Sinds een paar dagen krijgt hij volledig nutrivet met dagelijks 50 gr animonda carny.

Eigenlijk heeft hij al diarree sinds hij bij me is wat opzich niet vreemd is natuurlijk met al die veranderingen. Hij oogt fit, zijn vacht begint al wat te glanzen en hij komt goed aan. Hoe lang zouden jullie dit aankijken? Zo door voeren nog een week? Of het natvoer eerst weglaten?

kiwiwitje

Re: Jonge kat, nieuw voer; diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:37

Ik weet dat een van mijn honden van een bepaalde ontworming 2 weken lang aan de dunne is. Verder wel fit en dergelijke. Na inderdaad 2 weken was dat wel over.
Natvoer weglaten zou ik niet doen. Als hij flink diarree heeft verliest ie veel vocht dus dan kan hij natvoer wel gebruiken.
Het zijn wel veel veranderingen natuurlijk. En als hij gewoon actief is en er goed uit ziet zou ik het nog even aan kijken.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:42

Ik zou van drie dagen ontlasting verzamelen en bij de DA laten nakijken als eerste mocht daar niets uitkomen kan je b.v. finidiar en probiotica geven.
Maar eerst de ontlasting laten onderzoeken voordat je dingen gaat proberen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:38

Het eerste wat bij mij opkomt is een giardia besmetting, dus ontlasing na laten kijken of eerst even contact opnemen met de DA. Maar ik zou ook zeker met het asiel contact opnemen hierover.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 19:38

Bedankt voor de reacties. Ik heb contact opgenomen met het asiel, van de week ga ik even met hem langs zodat we kunnen kijken wat er aan de hand is. Giardia zou goed kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:57

Als hij geen andere klachten heeft dan diarree zou ik het met dit voer zes weken aankijken. Zo lang hebben de darmpjes ongeveer nodig om aan het voer te wennen.
Mocht hij nog meer klachten hebben/krijgen zoals ook overgeven, lusteloos, niet meer willen eten en drinken etc dan zou ik inderdaad ontlasting laten testen op giardia. Mijn katten hebben giardia gehad en die hadden meer klachten.
Je zou ook het asiel kunnen vragen welke ontworming ze hebben gebruikt. Panacur zou je bijvoorbeeld ook als ontworming kunnen gebruiken, dit werkt op meerder besmettingen als ook giardia. Je zou bij de dierenarts kunnen informeren wanneer hij panacur zou kunnen krijgen ivm eerdere ontworming.
Heel verhaal geworden . Ik hoop natuurlijk dat het helemaal goed gaat komen en dat het alleen wennen is. Een verhuizing kan ook stress opleveren.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 13:05

Hij heeft inderdaad geen andere klachten. De eerste dagen heeft hij twee keer overgegeven maar dat is nu al twee weken geleden.

Ik ben met hem langs geweest bij het asiel, daar was hij trouwens behandeld met stronghold. Hij leek wat verkouden dus heb ik voor 8 dagen stomorgyl mee gekregen.

Gister ben ik ook gestart met panacur ontworming. De kattenbak hou ik momenteel ook maar even extra schoon voor de zekerheid.

Verder is hij nog steeds hardstikke levendig en helder dus blijf ik nog even proberen met dit voer. Hij heeft altijd brok gehad van hele lage kwaliteit dus volgens het asiel kon het dan best even duren voordat zijn darmen hier aan gewend zijn.

Mocht het niet opknappen ga ik hem voor de zekerheid toch nog op giardia laten testen maar het asiel dacht daar niet meteen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 01:06

als ze giardia hebben, wordt dat door de panacur wel verholpen. Ik hoop dat het na de kuur beter met hem gaat en dat hij ook wat meer gewend is.
Heb je ook nog andere huisdieren? Hebben die ook klachten?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 14:58

Ik heb nog een volwassen kat van 3 jaar. Zij heeft (gelukkig) geen klachten.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:38

Kuurtje Panacur tegen de Giardia is 5 dagen en daarna 5 dagen wachten dan weer 5 dagen Panacur en alle dieren binnen het gezin moeten worden behandeld ook al hebben ze geen ziekteverschijnselen het is super besmettelijk OOK voor de MENS!!
Ik vind het vreemd dat ze geen ontlastingsonderzoek ( 3dagen poep) hebben gedaan maar wel gelijk panacur starten en je niet erop hebben gewezen dat alle dieren ook moeten en je aan jezelf moet denken.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 19:54

Bedankt voor de link! Het asiel heeft het niet over giardia gehad, volgens hun heeft hij daar geen diarree gehad. Hier heeft hij vanaf de 1e dag al diarree. Hij moest nogmaals ontwormd worden vandaar dat ik zelf maar met panacur ben gestart om evt giardia ook mee te pakken.

Had gelezen dat het inderdaad hardnekkig is dus de andere kat krijgt ook panacur en vandaag alle kleedjes e.d. In de wasmachine gehad op hoge temperatuur.

Mocht het na de panacur nog niet beter gaan dan laat ik hem uiteraard zelf nakijken door mijn eigen DA.