Alweer een voertopic, meedenken gevraagd voor 3 honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Alweer een voertopic, meedenken gevraagd voor 3 honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 11:55

Ja, alweer een voertopic. Sorry Y;(

Ik had ze alle drie op, voor hen, fijn voer staan, maar ondertussen doen ze het er allemaal niet meer geweldig op en vind ik het lastig om te beslissen wat wél goed is/past. Ze hebben alle drie ook hun eigen dingen, waardoor ze waarschijnlijk niet op hetzelfde voer kunnen. 1 sowieso niet.

Hond 1. Teef van 8,5 jaar oud (of ouder, weten we niet zeker). Gecastreerd en verschrikkelijk lui. :') Zij is altijd veel te mager geweest, we kregen haar toen ze nog geen 20 kilo woog, ondertussen weegt ze er 28 en is net wat te stevig geworden. Het is wel een hele lastige eter geweest, toen ze kwam at ze absoluut geen brok. Toen zijn we overgestapt op KVV en dat ging er wel in, alleen moest ze erg veel eten. Later zijn we overgestapt op BARF/NRV, ging een tijd super, tot ze stopte met eten. Ondertussen eet ze wel weer brok en soms zelfs KVV.
Zij eet met de jongste Cavom mee, dat was een brok die ze vanaf het begin met smaak at en haar eindelijk op gewicht bracht. Maar nu wordt ze dus net iets te stevig, minder eten gaat niet, want dan gaat ze enorm overgeven. Bonen oid gaat ook niet, dat weigert ze te eten. Ook eet ze tegenwoordig haar eigen ontlasting op.

Ik zoek dus een smakelijke brok, wat niet zo'n dikmaker is als Cavom voor een wat oudere, niet actieve hond.

Hond 2. Reu van 4,5 jaar oud, niet gecastreerd en daar sporten we licht mee. Hij heeft een voedselallergie en eet eigenlijk alleen maar KVV/Barf. Toch ben ik stiekem nog op zoek naar een brok waar hij tegen kan als beloning en om bij te voeren. Hij eet 1,5 kilo KVV per dag(meer krijgen we er ook niet in) en daar blijft hij net aan mee op gewicht, maar zodra we wat meer gaan sporten niet meer. Kan geen rijst of graan in een brok, aardappel vaak ook niet en er zijn nog wat toevoegingen die ik niet zeker weet, maar waar hij niet tegen kan. Purizon ging bijvoorbeeld qua jeuk wel goed, maar kreeg hij slappe ontlasting van, hypoallergene brokken van de DA bleef de jeuk van en zijn dus geen optie. Bij hem is het een kwestie van uitproberen, maar ik zag wel carnilove langs komen, wat bij sommige smaken wel goed klonk. Maar misschien hebben jullie nog andere tips, desnoods om dingen bij te voeren en niet als beloning.

Een graan en rijst vrije brok dus, met zo min mogelijk toevoegingen. Of tips qua bijvoeding.

Hond 3. Teef van 2,5 jaar oud, niet gecastreerd en sporten we matig tot intensief mee, maar is van zichzelf heel actief en verbruikt dus heel veel. Na een aantal soorten brok en KVV geprobeerd te hebben, zijn we van ellende Cavom gaan voeren als dikmaker. Dit leek tijdelijk goed te gaan, maar de laatste tijd is ze toch weer afgevallen. Meer voeren zorgt voor hopen waar een olifant jaloers op is. Zij is weer een hele makkelijke eter, gelukkig. Purizon deed zij het ook niet lekker op. Op alleen KVV werd zij ook te mager en ik wil niet alleen vet voeren, maar ook voer waar zij echt wat aan heeft.

Een brok voor (zeer) actieve honden, voldoende voedingsstoffen.

Vroeger zocht ik vooral brokken met zo veel mogelijk vlees, maar daar ben ik van teruggekomen, omdat mijn honden toch meer nodig hebben. Daarnaast willen we de brok ook gebruiken als beloning tijdens de trainingen, als het niet te grote brokken zijn. Qua budget wil ik niet in de hoogste groep kijken, maar als jullie dé brok weten voor 1 van de honden, zou ik het fijn vinden als jullie het toch melden. ;) Dan kan ik altijd kijken of dat wat is. Ik heb verder niet aangegeven welke merken we al wel geprobeerd hebben, dat zijn er nogal wat namelijk en dat weet ik niet meer precies uit mijn hoofd. Dat zou ik na moeten kijken, maar ondertussen weet ik amper nog waar ik moet beginnen met zoeken naar een brok.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:42

Ik voer brokken van Berntsen. Ben hier ontzettend tevreden over.
Honden zien er goed uit, prima op gewicht en glimmen als een spiegel. Prima ontlasting.
Alle brokken van hun zijn ook goed betaalbaar.
Ik voer zelf de high energy omdat het nog jonge honden zijn.

