Cushing hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Cushing hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 15:56

Onze hond van net 9 jaar is eigenlijk al zijn hele leventje een zorgen hondje geweest.

Voor de zomer is er nog een grote tumor weg gehaald bij hem (borstbeen).

Eigenlijk hijgt hij de laatste tijd vrij vaak zonder enige reden.
Vanuit de kliniek dachten ze altijd dat het voortkwam vanuit zijn rug (heeft een aangeboren vernauwing van het ruggenmerg, en hierdoor al een paar keer een hernia gehad. Helaas niet te opereren).

Tussendoor een hersenbloeding ed gehad. Tijd lang met een scheve hoofdhouding, scheve bek gelopen. Is wel aardig weggetrokken. Je ziet het alleen nog aan zijn oog (ene is wat groter dan de andere)

Later gooide we het op de tumor die snel groeide en mogelijk ergens op drukte.
De da heeft verder nooit een duidelijke oorzaak kunnen stellen.

Afgelopen zaterdag troffen we hem aan met giga jeuk en met kapot gekrabd op de zijkant van zijn lijf, ter hoogte van zijn ribben. Plek deed je een beetje denken aan een hotspot plek.
Dierenarts gebeld en konden gelijk langskomen. Zij vond het niet helemaal op hotspots lijken maar meer op een allergische reactie.
Plek kaal geschoren, schoon gemaakt. Dexamethason prik gehad en een hydrocortiderm zalf.
Gelijk in de auto terug naar huis kreeg hij wat meer bultjes erbij. Da vanuit de auto gebeld om dit te overleggen (zijn hem eerder al eens bijna kwijt geweest na een verkeerde reactie op een medicijn). Da maakte zich niet zoveel zorgen zolang hij maar niet volliep met vocht.
Gelukkig gebeurde dat niet!

Zondag overdag ging het beter. Maar zondagavond weer veel hijgen en weer jeuk. Een keer extra de hydrocortiderm er een keer extra opgesmeerd en leek af te zakken.

Vanmorgen trof ik hem aan in de stoel, totaal niet happy. Of beter gezegd ik dacht dat hij het niet meer deed. Stijf, niet reageren, trage ademhaling.
Da gebeld, en konden langskomen.

Ondanks de medicijnen is de plek toch verder uitgebreid. Wederom veder geschoren zodat alles te zien was.
Da dacht toch wel in de richting van nieren/lever, dat dat de onderliggende oorzaak ervan was.
Mede gezien hij de laatste tijd meer is gaan drinken, logisch gezien hierdoor ook meer plast.
Bloed- en urine onderzoek liet niet veel bijzonders zien eigenlijk.
Waren wel wat dingetjes iets verlaagt, maar nog binnen de norm. Niet iets wat duidde op nier problemen.
Ureum was aan de ondergrens, maar nog net acceptabel. Uit het urine onderzoek kwam verder niets, alleen dat het idd niet goed geconcentreerd is.

Nu verdenking op cusing. Maar ivm de ab kuur en een flink gestreste hond door alles, eerst dat afwachten. Dan wellicht testen.
Even opgezocht, en hij heeft wel wat overeenkomsten
* Huid probleem, haar verlies
* Veel drinken/plassen (suiker was overigens goed)
* Hijgen
* Spierslapte (als hij zich uit wilt schudden dan valt hij soms om).

Omdat ik hier niet heel bekend mee ben eens aan het lezen geweest via google.
15-20% van de gevallen komt het door een kwaadaardige tumor uit de buik. Wetende dat er een paar maanden terug een agressieve tumor verwijderd is.......

Zijn er meer mensen met ervaring met cushing bij honden?
De da had het over medicijnen als Vetoryl®

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 16:07

Onze hond heeft op 10 jarige leeftijd cushing gekregen, bij haar waren honger, drinken/veel plassen de eerste symptomen. Ze had de vorm veroorzaakt door een tumor in de hypofyse, verder "onschuldig", behalve dan de verstoring van de hormoonhuishouding in de bijnieren.

Door de vetoryl is ze enorm opgeknapt, ze werd een zeer fitte dame op leeftijd. En ze is er 17 mee geworden.
Wat overigens wel een uitzondering is, de meeste honden worden niet zo oud met deze ziekte en medicijnen. Maar het kan de levensduur aanzienlijk verlengen en verbeteren.
Bij haar bleef alleen de honger/fixatie op eten een rol spelen, wat natuurlijk ook sneu is. Dat had ze daarvoor niet.

Succes met je hond, hopelijk heb je gauw duidelijkheid!

kiki1976

Re: Cushing hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 16:35

Die vraatzicht om het maar zo te noemen heeft hij helemaal niet. Oke is wel ietsje verandert met eerder, maar niet om te zeggen wauw.
Eerder was het een hondje die niet veel wilde eten. 1 Beker brokjes per dag en dan over 1 portie. 2 Portie's resulteerde in juist nog slechter eten, ook al verdeelde je de hoeveelheid.
Enigste verschil wat we nu merken is dat het nu wat sneller op heeft ipv het te laten staan.
Verder zeurt hij niet om eten of andere dingen wat eetbaar is.
Hij is ook eerder te dun dan te dik, wel was hij nu in een paar maanden al een kilo kwijt (is maar een klein hondje tot kuit hoogte)

Maar wel fijn dat bij jouw hondje de medicijnen goed zijn werk deden

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 16:39

Een idee om hem goed te controleren of er geen uitzaaiingen zijn? Aan het vele drinken, plassen, lusteloos/spierslapte moet ik ook aan het hart denken..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 17:54

Hart was goed, daar is naar geluisterd. Net als zijn longen, al kreeg ik daarbij niet een echt bevredigend antwoord. "Bij dit ras is er altijd wel wat te horen ivm een korte snuit".
Kijk hij ervaart enorm veel stress bij de dierenarts en daardoor gaat hij extra hijgen. Maar is zeer zeker geen knorrende bull (eerder kon hij prima uur tot anderhalf uur los mee naar het strand/bos. Hij is opgegroeid met een boxer en rennen is zijn lust en leven. Ivm zijn rug kan.mag dit niet meer).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 20:58

Vandaag eindelijk mijn eigen da weer op de kliniek en contact mee gehad.
Wamt nog steeds word hij hek van de jeuk en er komen nog steeds plekken/wondjes bij, ondanks de eerdere dexamethason en nu de langwerkende prednison en ab kuur.

Qua middelen om hem er vanaf te helpen zijn er nu niet voor handen. Mede door wat er al gespoten is.
Maar hij is er wel van overtuigt dat we niet alleen richting cushing moeten denken, eerder dat het meer 3 losstaande problemen zijn.
Plus de test kan nu sws al de eerste 4 weken niet gedaan worden ivm gespoten medicatie.

Voor nu als laatste redmiddel hem gewassen met een paardenshampoo speciaal voor eczeempaarden (om ook deels de jeuk weg te halen). De da stond hier ook positief tegenover.

Het hele vele plassen gaat nu wel een beetje de spuigaten uitlopen (nu extra versterkt door de prednison). Moeten hem nu iedere 2 uur uitlaten omdat hij echt op knappen staat. Da was er wel heel stellig in dat we hem alleen niet mochten remmen in zijn water voorziening, gewoon zorgen dat de bak vol blijft. Spoelen is goed nu

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:12

Ik moet wel hard nadenken want het is alweer heel wat jaren geleden,...maar de hond van mijn moeder had ook cushing.
Kreeg daar ook medicatie voor en is uiteindelijk 14 geworden.

Maar die had ook een blaasprobleemze kon de urine niet ophouden,dat had een naam,maar dat weet ik niet meer.
En volgens mij had ze ook een schildklier probleem.
Zou daar zeker naar laten kijken nog .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 20:00

Vandaag wederom weer met hem bij mijn eigen dierenarts geweest. Toen ik binnen kwam begreep ik al snel van hem dat de andere da het een beetje had afgedaan als "valt wel mee".
Hij schrok in ieder geval aardig van hem, ook van de grote van de plek.

Na hem goed nagekeken te hebben kwam hij wel tot de conclusie dat het meer iets is van, meerdere dingen die naast elkaar lopen dan alles vanuit 1 oorzaak.
Cushing gelooft hij niet in, en heel eerlijk ik ergens ook niet.
Wel is het feit dat hij sinds zaterdag (toen 16.6 kg) naar vandaag flink was afgevallen (15.9), in augustus woog hij nog 17.6. En dat op zo'n klein hondje is best wel veel in korte tijd.

Helaas aan de jeuk kunnen ze nu niets doen, want de middelen die er zijn werken niet afdoende. Maar de wondjes zien er gelukkig een stuk beter uit. Wat dat betreft doet de antibiotica zijn werk.
Voor nu hem goed in de gaten houden, regelmatig blijven wegen en aankijken.
Voor nu niet direct maar wel in het oog blijven houden tot hoever we moeten gaan (mede gezien door alle andere dingen die er spelen) maar hij vond het voor nu nog geen directe noodzaak. Maar verwachte dat het wel met een maand of 2 klaar zou zijn of hij moet opeens hard gaan verbeteren dan langzaam achteruit gaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:29

Laat je nog wel,op cushing testen dan?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 23:58

Voor nu niet, heeft nu ook weinig nut.
Dit meer vanwege de medicijnen die hij gespoten heeft gekregen kan dit een valse uitslag geven. Dus daar moeten we sws eerst op wachten totdat uit zijn systeem is.
Advies van de da was om straks eerst te kijken hoe hij is als alles is uitgewerkt, en hoe dan zijn klachten zijn. De gespoten prednison werk zeker 4 weken, en kan tot 6/8 weken in zijn systeem blijven.
Daarnaast zeiden beide da's dat het in zijn geval wel lastig word met bloedprikken erop. Hij moet daar een dag blijven, en word om de 4 uur geprikt. Om een zo betrouwbaar mogelijke uitslag te krijgen is het belangrijk dat ze zo min mogelijk stress hebben. En dat is echt een dingetje daar, hij heeft er echt giga veel stress.
Kan ook via een urine thuis test (3 dagen achter elkaar urine opvangen) maar schijnt een stuk minder betrouwbaar te zijn.

En er zijn nog meer dingen die bij hem spelen, die mijn eigen da niet linkt aan cushing.
Hij heeft oa
*Hernia (aangeboren vernauwing van het ruggenmerg, helaas niet te opereren). Indien nodig Metacam, en standaard aangepaste beweging.
* Tremors (met name als hij flink last van zijn rug heeft gehad). Deze verdwijnen vanzelf weer.
* Hersenbloeding ed gehad (bek ging scheef, kopje hield hij scheef, ogelijke grote van de ogen). Al is dit op uiterlijk wel recht getrokken.
* Hijgen (hij kan ook wakker worden en hard gaan hijgen). Dit kan je linken aan cushing, maar ook als uiting van pijn.
* Meer gaan drinken en dus ook plassen (nu met de dexpmethason en prednison verdubbeld qua hoeveelheid). In urine en bloed geen afwijkingen voor nieren en lever gevonden.
* 4 Maanden geleden een flinke tumor verwijderd welke kwaadaardig was.
* En nu dan ook de flinke jeuk en afvallen erbij.

Aan de andere kant is hij blij en nog met vlagen de clown die hij altijd al was. Eet verder ook gewoon normaal, niet anders dan anders.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:28

Jeetje arme Spike!

Is er al beter vooruitzicht?? Of voelt ie zich in ieder geval een beetje beter? :(:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 09:54

Hey Mich, het uitzicht blijft helaas voor nu zo. Jeuk lijkt ietsje minder te worden, hij ligt niet meer op zijn rug te schurken van de jeuk. Aanraken op zijn rug en zij vind hij nog steeds niks.
Aan de andere kant is hij nog steeds de clown die hij altijd was.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:10

Klinkt alsof je hond het niet meer zo prettig heeft, arm dier. Was de tumor op z'n borstbeen kwaadaardig? Want dan ga je toch rekening houden met uitzaaiingen... En in dat geval zou ik niet te lang meer door willen dokteren...

Is er bloedonderzoek gedaan? Wellicht is de ziekte van Addison nog eentje om rekening mee te houden? Soort tegenhanger van Cushing, met de oorsprong in de bijnier

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:22

Bij addison had je allang een echte crash verwacht, de hond van ts heeft al langer klachten.
Een acth stimulatie test is inderdaad betrouwbaarder dan de 3 dagen urinetest op cushing, maar ook erg kostbaar net als de vetoryl trouwens. Zeker als je da daar nu geen directe vermoedens van heeft zou ik dat even op een laag pitje zetten. Lastig verhaal ts! Ook vervelend voor de hond dat ie zo’n jeuk heeft, hou je ons op de hoogte?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:45

WillemYntJee schreef:
Bij addison had je allang een echte crash verwacht, de hond van ts heeft al langer klachten.
Een acth stimulatie test is inderdaad betrouwbaarder dan de 3 dagen urinetest op cushing, maar ook erg kostbaar net als de vetoryl trouwens. Zeker als je da daar nu geen directe vermoedens van heeft zou ik dat even op een laag pitje zetten. Lastig verhaal ts! Ook vervelend voor de hond dat ie zo’n jeuk heeft, hou je ons op de hoogte?

Addison kan toch ook heel lang sluimeren? TS noemt dat de hond al een tijd een zorgenkindje is... Is een 'crash' op 9jarige leeftijd niet logisch?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 10:51

Rindin schreef:
Klinkt alsof je hond het niet meer zo prettig heeft, arm dier. Was de tumor op z'n borstbeen kwaadaardig? Want dan ga je toch rekening houden met uitzaaiingen... En in dat geval zou ik niet te lang meer door willen dokteren...

Is er bloedonderzoek gedaan? Wellicht is de ziekte van Addison nog eentje om rekening mee te houden? Soort tegenhanger van Cushing, met de oorsprong in de bijnier

Dat is het lastige ervan, nu op de jeuk na is hij verder gewoon een blij hondje. Want heel eerlijk anders was het idd gewoon klaar geweest. Hij slaapt wat meer dan anders, maar komt wel zelf dat hij wilt spelen.
Ik heb Addison er even bij gezocht, maar alleen het vele plassen/drinken, afvallen is iets wat overeen komt.
Is bij hem overigens een bloedonderzoek gedaan voor nieren en lever, en die was goed. Enigste was dat het ureum iets verlaagt was (en nog 2 die ermee in verbinding stonden) maar niets wat het vele drinken/plassen kon veroorzaken. En 2 dagen hiervoor had hij dexamethason gespoten gekregen, en daar gaan ze ook weer meer van drinken/plassen.
Tumor was idd kwaadaardig.

WillemYntJee schreef:

Nee onze eigen da heeft er zelf idd geen vermoedens voor. Maar die was eigenlijk heel eerlijk in om nog meer andere onderzoeken te doen.
Hij zei:
Nu de huid onderzoeken is eigenlijk een speld in een hooi berg, in heel veel gevallen vind je de oorzaak gewoon niet. Soms vind je hem wel, maar kan je er niets mee.
Het vele plassen/drinken kan voortkomen vanuit de buiholte. Kostbaar, en vaak geen oplossing meer (gezien zijn verleden, oa tumor)
Hijgen, foto van de borstholte wilt hij wel doen eventueel. Kans idd voor uitzaaiingen van de tumor. Maar dan waren deze al voor de operatie aanwezig, tumor is in zijn geheel eruit gehaald.
Afvallen baart hem wel zorgen! Zeker omdat het zo hard ging.
Rug, daar is niets aan te doen.
Voor hem zijn er eigenlijk verschillende losstaande zaken. Je kan het ene oplossen maar de andere niet.

Zijn advies was nu, het gewoon goed in de gaten houden (zeker zijn gewicht) en afwachten hoe hij het gaat doen als de prednison gaat uitwerken.
Wel kan je zien dat de open gekrabde huid er door de ab kuur rustiger uit gaat zien. Komen niet zo heel veel nieuwe plekjes meer bij (of af en toe eens eentje)

Super dat jullie meedenken, erg blij mee.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:40

Pff heftig in ieder geval!

Fijn dat de jeuk even minder is geworden, hopen dat hij er snel bovenop komt en nog een tijdje mee gaat!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 14:33

Ik hoop het! Hij heeft al eerder op het randje gestaan, hoop dat hij nu ook weer erboven op komt.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:36

Aan jullie zorg zal het niet liggen! Overtuigd dat hij pittig verwend word nu :j

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:52

Wat een lastig verhaal. Enorm afvallen met jeuk is niet gek hoor. Is al apoquel ingezet tegen de jeuk?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 23:12

Syb_sem schreef:
Wat een lastig verhaal. Enorm afvallen met jeuk is niet gek hoor. Is al apoquel ingezet tegen de jeuk?

Hij was voor de jeuk begon al begonnen met afvallen, alleen nu harder.
Ik heb het middel even opgezocht, had er nl nog nooit van gehoord. Maar nee dat heeft hij niet gehad.
Maar gezien de bijwerkingen die hierbij voorkomen denk ik dat ze daarom daarvoor ook niet hebben gekozen. De open plekken waren wat aan het dragen door het krabben eraan, en deze pillen vergroten de kans op infectie en huidirritatie

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:56

kiki1976 schreef:
Syb_sem schreef:

Hij was voor de jeuk begon al begonnen met afvallen, alleen nu harder.
Ik heb het middel even opgezocht, had er nl nog nooit van gehoord. Maar nee dat heeft hij niet gehad.
Maar gezien de bijwerkingen die hierbij voorkomen denk ik dat ze daarom daarvoor ook niet hebben gekozen. De open plekken waren wat aan het dragen door het krabben eraan, en deze pillen vergroten de kans op infectie en huidirritatie

Ik werk bij een kliniek met een dierenarts met extra dermatoloog kennis. Wij zijn juist enorm gebaad bij de apoquel. Het remt alleen de jeuk en heelt niet de huid maar dat doet de hydrocortiderm en pred ool zeker niet! Daar wordt de huid juist heel dun van. Zo heeft alles wel iets maar alles bij elkaar is je hond er misschien wel mee geholpen ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 08:24

Dat hydrocortiderm niet helpt tegen de jeuk ben ik met je eens, het verzacht alleen. Maar omdat het echt een drama was met insmeren (deed hem gewoon zeer als je eraan kwam, en dan bedoel ik "op zijn rug liggen en plassen") ben ik daar na een paar dagen mee gestopt.
Dat prednisolon ook bijwerkingen hebt ben ik met je eens. Maar dat het niet werkt tegen de jeuk ben ik niet met je eens. Oke hij is niet volledig jeuk vrij, en bij aanhalen trekt hij nog steeds flink met zijn vacht. Maar krabt niet meer aan de wondjes, ligt niet meer op zijn rug te schuren en komen nagenoeg geen nieuwe plekjes meer bij (wat op de dex wel zo was).

Ik kraak het middel apoquel niet af hoor begrijp me niet verkeerd. Ik onderbouwde alleen waarom ik vermoed dat onze het da het daarom niet had voorgeschreven (oog op de bijwerkingen, en hij eerder als eens verkeerd heeft gereageerd op bepaalde medicijnen met een allergische reactie wat bijna mijn hond koste)