Wat, waarom en hoeveel konijnenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Wat, waarom en hoeveel konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 21:57

Hallo bokkers!

Ik ga morgen een koppeltje konijntjes ophalen bij iemand waarvan de dochter er geen interesse meer in heeft. Ik was nog niet op zoek naar 2 konijntjes omdat het nu al te koud is om ze te laten wennen aan buiten en ik pas sinds zaterdag een tuin heb :D . De konijntjes die ik morgen ga halen zitten al een jaar buiten in een hok (geen ren |( , bij mij uiteraard wel!), en ik heb nu voldoende ruimte.

Maar, wat, waarom en hoeveel voer (brokjes/muesli etc) geef je ze? Ik heb ondertussen zoveel merken en beschrijvingen gelezen, maar ik ben voor mijn paarden best 'kieskeurig' in wat ze krijgen, aangepast aan hun behoefte dus. Het duurste voer is niet het beste voer en fabrikanten willen verkopen...

Ik hoor dus graag wat jullie voeren..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:58

Ik zou eerst de brokjes gebruiken die ze nu hebben. Daarna sicence select is wel goed. Maar konijnen hebben vooral hooi nodig, en heel beperkt maar brokjes.
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-10-17 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:00

Echt goed voer is science selective maar ook erg duur... Konijnen korrel voldoet prima! Gemengd voer raad ik af

Suusie22

Re: Wat, waarom en hoeveel konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:01

Science selective inderdaad of Care+ van Beaphar

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:06

konijnenkorrel en dan niet meer dan een eierdopje per konijn en vooral hooi, brokjes is bijzaak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:06

Ik koop altijd gewoon de goedkoopste konijnenkorrel.
Momenteel heb ik een zak van de welkoop :j
Ik hou 20/25 gram per konijn per dag aan en daarnaast dus hooi, stukje groenvoer en bij mij staat ook altijd een klein stukje oud brood op het menu van de konijnen.
Zijn ze altijd oud mee geworden...10 of ouder.
Maar kies voor een brok, geen muesli.daar zoeken ze vaak toch het lekkerste tussenuit en zo kunnen ze wel wat missen.
En geef niet teveel brok/korrel,is niet nodig namelijk

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:15

Ik heb twee bejaarde (gecastreerde) rammetjes. De ene is niet zo'n broketer en eet vooral hooi, groenvoer en wat goedkope konijnenkorrel. Science Selective lust deze niet. De ander heeft juist gevoelige darmen en doet het een stuk beter op Science Selective 4+ en krijgt die. Ik zou goed shoppen er zit soms best wat prijsverschil tussen de verschillende (online) winkels.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:18

Onbeperkt hooi en Science selective volgens de maattabel. Indien in huis ook groenvoer zoals witlof, stuk wortel etc.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:36

Onbeperkt hooi, 20 gram/kg science selective en wat groenvoer. Dat is het beste. Ik ben benieuwd naar de konijnen.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:01

Hier heb ik een 3- en 4-jarig koppeltje (beide) gesteriliseerde hangoordwergjes. Ze gaan 's-winters naar binnen en leven de rest van het jaar in een buitenverblijf met een ren. Ze krijgen hier onbeperkt timothy-hooi (bij voorkeur met nog een andere kruidensoort er doorheen, het 'smaakje' wissel ik af), daarnaast geef ik de aanbevolen hoeveelheid Care+ van Beaphar. Ik zou graag Science Selective voeren, maar ik heb 1 konijntje zonder tandjes en die krijgt die grote brokjes niet te pakken. Het andere konijn is best een snoepkont, dus ik wil mijn meneertje zonder tandjes graag iets geven waar hij niet te veel voor hoeft te stoeien. Anders kaapt z'n vriendinnetje de rest zo weg. :') Stoeien mogen ze doen met groenvoer, kruiden en takjes, dat probeer ik altijd op ingenieuze wijze ergens aan vast te maken of te verstoppen. Hebben ze mooi wat te doen ;)

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:23

Die van mij staan al 4 jaar op standaardbrok van de welkoop en krijgen 2 maal daags een klein beetje brok. Voor de rest hebben ze onbeperkt hooi via een hooinetje. Anders ligt alles overal. Af en toe een hard stokje van de action erbij. In de zomer hebben ze een grote ren met gras ter beschikking en in de winter zijn mijn koukleumpjes in de schuur te vinden in hun eigen hok. Anders worden ze ziek helaas.. maar onze oude konijn stond altijd buiten.
Zal eerst het voer aanhouden wat ze al kregen en kijken hoe dat gaat.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:26

