Welk kippenras past bij ons?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:27

Ik heb verder helemaal geen verstand van kippen, maar wij hadden ongeveer dezelfde eisen en zijn nu erg blij met onze Bielefelders. Wij hebben wel de krielen, al zijn die niet super klein.

Ze zijn ontzettend lief, rustig en tam, echt nergens van onder de indruk (de haan is ook een braaf dier).

Ze leggen elke dag een ei maar broeden eigenlijk niet (al schijnt dat er ook mee te maken hebben dat ze nog niet zo oud zijn).
Persoonlijk vind ik het ook een leuk kleurtje :).

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:56

Laptopmuis schreef:
Ik heb zelf vele rassen, maar de meeste vind ik niet geschikt voor kleine stadstuinen. Die hebben echt wel een weide nodig. Of ze worden vaak broeds.
Hier worden zijdehoenders, wyandottes en cochins genoemd... die worden dus wel echt broeds ;-)

Dat ben ik wel met je eens. Al kom je met een tuin van 20 meter diep denk ik rond de 150 vierkante meter uit en echt klein zou ik dat niet noemen. Naar mijn idee kun je daar best een paar kipjes op houden, mits je bereid bent te accepteren dat je tuin dan feitelijk de kippenren is. Als tuinieren je hobby is of je graag op blote voeten door het gras loopt is dat wellicht niet zo'n goede combinatie. :+ Hier hebben we helaas ondervonden dat een 'kippenweide' ook niet altijd ideaal is. Ondanks veel beschutting veranderden alle kippen vroeg of laat in een makkelijk hapje toen de bunzingen jongen kregen. Hier komt dus toch een ren voor die paar maanden zodat een (verder wel geweldig) kippenleven hopelijk wat langer mag duren. Ik vind het wel ontzettend leuke dieren om te hebben.

tengeltje11
Berichten: 7145
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:58

het is niet omdat je tuin 20m diep is,dat dit ook het ren wordt....
veel te vaak zie ik dan mensen een kippen'ren' maken van 2m op 2 m....beestje kunnen onmogelijk een sprintje trekken.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:03

Brahma is wel echt groot groot. Wel super leuke en makkelijk tam te maken. Erg rustig.

Australorps zijn ook erg leuk en in verschillendr kleuren verkrijgbaar

Afbeelding

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:05

Wij hebben 3 Sussex krielen in een mooi oranje met zwarte kleurstelling (Buff Colombia). Ik kwam ze toevallig tegen op Marktplaats en tot nu toe voldoen ze aan al onze verwachtingen. Voor krielen zijn ze vrij groot en de eitjes zijn dan ook niet heel klein. Ze laten zich makkelijk aaien door onze zoon van 1,5, zijn totaal niet onder de indruk van katten (vice versa wel, de katten gaan voor ze op de loop). Ze leveren gemiddeld per dag 2 eitjes met z'n 3en.

Wij hebben ze los in de tuin lopen. Heb alleen een hekje van 80 cm hoog om het terras staan en daar gaan ze niet overheen. Ze hebben 200m2 om los te lopen. Alleen in het voorjaar moeten ze even in hun hokje en weidje, wanneer jonge plantjes opkomen.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:22

Wij hebben ook Orpington kippen, en de grote soort. Zijn super lieve, tamme, rustige kipjes. Ze zijn er veel verschillende kleuren. Wij hebben ze bij een fokker gehaald toen ze een paar dagen oud waren.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:25

Wat super leuk dat je kipjes wilt! :) Ik heb er weinig verstand van, maar ik lees wel graag even mee.
In onze huidige stads tuin lukt het helaas niet (L vorm 11 x 4 en 4 x 6), maar als we een groter huis en grotere tuin hebben, willen wij ook zeker kipjes nemen! :j

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:27

tengeltje11 schreef:
het is niet omdat je tuin 20m diep is,dat dit ook het ren wordt....
veel te vaak zie ik dan mensen een kippen'ren' maken van 2m op 2 m....beestje kunnen onmogelijk een sprintje trekken.

Klopt, maar aangezien TS heeft aangegeven dat ze de kippen los wil laten lopen in de tuin noem ik dat zo om aan te geven dat ook een tuin van die oppervlakte wel te lijden heeft onder de kippen. Onze tuin was groter dan dat en zag er met iets meer kippen uiteindelijk niet veel anders uit dan de gemiddelde kippenren. Lijkt me nuttige info, want als je veel waarde hecht aan een mooie tuin zou ik zeggen: "bezint eer ge begint". Een ren om de kippen permanent op te sluiten zou ik niet gauw adviseren en al helemaal niet als je daar maar een paar vierkante meter voor wilt opofferen. In mijn ogen is dat vergelijkbaar met een paard dat 23 uur per dag op stal staat. Er zijn inderdaad mensen die denken het geweldig te doen voor hun kippen terwijl die uiteindelijk slechter af zijn dan de betere industriekip. Koop dan gewoon een doosje eitjes in de winkel denk ik dan. :o

tengeltje11
Berichten: 7145
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:28

dat is zeker waar,een kip scharrelt letterlijk enorm veel rond,pikt aan alle blaadjes,plantjes,.....
als je ze los laat lopen,hebben ze een prachtig leven,maar moet je idd wel beseffen aan wat je begint.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:52

goeroe, weet jij misschien hoe deze situatie zou werken:

- achtertuin 715 m2, daarnaast nog zo'n 2,5 ha land
- perceel 1: 4 stroomdraadjes en 2 houten leggers (laagste draadje 20 cm van grond af)
- perceel 2: palen met draad - 3 draden (laagste draadje zo'n 40 cm van de grond af)

Kan ik de kippen die jij noemt los laten lopen of lopen ze de weg op? Ze mogen van mij alle ruimte hebben maar ik zie ze liever niet plat.

's nachts in een ren met hok ivm marters, bunzings etc.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:56

tengeltje11 schreef:
dat is zeker waar,een kip scharrelt letterlijk enorm veel rond,pikt aan alle blaadjes,plantjes,.....
als je ze los laat lopen,hebben ze een prachtig leven,maar moet je idd wel beseffen aan wat je begint.

Dat bedoel ik inderdaad. Kippen leven om te scharrelen en juist dat maakt ze zo geweldig leuk om naar te kijken. Hoe kleiner de oppervlakte waarop ze leven, des te minder er te scharrelen valt, des te meer moeite het kost om ze levenskwaliteit te bieden en des te meer ze in de viezigheid en hun eigen ontlasting zitten te pikken.

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:58

Ik zou er wel rekening mee houden dat brahma's snel broeds worden al zijn het heerlijk rustige en gezellige kippen. Is de Jersey Giant niet iets voor jullie?

tengeltje11
Berichten: 7145
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:59

@ selka,als er goeie stroom op de draad zit,en ze zijn groot genoeg,blijven ze achter die stroomdraad,hier is het kippenren ook omgeven door stroomdraad om vossen ed weg te houden en de kippen schrokken er in het begin enorm van en liepen dan kakelend weg,maar nu respecteren ze die draad gewoon.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:14

@Selka: Dat vind ik lastig om te zeggen. Hoe ver is de weg verwijderd van het nachthok? Hier bleven ze het grootste deel van de tijd binnen ongeveer 50 meter van het nachthok, maar ze liepen ook wel eens verder weg. Af en toe ook wel eens bij de weg op 100 meter van het nachthok, maar bij ons is dat niet zo erg (weg loopt dood en er komt dus nauwelijks verkeer langs). Ze gaven wel duidelijk de voorkeur aan de meer beschutte plekken. Ondanks dat ze bij ons onder de stroomdraden (op ongeveer 40 centimeter) doorgingen liepen ze zelden ver het weiland in. De vraag of ze bij jou de weg op zullen lopen durf ik niet zo goed te beantwoorden. Dat ligt er denk ik vooral aan hoe aantrekkelijk dat stukje verder voor ze is. Als de omgeving erg open is en er bij de weg beschutting van bomen en struiken is zullen ze er vaker zijn dan wanneer het omgekeerde het geval is. Helemaal voorkomen dat ze er een keer een kijkje nemen kun je denk ik haast niet. Overigens gingen onze kippen 's nachts ook altijd in het hok, maar onze ervaring is dat ze ondanks dat rond mei/juni niet veilig waren voor bunzingen. Als die jongen hebben jagen ze blijkbaar ook wel eens overdag. #)

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:19

Selka schreef:
goeroe, weet jij misschien hoe deze situatie zou werken:

- achtertuin 715 m2, daarnaast nog zo'n 2,5 ha land
- perceel 1: 4 stroomdraadjes en 2 houten leggers (laagste draadje 20 cm van grond af)
- perceel 2: palen met draad - 3 draden (laagste draadje zo'n 40 cm van de grond af)

Kan ik de kippen die jij noemt los laten lopen of lopen ze de weg op? Ze mogen van mij alle ruimte hebben maar ik zie ze liever niet plat.

's nachts in een ren met hok ivm marters, bunzings etc.


Hobby@bokt heeft 5 jonge brahma's zitten. Los op het erf. Ze zijn erg mens gericht en blijven echt een beetje in je buurt als je buiten bent.
Ze blijven wel een beetje in de buurt van hun "vaste plekje".

En haar brahma's zijn echt dr allerleukste die er zijn (maar ik ben wellicht bevooroordeeld, als kuikens zaten ze bij mij in huis totdat ze groot genoeg waren om naar een landelijk gebied te verhuizen en te groot waren voor roofvogels)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:23

Bedankt tengeltje11. Hopelijk doen ze dat bij ons ook.
goeroe, zo'n 40 m. van de drukke weg (60 km/u) en zo'n 20 m. van een landweg. Het perceel is omheind door bomen en struiken maar dat is op eigen terrein, het hekwerk staat na de bomenrij. De tuin zelf staat ook vol met bomen en struiken. Tussen de weg en het terrein zit een sloot. Geen idee of dat scheelt.

Bedankt voor de tip! Dan zouden ze in mei/juni ook gewoon in de ren moeten blijven voor de zekerheid. Vorige bewoners hadden eens een vossennest op het terrein. Super gaaf maar de kalkoenen zijn opgegeten..

Mri, dat klinkt goed. Vind Brahma's ook echt mooie kippen.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:26

In ben ook groot fan van australorps. Vind het nog steeds jammer dat ik daar hier niet aan kan komen. Hebben zelf Marans kippen maar die gaan niet voldoen aan je eisen.
Sussex kippen zouden ook nog wel goed passen in je plaatje.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:36

@tengeltje: blijven jouw kippen werkelijk achter schrikdraad. Toen ik buitenom stroomdraad staan had (om vossen buiten en mijn jackrussel binnen te houden), toen had ik niet echt het idee dat de kippen van de draad afbleven...

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:44

Bij ons gingen ze nooit over de sloot. Aangezien de tuin zelf zo te lezen ideaal is voor kippen zal de weg geen overdreven aantrekkingskracht hebben vermoed ik. Je zou zeggen dat een kip die lekker rustig en beschut kan rondscharrelen weinig te zoeken heeft bij een weg, zeker als daar wat harder gereden wordt. Die van ons hadden dat denk ik te spannend gevonden, maar garanties durf ik niet te geven. Voor roofdieren geldt hetzelfde. 's Nachts ophokken moet sowieso en helpt enorm, maar is misschien niet altijd afdoende. Wij hadden er op een gegeven moment zijdehoenders bij lopen. Superalerte (op het hysterische af :)) ) dieren en dus een mooi alarmsysteem zou je denken, maar uiteindelijk gingen die er zelfs ook aan. Wij gaan het volgend jaar nog eens proberen met een grote ren denk ik. Mijn idee is om die te gebruiken in de ergste periode en ze dan eventueel voor die maanden alleen midden op de dag er een paar uurtjes uit te laten als ik zelf buiten ben. Helemaal veilig is dat natuurlijk ook niet. Zelf zou ik er vrede mee hebben als er incidenteel een kip zou 'verdwijnen', maar in die tijd van het jaar was het hier echt wachten op de volgende. :( Als je helemaal niet kunt leven met de gedachte dat je kip ten prooi kan vallen aan een roofdier is loslopen nooit een goed idee helaas. Zelfs midden in de stad zijn roofdieren die wel een kippetje lusten.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:51

