Ervaring narcose/verdoving oude(re) kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Ervaring narcose/verdoving oude(re) kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 20:04

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het verdoven/onder narcose brengen van een oudere kat? Kat in kwestie is een 14 jarige kater(gecastreerd).

Reden hiervoor is dat ik vermoed dat er iets in zijn bekje niet 100% zit. Hij eet af en toe gek(lijkt alsof hij naar lucht hapt en heel luidruchting/onhandig kauwt en eet) en je mag nooit aan zijn bek komen.
Dit heeft hij altijd wel gehad, maar nu is het nog erger dan anders. Het ruikt ook niet mega fris(niet direct rottende tanden geur maar wel anders dan mijn andere katten).

Hij laat zich echt niet in zijn bek kijken en kan ineens verdomd lenig en snel zijn, in hoeveel handdoeken je hem ook draait en het maakt ook niet uit met hoeveel mensen je bent, uiteindelijk is de kat verdwenen, zit iedereen onder de schrammen en heb je nog niks gezien..

Dus, is het een idee om hem preventief bij de dierenarts te laten controleren en is het een risico om hem te laten verdoven of onder narcose te brengen? Of kan ik beter wachten tot hij "echt" wat heeft..?

Yessy

Re: Ervaring narcose/verdoving oude(re) kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:08

Om alleen even te kijken is geen zware verdoving nodig, dus als hij verder gezond is dan zou dat geen probleem moeten zijn. Ik heb een kat van bijna 13 en die moet ieder jaar onder narcose om een woekerende kluwe bloedvaatjes weg te branden. Tot nu toe komt hij probleemloos uit de verdoving :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:11

Mijn kat van 17 is afgelopwn zomer nog onder verdoving gegaan om tanden te laten trekken. Die had een niet stinkende ontsteking. Ging prima ondanks haar slechte niertjes. Ander alternatief is pijn en slecht eten dus dat was ook geen optie

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 22:06

Bedankt, dat stelt me al wat gerust! Dan binnenkort eens informeren bij mijn dierenarts en hem toch eens laten nakijken. Paar jaar terug onze oude poes moeten laten inslapen door een gezwel in de kaak, en dat wil ik met deze kerel absoluut nog niet! Is hij nog veel te jong :') voor hihi

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:26

Mijn zwarte meneer is nu 14 en heeft toen hij 11 was een operatie gehad om blaasstenen te verwijderen. Nu bleek mijn heerschap een hartruisje te hebben, dus hebben ze dat eerst in kaart gebracht om de risico's in te kunnen schatten, maar hij is toen zonder problemen door de narcose heen gekomen.

Maar als je kat verder in goede gezondheid is, en dat zal de DA altijd eerst checken voor hij tot narcose overgaat, is het risico denk ik vrij klein.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:37

Onze kater van 15 heeft vorige week een licht roesje gekregen om in zijn bek iets te doen. Na de ingreep (bleek een plasticje muurvast om zijn tong heen te zitten) heeft hij een tweede spuitje gehad en een kwartier later zat ik alweer met een luidkeels protesterende kat in de auto op weg naar huis.

Als het dus alleen om in het bekje te kijken is, hoeft je kat niet helemaal onder narcose gebracht te worden.

Succes!

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:43

Als hij nog enigzins "fit" is voor zijn leeftijd, zou ik me er niet te druk om maken.
Er zijn zo veel manieren om hem te sederen of de narcose aan te passen aan zijn lichamelijke gesteldheid..
Wellicht dat de DA met iets kalmerends al een heel eind komt!