Katten ervaringen gezocht.

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

sem722

Katten ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 16:22

Hoi,

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen met oudere katten.

Ik heb/had zelf 2 broertjes van nu 12 lentes oud. Het waren echt 2 vriendjes - maar ook hele verschillende karakters. Een was erg pittig, de baas over het gehele huishouden, maar ook de verzorgende kater voor zowel zijn broer als voor mij.
De ander is een beetje een grote goedzak, vind alles goed, iedereen gezellig en leuk, heeft nog nooit gekrabt of een blaas concert weggegeven en vond de aandacht van zijn broer heerlijk.

Helaas is de pittige broer een paar maanden terug overleden. Hij was al langer ziek en woonde daardoor liever boven, terwijl de goedzak broer voornamelijk beneden was en er niet echt veel naar omkeek.

Toen de pittige overleed wilde ik het even aankijken hoe broer zich ging houden. Dat leek echt super te zijn. Hij deed zijn ding, lag elke avond op schoot en leek het leven wel oke te vinden.

Echter...nu zijn we dus een paar maanden verder en ik merk aan hem dat zijn leven helemaal niet zo oke is. Als wij (en ook de hond) na een werkdag thuis komen, is het moord en brand. Hij miauwt de oren van mn kop ( erg volumineus zeg maar) klampt zich aan me vast en MOET echt heel de avond in mij liggen waarbij ik hem MOET Als ik opsta, loopt ie weer te schreeuwen door het huis, ga ik zitten en roep ik hem bij me is het weer over. Om eerlijk te zijn wordt ik er een beetje koekoek van - en nog erger, ik heb het idee dat hij zo ongelukkig is. Ik kan me ook voorstellen dat hij misschien toch wel dat verzorgende van zijn broer mist - de hond vind de kat oke, maar aangezien de pittige nooit heel schattig was tegen haar, heeft ze geleerd ze gewoon links te laten liggen.

Dus....ik wil graag een vriendje voor mijn goedzakkie erbij.

Nu dan eindelijk "de ervaring" waar ik naar opzoek ben:

Wat raden jullie aan? Een kitten? Of een (oudere) herplaatser?
En indien kitten, raad je er dan 2 aan of gewoon eentje?

Ik hoor het graag!

( wellicht ter overvloede, maar we hebben vollop ruimte, speeltjes, tuin, eten, DA mogelijkheden etc :) )

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:29

Mij ervaring is dat oude katten vaak niet gecharmeerd zijn voor een drukke aanwezige kitten en dat katten die niet samen zijn opgegroeid, het niet altijd samen kunnen vinden.

Het is dus uitproberen... en ik zou dan voor een wat oudere herplaatser gaan, die gewend is om met andere katten samen te leven.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:37

1 kitten is misschien wat druk voor de senior, omdat de kitten zich op hem zal richten. Bij 2 kittens hebben de kittens in ieder geval elkaar om te ravotten en zullen ze meer elkaar pakken. Vraag alleen is dan wel of de senior niet teveel er buiten zal vallen. Dan heeft hij nog weinig aanspraak.

Bj een oudere asielkat of herplaatser moet je enorm goed kijken naar de karakters van beide katten en misschien op proef proberen.

Wij hadden 2 broers, 1 ervan is in juni overleden. Wij dachten dat de overblijver het wel oke zou vinden maar merkten ook dat hij niet gelukkig was. Wij hebben ervoor gekozen een kitten te kopen waarvan wij dachten dat deze qua karakter goed ging passen. (wel was onze overblijver pas 4 jaar oud). Ze hebben even aan elkaar moeten wennen, vooral de oudere aan de kitten. De kitten was zo arrogant en goedgelovig dat deze zijn plek heel snel heeft opgeëist en het gaat echt heel erg goed. Ze liggen samen te slapen en spelen samen, erg fijn. Inmiddels is de kitten een half jaar oud en heeft het hier dus gelukkig goed uitgepakt.

Succes!

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:37

eens met Esther, ik zou ook niet voor een kitten gaan en zeker geen 2 bij jouw wat oudere kat, maar voor een oudere kat die andere katten (en hond gewend is).

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:42

ik heb ooit voor mijn oudje er inderdaad een nieuwe kat bij gehaald en die vond dat geweldig!
dus het is echt proberen.

mocht je intresse hebben.
ik zoek nu voor mijn 6 maanden oude poes een huisje.

ze is honden en katten gewend alleen onze mechelaar jaagt op haar en dus werkt dit absoluut niet.
mocht je intresse hebben stuur maar een PB

Japie&Nodin :+:
Maystro Y;(

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:49

Ik zit een beetje met hetzelfde ik had ook twee katten waren 12 jaar samen hetzelfde als wat jij hebt qua karakters en de overgebleven poezel is nu ook heel erg aandacht opeisend.