Niets zo leuk als kippetjes in je tuin! Ik zie wel veel rassen voorbij komen die vaak broeds worden. Ga eens bij een brede fokker kijken wat je leuk vind, die hebben vaak veel rassen lopen. Hier lopen marans, sussex, dekalb white en de aracauna. De aracauna vind ik een leuke, aparte kip, legt groene eitjes, vliegt niet, wordt niet broeds, mooie tussenmaat en is een harde en sterke kip. Je hebt ze in een aantal kleurslagen.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:55

Ik zie nu dat je in Zoetermeer woont. In stolwijk, bij Gouda, zit een kippenverkoop met eigenlijk alle rassen en veel kennis. Daar zou je je mooi kunnen oriƫnteren.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:01

Mijn australorps waren vele malen minder tam dan de Brahma's die Hobby nu heeft

Hier zijn ze echt nog klein klein

Afbeelding

Afbeelding



Hier waren ze de eerste dag op hun nieuwe stekkie

Afbeelding


In Stolwijk hebben ze veel keuze, maar zijn ze zeker niet tam.
Onze australorps kwamen daar vandaan en ze waren echt niet heel makkelijk tam te krijgen (lees: heel soms iets uit je hand eten maar niet vrijwillig aaibaat)
Wij hadden een ren van ca 8 x3 meter (deels overdekt) en dan nog een stuk in de tuin van de buren waar ze ook konden scharrelen.
In het begin hadden ze de hele tuin (6x13m) maar zat alles elke dag onder de stront, zo erg dat wij onze tuin zelf niet meer konden gebruiken.

En dat afgezette stuk was eigenlijk echt te klein voor 3 australorps. Eentje (de grijze) is de anderen gaan plukken (gewoon op random momenten). Eerst de zwarte, die wij toen verhuisd hebben naar de boerderij van mijn oom. Toen ging het een tijdje goed, tot ze de witte ging plukken. Omdat wij op vakantie gingen wilde we de buren hier niet mee lasting vallen. De grijze is toen verhuisd naar de ouders van een boktdinnetje. Daar gedraagd ze zich prima, moet ze meer moeite doen voor eten en heeft ze veeeeeel meer ruimte . Daar is ze echt tam geworden. Aaibaar was ze bij ons niet, dat is de nu wel.

De witte is toen alleen over gebleven en die vermaakte zich prima, had de rust weer terug en werd ook een stuk tamer dan ze was toen ze nog samen waren.
Inmiddels is de witte ook verhuisd naar mijn oom toe.

Crista

Berichten: 3024
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 18:51

Bedankt voor alle input! Heb (bijna) alle rassen bekeken en ik neig zelf heel erg naar de Barnevelders of australorps.

Weet iemand hoe het zit met de broedsheid en de lawaaierigheid van deze 2?

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:08

Mijn Australorps zijn 1 keer broeds geweest in 2 jaar tijd. Zolang je steeds de eieren netjes weghaalt valt het dus reuze mee. Ik vond ze niet extreem lawaaiig. Je hoort ze uiteraard gezellig kakelen maar ze stonden onder mijn slaapkamer raam en heb er nog nooit wakker van gelegen.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:01

Mijne zijn wel broeds geweest. Kan morgen wel een filmpje opzoeken van het lawaai.
T viel best mee. Dat was 1 keer in de week ofzo, en dan overdag