Welk tuig voor hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Welk tuig voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 11:17

Ik ben op zoek naar en tuigje voor mijn hond. Ik heb alleen geen idee waar ik op moet letten.... Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende modellen en merken als Ruffwear, Hurtta, Hunter.... Wat zijn jullie ervaringen?

Hij trekt erg wanneer we andere honden tegen komen. Uiteraard moet hij dat gedrag afleren en daar zijn we dan ook mee bezig! Echter vind ik het super vervelend dat hij op die momenten zo aan zijn nek trekt vandaar dat ik een tuig zoek.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Avelienvd

Re: Welk tuig voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:26

Ik heb het hurtta adventure tuig.
Mooi stevig. Voldoende ruimte achter de oksels.
Fijn in gebruik

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 11:28

Oké! dat ziet er ook comfortabel uit! Lijkt me fijn dat het gevoerd is en niet van die "kale banden". Ruimte achter de oksels is dus belangrijk!

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:07

Ik heb een heerlijk tuig van Just for Dogs, na eerst een ander tuig te hebben gehad.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:23

Kies een tuig met een ring aan de voorkant. Als hij dan trekt, trekt hij zichzelf scheef.
Wat ik nog het makkelijkste vind om trekken af te leren is even stilstaan als hij trekt. Sommige honden hebben dat heel snel door, bij andere moet je het wat lange trainen.
De verschillende merken van een tuig doen er niet zo toe, kijk vooral naar het model wat je wilt hebben. Hier kan je lezen dat een borsttuig voor een trekkende hond niet zo goed, beter kies je voor een Y tuig http://www.doggo.nl/artikelen/hondenspu ... jachtlijn/

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:31

Sammyoo schreef:
Kies een tuig met een ring aan de voorkant. Als hij dan trekt, trekt hij zichzelf scheef.
Wat ik nog het makkelijkste vind om trekken af te leren is even stilstaan als hij trekt. Sommige honden hebben dat heel snel door, bij andere moet je het wat lange trainen.
De verschillende merken van een tuig doen er niet zo toe, kijk vooral naar het model wat je wilt hebben. Hier kan je lezen dat een borsttuig voor een trekkende hond niet zo goed, beter kies je voor een Y tuig http://www.doggo.nl/artikelen/hondenspu ... jachtlijn/

Hier ben ik het niet direct mee eens. Er zijn 1001 redenen waarom een hond kan trekken. Dus je zal per hond moeten kijken wat wel en niet werkt.
Onze honden trekken nagenoeg nooit aan de lijn. Teefje deed dat met een halsband weer wel. Reu loopt liever niet met halsband. Gaat ie regelmatig stil staan.

Hier super ervaringen met de Julius IDC tuigen. (Engelse staffords) Wel in combinatie met een borststukje.
We overwegen ook nog een MAG tuig ( http://thedoglounge.nl/product-categorie/tuigen/ ) of een RR supatuff slimline ( http://thedoglounge.nl/product/rogue-ro ... uig-paars/ )

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:36

Hier een Ruffwear front range tuig, bevalt prima. Is aan alle kanten te verstellen en lijkt fijn te zitten. Er zit een lus aan de voorkant van het tuig voor eventueel trekken tegen te gaan. Enige nadeel is dat hij over het hoofd aan- en uit moet, dat vind die van mij niet altijd even fijn.
Afbeelding
Blauwe tuig is de front range. :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:31

De front range heb ik ook voor één van mijn eigen honden, en voor de opvangers heb ik de webmaster harness in alle maten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:05

Hier alles tuigen van tre ponti en nog aantal op reserve haha. Diverse modellen en ik zweer bij tre ponti ;)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:01

Ik lees even mee. Ben ook op zoek naar goed tuig. Heb nu julius K9 tuig. Opzich een goed tuig alleen heeft hij steeds schuurplekken in zijn oksels van de sluiting

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:04

Ik heb ook van hurtta. Super kwaliteit en lekker zacht (van dat duikpakspul gemaakt). Hondjes zijn er heel blij mee :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:13

Niggeloh Follow Light.
Vele andere tuigen geprobeerd, maar allemaal zaten ze net niet goed. Tuig van Niggeloh zit echt super en is van een hele goede kwaliteit.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:16

Treponti is een heel fijn merk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:10

Mijn uitlaathondje heeft een julius k9 tuigje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:11

Ik heb juist het idee dat ze met tuig nog harder kunnen trekken .

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:24

Mijn ervaring is dat je veel minder controle hebt over de hond als hij trekt met een tuig aan.

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:50

Anny x tuigen. Had eerst altijd Treponti maar die drukte vaak op het borstbeen of zaten te hoog bij de keel en schuurden onder de oksels. Mijn teefje heeft daar niet de juiste jouw voor. Mijn reu destijds juist weer wel. Nu ik eenmaal anny x tuigen heb wil ik niet meer anders voor ze.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:54

kohtje schreef:
Ik heb juist het idee dat ze met tuig nog harder kunnen trekken .

Is ook logisch toch? Ze kunnen ineens al hun lichaamskracht gebruiken.

Voor een hond die trekt zou ik juist eerder naar een "halster" gaan dan een tuig. Zeker bij een grotere hond.

Verder ben ik zelf op zich wel tevreden met mijn julius K9, maar denk dat de pasvorm beter kan.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:41

Zo'n halster wordt een halti genoemd en dat is een hulpmiddel dat je echt met begeleiding moet leren gebruiken. Bij verkeerd gebruik is de kans op nekschade heel groot.

