Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sammyoo schreef:Kies een tuig met een ring aan de voorkant. Als hij dan trekt, trekt hij zichzelf scheef.
Wat ik nog het makkelijkste vind om trekken af te leren is even stilstaan als hij trekt. Sommige honden hebben dat heel snel door, bij andere moet je het wat lange trainen.
De verschillende merken van een tuig doen er niet zo toe, kijk vooral naar het model wat je wilt hebben. Hier kan je lezen dat een borsttuig voor een trekkende hond niet zo goed, beter kies je voor een Y tuig http://www.doggo.nl/artikelen/hondenspu ... jachtlijn/
kohtje schreef:Ik heb juist het idee dat ze met tuig nog harder kunnen trekken .
Lisitano schreef:Zo'n halster wordt een halti genoemd en dat is een hulpmiddel dat je echt met begeleiding moet leren gebruiken. Bij verkeerd gebruik is de kans op nekschade heel groot.
Ervaring leert dat veel honden juist minder trekken met een tuig om. Ik gebruik zelf graag Y-tuigen. Die van Hunter vind ik erg prettig maar ook de Ruffwear Webmaster.
Azmay schreef:Lisitano schreef:Zo'n halster wordt een halti genoemd en dat is een hulpmiddel dat je echt met begeleiding moet leren gebruiken. Bij verkeerd gebruik is de kans op nekschade heel groot.
Ervaring leert dat veel honden juist minder trekken met een tuig om. Ik gebruik zelf graag Y-tuigen. Die van Hunter vind ik erg prettig maar ook de Ruffwear Webmaster.
Uiteraard moet je er niet aan gaan sleuren, dat moet je zowieso niet. Je hebt verschillende namen voor die dingen maar dat zijn allemaal merken vandaar mijn keuze voor het woord halster.
Mag ik vragen waarom een hond minder zou trekken met tuigje?
Dat is niet mijn ervaring, al heb ik die alleen met andermans honden gehad want die van ons trekken helemaal niet. Ze kunnen juist lekker veel kracht zetten.
Keell94 schreef:Omdat ze met een halsband constant druk voelen op de nek, hoe meer druk hoe sterker ze zich maken., met een tuig is de nek vrij en is de druk over het hele lichaam waardoor ze minder neigen om te trekken, en als ze wel trekken raken ze met hun hele lichaam uit balans.
De mijne wordt alleen maar sterker met een halsband