Bij mij is het nog vers maar ben ervoor naar de dierenarts gegaan met de vraag wat moet ik doen?? Gezien ik het ook zielig vind voor de overgebleven poezel. De dierenarts vertelde mij idd hetzelfde als wat hierboven beschreven is.

Als het na twee maanden niet over is of erger wordt neem dan een herplaatser die gewend is met andere katten

Laptopmuis

Re: Katten ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:20

Ik zou ook voor een ouder herplaatser kiezen die sociaal is met andere katten.
Asielen kunnen je wel helpen, daar zitten ze vaak ook in groepskamers met 'vreemde' katten en kunnen ze ook goed observeren of ze sociaal zijn.
Een kitten zou ik niet doen, veel te druk. Hier word dan aangeraden twee kittens, maar daar heeft je oudje ook niets aan als die alleen maar samen spelen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:45

Hier nog nooit problemen gehad met het toevoegen van een nieuwe kat (altijd kittens geweest). En dat is toch al zeker wel 20x gebeurd. Gewoon niks afdwingen, beiden voldoende ruimte geven en zorgen voor genoeg kattenbakken en wegkruipruimte. Oudere dieren altijd voorrang geven op nieuwe dieren. Ja het zal in het begin niet direct koek en ei zijn (soms ook wel) maar dat is een kwestie van wennen en hoe jouw kat daar in staat.

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 13:25

Bedankt voor alle adviezen!
Ik ga eens bij het asiel langs en daar info inwinnen.

LoveBodin

Re: Katten ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:32

Wij hebben 2 kittens erbij gedaan toen één van de twee oude overleed.
Heel veel hadden ze overigens niet met elkaar, maar we wilden graag wat meer leven in de brouwerij. Het is al met al heel soepel gegaan.
De oude is de baas, krijgt altijd voorrang met lekkers geven (hij krijgt dan ook medicijnen). En zet de kleintjes soms even op hun plek.
Soms liggen ze met z'n allen beetje te slapen, spelen doen de twee jongsten vooral met elkaar. Soms ook met z'n drieën.
Gaat overigens om één oude kater, kittens zijn poes&kater.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:38

Hier hetzelfde gehad. Op korte tijd 2 katten verloren en de overblijver kon niet tegen het alleen zijn.
Vooral na de dood van z'n partner in crime werd hij toch echt licht depressief.

Ik heb er toen 2 kittens bij gezet.
2 omdat de overblijver ook al een oudere zieke kat was en zelfs in z'n gezonde jaren nooit een echte speelvogel was.
Na 3 dagen demonstratief grommen en kittens rondmeppen was hij er dolblij mee en hij leefde helemaal op.
Spelen deden de kittens met elkaar maar eten, slapen en rondhangen deden ze met z'n drietjes.
Een jaar later werd hij toch te ziek en heb ik hem moeten laten inslapen.
Kittens bleven met 2 achter en hebben hem verder niet echt gemist.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:46

Het is inderdaad een kwestie van het juiste dekseltje vinden :j ik zou inderdaad sowieso voor een oudere herplaatser gaan.

In jouw geval zou ik op zoek gaan naar een wat onderdanigere kat, zodat jouw huidige kat niet het risico loopt om geterroriseerd te worden. Maar ook niet té onderdanig, want daar kan jouw kat weer te sterk op reageren.

Het is een goed idee om bij een asiel langs te gaan, of een stichting waar de katten in gastgezinnen worden opgevangen. Daar kunnen ze je vast helpen met het vinden van een passend vriend(innet)je.

Ik heb op dit moment bijvoorbeeld een oudere dame in opvang, die perfect bij jouw kater zou passen. Ze is totaal niet dominant, eerder wat sullig, en ze vindt andere katten erg gezellig. Ze heeft nog nooit geblazen of gegromd, ook niet op voor haar vreemde katten. Ze vindt het ook prachtig om samen te spelen, ze is nog erg actief voor haar leeftijd. Haar zou ik zo bij jouw kater durven zetten :j

Ik woon helemaal in België en bovengenoemde dame heeft op medisch vlak wel een verhaal dat je moet willen, dus het is louter als voorbeeld bedoeld. Er zullen in jouw regio vast ook herplaatsers zijn waarvan de vrijwilligers bij jouw verhaal meteen denken "ja, X past hier perfect bij!" Daar zou ik echt naar op zoek gaan :j

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie