Een Fret als huisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Een Fret als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 12:28

Ik vind Fretten zulke leuke beesten maar heb er echt geen hol verstand van.

Wie heeft er een fret als huisdier? Wat maakt een Fret nou echt leuk? Zijn ze makkelijk tam te krijgen en wat is nou helemaal niet leuk aan een Fret?
Ik ben benieuwd naar verhalen én foto's natuurlijk. :D

Ik ben overigens de komende jaren niet van plan een Fret aan te schaffen. Mits jullie niet al te schattige foto's plaatsen. ;)
Laatst bijgewerkt door Giolli op 10-11-17 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

StormMilagro

Re: Een Fret als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:30

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:33

Ik heb er 2 gekocht, verschrikkelijke beslissing.
Had ze in een vrij kleine (1,60 hoog, 60 breed) kooi maar de bedoeling was ze eigenlijk de hele dag los te laten. Zat zelf slecht in mijn vel en ze begonnen me te bijten (echt op me af rennen en hard bijten en weer weg rennen), kooi stonk zodanig dat mijn huisgenoot er niet gelukkiger van werd. Heb ze na een paar weken weggegeven aan iemand die er wel verstand van had, de beesten hebben nooit meer gebeten.

Denk dat ik het in het vervolg maar gewoon bij een kat houd :')

Kuggur

Re: Een Fret als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:36

Ik denk dat Azmay goede argumenten geeft tegen het houden van dit soort dieren als huisdier.
Het kán, maar je moet een sterk gemotiveerde deskundige liefhebber zijn.
Dat je er naar eigen zeggen "geen hol verstand van hebt" geeft een jndicatie dat je dat niet bent.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 12:38

Kuggur schreef:
Ik denk dat Azmay goede argumenten geeft tegen het houden van dit soort dieren als huisdier.
Dat je er naar eigen zeggen "geen hol verstand van hebt" geeft een jndicatie dat je dat niet bent.

Ik heb een kat, een hond en een kinderwens dus er gaat geen fret in dit huis komen. Maar daarom mag ik er toch wel meer vanaf weten en ze leuk vinden?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:40

Wij hadden vroeger thuis een fretje.
Ze was best wel tam en echt een schatje.
Liep grotendeels van de dag los door het huis.
(Stopte daarbij graag aardappels in mijn bed.... :') )

Maar fretten hebben een bepaalde geur, ze hebben veel aandacht nodig en als ze bijten, hebben ze hele scherpe tanden.

Lees je dus goed in voor je er aan begint.

Ik zou dolgraag weer een fret willen, maar heb er de tijd niet voor en dan vind ik het niet eerlijk om er een of meerdere te nemen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:41

Giolli schreef:
Kuggur schreef:

Ik heb een kat, een hond en een kinderwens dus er gaat geen fret in dit huis komen. Maar daarom mag ik er toch wel meer vanaf weten en ze leuk vinden?

Natuurlijk. Maar je kunt je wellicht voorstellen dat je vraagstelling de indruk geeft dat je zelf van plan was deze dieren te gaan houden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:41

Ik heb er nu nog 2. Had er 5. De eerste 2 gekregen toen ze ouder waren. Die waren vreselijk vals naar mensen, maar samen echt zo leuk en hyperactief. Zo leuk om ze te zien spelen. Daarna kocht ik pups en die zijn super tam geworden. Wel happen ze met spelen nog wel, maar meer als een speels puppy. Ze zijn hilarisch en heel erg actief.

Enige nadeel is idd dat ze ( vooral mannetjes) sterk ruiken. Nou is het niet zo dat ze gigantisch stinken maar het moet goed bijgehouden worden, maar bij een kattenbak gaat het ook stinken. Mijn fretten stinken niet.

Ik vind dan ook geen nadeel aan mijn fretjes nu. Je moet ze alleen als pup al goed opvoeden en zorgen dat je bij een goede fokker aanschaft.

Mijn mannetje is echt mijn maatje. Mijn zusje nam hem mee aan zijn tuigje op bezoek toen ik in het ziekenhuis lag :p kreeg veel bekijks en mijn fretje is voor iedereen lief dus veel mensen wouden wel eens kijken en aaien want dat zie je toch niet vaak.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Need I say more? <3

Ik ben dolverliefd op mijn kleine vriendje. Hij is heel tam en volgt me graag door het hele huis. Hij bijt wel maar alleen met spelen en nooit echt hard. Het gebit is eigenlijk gelijk aan dat van een kat. Qua ruiken hebben fretten inderdaad zo hun eigen geur, maar dat is te vergelijken met hoe een hond een eigen geur heeft. Tyrion (mijn fret) heeft een implantaat dus gecastreerd, en die stinkt echt niet. Tenzij hij zijn anaalklieren leegt :+ maar ook dat is overkomelijk.