Je hebt daar ook een turbo brok, veel energie en hoog vetpercentages dus dit zou een goede zijn voor de 3e hond.

Voor de eerste hond zou de sportbrok prima zijn. Dat is een prima brok maar er zit niet té veel in.

https://www.berntsendiervoeders.nl/hondenbrokken/

Wilawander

Re: Alweer een voertopic, meedenken gevraagd voor 3 honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:04

Ik voer brokken van Wildborn. Wel veel vlees erin maar ben er super mee tevreden. Ook een gecastreerde teef die afwisselend Chrystal Stream, Mustang of Buffalo krijgt. De sporthonden krijge high activ en als belonning geef ik het soft voer wat ze hebben soft diamond.
Leveren sinds kort ook naar NL.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 14:26

Heb je Voerwijzer al gecheckt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 15:17

MissBambi schreef:

Ja, ik heb zelf al van alles uitgezocht, maar kom er niet uit. Ik vind voerwijzer ook helemaal niet zo handig qua zoeken, maar alles wat er goed uitzag bekeken. Ik vind het alleen ook fijn om tips/adviezen/ervaringen te krijgen.

WW, ah dat klinkt interessant. Ga ik even opzoeken. Jij voerde eerst ook wat anders toch? Vanwaar de overstap?
Minoes, dank je wel, ga ik ook opzoeken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:23

MyWishMax schreef:
MissBambi schreef:

Ja, ik heb zelf al van alles uitgezocht, maar kom er niet uit. Ik vind voerwijzer ook helemaal niet zo handig qua zoeken, maar alles wat er goed uitzag bekeken. Ik vind het alleen ook fijn om tips/adviezen/ervaringen te krijgen.

WW, ah dat klinkt interessant. Ga ik even opzoeken. Jij voerde eerst ook wat anders toch? Vanwaar de overstap?
Minoes, dank je wel, ga ik ook opzoeken.

Heb jarenlang Josera en RC gevoerd. RC voer ik alleen nog in de groei daar me dat altijd goed bevallen is en alle honden goed waren qua röntgen en durf daar niks aan te veranderen.

Ben 2 jaar geleden met de eerste hond overgestapt daar die van de 1 op de andere dag extreme jeuk had. Of het het voer geweest is weet ik niet maar na het omzetten hield het meteen op en beviel goed.
Hond twee had altijd weer last van de oren en kon een paar kilo's meer hebben en dat lukte niet met Josera of ik moest enorme hoeveelheden geven. Dus ook geprobeerd en de hond is sindsdien perfect op gewicht en geen oorproblemen meer. Hond 3 had geen problemen behalve dat ze tijdens de verharing echt afviel. Sindsdien is dat ook weg en blijft ze keurig op gewicht. Mijn andere honden deden het goed op RC maar de reu kon iets meer energie verdragen in die tijd daar we daar hard trainden voor een grote wedstrijd en ook wildborn geprobeerd. Sindsdien krijgt hij dat moet alleen oppassen met de dagen dat we minder doen dan is het sportvoer wat teveel voor hem dan geef ik een variant met minder energie. Mijn oudste teef kreeg dat sportvoer ook maar na de castratie vlogen de kilo's erop. Die krijgt nu een variant met een lage energie waarde en dat gaat prima.Al met al glimt alles me te gemoed. Blijven goed in conditie en voedingstoestand ook tijdens de training. Niet veel ontlasting die altijd goed gevormd en hard is. En geen toestanden met huid, oren en anaalklieren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:40

Voor hond 1 kan ik alleen maar aanraden de energetische waarden van verschillende brokken te vergelijken en eventueel brok of kvv aan te vullen met wat gekookte groenten voor een vol gevoel (mits ze dat wil eten.
Voor de andere 2 mijn ervaring delen:

