Hoge kwaliteit brok zonder troep?! Utopisch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Hoge kwaliteit brok zonder troep?! Utopisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 20:19

Ik geef mijn honden een combinatie van vers vlees en geperste brok van Farmfood.
1 hond doet het er goed op, sowieso doet hij het overal wel goed op...

De ander is er nog niet zo lang en heeft sneller last van oververvulde anaalklieren en wordt snel te dun.

Ik vraag me af of er een echt goede kwaliteit brok bestaat zonder bende? Biologisch? Zonder graan? Hoef ook geen groot/ commercieel merk te zijn... liever niet eigenlijk.
Ik ben wel gaan zoeken, maar zie door de bomen het bos niet.

Tips?

Lante

Re: Hoge kwaliteit brok zonder troep?! Utopisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:28

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:29

Ik merk in de biologische brokken dat er meestal weer wel met graan gewerkt wordt, wat ik zelf niet graag wil voeren.

Wij hadden Taste of The wild en hebben nu Acana (grasslands?) gekocht voor wanneer de TOTW op is. Voor mij leunt Acana/Orijen uiteindelijk wel het dichtste aan bij wat ik mijn hond wil voeren wanneer het geen vers vlees is denk ik. Ik vind bvb dat die van hierboven wel erg veel mais/rijst bevat en dan ook maar 1 type vlees. Erg goed bij allergische dieren, maar anders vind ik het ook wat eentonig. Al voer je natuurlijk nog wel vers vlees, dus daar kan je wel verder mee afwisselen.

Tegenwoordig is het wel moeilijk hè, de keuze is enorm :wow: . Vers vlees willen we van Darf gaan voeren, is wel biologisch.

Acana regionals grasslands (zelfde fabrikant als orijen, orijen bevat nog meer vlees)

Rauw lamsvlees (8%), vers eendenvlees (8%), verse hele eieren (8%), gedroogd lamsvlees (8%), gedroogde haring (7%), gedroogd vlees van kalkoenen(7%), hele groene erwten, rode linzen, kikkererwten, verse snoek (4%), rauw lamsvlees lever (4%), verse eend slachtafval (lever, hart, nieren) (4%), vers vlees van kalkoenen (4%), lam vet (4%), groene linzen, gespikkelde bonen , geheel gele erwten, zongerijpte alfalfa, zalmolie (2%), lensvezels, gedroogd lam kraakbeen (1%), rauwe lamspens (1%), bruine algen, verse pompoen, verse Butternußkürbis, verse pastinaak, verse kool, spinazie, verse bruine mosterd, vers Rübsamenblätter, verse wortelen, verse ""Red Delicious"" appels, vers ""Bartlett"" - peren, gevriesdroogd lever (kip en eend) (0,1%), verse veenbessen, verse bosbessen, cichorei wortel, kurkuma, melkdistel, grote klis wortel, lavendel, echte Marshmallow, rozenbottels.

Toevoegingen
Nutritionele toevoegingsmiddelen: Vitamine A (10 KIE / kg), vitamine D3 (1000 IU / kg) vitamine E (185 IU / kg), vitamine B1 (thiamine) (10 mg / kg), vitamine B2 (riboflavine) (9,15 mg / kg), vitamine B3 (niacine) (74 mg / kg), vitamine B5 (zuur) Pan. (13,5 mg / kg), vitamine B6 (pyridoxine) (7 mg / kg), vitamine B12 (0,10 mg / kg), foliumzuur (1,35 mg / kg), choline (2.510 mg / kg), natrium (0,35%), chloride (0,50%), kalium (0,75%), magnesium (0, 1%), ijzer (270 mg / kg), zink (190 mg / kg), koper (19 mg / kg), mangaan (16 mg / kg), jood (2 mg / kg), seleen (0,80 mg / kg). Plantaardige ingrediënten: Cichoreiwortels (400 mg / kg), kurkuma (100 mg / kg), melkdistel (100 mg / kg), klis (100 mg / kg), lavendel (100 mg / kg), Ware heemst (100 mg / kg), rozenbottel (100 mg / kg).

Analytisch bestanddeel Hoeveelheid
Ruw eiwit 35 %
Ruw vet 17 %
Ruwe vezel 6 %
Ruwe as 8 %
Calcium 1,7 %
Fosfor 1,2 %
Omega-6 vetzuren 2,3 %
Omega-3 vetzuren 1 %
DHA / EPA 1,2 %
Glucosamine 800 mg/kg
Chondroitine 800 mg/kg
DHA/EPA 0,2 gram
"
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 05-11-17 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:32

Hier voer ik Kivo kvv en Wolf of Wilderness brok. :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:41

Ik voer Simpsons brok eend aardappel.

Beschrijving product

Simpsons Premium Sensitive Adult - Eend & aardappel is een evenwichtig graanvrij hondenvoer, ideaal voor volwassen honden met gevoelige huid en/of spijsvertering. T Ook geschikt voor junior-honden, die geen graan verdragen. Het holistische voer is bereid met totaal 43% eend en is zeer goed verteerbaar en zeer lekker van smaak, en zo ook ideaal voor kieskeurige eters. Uitstekend voer voor honden, die moeite hebben in gewicht toe te nemen. 
Alle Simpsons Premium producten droog hondenvoer zijn samengesteld met alleen de beste kwaliteit ingredienten, zijn hypo-allergeen, vrij van tarwegluten, zuivel- en sojaproducten. Veel gezondheidsproblemen, zoals huidallergie en voedselintolerantie, kunnen worden toegeschreven aan een lage kwaliteit voer. 

Simpsons Premium Sensitive Adult - Eend & Aardappel in één oogopslag:

hypo-allergeenholistisch en natuurlijk hondenvoer
graanvrij
hoog vleesaandeel
geen gen-gemanipuleerde ingredienten
No GMO ingredients
zeer goed verteerbare ingredienten betekenen minder voer - zeer spaarzaam
bevat glucosamine, chondroitine, MSM, prebiotica, en cranberries

Ingredienten: 
eend (min 43% - ontbotte eend, gedroogde eend, eendenvet), aardappel (min 26%), bietenpulp, biergist, lamjus, gedroogd ei, zalmolie, mineralen, lijnzaad, vitaminen, Yucca-extract, cranberries, nucleotiden, mannan-oligosacchariden (MOS), fructo-oligosacchariden(FOS), glucosamine, MSM, chondroitine. 

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:51

Kijk eens bij riverwood brokken. Veel vlees (gedroogd dus dat zit er ook echt in) en geen graan of afvalproducten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:00

Zelf voer ik 3 honden rauw maar lees puur uit nieuwsgierigheid even mee... Ik heb nog geen brok geheel zonder troep gezien. Zit er geen graan in, dan wel weer rijst of aardappel (zoals hierboven). Het blijven goedkope vulmiddelen zonder toegevoegde waarde. :n

En dan heb je nog 'vlees' en 'vlees'. De mooiste stukken vlees worden echt niet in brok verwerkt, want de kwaliteit ervan zie je toch niet terug. Helaas...
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 05-11-17 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:00

Wij geven ook vers vlees, maar zijn door de DA met geadviseerd hierbij geen brok te geven omdat dit op een heel andere manier verteerd wordt en de zuurtegraad van de maag ontregeld kan raken..
Daarnaast wordt geadviseerd om dan 5 verschillende soorten vlees te geven, maar dat is onbewerkt vrij lastig te verkrijgen is mijn ervaring.
Vandaar dat wij er ook graag een geperste brok naast zouden willen geven om eventuele tekorten te voorkomen.
Ben heel benieuwd naar verhalen van anderen, dus ik lees even mee. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:08

Julia schreef:
Wij geven ook vers vlees, maar zijn door de DA met geadviseerd hierbij geen brok te geven omdat dit op een heel andere manier verteerd wordt en de zuurtegraad van de maag ontregeld kan raken..
Daarnaast wordt geadviseerd om dan 5 verschillende soorten vlees te geven, maar dat is onbewerkt vrij lastig te verkrijgen is mijn ervaring.
Vandaar dat wij er ook graag een geperste brok naast zouden willen geven om eventuele tekorten te voorkomen.
Ben heel benieuwd naar verhalen van anderen, dus ik lees even mee. :)

Mizora schreef:
Roompie, eigenlijk ben ik het met geen enkel punt van je voeding eens.

Afvallen heeft te maken met de calorie-inhoud, niet met de toevoegingen an sich. Wat je nodig hebt om van een brok een brok te maken is een beetje zetmeel, niet eens veel. En daar is niets mis mee, mits het meegerekend wordt in de kcal en voldoende ontsloten is (en daar is RC juist heel goed in). Er zit ook vaak bietenpulp en vezels in, dat is inderdaad iets wat een hond niet kan verteren, hoewel de darmflora er wel voordeel van heeft, maar het zorgt er wel voor dat een hond een meer verzadigd gevoel van heeft. Dat zie je overigens wel terug in de hoeveelheid poep, maar dat is eigenlijk hetzelfde als boontjes geven voor de vulling, daar poepen ze ook meer van.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat brok + vlees niet samen gegeven kunnen worden, wel heel veel praktijkbewijs dat het prima kan. Alleen voor mensen die barf geven met hard bot is het niet ideaal en zou ik inderdaad de botmaaltijd niet combineren met brok. Maar zelfs daar heb ik nooit verhalen uit eerste hand gehoord qua problemen (wel van honden die ziek waren en met de weerstand flink onderuit gegaan waren die, ondanks dat ze gewend waren volledig rauw te eten, bij het eten van flink bot opeens last van verstoppingen kregen. Vandaar dat ik daar wel een veilige marge inbouw, maar dat is eigenlijk een andere situatie).

