Twijfel over behandelplan Kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Twijfel over behandelplan Kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 12:53

Vorige week vrijdag kwam ik aan op stal en trof één van de stal poesjes aan met een hele dikke poot die er een beetje bij bungelde en waar ze dus niet op liep. De dierenarts kwam die dag sowieso voor de paarden dus meteen de kat laten onderzoeken.

Na even kort voelen was de conclusie poot gebroken.
Ik kreeg voor de Kat een pijnstiller en moest haar de komende 6 weken opsluiten in een bench.

Ondertussen zit ze er nu al bijna een wk in. Echter aan iedereen die ik vertel "kat met gebroken poot" krijg ik de reactie is de poot niet gespalkt. Ik heb het gevraagd aan de dierenarts maar hij zei dat spalken niet kon.

Ik heb nu een beetje twijfels betreft de behandeling. En heb flink medelijden met poeslief want die heeft het niet echt naar haar zin in de bench

Wat denken jullie ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:23

Als je het niet vertrouwt second opinion vragen aan een abdere da, niet aan bokt.
Met die disclaimer vermoed ik dat het gaat om een bot hoog in de poot, de humerus of als het om de achterpoot gaat het femur. Dat is moeilijk/niet te gipsen of spalken omdat je het schouder cq heupgewricht niet goed kan immobliseren, en dat maakt een dergelijke behandeling zinloos.
Beterschap met de kat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:30

Ligt eraan wat er gebroken is, mis ik in dit verhaal. GEen idee zelfs welke poot.
Rofo zou natuurlijk ultieme duidelijkheid bieden, maar voor het idee.

De opties.. in vorm van paar voorbeelden.
STel voorpootje en er is 1 van de botjes gebroken onder de pols van de kat (denk voorknie paard) dan heeft dat botje nog buurbotjes die het kunnen opvangen, dan is spalken niet nodig.
Pijnstilling, meer rust, ondersteunened verband kan nuttig zijn, niet meteen noodzakelijk.
Stel hele bot door boven pols (grootste van de 2) dan kan je spalken, moeten pinnen/platen of in hele extreme gevallen misschien wel amputeren.
Dan heb je zo ongeveer de mogelijkheden in een notendop, maar allen afhankelijk van wat er precies kapot is.

Bij dikke pijnlijke poot bij kat, zit ook altijd nog de "andere kat heeft erin gebeten" optie met ontsteking en eventueel prachtig abces, wat weer andere behandeling vereist.

Dus rofo is handig (of je moet zelf of de DA al kleine hoektand bijtgaatjes vinden, dan is bijtwond wel waarschijnlijk).

Dus tja, geen idee of gekozen behandeling de juiste is.

Kuggur

Re: Twijfel over behandelplan Kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:47

Ik denk dat de waarschijnlijkheid dat dat gekozen behandelplan gewoon juist is zeer hoog is.
Ik vind die differentiaaldiagnoses nogal gezocht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:02

Ik reageerde meer op.
Ondertussen zit ze er nu al bijna een wk in. Echter aan iedereen die ik vertel "kat met gebroken poot" krijg ik de reactie is de poot niet gespalkt. Ik heb het gevraagd aan de dierenarts maar hij zei dat spalken niet kon.

maar aangezien we niet weten wat er stuk is (zelfs niet welke poot, laat staan welk stuk poot) kom ik niet verder dan kan van alles zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:08

Sjolvir schreef:
Ik reageerde meer op.

maar aangezien we niet weten wat er stuk is (zelfs niet welke poot, laat staan welk stuk poot) kom ik niet verder dan kan van alles zijn.

"Iedereen" is geen dierenarts, ik zou gewoon uitgaan van wat de dierenarts die de kat gezien heeft zegt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:27

idd,wat is er juist gebroken?

hier ooit bv een kat met gebroken ruggengraat.

die hebben we ook gewoon x-aantal weken in een bench moeten stoppen(beperkt bewegen) en liep daarna terug rond en kon nog een goeie maand terug alles.

dus het kan prima kloppen,maar de vraag is vooral wat er juist gebroken is?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:02

Hier een katje gehad met een gebroken pootje (bovenkant achter) en die heeft ook benchrust gehad, was na 6 weken weer prima geheeld. Zo doen ze het ook vaak bij een gebroken heup bijvoorbeeld.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:06

Ons katje had een gebroken spaakbeen/ellepijp, ofwel helemaal af. Dat kon alleen goed genezen met een penconstructie (operatie). Alleen spalken zou nooit blijven zitten. Na de operatie en 6 weken bench was hij weer goed ter 'poot'!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:20

Weet niet wat er gebroken is maar onze kat heeft ook 6 weken boxrust gehad na een beenbreuk. VVerder niks alleen medicatie.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:29

Bij breuken bij een kat is het inderdaad vaak een kwestie van 6 weken benchrust (hij mag namelijk absoluut nergens op- of afspringen), en pijnstilling (in het begin).

Máár ik zou wel altijd een RX laten maken alvorens een behandelplan op te stellen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:35

Ik vind zo op goed geluk zonder foto's in een bench stoppen sowieso wel erg spannend hoor, wie weet wat er eventueel nog meer kapot is...

Bij onze kater is er een heupkopje afgezaagd (even simpel gezegd) en die moest ook 6 weken benchrust. Maar zo lang hebben we het niet gedaan want buiten de bench ging hij lekker rustig liggen en in de bench maar langs de zijkanten omhoog klauteren omdat hij er uit wilde...daar knappen ze ook niet van op :(:)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 19:48

Bedankt voor alle antwoorden. Ondertussen ook een Andere dierenarts als second opinion gehad. Het pootje ( voorpoot) is idd gebroken (xr) kon niet gespalkt worden, dus dat had DA1 wel goed. DA2 zegt geen pijnstilling meer geven en als ze in de bench te onrustig word wel er uitlaten omdat ze anders in de bench meer kapot maakt door druk doen en er uit waarschijnlijk wel ergens rustig gaat liggen. Geen pijn stilling omdat de kat anders geen grens voelt ( pijn is rustig aan doen)