Drinkvoorziening varkens en biggen outdoor

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

StableDoor

Drinkvoorziening varkens en biggen outdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 11:09

Beste bokkers met varkens,

Hoe voorzien jullie drinkwater voor varkens in een weiland? Een vriendin van mij doet vrijwilligerswerk op een hobbyboerderij, maar er zijn wat problemen met de watervoorziening. Volwassen varkens gooien de grote waterkuipen continu om en de biggen kunnen er niet goed bij. Welk systeem gebruiken jullie? Voor de biggen moeten we iets laags hebben waar veel water in kan, want het zijn er een stuk of 40. Voor de volwassen varkens moet er iets stevigs komen wat niet omgegooid kan worden. Het budget van de boer is helaas klein, dus dat is een beperkende factor...

Alvast bedankt!

kohtje

Re: Drinkvoorziening varkens en biggen outdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:15

een automatische drinkbak ?

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:17

Misschien niet helemaal de tip die je zoekt, maar zouden de varkens zich niet vervelen waardoor ze met de bakken gaan spelen? Mijn paard doet dat ook :+ En varkens zijn zo intelligent.. misschien zorgt wat speelgoed in de wei er voor dat ze de bakken met rust laten?
Zijn automatische drinkbakken geen idee, of wordt dat te duur?

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:19

Automatische drinkbakken/-nippels, of vaste waterbakken maken. En als het budget dat niet toelaat dan zodanig inkrimpen dat daar wel geld voor is.

koeien op de weg...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:32

Zware stenen in de bak die je er zelf wel uit kan halen zodat je de bak kan opkiepen en schonmaken maar te zwaar voor de varkens om de bak om te gooien?

Verder inderdaad afleiding/speelmateriaal.

Ties 3/6/2015 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:38

Ingraven van drinkbakken/tonnen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:40

Hier gewoon een waterpoel.
Drinken ze uit en in de zomer liggen ze erin om verkoeling te zoeken ook.
Ideaal!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:41

Wij hadden de bakken inderdaad ingegraven. Vies worden ze toch wel, dus niet continu zorgen voor schoon drinkwater. Daar kiezen ze toch niet voor, als het regent drinken ze uit de plassen die er staan. Wel stevig maken eromheen, bij ons stond er een houten frame omheen omdat ze ze anders alsnog uit gingen graven :P.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:47

Wij hebben gewoon waterbakken bij onze varkens. In de zomer gooien ze ze wel eens op. We hebben laatst varkensnippels besteld. Idee is om deze in een waterton te schroeven en de waterton vast te zetten in een hoek. Maar dat komt van het voorjaar pas, nu vriest dat toch elke keer dicht

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 11:55

Bedankt voor de tips! Ingraven zat ik ook aan te denken, maar bij de biggen is het dan weer oppassen dat ze er niet in vallen, bij de volwassen varkens is dat denk ik de meest makkelijke oplossing. De veestapel gaat inkrimpen, de boer ziet zelf ook dat het er te veel worden :p Verveling zou kunnen, ze hebben een heel groot weiland met gras en modderpoelen, dus ze hebben het in ieder geval veel beter dan de meeste varkens, maar meer speelgoed kan altijd. Ik zal jullie tips doorgeven :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie