Stalkatten adopteren, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarieskaBo
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-04-10
Woonplaats: Best

Stalkatten adopteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 00:01

Hallo allemaal,

Na 3 jaar verbouwen is het dan eindelijk zover we zijn klaar en kunnen onze dierenbende uit gaan breiden. We kunnen een tweetal katten/poezen adopteren.

Morgen gaan we kijken bij het asiel bij ons in de buurt, zij hebben katten zitten die niet aanhankelijk zijn en graag op een erf leven, voor ons ideaal.

De eerste 6 weken mogen ze op zolder in de stal wonen, en daarna lekker buiten rondscharrelen.

NU heb ik geen ervaring met katten van mijzelf (alleen van anderen) dus ik dacht laat ik eens kijken of bokt nog dingen heeft waar ik aan moet denken!

Dus brand los!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Stalkatten adopteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:03

Zijn ze gesteriliseerd/gecastreerd?

BarieskaBo
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-04-10
Woonplaats: Best

Re: Stalkatten adopteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 00:19

Omdat ze in het asiel zitten ga ik daar wel vanuit, zo niet dan is dat het eerste wat er moet gebeuren :-)

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Stalkatten adopteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:38

Muizenvangers worden eigenlijk altijd geholpen en gechipt. Veel asiels vragen zelfs geen plaatsingkosten omdat het sowieso al moeilijk is plekjes te vinden voor zulke katten. Wij raden altijd aan ze eerst enkele weken in een bench of afgesloten schuur te laten zodat ze een beetje aan de stal/boerderij gebonden zijn. Als je ze meteen buiten laat is de kans groot dat ze er meteen vandoor gaan.
Veel van die muizenvangers worden uiteindelijk nog best wel tam als je het wat tijd geeft.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stalkatten adopteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 01:54

Ik neem aan dat je jezelf al wel verdiept hebt in de verzorging? Goede voeding en ontworming zijn ook voor stalkatten wel belangrijk. Misschien ook iets doen aan vlooien- en tekenbestrijding. Hoe tammer ze voor jou zijn straks, hoe makkelijker je ze kan behandelen, dus ik zou daar ook wel in investeren, ook al komen ze verder niet in huis.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Stalkatten adopteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 02:33

Wat fijn dat je twee schuwere katten de kans wilt geven! De stichting waar ik vrijwilliger voor ben is ook altijd op zoek naar lieve mensen zoals jij, met een groot erf en stallen waar ze lekker kat mogen zijn, en in ruil daarvoor vangen ze de muizen voor je :D

Het belangrijkste is inderdaad om ze de eerste tijd opgesloten te kunnen houden, zodat ze niet gaan zwerven. Als ze uit het asiel komen zijn ze al gecastreerd, gechipt, geënt, ontvlooid en ontwormd (als het goed is, zo doen wij het iig wel), dus daar hoef je voorlopig niets mee. Als ze veel muizen vangen zou ik wel zeker 4x per jaar ontwormen, maar dat kan ook gewoon als ze nog schuw zijn. Je kunt een pilletje in hun natvoer doen, of als ze wel al aaibaar zijn snel een pipetje in hun nek leegknijpen :)

Wij zijn altijd heel blij met mensen die de schuwere katten zo'n mooie kans willen geven, dus wij vragen inderdaad ook slechts een vrijwillige/zelf te bepalen bijdrage.

Succes TS, en laat je ons weten hoe het gaat? :D

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Stalkatten adopteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 07:31

Moeilijk plaatsbare katten. Ja zo een hebben wij er ook gekregen van het asiel. Viel gericht handen aan......


.....meet terrorjilzz

Afbeelding

:')

BarieskaBo
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-04-10
Woonplaats: Best

Re: Stalkatten adopteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 11:42

Sorry vergeten te melden: Manlief heeft altijd katten gehad dus de kennis is er wel!

BarieskaBo
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-04-10
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 11:43

Sorry vergeten te melden: Manlief heeft altijd katten gehad dus de kennis is er wel!

Ik houd jullie op de hoogte!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:55

lizy29 schreef:
Moeilijk plaatsbare katten. Ja zo een hebben wij er ook gekregen van het asiel. Viel gericht handen aan......


.....meet terrorjilzz

[ [url=m/sF3GqK.jpg]Afbeelding[/url] ]

:')


Hihi wij hadden op stal zo ook katjes! De eerste was veeeel te bang, zochten ze een plekje op een boerderij voor omdat die toch nooit tam zou worden. 2 dagen aan de stal en het beestje werd een knuffeldier eerste klas. Doet ook wel pijn om hem daar achter te laten nu ik daar niet meer sta! Daarna nog zo'n kleintje geadopteerd, die is nooit een knuffeldier geworden maar als hij je kende ook wel aanhankelijk, kopjes geven en aaitjes willen! Dus het is niet zo dat schuwe kat zo hoeft te blijven. Dit kan zeker veranderen.

BarieskaBo
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-04-10
Woonplaats: Best

Re: Stalkatten adopteren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 22:11

Hoera!! 2 schuwere katten een nieuw huis geboden! Nu even de voorbereidingen treffen en dan kunnen ze bij in komen wonen. Gezellig!!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:39

BarieskaBo schreef:
Hoera!! 2 schuwere katten een nieuw huis geboden! Nu even de voorbereidingen treffen en dan kunnen ze bij in komen wonen. Gezellig!!

Proficiat :D En top dat je zoiets doet! De katten zullen vast heel gelukkig zijn en ik hoop dat je veel plezier aan ze hebt!