Groeiende harde bult

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Groeiende harde bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 11:07

Mijn lieve kleine caaf heeft een harde bult van ongeveer 0.5 cm op haar achterpootje.

Ben nog even in twijfel of ik naar de DA moet gaan. Ik vraag me af of er iets aan gedaan kan worden. Stel het is kanker, wordt dit dan verwijdert?

De bult is hard en is in 4 maanden van grootte verdubbeld. Hij is niet te verplaatsen. Wanneer ik er aan zit, doet ze wel haar pootje omboog maar giert niet.


Wat kan het zijn?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Groeiende harde bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:12

Ja, ga naar de dierenarts.

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:13

Dus je cavia heeft al 4 maanden een groeiende, harde bult en je gaat je nu pas afvragen of het slim is om daarmee naar de dierenarts te gaan...

Dat had je al moeten doen toen je het ontdekte. Dat kan namelijk best wel operatief verwijderd worden mocht dit nodig zijn. Omdat je zo lang gewacht hebt, kan het nu al uit gezaaid zijn..

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:13

Ik zou toch even langs de dierenarts gaan voor advies. Lijkt me een flinke bult voor een caafje

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:14

De vraag is niet of je naar de dierenarts moet gaan, maar wanneer. En het antwoord is nu. Hop, meteen bellen! Arm beestje

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:16

Ik zou er mee naar de dierenarts gaan, het hoeft niet perse een tumor te zijn.

Ik heb zelf 3 cavia's met tumoren en eentje waarbij een enorme tumor operatief verwijdert is. Deze kun/kon je allemaal wel bewegen. Abcessen en vetbulten zitten meestal wel vast, zoiets zou het dus ook kunnen zijn en dat is best makkelijk te behandelen.

Als ze er geen last van heeft zou ik overigens niet voor een operatie gaan, afhankelijk van de leeftijd van de cavia. Een operatie is heel ingrijpend voor ze, vrij veel cavia's overleven een narcose niet.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Groeiende harde bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:33

Gewoon mee naar de dierenarts gaan. Dan kun je daar ter plekke nog bedenken of je het wel of niet wil laten behandelen. Nu blijft het raden.

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Groeiende harde bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:20

Nou jongens zo extreem is het niet. Ze heeft er geen hinder van en ligt niet in een hoekje. Ik hield het gewoon even in de gaten. Het was eerst super klein, haast niet te zien..

Maar zal even langs gaan om te kijken wat er in zit. De bult is verder niet te bewegen.

Novastar
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:28

Goed dat je naar de dierenarts gaat! Het hoeft idd niet zo erg te zijn, maar dan weet je het zeker.
Eén van onze cavia's had een paar weken geleden ook een abces, werd operatief verwijderd, beestje doet het super op de allergie voor de hechtingsdraad na. Dat hebben we even langer moeten verzorgen.
Veel succes!

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Groeiende harde bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:39

En al wat duidelijkheid, ts?

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Groeiende harde bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:45

Een bult van een halve centimeter, dat is nog niet mega zorgelijk/zielig.
Ben er wel mee eens dat hoe langer je wacht, hoe moeilijker de behandeling kan zijn.
Maar laat eerst eens uitzoeken wat het is voor je je bang laat maken met uitzaaiingen.
Dat kan dus gerust ergens deze week/maand. Spoed lijkt me niet van belang. Als het nou kapot gaat, in een paar dagen flink groeit of je cavia veranderingen in gedrag of gewicht of eetpatroon laat zien zou ik wel snel gaan.