Ervaring leert dat veel honden juist minder trekken met een tuig om. Ik gebruik zelf graag Y-tuigen. Die van Hunter vind ik erg prettig maar ook de Ruffwear Webmaster.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:46

Lisitano schreef:
Zo'n halster wordt een halti genoemd en dat is een hulpmiddel dat je echt met begeleiding moet leren gebruiken. Bij verkeerd gebruik is de kans op nekschade heel groot.

Ervaring leert dat veel honden juist minder trekken met een tuig om. Ik gebruik zelf graag Y-tuigen. Die van Hunter vind ik erg prettig maar ook de Ruffwear Webmaster.

Uiteraard moet je er niet aan gaan sleuren, dat moet je zowieso niet. Je hebt verschillende namen voor die dingen maar dat zijn allemaal merken vandaar mijn keuze voor het woord halster.

Mag ik vragen waarom een hond minder zou trekken met tuigje?
Dat is niet mijn ervaring, al heb ik die alleen met andermans honden gehad want die van ons trekken helemaal niet. Ze kunnen juist lekker veel kracht zetten.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:54

Zelf heb ik voor mijn honden den y tuig van hunter. Wil wel graag tuigjes op maat laten maken voor ze.

De k9 tuigjes raad ik echt af. Zijn maar een paar honden waar het fatsoenlijk bij zit en ze worden erg beperkt in hun lichaamstaal.

Mijn honden trekken amper met tuig om, dit omdat ze ongestoord om zich heen kunnen kijken. Een hond is niet te houden met halsband ( of halti, jachtlijntje etc ) maar met tuig blijft hij rustig naast mij lopen aan een ontspannen lijn. Mijn teef kent vanaf pup al meerdere commando's aan een tuig ( gewoon speels begonnen met alle gangen op een ander commando te zetten en vervolgens ook trek en rust erop gezet )

Mijn ervaring is dat zolang de hond zijn rug niet opbolt de meeste honden rustiger zijn met een tuig om. Wel moet je dat opbollen even voor zijn met een correctie.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:15

Ik heb een lederen tuig voor mijn Rottweiler.
Een Doxtasy K9 Knight Black/Silver tuig
Hetzelfde probleem als jij hebt met het trekken als je andere honden ziet.
Ring zit wel op de rug maar ik met mijn nog geen 60 Kilo kan mijn Rottweiler van 47 kilo er goed mee houden.
Mooi en degelijk tuig! Stevig leer en blijft mooi.

Hij komt bij dierenwinkel Casper vandaan maar is ook online te bestellen.

http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... ts_id=4165

Dit is degene die ik heb maar ze hebben echt een heel ruim assortiment meet allemaal lederen tuigen dus genoeg keuze.
Het tuig dat ik heb heb je in Zwart, Bruin, Roze en Blauw.
En zilveren of gouden studs

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 04-11-17 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:19

Azmay schreef:
Lisitano schreef:

Uiteraard moet je er niet aan gaan sleuren, dat moet je zowieso niet. Je hebt verschillende namen voor die dingen maar dat zijn allemaal merken vandaar mijn keuze voor het woord halster.

Mag ik vragen waarom een hond minder zou trekken met tuigje?
Dat is niet mijn ervaring, al heb ik die alleen met andermans honden gehad want die van ons trekken helemaal niet. Ze kunnen juist lekker veel kracht zetten.

Omdat ze met een halsband constant druk voelen op de nek, hoe meer druk hoe sterker ze zich maken., met een tuig is de nek vrij en is de druk over het hele lichaam waardoor ze minder neigen om te trekken, en als ze wel trekken raken ze met hun hele lichaam uit balans.
De mijne wordt alleen maar sterker met een halsband

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:21

Keell94 schreef:
Omdat ze met een halsband constant druk voelen op de nek, hoe meer druk hoe sterker ze zich maken., met een tuig is de nek vrij en is de druk over het hele lichaam waardoor ze minder neigen om te trekken, en als ze wel trekken raken ze met hun hele lichaam uit balans.
De mijne wordt alleen maar sterker met een halsband

Als je constante druk op je halsband hebt doe je al iets flink verkeerd toch? :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:24

Wij zijn met onze hond heel tevreden over ons Hurtta tuig. Ik heb nog nooit gemerkt dat het niet lekker zit en hij blijft nu al jaren mooi, het is lekker onderlegt met wat zachter materiaal en dat materiaal is ook nog vrij vuilafstotend en slijt nauwelijks. Onze hond is nogal een zwemmer en springt ook wel eens in wat smeriger water maar het tuig hoeft nooit echt schoongemaakt te worden. Kwa model weet ik niet of het tuig wat onze hond heeft voor iedere hond geschikt is, onze hond is nogal gemiddeld gebouwd en loopt heel netjes aan de lijn. Maar kwa materiaal en degelijkheid kan ik hurtta dus wel aanraden.

Overgens geloof ik niet zo dat de manier van vastbinden van je hond zo heel veel invloed heeft op hoe hard de hond trekt. Goed aan de lijn lopen is gewoon iets wat een hond moet leren, het is voornamelijk belangrijk dat je daarbij consequent en geduldig bent. Een hond kan op bepaalde tuigen of halsbanden misschien makkelijker druk zetten dan op anderen maar als een hond zijn doel bereikt met trekken zal hij over het algemeen blijven trekken ook al is dat oncomfortabel, en een hond die vaakt trekt wordt daar vanzelf weer handiger en sterker in, mi is het een tijdelijk effect als je hond alleen door veranderen halsband of tuig minder trekt, het kan natuurlijk wel helpen als je op dat moment ook goed traint. Maar als je je hond het trekken niet af kan leren (of dat maar heel langzaam beter gaat) kan ie mi beter een tuigje om hebben om te voorkomen dat ie zich bezeert.