Science selective is een superfijn voer en ook nog eens erg zuinig in gebruik! Een zak van 10 kilo kost ong €30/€35 (ligt eraan waar je het koopt) maar je doet er echt heel lang mee! Ze kunnen niet alleen de lekkere stukjes eruit pakken en ze zien er door dit voer top uit! Verder is hooi natuurlijk erg belangrijk en wat groenvoer kunnen ze ook altijd erg waarderen :D Veel plezier met je konijntjes!!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:46

Science selective doen mijn volwassen konijn en mijn baby het goed op.
Al vindt baby de volwassen variant lekkerder en moet ik rennen om het voerbakje weg te halen als het nog niet leeg is :').
Verder onbeperkt hooi, en bij ons krijgen ze elke dag wat groenten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:45

Mijn beperkte ervaring zegt:
onbeperkt hooi en indien mogelijk aangevuld met gras (ook met gewenning)
geen gemengd voer/muesli, want ze eten er alleen uit wat ze lekker vinden
af en toe een stukje komkommer, wortel, witloof, biet, raap, broccoli, blaadje krulkool...

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:53

Mijn konijntjes krijgen Science Selective en als beloning of als ik met ze bezig ben, krijgen ze brokjes van Beaphar. Dit doe ik omdat brokjes vaak wel gezonder zijn dan reguliere beloningen en op deze manier krijgen ze toch iets "bijzonders". Belangrijkst is hooi van goede kwaliteit. Ik geef mijn konijnen ook een aantal kruiden, wilgentakken en daarnaast ook groentjes iedere dag. Maar met beperkte hoeveelheid natuurlijk zodat ze niet te dik worden.

justmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:24

Kleine voedingsschema: hooi/ gras 80% - groenten 15% ( lees je op internet duidelijk in welke groenten wel en niet! Koolsoorten niet, sla liefst geen ijsberg, wortels met loof kan maar niet te verl, geen champignons uien enz.) - korrel 0 tot 5% en ongeveer 10-20gram per kg lichaamsgewicht. - Fruit 0% bevat vaak teveel suikers! Mijn konijnen doen het goed op de konijnen korrel van d welkoop. Hooi ONBEPERKT!! Hooi is goed voor het maagdarmstelsel, beste is wel uit een ruifje, dan zijn er langer mee bezig. Nouja elke dag vers water spreekt voor zich. Als je flesjes groen worden, ff wat droge rijst erin met wat water, vinger in de opening en goed schudden! Probeer een soort automatisme te vinden in het voeren, dus of sochtens, of smiddags of savonds. Verder veel plezier en geniet van je nieuwe konijnen <3

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:27

Ik gaf mijn konijnen altijd Care+ van Beaphar, Science Selective alleen als beloning tijdens de "konijnentraining".
Op aanraden van mijn dierenarts ben ik nu overgeschakeld naar Trovet voor dagelijks voer. (2x per dag) (daarnaast onbeperkt hooi, er vliegen hier kilo's hooi doorheen)
(zeer actieve buitenkonijnen)
Trovet is echt super goed voor de tanden, is heel hard en ze moeten er heel lang op kauwen.
Science is wel heel lekker (volgens mijn konijnen) maar véél te zacht. Die brokjes zijn echt hap slik weg.
Trovet is alleen wat minder nadrukkelijk lekker, zit minder geur aan.
Als ik die brokjes los strooi en niet in een voerbak, moeten ze er echt naar zoeken.
Science en Care+ zit veel meer reuk aan.
Omwille van de tandgezondheid zou ik dus ook Trovet aanraden.
(en Sciense Selective krijgen ze nog steeds als beloning)

Daarnaast krijgen ze ook nog verschillende kruiden, Johannesbrood, heel soms een stukje gedroogde ongezoete banaan. En hier ook wilgentakken, niet aan te slepen die dingen.
En in de zomer ook nog dagelijks druiventakken met blad (zonder druif)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:31

Hope Farms Super trio brok (hier 17,50 voor 20 kilo) en onbeperkt kruidenhooi (haal altijd klein baaltje tegelijk met paardenvoer kost maar 6 euro dan). Daarnaast elke dag groen, online zijn er lijsten te vinden wat ze wel en niet mogen! Mijn konijnen drinken trouwens meer sinds ik ze dat uit een bak aanbied naast een fles. Misschien heb je daar wat aan.

Veel plezier van je konijnen en super dat je een mooie ren voor ze gaat maken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:33

Ik voer ook Science selective, met name mijn ram is er qua gezondheid flink op vooruit gegaan. Nooit meer darmproblemen of last van zijn gebit. Ik voer wel minder dan vermeld staat, 40gr per dag voor 2 konijnen van 2 kilo. Voor de rest onbeperkt hooi en tussendoor wat groente.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:34

Ons grote konijn snapt het flesje ook niet :').
Dus we hebben bakjes en flesjes voor ze..