Qua nadelen vind ik dat het lastig is om goed te voeren. Hij krijgt nu hoogwaardige kattenbrok maar moet ook prooi eten. Nu gaat er in de 'frettenwereld' rond dat er bacteriën in de prooidieren zitten waar de fret heel ziek van kan worden. En zo kom ik meteen bij het tweede nadeel en dat is dat dierenartsen vaak totaal geen kaas hebben gegeten van fretten en het dan gaan behandelen als kat of hond, terwijl fretten heel andere ziektes kunnen hebben.

Ik ben er nog niet uit of ik na deze, die nu 2,5 jaar is, nog een fretje in huis neem.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:03

Voordelen:
- heel speels
- heel tam en zindelijk te maken
- slaapt overdag veel, 's avonds actief
- leuke leeftijd, niet te lang, niet te kort

Nadelen:
- stinkt, ook als ze gecastreerd zijn
- (chemisch) castreren is noodzaak -> bijniertumoren
- als ze niet tam zijn, kunnen het echte krengen zijn
- ze jatten veel tijdens het spelen (sokken, dopjes, ..) een CA-operatie komt vaak voor
(nu ja, heb je ook bij kat en hond)

Werk er mee maar zou er nooit van m'n leven eentje hoeven hebben.
Edit: de foto's kwamen later => dat doen ze dus wel heel leuk en lief en schattig :D
Laatst bijgewerkt door Hoppit op 10-11-17 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:10

Nissima schreef:
[ [url=m/bHvLeb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lLRTcV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9Hcsb1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yB3sSp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Need I say more? <3
.

<3 <3 <3 <3 <3
Totaal verliefd.

willempie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:12

Hoi,

sinds februari hebben we na lang gezeur van dochter een leuke fret overgenomen van iemand, hij was 6 maanden oud en gecastreerd.

Ik was er erg bang van maar werkelijk, hij heeft mijn hart gestolen, hij is me echte kantoorvriend geworden.

Stank is er alleen als hij ongecastreerd is, als je de bak niet verschoont en de kleedjes te lang laat liggen. Rommel maken doet hij wel maar verder goed zindelijk ( mits je hem niet te lang los laat).

Eigenlijk gaat hij altijd na 30 minuten weer zelf terug naar zijn kooi om te slapen, hij is heel tevreden, ligt altijd te slapen maar als je hem roept komt hij altijd ff knuffelen, super lief. Hamstert graag spullen om zich heen, van pennen tot verpakkingen, alles kan hij gebruiken.

ik voer geen prooi wel een hele beste kattenbrok en die is best duur. Vlakbij ons zit een fretten da en die is heel schappelijk met haar prijzen. een gewone da is niet kundig genoeg.

Nog nooooooit gebeten, maar ik weet dat er ook bijtfretten bestaan, wellicht hebben wij het goed getroffen met hem.

Wel is vakantieopvang lastig, je kunt hem niet overal brengen, wegens ontsnappingsgevaar bijv.
Laatst bijgewerkt door willempie14 op 10-11-17 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 13:12

Oh hou op hoor! <3 Wat een prachtig dier!

Haha Hoppit, leuke leeftijd -> niet te lang. :')
Bedankt voor jullie berichten, en ik maar denken dat mijn kat een rotzak was. :D

Waar doen fretten hun behoefte op trouwens? Een kattenbak?

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:14

willempie14 schreef:
Stank is er alleen als hij ongecastreerd is, als je de bak niet verschoont en de kleedjes te lang laat liggen.

Oh, bijna vergeten. Als ik de bak ietsje te lang niet schoon maak, dan heb ik een fret in protest en doet ie het er dus precies naast :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 19:02

StormMilagro schreef:
Er is een algemeen frettentopic, ik denk dat je je vragen het beste daar kunt stellen :):
[BB-HK] Hèt frettentopic

In overleg is besloten dat wij dit topic sluiten en je verwijzen naar bovenstaand topic, daar zitten genoeg gebruikers die je kunnen helpen met je vragen :j