Farmfood is de fabrikant die is begonnen met roepen dat alleen geperste brokken met vlees gecombineerd mogen worden, en dat is heel slim van ze, want in die tijd waren de meeste brokken nog geëxtrudeerd omdat honden dat vaak beter verteren.

Als je per se geen bewust light brok wilt kiezen, kies dan voor een brok met een hoog eiwitgehalte (±30%) met een laag vetgehalte (10%) en bij voorkeur een hoog vezelgehalte (10+%) waarvan je alsnog weinig hoeft te voeren. Maar eigenlijk vind ik het onverstandig. Een mineralentekort is niet alleen bij mensen een serieus probleem, maar ook bij dieren, zelfs al kunnen zij de klachten een stuk minder duidelijk aangeven. En zolang voeding aangepast is op een % van het lichaamsgewicht, betekent minder voeren dan het % van het lichaamsgewicht ook dat je daarmee tekorten creëert. En het hangt van de voeding af hoe groot deze tekorten dan zijn, want sommige producten hebben meer reserve dan anderen (zeker goedkope brok zit vaak erg aan het randje) maar minder dan 75% van de aanbevolen hoeveelheid voeren geeft vrijwel altijd tekorten en bij kvv zie je sowieso al dat er een hoop producten zijn die hun mineralen niet op orde hebben en zou ik het dus al helemaal niet bij doen.

Honden zijn niet gemaakt voor vlees eten, honden zijn gemaakt voor afvaleters. De oerhond at de resten van de mens en voorkwam daarmee ongedierte (eigenlijk waren zij in het begin zelf het ongedierte). Tot 50 jaar terug aten ze gewoon met de pot mee, en dat betekende zo af en toe een stukje vlees en verder wat ze zelf vingen en aardappelen met groenten en bonen en brood. De spijsvertering van een hond is ook echt meer ingericht op het verteren van koolhydraten dan dat van een wolf.

Even een quote uit een ander topic (Mizora @ [BB] hond moet nog 10 kg afvallen, loopband? )

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:22

Bij ons krijgen de honden Dog Lovers Gold. Goede kwaliteit voor een betaalbare prijs.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:27

Wat er hier aangehaald wordt van Mizora zou ik maar als waarheid zien, ik heb zelden een persoon gezien die zo veel wist over voeding. Zelf vind ik woorden als 'troep' niet echt passend wanneer we het over voeding hebben. Ik heb bij vers vlees merken veel, veel vaker grote fouten in de samenstelling ontdekt dan dat er iets verkeerd is met brok. En een hond kan ook zeker koolhydraten hebben, hier worden honden overigens gezien als omnivoren. Wel met een voorkeur voor vlees uiteraard, maar alsnog omnivoor.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:24

wijslander, riverwood brok zitten geen aardappel en / of rijst in.

ik voerde eerst jaren dog lovers gold. maar sinds de samenstelling stilzwijgend veranderd is in minder vleesmeel en o.a. 40% rijst , ben ik gaan zoeken naar een andere brok. vandaar nu riverwood.
1 hond krijgt al jaren vers vlees. de andere hond kan hier niet tegen. ( wordt er incontinent van dus weer terug op brok en dat gaat prima)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:27

Wesco schreef:
Ik voer Simpsons brok eend aardappel.

Beschrijving product

Simpsons Premium Sensitive Adult - Eend & aardappel is een evenwichtig graanvrij hondenvoer, ideaal voor volwassen honden met gevoelige huid en/of spijsvertering. T Ook geschikt voor junior-honden, die geen graan verdragen. Het holistische voer is bereid met totaal 43% eend en is zeer goed verteerbaar en zeer lekker van smaak, en zo ook ideaal voor kieskeurige eters. Uitstekend voer voor honden, die moeite hebben in gewicht toe te nemen. 
Alle Simpsons Premium producten droog hondenvoer zijn samengesteld met alleen de beste kwaliteit ingredienten, zijn hypo-allergeen, vrij van tarwegluten, zuivel- en sojaproducten. Veel gezondheidsproblemen, zoals huidallergie en voedselintolerantie, kunnen worden toegeschreven aan een lage kwaliteit voer. 