Zelf heb ik 2 honden die niet tegen te veel eiwitten (eigenlijk purines) kunnen en eentje met daar bovenop nog wat allergieën. Beide actieve honden met gematigde eetlust, waarbij het enige moeite kost om ze op gewicht te houden. Te mager staan ze nooit, maar gezien ik shows loop soms net niet zo "vol" als keurmeesters ze graag zien.
Ikzelf voer een combi van brok, kvv, gekookte groenten en aardappelen, rundsvet en lijnzaadolie. De hond die het meest beperkingen qua voer oplevert is allergisch aan alles met pluimen, tarwe en rijst. Leek na een eliminatiedieet ook te reageren op paard, hert, haas, geit... maw te purine-rijke vleessoorten en/of teveel orgaanvlees. Dit betekent dat sommige hypoallergene brokken niet in aanmerking komen, evenals te eiwitrijke. Om het nog moeilijker te maken, de mijne eet geen halve kilo brokken noch meer dan 1kg kvv (1 of 2x misschien wel, maar niet dagelijks).
Verder is het opletten geblazen bij het zoeken van brokken. Bijvoorbeeld: Carnilove zalm bevat kippenlever, Orijen red region bevat ei...

Brok waar ze het goed op doen/deden: Eukanuba Dermatosis (wel 2-voudige van voeren dan de richtlijn) en Wolfsblut Wild pacific & Down Under (+/- richtlijn aan te houden indien er niks naast gevoerd wordt)
KVV van Kivo, Degomeat (België), Hunterhome, Tinlo Barfmenu en af en toe kiezebrink zalm, aangevuld met rundsvet, een mix van gekookte groenten/aardappel en lijnzaadolie. De verhouding groenten en vlees verschilt per hond.
Regelmatig krijgen ze ook een pot volle platte kaas.

Ervaring leert mij dat brokken met zalm net iets "vetter" zijn en feller ruiken, dan andere. Ik gebruik ze ook als beloning tijdens het trainen.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:50

Ik voer naar grote tevredenheid Taste of the Wild. Mijn oudste reu bleef op kvv ook veel en veel te mager. Het is een moeilijke eter, dus ik meng er altijd een klein beetje blikvoer doorheen en af en toe wat smuldier pens/vlees. Hij eet dit graag en is nu goed op gewicht. Ik train met allebei de honden vrij intensief en het zijn actieve honden van zichzelf. Hiermee blijven ze echt prima op gewicht.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:57

ik voer Smølke graanvrij en ben er
heel tevreden over, goede ontlasting, fitte hond die met smaak eet. Maar hoor er ook negatieve geluiden over dus de meningen verschillen heel erg (zoals met heel veel hondenvoer denk ik)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 10:02

petitparis schreef:
Voor hond 1 kan ik alleen maar aanraden de energetische waarden van verschillende brokken te vergelijken en eventueel brok of kvv aan te vullen met wat gekookte groenten voor een vol gevoel (mits ze dat wil eten.

Dat eet ze jammer genoeg dus echt niet. Op allerlei manier geprobeerd, maar ze vist het andere eten er uit en als dat te veel moeite kost, eet ze gewoon helemaal niet.
Voor de andere 2 mijn ervaring delen:

petitparis schreef:
Zelf heb ik 2 honden die niet tegen te veel eiwitten (eigenlijk purines) kunnen en eentje met daar bovenop nog wat allergieën. Beide actieve honden met gematigde eetlust, waarbij het enige moeite kost om ze op gewicht te houden. Te mager staan ze nooit, maar gezien ik shows loop soms net niet zo "vol" als keurmeesters ze graag zien.
Ikzelf voer een combi van brok, kvv, gekookte groenten en aardappelen, rundsvet en lijnzaadolie. De hond die het meest beperkingen qua voer oplevert is allergisch aan alles met pluimen, tarwe en rijst. Verder is het opletten geblazen bij het zoeken van brokken. Bijvoorbeeld: Carnilove zalm bevat kippenlever, Orijen red region bevat ei...

De allergische reu reageert, gelukkig, op geen enkele diersoort. Qua KVV/Barf kan ik hem alles geven, behalve KVV waar rijst in zit en sommige premixen reageert hij op. Groenten koken en aardappelen kan ik hem niet geven. Lijnzaadolie vind ik ook 'eng' om te proberen, maar zou een optie zijn. Maar dat is wel de mazzel bij het uitproberen van een brok als beloning, ik hoef me geen zorgen te maken over kip of rund oid. Alleen over eventuele toevoegingen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik na 1 brokje de volgende dag al weet of het gaat of niet qua allergie. Het enige wat langer duurt is kijken of zijn ontlasting er goed op blijft. De jeuk is er de dag na het ene verkeerde ding al, als dat niet komt duurt het nog wel even om te kijken of zijn ontlasting er normaal op wordt/blijft.

petitparis schreef:
Ervaring leert mij dat brokken met zalm net iets "vetter" zijn en feller ruiken, dan andere. Ik gebruik ze ook als beloning tijdens het trainen.

Qua beloning gebruiken wij gewoon het normale voer. Sowieso de jongste hond maakt het niet uit wat ze krijgt, zij eet alles qua beloning. De allergische hond kan ik ook gewoon trainen met een droge brok (als hij er tegen kan) die weigert alleen eten als hij er ooit misselijk van geworden is.

Dank je wel voor de uitgebreide reactie!

Taste of the Wild moet ik even nakijken, maar ik dacht dat ik dat al geprobeerd heb.
Smolke heb ik nog niet geprobeerd, dus ga ik even bekijken.
Dank jullie wel!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:52

Prijs je gelukkige dat jouw hond onthoudt van welke voer hij misselijk wordt. De mijne staat te springen voor een korst brood, maar dat hij een half uur later de boel onderkost vergeet hij, evenals kip (en ander pluimvee, maar iets minder felle reactie). Hij is verzot op kip-pensmix, maar inmiddellijk na het eten begint hij al lippen te krabben en enkele uren later oren. De dag nadien ziet hij vuurrood, non-stop krabben met huidinfecties tot gevolg, oren schudden en krabben en als hij de tijd nog vindt als bezeten zijn kontgat likken :+

succes met je zoektocht!
Olie en vet is tot hiertoe altijd "veilig" gebleken voor alle honden en mijn reu verdraagt naast aardappelen en groenten alleen rund, lam (maar niet te vaak wegens te purinerijk), konijn en kangoeroe (wat ook te purinerijk is) en vissoorten als er geen pluimvee(karkas) doorheen zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 11:02

petitparis schreef:
Prijs je gelukkige dat jouw hond onthoudt van welke voer hij misselijk wordt. De mijne staat te springen voor een korst brood, maar dat hij een half uur later de boel onderkost vergeet hij, evenals kip (en ander pluimvee, maar iets minder felle reactie). Hij is verzot op kip-pensmix, maar inmiddellijk na het eten begint hij al lippen te krabben en enkele uren later oren. De dag nadien ziet hij vuurrood, non-stop krabben met huidinfecties tot gevolg, oren schudden en krabben en als hij de tijd nog vindt als bezeten zijn kontgat likken :+

succes met je zoektocht!
Olie en vet is tot hiertoe altijd "veilig" gebleken voor alle honden en mijn reu verdraagt naast aardappelen en groenten alleen rund, lam (maar niet te vaak wegens te purinerijk), konijn en kangoeroe (wat ook te purinerijk is) en vissoorten als er geen pluimvee(karkas) doorheen zit.

Haha, de allergische hond eet ook alles hoor. :+ Behalve groente enzo, dat mot hij niet. Hij weigert meer dingen te eten zoals zalm KVV, kan hij wel tegen, maar is er ooit misselijk van geworden. Brok eet hij juist graag en moeten we achter slot en grendel zetten. Kon beter andersom zijn, dingen waar hij niet tegen kan qua allergie niet eten en dingen waar hij ooit misselijk van geworden is nog een keer proberen.
Het is juist de oude hond die een enorme zeikerd is qua eten, maar die kan weer tegen alles.

Dank je wel!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:21

Aan de hand van je verhaal wilde ik eigenlijk Cavom aanraden, maar ik zie dat je er nu juist vanaf wil. Helaas want het is tot nog toe voor mij de enige brok die mijn whippet op gewicht houdt. Ik weet hoe frustrerend het is om een hond te hebben die moeilijk eet, maar ook aanleg heeft om mager te worden. Ik lees mee voor eventuele tips in de toekomst.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 23:40

Greenheart is top merk en heeft voor alles wat ook graanvrij ;)
Zeker de sportline orginal, sportline summerstyle en sportline graanvrij is goed! De varianten voor niet actieve honden bevatten veel granen ed die zou ik niet vlot nemen echter mijn oude hond die niet super veel meer doet eet sportline brok zonder dik te worden.