Labrador verhaart veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Labrador verhaart veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 18:39

Hoihoi!

Ik heb een blond labrador teefje, Mischa, die redelijk veel verhaart, het hele jaar door. Veel meer dan de andere labrador die we hebben. We kunnen stofzuigen en de dag erna ligt alles weer onder... Dit doet ze al sinds jongs af aan, maar heeft er zelf gelukkig geen last van (geen jeuk of overmatig krabben etc).

Momenteel zit ze op de Optimanova Kip & Rijst en krijgt ze een mix van oa glucosamine voor haar heupdysplasie. Aan het voer ligt het niet (ze heeft voorheen Royal Canin Labrador gehad, en Pets Place Premium en het verharen is nooit anders geweest) en ze wordt ook niet overmatig geborsteld (~1 keer in 3 tot 4 maanden). Ik heb het vermoeden dat het komt omdat ze toen ik haar kocht (met 9 weken) ontzettend onder de vlooien (en wormen) zat, en het dusdanig erg was dat er ook echt kale plekken in haar vacht zaten. Na behandeling van een middeltje van de dierenarts is dit overgegaan, zijn de kale plekken verdwenen, ziet ze er gezond uit en zit ze goed in haar vacht, maar ik heb dus het vermoeden dat dit te maken kan hebben met haar vele verharen. Kan het ook compleet mis hebben natuurlijk.

Nu heb ik er in principe geen probemen mee aangezien Mischa er zelf geen last van heeft (is een kwestie van extra stofzuigen) maar ik wil eens rondkijken of er dingen zijn waarmee ik het kan verhelpen of in ieder geval verminderen. Zo heb ik gehoord dat zalmolie wel eens zou kunnen helpen.

Dus zijn hier misschien mensen die hier ervaring mee hebben of misschien nog andere tips hebben?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:02

Sommige honden verharen meer dan de ander. Wij hebben altijd hetzelfde ras (meerdere honden tegelijk) en de 1 verhaart vrijwel niet, de ander het hele jaar door. Zalmolie/zalmkoppen krijgen ze hier allemaal. Ze krijgen allemaal trouwens hetzelfde te eten. En dat maakt niks uit.
Je zou het kunnen proberen, maar het wil niet altijd werken.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:06

Hier een blonde lab van 14+.
Verhaart ook lekker veel. Als je maandag alles dweilt en stofzuigt, dat je dinsdag niks meer van ziet. :')
Als het heel erg is borstelen we haar, dan is het een paar dagen wat minder.

En waar al dat haar vandaan komt en waarom ze nog niet kaal is met de hoeveelheid wat eraf komt? :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 20:55

@Horsetopshop: Ja klopt, maar mijn moeder merkt het gelijk als Mischa bij haar is geweest (onze andere lab woont nog bij haar, ik ben net uit huis gegaan). Maar niet geschoten is altijd mis toch? Ik kan altijd dingen proberen, helpt het niet dan is het geen probleem ^^.

puppy1128 schreef:
Hier een blonde lab van 14+.
Verhaart ook lekker veel. Als je maandag alles dweilt en stofzuigt, dat je dinsdag niks meer van ziet. :')
Als het heel erg is borstelen we haar, dan is het een paar dagen wat minder.

En waar al dat haar vandaan komt en waarom ze nog niet kaal is met de hoeveelheid wat eraf komt? :+

Haha echt ja. Je kan er zo een tweede hond van maken. Volgens mij komt het ook wel met de leeftijd dat ze slechter qua vacht worden (onze andere labrador is er al 15.5) maar Mischa is pas 5.5, dus bij haar komt het niet door de ouderdom.
Mijn nicht werkt veel met dieren, dus die gaf al aan om haar in de ergste periodes (dus ~2x per jaar) te wassen en met natte vacht te borstelen, dan haal je er het meeste uit. Dan is het een paar dagen inderdaad wat minder.
Jammer dat veel borstelen juist de vacht stimuleert, anders had ik dat wel gedaan haha.

MyWishMax

Re: Labrador verhaart veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:00

Is ze gecastreerd? Wij hebben 3 honden, waarvan we er 1 hebben laten castreren (een teef), voor de castratie verhaarde ze 2 keer per jaar in een paar weken enorm. Sinds de castratie verhaart ze het hele jaar door, je kan er niet tegen op borstelen en stofzuigen lijkt af en toe voor niks te zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 13:57

MyWishMax schreef:
Is ze gecastreerd? Wij hebben 3 honden, waarvan we er 1 hebben laten castreren (een teef), voor de castratie verhaarde ze 2 keer per jaar in een paar weken enorm. Sinds de castratie verhaart ze het hele jaar door, je kan er niet tegen op borstelen en stofzuigen lijkt af en toe voor niks te zijn.

Gesteraliseerd ja :j