Simpsons Premium Sensitive Adult - Eend & Aardappel in één oogopslag:

hypo-allergeenholistisch en natuurlijk hondenvoer
graanvrij
hoog vleesaandeel
geen gen-gemanipuleerde ingredienten
No GMO ingredients
zeer goed verteerbare ingredienten betekenen minder voer - zeer spaarzaam
bevat glucosamine, chondroitine, MSM, prebiotica, en cranberries

Ingredienten: 
eend (min 43% - ontbotte eend, gedroogde eend, eendenvet), aardappel (min 26%), bietenpulp, biergist, lamjus, gedroogd ei, zalmolie, mineralen, lijnzaad, vitaminen, Yucca-extract, cranberries, nucleotiden, mannan-oligosacchariden (MOS), fructo-oligosacchariden(FOS), glucosamine, MSM, chondroitine.

Deze voer ik ook, maar simpsons heeft ook nog de 80/20 lijn die nog hoger is in vlees.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:32

Onze honden krijgen zalmbrok van henne kronch. Er is een active en een basic. Die van mij krijgen nu de basic, maar toen de reu wat mager was (groeispurt) heeft hij een tijdje de active gehad en die zette goed aan.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:33

Ninx schreef:
Ik geef mijn honden een combinatie van vers vlees en geperste brok van Farmfood.
1 hond doet het er goed op, sowieso doet hij het overal wel goed op...

De ander is er nog niet zo lang en heeft sneller last van oververvulde anaalklieren en wordt snel te dun.

Ik vraag me af of er een echt goede kwaliteit brok bestaat zonder bende? Biologisch? Zonder graan? Hoef ook geen groot/ commercieel merk te zijn... liever niet eigenlijk.
Ik ben wel gaan zoeken, maar zie door de bomen het bos niet.

Tips?

Wij hebben Happy Dog, goed spul maar wel duur. Mn vader verkoopt het ook, en verschillende varianten voor verschillende type honden, ook gluten vrij en dat soort dingen

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:39

Dat is dus o.a. de reden dat ik kvv voer. Ik heb wel een zak gewonnen brok staan, wel handig voor t geval dat ik vlees eruit vergeet te halen. Dat is van Riverwood. Ziet er wel ok uit qua samenstelling.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:49

dingogirl schreef:
wijslander, riverwood brok zitten geen aardappel en / of rijst in.

ik voerde eerst jaren dog lovers gold. maar sinds de samenstelling stilzwijgend veranderd is in minder vleesmeel en o.a. 40% rijst , ben ik gaan zoeken naar een andere brok. vandaar nu riverwood.
1 hond krijgt al jaren vers vlees. de andere hond kan hier niet tegen. ( wordt er incontinent van dus weer terug op brok en dat gaat prima)

Sorry, bedoelde boven jou.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:03

Waarom wordt er tegenwoordig zo moeilijk gedaan over hondenvoer ? Biologisch ,graanvrij en noem maar op. Om nog maar niet te praten over belachelijke prijzen voor brok voor zogenaamd perfect voer.
Ik voer al jaren Cavom . In mijn pension heb ik velen soorten voer gezien van heel duur tot heel goedkoop . Behalve heel veel verschil in ontlasting zag ik echt niet heel veel verschil.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:05

Hier ook al jaren tevreden met Dog Lovers Gold. Graanvrij!

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:22

Kijk eens bij Edgard and Cooper.
Dit voeren wij nu ik denk ongeveer een jaar, en onze hond doet het er super op! is nog een vrij nieuw soort voer dus ik weet niet of het overal verkrijgbaar is, maar volgens mij voldoet het aardig aan jou eisen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:19

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:11

Troep bestaat niet. Zelfs op goedkoopste brok kunnen honden oud worden en van de duurste brok kunnen ze aan de schijt raken.
Je kan hopen dat als je leest 40% eend bijv. Dat er zoveel vlees ook in zit maar de werkelijkheid kan enorm afwijken!! Het is het niet zo bij 40% eend dat de brok dus voor 40% uit eendenvlees bestaat helaas. Er speelt nog veel meer mee en de bereiding veranderd ook veel.

Granen en rijst pakken ze hier beter dan aardappel overigens en lidl brok gaat stuk beter dan happy dog.

Na veel lezen en zoeken en twijfelen nu deel op carocroc en deel greenheart en 1 hond dog lovers gold. Eindelijk alle honden top dus wij houden het zo. Niet 1 hond in hetzelfde dus ze reageren ook niet hetzelfde op 1 bepaalde brok.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:18

Acana , orijen, taste of the wild, jachtinstinct, wolffsblut heb ook nog een link van brokken die dus volledig geanaliseerd zijn door een labo. Want als bv eiwitten op de zak staan is bv belangrijk of het dierlijke of plantaardige zijn, want met laatste kan hond zeer weinig. Ik geef je de link

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:19

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:31

Ik voer naar volle tevredenheid Nutrivet, dat is ook graanvrij en betaalbaarder dan Arcana en Taste of the Wild.